Advies nieuwe ski's

Hallo,

Ik ben op zoek naar nieuwe ski's. Worden tevens de eerste eigen ski's. Tot nu toe altijd gehuurd.

Mijn gegevens:

  • Man
  • Niveau: 6
  • Lengte: 1,75 m
  • Gewicht: 75 kg.
  • Ervaring: ca. 7 weken
  • Uitsluitend op de piste's (liever geen zwart).
  • Aandachtspunt: ik heb een nieuwe voorste kruisband, dus ben enigzins voorzichtig.

Ik heb vorig jaar bij de Dutch Week 2018 (eind April) Val Thorens de Atomic Vantage X 80 cti (2018-2019), lengte 1,73 m. geleend voor een paar uurtjes. Daar was ik erg van gecharmeerd. Maar in die periode zijn er (nagenoeg) geen ijzige pistes en volgend jaar (2020) gaan we (vermoedelijk) weer in februari dus dan moeten de ski's ook nog goed zijn.
Ik ben enigszins wel voorzichtig op de piste's aangezien ik een nieuwe voorste kruisband heb. Dus ik ga liever wat langzamer (maar zeker niet heel langzaam) en maak wat meer kortere bochtjes.
Van de piste ga ik in principe niet af maar mijn dochter begint er wel over dus wellicht toch een keertje proberen…

De ski’s die nu op mijn lijstje staan:

  • Salomon S/Max 8
  • Fischer Pro Mnt 77 ti
  • Dynastar Speedzone 7
  • Fischer Progressor F18
  • Atomic Vantage X 80 cti
  • Salomon XDR 80 ti

De Atomic heb ik dus al even geskied. en welke lengte is een goede keuze?

Nu gaan we eind April 2019 weer naar de Dutch Week Val Thorens dus kan daar weer een aantal nieuwe modellen (2019-2020) testen.
De volgende skimerken staan daar: Atomic, HEAD, Rossignol, Elan en Salomon.

Wat is wijsheid. Nog een keer huren en nieuwe modellen testen. Of reeds nu nieuwe kopen in de uitverkoop.

Wat denken jullie? Ik sta open voor suggesties!

De fischer pro mtn ben ik zelf minder gecharmeerd van. Als die ski dezelfde carbon tip heeft als de 80ti dan is ie behoorlijk stijf in de tip. Vond het gewoon niet een heel vriendelijke ski.

De fischer f18 en dynastar ontlopen elkaar qua mogelijkheden niet veel. De dynastsr is echter zwaarder in gewicht en met een zwakke knie zou ik toch eerder voor een wat lichtere ski gaan.

Die salomon s max is een prima ski. Allround, goede grip. Well echt een pisteski,wellucht iets harder werken in slush en bulten.

De atomic vantage vond ik dan weer blikkerig. Stuurt wel heel.makkelijk maar grip en demping uiterst matig. Wel licht gebouwd. En vind dat atomics vaak duur zijn in verhouding. Dus wellicht met een goeie aanbieding…

De salomon xdr ook heel bestuurbaar. Echt een allmountain. Vooral voor skiers die veel smeren, voor carven pakt die tip echt laat op. Wel goed in slush en bulten daardoor.

Lengte ergens rond 1.70 ik zeggen.
Ps testen is altijd het beste natuurlijk. In zoetermeer hangen enkele van deze ski's om te testen.

Hoi elisabeth101,
Bedankt voor je reactie.

Kan ik concluderen dat de navolgende ski’s je voorkeur hebben:

  • Fischer F18
  • Salomon S/Max 8

Ski’s testen in Zoetermeer lukt me qua tijd niet meer voor de Dutchweek.
De Salamon kan ik tijdens de Dutchweek testen neem ik aan. Helaas de fischer dus niet.

Zijn dit echt 2 vergelijkbare ski’s voor alle (piste)omstandigheden?

Ik heb, gevoelsmatig en nergens op gebaseerd, een voorkeur voor de Fisher F18. Lees er gewoon altijd goede verhalen over.
Deze kan ik aanschaffen en eventueel terugbrengen, met korting van een weekje huren en een andere set aanschaffen bij dezelfde skishop.

Blijf het moeilijk vinden om iets aan te schaffen waar je nog niet op geskied hebt.

Wat zou je adviseren?
Of iemand anders een suggestie?

@DrPhil heb jij je F18’s al verkocht?

Denk dat zowel de salomon als de fischer je prima zullen passen. Beide ski’s zijn gewoon goed dus een miskoop zal het nooit zijn. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand niet met een F18 overweg kon, beetje de allemansvriend onder de ski’s😆

Nee. Ook geen plannen daartoe.

Ik zou overigens wachten en eerst nog testen.

Kan alleen de Fisher f18 niet testen. Als dat kon wist ik het wel.

Ik prefereer de s/Max 10 boven de F18. Heb ze allebei. De XDR 80ti vind ik ook een superski. Dus de F18 hoef je denk ik niet te testen.

@dr. Phil,
Dus eigenlijk zeg je.
Koop de Fisher F18 niet, maar test

  • Salomon S/Max 8
  • Salomon S/Max 10
  • Salomon XDR 80 ti

Welke heeft dan meer je voorkeur voor mij?
En wat is de reden dat deze ski’s meer je voorkeur hebben dan de Fisher F18?

Precies!
De 8 heb ik niet geskied, dus die ken ik niet.
Ik was zeer tevreden over mijn F18. Toen heb ik een keer op een testavond op de 10 en de XDR geskied, en die vond ik nog fijner. Ze hadden toen ook de F18 (in 174, ik heb 167), dus toen kon ik meteen vergelijken.
De F18 is verder ook een prima ski. Hij is wat lichter dan de 10.

In jouw geval is misschien de 8 beter dan de 10. Dat kun je dus mooi testen. Bovendien kun je dan nog meer uitproberen. Altijd leuk als vergelijking.

Ik zou zeker testen bij het testevent! En daarna is echt nog wel het eea in de aanbieding te scoren… Zelfs in september/oktober zijn de dan inmiddels ‘overjarige’ modellen vaak nog goed verkrijgbaar voor een leuke prijs.

Wat betreft je keuze, maak je keuze op basis van testen. Ieder persoon is anders qua skien, ervaring, snelheid, durf, etc. Wat ik heerlijk vind kan jij een drama vinden en andersom. En aangezien je een voorste kruisband reconstructie hebt gehad, is het ook even zoeken naar wat lekker voelt lijkt me. Momenteel zelf een gescheurde voorste kruisband (4 weken geleden opgelopen met skien in Canda) dus ben voor mijzelf ook heel benieuwd wanneer ik weer op de ski’s kan staan en hoe het skien mij dan vergaat…

  • Salomon S/Max 8: goede keus, echt een prima piste ski
  • Fischer Pro Mnt 77 ti: ideaal als je wat meer ‘allmountain’ wil. Hoewel dit wel een piste georienteerde allmountain is, dus kun je er prima mee uit de voeten
  • Dynastar Speedzone 7: geen ervaring mee
  • Fischer Progressor F18: Prima ski! Heb zelf de F19 geskied maar ook de F18 is voor het relaxte piste werk ideaal, populaire ski ook.
  • Atomic Vantage X 80 cti: Ik was er niet over te spreken, wat een drama ski qua gevoel en aansturing. Maar ja… ieder persoon ervaart een ski anders
  • Salomon XDR 80 ti: deze heb ik zelf sinds deze winter. Heerlijke ski, ook een piste georienteerde allmountain. Wat ik zelf fijn vind hieraan is dat als de piste in de loop van de dag behoorlijk verspoord raakt met hopen sneeuw dat de ski er dan lekker doorheen snijdt en vertrouwen blijft geven.

Succes met testen en daarna met je keuze!

@Sheila

Vlot herstel toegewenst.👌

Ps misschien iets delen op “steungroep blessure”?

Born to run. B.S.

Ja, ben ook benieuwd hoe dat is gekomen. Beterschap.

Ja, ben ook benieuwd hoe dat is gekomen. Beterschap.

DrPhil op 29 mrt 2019 10:57

Dank @dan58 en @DrPhil

Heb mn voorste kruisband volledig afgescheurd met skien in Sunshine Village, Canada. Was heerlijk aan het carven op redelijke snelheid op een vlakke piste, zet een bocht naar links in en rechterski schiet weg op ijsplaatje (was die periode dagelijks zo’n -20 a -30 graden overdag en 's nachts dus redelijk harde pistes), dat probeer ik te corrigeren om te blijven staan (lukt normaal gesproken zonder problemen… als t al voorkomt dat ik wegschiet met een ski) en daarbij is zoveel kracht op mn knie komen te staan dat voorste kruisband pang zei… Daarna pas onderuit gegaan… met de banaan afgevoerd naar piste EHBO want voelde gelijk al dat het mis was en dat ik niet verder kon. Gelukkig weinig pijn aan gehad maar fijn is anders. In ziekenhuis in Banff check laten doen en daar kwam uit dat voorste kruisband zeer waarschijnlijk gescheurd was. Thuis MRI laten maken en inderdaad afgescheurd… nu in training om been & knie sterker en operatiefit te maken want ik wil naast skien ook graag op mn oude niveau blijven tennissen (niveau 5 voor de tennissers onder ons). Hopelijk in mei de operatie en dan gaat herstel echt van start… en dat gaat maanden duren.

@Sheila

Keep the faith. 💪👍

Born to run. B.S.

@sheila: naar, beterschap!

Edwin van Riel

Jeetje @shella
Je had blijkbaar de Frankenstein turn te pakken.
Heel veel beterschap 👍👍🍾🥂

@hooykaas, leg die kreet eens uit? Nooit gehoord ;)

Edwin van Riel

Ik zal je een PM sturen 😃
Is wel erg off Topic.
Krijgt Rogier geen goed gevoel bij 😟

en wij? @Hooykaas

Born to run. B.S.

Goedemiddag Allen,
Zijn er nog experts actief nu het seizoen is afgelopen.

Wij zijn dus net terug van Dutchweek Val Thorens. We hebben ons weer uitstekend vermaakt en lekker kunnen skiën en getest.
Conclusie:
Mijn huurski was een: Fisher XTR Pro MTN 77, lengte 1.64 m.
Ik vond dit een erg fijne ski.

Getest:
Salomon X/max 8, lengte 1.65 m. Viel me redelijk.
Elan Amphibio 16 TI, lengte 1.66 m. Beviel goed.
Head Magnum Super Shape, lengte 1.70 m. Beviel prima.
Atomic Redster S9, lengte 1.65 m. draaide wel heel (te) makkelijk en snel allemaal.

Uiteindelijk denk ik dat de huurski mij eigenlijk nog het beste beviel dus denk ik erover om hiervan de 2018-2019 ski te bestellen, te weten de Fisher Pro MTN 77 ti, lengte 1.64 meter.
Nu twijfel ik over de ti (titanium). Dit zat volgens mij niet in de huurski en maakt deze ski dus wat stijver… toch?
Ga ik dit merken?

Wat denken jullie van deze keuze?
Of hebben jullie een andere/betere suggestie. Toch de F18? Wat is het verschil?

Graag jullie reactie.

Groet Frank

ps. Sheila, hoe is het de knie. Al geopereerd ondertussen?

Volgens mij is er een verschil tussen de XTR en de gewone PRO MTN, maar pin me er niet op vast. De XTRs zouden wel eens nog vergevingsgezinder kunnen zijn…

Hiervoor hoef je geen ‘expert’ te zijn…

Koop ze gewoon als de ski’s je goed bevielen. Het verschil tussen de diverse ski’s is voor de meeste mensen toch niet echt merkbaar.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@knarf74, wat betreft je ski keuze: Enige manier om het echt te weten wat voor jou lekkerder skiet is zowel de TI als de zonder TI Pro MTN te testen. Maar als de gewone al erg prettig vind skiën, waarom niet gewoon daarvoor gaan?

Wat betreft mijn knie, geen operatie voorlopig en wellicht wel helemaal niet. Knie herstelt goed en er zit dermate weinig speling op dat orthopeed verwacht dat ik met een paar maanden weer de tennisbaan op kan (mag in juli weer proberen te tennissen) en van de winter weer de ski’s op :) Nog wel hard werken komende periode om alle beenspieren sterker te maken maar het vooruitzicht dat ik wellicht komende winter weer gewoon kan skiën is echt super.

Goedendag,

Ik wil in de opruiming nog een paar ski’s scoren.
Mijn lengte is 1,95 m en ik weeg 88 kg.
Mijn niveau op de gigi-meter is 6-7.

Met Pasen heb ik op atomic vantage 83 geskied (174). Ik ben dus op zoek naar all mountain ski’s.
Voor off-piste gebruik ik meestal mijn snowboard, maar wil dat ook meer met ski’s gaan doen.

Ik denk nu na over
Salomon QST 99 (of 92) welke lengte heb ik dan nodig?
Salomon XDR 88
Noridica Enforcer 93, maar daar moet je een hele technische skiër voor zijn is mij verteld.
K2 pinacle 95 zou kunnen.

Het moet ook nog beschikbaar zijn. Bij bekende webshops. Bij voorbaat dank voor jullie advies.

Bij voorbaat dank voor jullie

Hallo,

Kan iemand aangeven wat nu het verschil is tussen de Fischer Progressor F18 en de Fischer Pro MNT 77 ti?

Alvast bedankt maar weer.

Groet Frank

ps. @sheila, top , een stabiele knie zonder voorste kruisband. Is mij helaas nooit gelukt. Beter voor je. Scheelt een hele operatie en herstel.

Hallo,

Kan iemand aangeven wat nu het verschil is tussen de Fischer Progressor F18 en de Fischer Pro MNT 77 ti?

knarf74 op 9 mei 2019 20:37

De F18 is wat meer snappy en direct, de Pro Mtn 77 wat vergevingsgezinder en lekkerder in rommelige sneeuw. Beiden zijn niet moeilijk om te skiën, hebben een lage instap en een vrij hoog plafond voor niet al te grote/agressieve skiërs.

Zet ze in de vergelijker op de website van fischersports en je weet het. De F18 is smaller onder de voet dan de 77 en daarnaast ook anders opgebouwd. MNT ski’s zijn echt meer allmountain dan de progressors, die zijn vele malen meer piste ski.

null

Hallo,

Kan iemand aangeven wat nu het verschil is tussen de Fischer Progressor F18 en de Fischer Pro MNT 77 ti?

Alvast bedankt maar weer.

Groet Frank

ps. @sheila, top , een stabiele knie zonder voorste kruisband. Is mij helaas nooit gelukt. Beter voor je. Scheelt een hele operatie en herstel.

knarf74 op 9 mei 2019 20:37

null

Plaats een reactie