Advies ski keuze (testen in Sölden)

Ik ben deze week (tot en met komende zaterdag) in Sölden en ben op zoek naar nieuwe ski’s. Daarom de vraag of jullie tips voor me hebben om te testen? Ik weet dat op de Rettenbachgletscher het internationale testcentrum zit, maar zijn er ook nog andere locaties die ik zou moeten overwegen om ski’s te testen? Voor mij is de belangrijkste reden om naar nieuwe ski’s te kijken dat ik op zoek ben naar meer rebound en een ski die me redelijk snel afstraft zodat ik me zelf kan blijven uitdagen om beter te gaan skiën.

Ik heb op zijn tijd uit interesse de topics op het forum gevolgd over mensen die nieuwe ski’s zoeken, maar ik merk gewoon dat ik te weinig kennis heb om iets zinnigs te zeggen over welke ski nou echt wat voor mij is. Als ik naar de reviews van GiGi kijk lijkt allmountain wel iets meer mijn ding dan allround pisteski’s. De ski’s die ik tot nu toe interessant vind zijn:
-Blizzard Rustler 9
-Rossignol Experience 84 AI
-Völkl Deacon 76

Mijn skiniveau en -stijl:
Volgens de typering op de website van GiGi is niveau 8 een goede afspiegeling van mijn skiniveau: “Niveau 8: skiet blauwe en rode pistes onder alle omstandigheden erg goed; skiet zwarte pistes, buckels en off-piste veilig en gecontroleerd, maar technisch nog verbetering mogelijk (hoger niveau leraren, recreanten met veel wedstrijdervaring)”

Ik ski beweeglijk en maak snel na elkaar kort gesneden bochten met mijn benen behoorlijk dicht bij elkaar en op rood en blauw altijd gecarved. Ik stop redelijk veel kracht en explosiviteit in mijn skitechniek en ga wel eens hard (maximale snelheid per dag meestal rond de 90) maar vind techniek duidelijk belangrijker dan snelheid. Ik ski zowel graag harde als zomerse gletscher pistes en houd op zijn tijd echt van buckels.

Overige gegevens:
-Man
-Lengte: 1,81 m
-Gewicht: 73 kg
-Ski ervaring: 20-25 weken
-Begonnen op mijn 3e (ski nu 20 jaar, maar heb daarvan 8 jaar alleen gesnowboard)

Ookal ben ik echt een piste skiër wil ik offpiste niet helemaal uitsluiten. Daarnaast kies ik vaak de zijkant van de piste wanneer er hopen liggen omdat ik dat lekker vind skiën en het ook nog eens een makkelijke manier is om op drukke pistes redelijk veilig in te halen. Is dit bij het bovenstaande opgeteld teveel gevraagd of kennen jullie ski’s die ik eens zou moeten proberen?

Met jouw wensen zou ik vooral naar ski’s als de Atomic redster X9, Head Supershape iTitan, Volkl Deacon 76 en Fischer the Curve GT kijken. Probeer echter ook eens de Nordica Dobermann GSR, Volkl Racetiger GS of Rossignol Hero Elite LT

Ik zou het hoe dan ook bij een pisteski houden. Dat gaat je beter passen dan een allmountain. @bennie noemt een paar heel goede opties. Onderaan de Gaislachkogl zit sporthütte Fiegl. Die hebben een mooi assorriment in de verhuur.

In het testcentrum in Sölden kan je als consument niet zo maar binnen lopen dacht ik. Alleen via organisaties en georganiseerde reizen. Ik zou eerst kijken of je daar achter kan komen, om teleurstellingen te voorkomen.

*bericht bewerkt door GiGi op 25 mrt 2019 08:35

Bedankt voor de info. Ik ga eens langs bij Fiegl en het testcentrum. Had inderdaad vanochtend al gevonden dat het via sportzaken/distributeurs gaat en vooral in het najaar is. Maar toch, beter even proberen dan niet :)

Anders ga je in november lekker naar het test-event daar. Daar kan je er zeker achter komen welke ski bij jou past.

Plaats een reactie