Op zoek naar een "nieuw" skigebied!

Net weer 2 weekjes terug, dus het is alweer tijd om de voorpret voor 2020 te starten :)

We vermaken ons al een aantal jaar in Sulden am Ortler, maar door het samenvallen van onze vakantieweek met Carnaval, het beperkt aantal gastenbedden en ons groter gegroeide gezelschap, kan het zomaar zo zijn dat we voor 2020 niet terecht kunnen in Sulden. Daarom al maar eens voorzichtig rondkijken naar andere gebieden en eigenlijk is dat ook best weer leuk.

Wat we zoeken, een gemoedelijk gebied met heerlijke brede blauwe afdalingen, de 1 in Sulden is momenteel echt favoriet, dus in die trant. Accommodatie op loopafstand van pisten, lift, skischool en depot. Niet te druk. Qua pistekilometers zijn we niet zo veeleisend, aan de ± 50km in Sulden hebben we ook genoeg, groter mag natuurlijk altijd maar is geen eis. Zelf had ik al zitten kijken naar Alta Badia, met La Villa als verblijfplaats, ik weet alleen niet hoe het zit met de drukte daar (ivm o.a. de populaire Sella Ronda).

Maar hebben jullie nog tips?

Pila is misschien wel een goede optie. Het is iets groter dan Sulden, het is sneeuwzeker en heerlijk rustig.

Born to Ride

Schöneben (Reschen), de blauwe pisten daar zijn net als de 1 in Sulden mijn favorieten!
Goed te combineren met Nauders.
Enige nadeel is bus of auto nodig. ;)

Bla, bla, bla.

Katschberg - Aineck is ook erg leuk! En eventueel te combineren met Fanningberg. Grosseck-Speiereck heeft net wat te lastige dalafdalingen vermoed ik.

Hochkonig, Brandnertal en Lofer zijn ook interessant.

Uit ervaring weet ik dat Brandnertal niet erg druk is in de carnavalsvakantie. Hochkonig gaan wij volgend jaar meemaken maar in de voorjaarsvakantie hebben wij tot nu toe nog geen enorme drukte of lange wachttijden meegemaakt (vanaf Maria Alm)

Van de drukte van de SR heb je in La Villa géén last, nu 2 jaar achter mekaar geweest.
Wel NIET in carnavalsperiode, wel eind januari…nooit geen drukte.
Klein gebiedje ACHTER La Villa met wat blauwe pistes die ook aansluiting geven via een horizontale zetellift naar gebiedje Santa Croce (heerlijke pistes)
Skischolen hebben standplaats achter La Villa.
Vanuit La Villa heb je aan de andere kant van de straat( kan OOK met horizontale zetellift) aansluiting met gebied Alta Badia met heerlijke pistes en leuke skihutten met al dat lekkers.
Als dorp stelt La Villa wel niets voor en ook weinig après-ski. (wij hebben hier géén behoefte aan).
Wij keren hier zeker terug.

Born to run. B.S.

Apres-ski hebben we ook geen behoefte aan. Als er wat restaurantjes zijn is het prima. La Villa is dus een optie. Bedankt voor de info @dan58!

@vlinder72 Lofer lijkt me juist in de carnavalsweek wel vrij druk, Brandnertal en Hochkonig zal ik eens naar kijken, bedankt!

@Matthias123 Bedankt! Op de pistkaart zie ik vooral veel rood, of vallen die rode wel mee?

@bartvwg Bedankt! Ja Schöneben stond ook op het lijstje, maar de accommodatie vlak bij de lift is toch wel lastig. Misschien dat dat vanuit St. Valentin wel mogelijk is nu die gebieden verbonden zijn.

@Bennie Katschberg ga ik naar kijken, bedankt!

Katschberg - Aineck is ook erg leuk! En eventueel te combineren met Fanningberg. Grosseck-Speiereck heeft net wat te lastige dalafdalingen vermoed ik.

Bennie op 18 mrt 2019 10:38

Da’s een zeer mooie aanrader! Reeds met Carnaval geweest, en dan was de enige plaats waar je ooit moest aanschuiven de overjaarse lift beneden in St. Margarethen, en die is ondertussen vervangen door een hypermoderne gondel. (Nu krijg ik zelf zin die kant op te gaan…)

Pila is niet moeilijk, ook al is alles rood. In het weekend is het daar wel heel druk, doordeweeks niet (maar dat is vaker in Italië).

Alta Badia is leuk, en buiten de pistes van de SR na ook niet heel druk, maar van alle gebieden waar ik buiten de vakanties ben geweest wel de drukste.

Maar als je 50km piste wil, en niet al te moeilijk, dan zijn er in elk land opties. Is een Zwitsers gebied een optie? Daar zal t zeker niet druk zijn. Ik heb geen idee hoe carnaval valt volgend jaar, maar als de Fransen dan geen vrij hebben zou een Frans gebied ook kunnen?

Cervinia is ook nooit heel druk. Ik zit nu in Moena, Alpe Lusia / San Pellegrino is ook makkelijk (maar moet je met de auto).

Ik denk dat er zoveel opties zijn dat je, om wat gerichter advies te krijgen, misschien wel meer wensen kan benoemen. Volgens mij heeft Sulden, buiten de hoogte, ook niet zoveel troeven, toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zone A en B hebben dan in Frankrijk vakantie, dus waarschijnlijk wel wat drukker. Zwitserland zou kunnen, maar is waarschijnlijk prijstechnisch minder interessant?

Je hebt gelijk dat veel skigebieden voldoen aan de criteria 50km piste, niet al te moeilijk. Maar loopafstand van liften en skischool ligt vaak wat lastiger. We gaan met een gemixed groepje, 2 kids, 5 volwassenen waarvan 1 opa en 1 oma met allemaal andere ski behoeften. Dan is het lekker als je geen rekening met elkaar hoeft te houden qua vervoer en gewoon terug naar het appartement kan lopen tussendoor.

Wat ons zo aantrekt aan Sulden kan ik niet echt mijn vinger opleggen. Vind het gewoon een fijn dorp, prettige lokale bevolking, leuke skischool en leraren voor de kids, voldoende gevarieerde pisten, lekker rustig. Dat het vrij hoog is wel een pré. Piste condities zijn over het algemeen zeer goed. Het Italiaanse trekt ons ook wel, dus daar kijken we het meeste naar. Maar er zijn dus vast meer dorpen die dit bieden, ook buiten Italië :)

Skigebied Carezza, ook niet druk tijdens de carnavals week.

die ga ik ook even bekijken, dank je wel @niekniek!

Check even mijn update in het dolomiti topic @franksplinter over Carezza. Niet hoog maar dat boeit echt niet, pistes zullen altijd goed zijn.

Cervinia is misschien wat weinig te doen voor niet skiers, overigens, of skiet wel iedereen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Thanks @Roy83, heb het gelezen. Maar daardoor alleen maar meer twijfel gekregen of het wat voor ons gezelschap is :)

Iedereen skiet trouwens wel. Al wordt dat voor opa en vooral oma wel steeds minder.

Ok dat kan natuurlijk :). Waar twijfel je over?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De rust en goede sneeuwkwalitiet zijn een grote pré.

Maar je opmerkingen dat 40km piste heel optimistisch is, de verbinding wat gekunstelt en voor echte beginners niet veel aan (die zijn er bij ons niet bij, maar opa en oma worden gewoon wat angstiger op de piste en willen dus lekker ontspannen van lome blauwe pistes af, mag ook met 69 en 72 jaar oud :) ).

Verder heb ik even snel gezocht naar acco’s, maar die zijn er op loopafstand van lift en/of piste weinig te vinden zo op het eerste gezicht.

Lijkt me dan een logische afweging inderdaad :). Was Alta Badia nog in de race?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zou zeggen het Jochtal. Ook Italië, gemoedelijke pistes of anders idd de kant van La Villa of Corvara!

Aequilater Nubila

Corvara is handig voor de SR, maar daarmee ook wel iets drukker dan bijvoorbeeld San Cassiano of ergens bij st Croce in de buurt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Corvara is handig voor de SR, maar daarmee ook wel iets drukker dan bijvoorbeeld San Cassiano of ergens bij st Croce in de buurt.

Roy83 op 20 mrt 2019 21:04

Dan toch beter La Villa, pal midden tussen San Cassiano en St Croce ; Best off both worlds.😁

Born to run. B.S.

Jij kan je vast beter in opaatjes en omaatjes inleven dan ik @dan58 ;)…maar st croce is wel heel lekker rustig, terwijl boven bij La Villa het wel iets drukker is. Maar je bent dan natuurlijk ook zo bij st croce…

Is alta badia een optie @franksplinter ?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja Alta Badia staat nog op de shortlist, Seiseralm eventueel ook nog.

In La Villa heb ik al wel wat vrije accommodaties gevonden op loopafstand van de piste. Ook eentje van zondag tot zondag wat me ook wel interessant lijkt qua reisdagen en (vermijden van) drukte.

San Cassiano is al wat meer gevuld, vrije accommodaties zijn of aan de dure kant of verder van de gondel.

Skibus in San Cassiano is goed geregeld! Die rijdt af en aan (maar ik weet niet of hij ook midden op de dag rijdt).

La Villa is wat levendiger, wat meer winkeltjes ed. Zondag tot zondag is heel relaxed, omdat zondags in Italië (bij mooi weer) de drukste dag van de week op de piste is, die ruil je dan voor een zaterdag (die extreem rustig is vaak).

Seiseralm is ook heel mooi, maar wel echt makkelijker nog dan Alta Badia.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nog een voordeel van die zaterdag, dan zijn er geen skilessen meer en kunnen we als geheel gezin op pad. Dit werd ook met gejuich ontvangen door de kids :) extra voordeel ook als die zaterdag ook nog eens rustig blijkt. Nadeel is wel dat het voorskiën voor de skiles in La Villa op zondagmiddag is, maar goed daar is wel een mouw aan te passen :)

Prachtig gebied. Wel wat drukker dan jullie gewend zijn. En ook een levendiger La Villa is ronduit rustig.

@Bennie is La Villa nu levendiger of rustiger dan we gewend zijn? Of bedoelde je Sulden?

Overigens zijn we voordat we naar Sulden gingen, jaren in Fieberbrunn geweest, het laatste jaar met de aansluiting op SHL, dat was ook niet echt rustig ;)

Ik denk dat Bennie bedoelt dat La Villa levendig is vergelijk met San Cassiano en vergelijkbare dorpen. Desondanks nog steeds heerlijk rustig (maar wel wat winkels, barretjes).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Oh dan. La Villa is levendiger dan San Cassiano maar nog steeds erg kalm. Sowieso heel Alta Badia.
Enfin, als je Fieberbrunn gewend bent is het op de pistes wel goed te doen.

Ok, dus drukker dan Sulden, maar minder druk dan Fieberbrunn :) :)

Voor wie het interesseert, het is geworden La Villa, Alta Badia. Op 100 meter van de Doninz/Gardennaccia piste. Benieuwd hoe dat gaat bevallen :)

Hou ons maar op de hoogte. ;)

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie