Welke lengte snowboard? Ik val overal buiten de maattabellen

Hoi!

Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik alles goed plaats, zo niet laat het dan graag weten :)

8 jaar geleden heb ik voor het eerst een weekje op een snowboard gestaan en sindsdien helaas niet meer. Afgelopen week heb ik dan een proefles bij Skidome gevolgd, dat was heel leuk! Ik wil heel graag wat gaan lessen en daarnaast ook vrij gaan snowboarden. Maar de materiaalhuur iedere keer tikt dan toch snel door en dat vind ik zonde, en ik zie op Marktplaats ontzettend veel beginnerboards van maximaal 50 euro! Incl. de bindingen! En enkel schoenen kun je bij Skidome gratis huren dus dan ben ik compleet. Daar is de huurprijs dus zo mee verslagen. Maar welke lengte snowboard kies ik dan want ik val nergens in de maattabellen die ik op internet vind, dus daar kan ik niet veel mee.

Ik wil het snowboard dus graag aanschaffen omdat:

  • het is met max 50 euro al super snel veel goedkoper dan huren
  • de verschillen in specifieke specificaties van de snowboards voel ik als beginner toch nog niet
  • ik kan het snowboard altijd weer verkopen wanneer ik toch een andere/duurdere/meer gevorderde wil

Ik ben:

  • 22 jaar
  • 1.74m
  • 50kg (schommel tussen de 49-51kg)
  • Schoenmaat 40
  • Alle maten die er verder misschien toe doen zijn (ongeveer): Sleutelbeen: 1.44m, Schouders: 1.47m, Kin: 1.50m, Neus: 1.56m.

Bij Skidome kreeg ik een snowboard van 150cm. Maar welke lengte kan ik het beste aanschaffen? Als ik in de maattabellen kijk vallen mijn maten namelijk nergens bij elkaar. Als ik dan zoek naar alleen mijn lengte kom ik al uit op boards tot 162cm. Maar als ik dan zoek naar mijn gewicht kom ik bij de kindertabellen, daar zit ik met mijn gewicht dan op boards al vanaf 128cm! Mega verschillen dus! Wat zouden jullie adviseren?

Heel erg bedankt voor het meedenken! Groetjes Odile

*bericht bewerkt door Odile op 17 mrt 2019 02:22

Allereerst wat leuk dat je actiever wil gaan boarden en les gaat nemen! Ook heel begrijpelijk dat je er niet uitkomt. Ik heb het persoonlijk andersom aangepakt. Eerst schoenen pas veel later een board. Dat is wat veel mensen doen en dat komt omdat schoenen die niet goed passen verpesten je boardplezier. Een board wat niet ideaal is, met passende boots is prima boarden. Ik heb beide een week meegemaakt. Ondanks dat je, je schoenen gratis kan huren zou ik toch op zoek gaan naar goed passende boots. Er zijn namelijk zo veel verschillende boards, freestyle, all mountain, freeride met verschillende daarbij behorende vormen camber, rocker, allerlei combinaties hiervan. Daarnaast zijn er verschillen in de stijfheid van een board. Freestyle is het meest flexibel en freeride het stijfst. Maar ook binnen die catergorieën zitten hele duidelijke verschillen. Je weet nu gewoon nog niet wat bij je gaat passen en waar jij blij van gaat worden. Ik denk dat een board van 1.50 in jouw geval prima is om op de leren boarden. Want daar passen je schoenen ook op. Een board wat langer wordt wordt ook breder.

Maar even terug naar de boots. Hoe zit een goed passende boot?

  • als je rechtop staat raken je tenen de voorkant net aan. Je tenen zijn wel gestrekt en niet opgevouwen. Als je dan door je knieen gaat alsof je op je board staat ontstaat er ruimte aan de voorkant en kan je, je tenen vrij bewegen.
  • In de breedte zitten je voeten goed vast in de schoen, je schuift niet heen en weer, maar je voeten worden ook niet afgekneld.
  • Als je naar voren leunt op je schoenen alsof je frontside staat (met je neus naar de berg) blijven je hielen op hun plek in je schoen. Je hielen mogen niet loskomen uit de binnenschoen, maar ook niet met binnenschoen en al omhoog komen.
Let it snow, let snow, let it snow!

Zoek iets uit tussen de 150 en 155 met een leuk kleurtje en ga lekker boarden. Kom hier dan terug als het virus je te pakken heeft gekregen 👍

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Elk merk geeft voor elk type board aan welke lengte bij welk gewicht hoort.
Je kan dan zelf nog kijken of je een paar cm meer of minder wil maar dit is toch hetgeen waar je naar moet kijken als je een board uitzoekt.

Weet niet waar jij die 128cm hebt gezien maar dat is iig veel te kort. Even niet naar de uitschieters gekeken dan kom ook ik uit bij een board van 145cm - 155cm. Beetje afhankelijk van het model. Wel of geen rocker bijvoorbeeld.

Übung macht den meister!!!

Hoe ging je op dat board van 150? Als ik een beetje rondkijk is dat de geadviseerde maat voor jou. Volgens mij kan je daar prima mee vooruit.
Uiteindelijk leer je de specs van je eigen board ook kennen.

De lengte van het board wordt niet door jouw lengte bepaald, maar door jouw gewicht en wat je er precies mee wilt doen. Freestyle geeft de kortste lengtes en freeride geeft de langste lengtes. Advies van @Sneeuwbaard zou ik eerst opvolgen, dus boardje van rond de 1,50m is prima, waarbij het advies van @Bien zeker ter harte genomen mag worden. Goed en lekker zittende snowboardboots geven je zoveel meer plezier! Succes!

*bericht bewerkt door Marijnt op 17 mrt 2019 19:55

Hoi iedereen!

Ik heb jullie reacties allemaal direct gelezen en nu merk ik dat ik niet zo snel heb terug gereageerd. SORRY daavoor!! Ik heb er namelijk veel aan gehad en alles meegenomen in mijn beslissing. Eindelijk daarmee de knoop doorgehakt en geslaagd nu!

@G11Ling Ik stond op de 150cm die ik gehuurd had wel goed, maar soms voelde het wat aan de max. Ik ben nu gekomen bij een board van 147cm (die ook de specs had die ik wil wilde), aangeschaft en er nu 2x opgestaan wat super voelde! Ik denk dat die kleine 3cm toch ff net ervoor zorgt dat ik er wat zekerder op sta, het voelt nu niet meer alsof ik echt op het maximaal mogelijke sta, maar gewoon goed! Ik ben blij! =D

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

*bericht bewerkt door Odile op 26 apr 2019 16:48

Hoi iedereen!

Ik heb jullie reacties allemaal direct gelezen en nu merk ik dat ik niet zo snel heb terug gereageerd. SORRY daavoor!! Ik heb er namelijk veel aan gehad en alles meegenomen in mijn beslissing. Eindelijk daarmee de knoop doorgehakt en geslaagd nu!

@G11Ling Ik stond op de 150cm die ik gehuurd had wel goed, maar soms voelde het wat aan de max. Ik ben nu gekomen bij een board van 147cm (die ook de specs had die ik wil wilde), aangeschaft en er nu 2x opgestaan wat super voelde! Ik denk dat die kleine 3cm toch ff net ervoor zorgt dat ik er wat zekerder op sta, het voelt nu niet meer alsof ik echt op het maximaal mogelijke sta, maar gewoon goed! Ik ben blij! =D

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Odile op 26 apr 2019 16:48

*bericht bewerkt door Odile op 26 apr 2019 16:48

Dat ging niet helemaal goed met plaatsen ;-) Ga ik hier verder:

@RFKANGOO Thnx! Die 128 had ik gevonden in een kindertabel bij mijn gewicht. Alleen in de kindertabellen vond ik mijn gewicht terug. Uiteraard stond daar dan ook een kinderlengte bij, dat maakte het zo moeilijk. En je advies voor een board al vanaf 145cm was dus echt top!!

@Sneeuwbaard flink te pakken nou!! :)

@Bien super bedankt voor je nauwkeurige advies!! Ik heb hiermee al direct een ander paar schoenen gepakt bij de verhuur. Volgend seizoen hoop ik ze zelf aan te schaffen. Onwijs bedankt! Dit neem ik ook echt mee dan!

Plaats een reactie