Innovatief product Pole+

Beste wintersporter,
Voor de Hanzehogeschool Groningen hebben wij, twee eerstejaars studenten Sportkunde, de opdracht gekregen om een innovatief product te ontwikkelen. Omdat het skiën bij ons in het bloed zit waren wij er al snel uit op welke doelgroep wij ons gingen richten: de skiër. Iedere wintersporter weet dat er een groot kwaliteitsverschil op de piste is te zien. Het viel ons op dat er gevaarlijke situaties op de pistes, en dan voornamelijk de skipaden (gelegen naast een bergrand of afgrond), kunnen ontstaan en dat veiligheid niet vanzelfsprekend is. Om dit product te introduceren hebben wij voor de volgende situatieschets gekozen:
Skiër A is minder-gevorderd
Skiër B is gevorderd
Skiër A skiet op een skiweg om van gebied 1 naar gebied 2 te gaan. Omdat hij/zij een prima, maar geen gevorderde skiër is zal deze skiër met minder snelheid de skiweg afgaan en ook een groter gedeelte van het pad versperren. Skiër B komt skiër A achterop en hij heeft duidelijk meer snelheid dan zijn voorganger. Doordat skiër A een groot deel van het pad gebruikt om zo min mogelijk risico te lopen op te veel snelheid, is het voor skiër B niet mogelijk eenvoudig te passeren. Gevolg voor skiër B is dat hij/zij moet remmen en niet kan passeren, waardoor er frustraties en irritaties kunnen ontstaan.
Wanneer skiër B, die meer snelheid heeft dan de voorganger, een volgende keer besluit om skiër A toch wel in te halen, is het mogelijk dat skiër A schrikt van de inhaalactie en dit kan een gevaarlijke reactie opleveren waarbij nare gevolgen aan verbonden kunnen zitten.
Om zowel de veiligheid als het plezier op de pistes te bevorderen hebben wij het volgende bedacht: de Pole+. Een skistok waarin een toetersysteem zit verwerkt, een simpele druk op de knop zorgt voor een prettig hoorbaar geluid, waardoor de voorganger weet dat er iemand met meer snelheid wilt inhalen. Hierdoor kan deze persoon aan de kant gaan en kan er veilig gepasseerd worden. Skiër A een veiliger gevoel en skiër B minder gefrustreerd en met meer plezier op de piste. Voor de duidelijkheid: Dit geluidssysteem zal duidelijk hoorbaar zijn, maar een prettig geluid opwekken.
In een auto moet een toeter zitten, op een fiets moet een fietsbel zitten, waarom moet er dan op een skistok geen toeter zitten? Wij zijn in voor een veiliger en plezieriger wintersportklimaat.

Een 'gewone' skistok kost tegenwoordig rond de 20,-
Onze vragen aan u zijn:
-Wat vindt u van dit product?
-Wat zou u voor dit product willen betalen mocht dit verkrijgbaar zijn?

We hopen dat u een reactie zou willen achterlaten.
Met vriendelijke groet,
Max Steenbergen en Jeroen Pol

*bericht bewerkt door maxsteenbergen op 27 mrt 2019 16:11

Nope, Nope… nope…

Veiliger krijg je niet door snelheidsmaniakken te laten toeteren, en dan te denken dat ze "voorrang" krijgen.

Je bent verantwoordelijk voor alles onder je op de piste. Dat is zo'n beetje regel nummer 1. Met toeteren ondermijn je dat hele punt.

Dus ik zou kijken naar iets anders innovatiefs. Want dit komt de veiligheid niet ten goede. los van de rust!

Zoals op de weg ook: Als je niet KAN inhalen, niet doen. Vooral geen beginners forceren naar buiten uit te wijken. Als gevorderde moet je je aanpassen aan de beginner. Daar heb je namelijk de kennis en kunde voor. Als beginner niet.

Ik denk dat jullie, als gevorderde skiërs, dit niet meer herinneren :-) Want je kan al goed skiën.

*bericht bewerkt door Waah op 27 mrt 2019 15:47

Onze vragen aan u zijn:
-Wat vindt u van dit product?
-Wat zou u voor dit product willen betalen mocht dit verkrijgbaar zijn?

maxsteenbergen op 27 mrt 2019 15:40

Interessant. :)
Volgende antwoorden op jullie vragen:

  • ik zou het niet aanschaffen
  • indien ik het toch zou (moeten) aanschaffen: evenveel als een huidige stok, zo duur en hoogtechnologisch kan dat niet zijn hè.

Skiër A gaat i.m.h.o. niet beter kunnen skiën (lees: niet minder plaats innemen op het pad) indien iemand achter hem/haar toetert. Enige voordeel kan zijn dat A weet dat iemand hem gaat inhalen.

*bericht bewerkt door bartvwg op 27 mrt 2019 15:51

Bla, bla, bla.

Ik tik met mijn skistokken tegen elkaar om aan te geven dat ik eraan kom. Tenzij de toeter echt een stuk luider is dan dat (en daarmee onaangenaam of dat het kan leiden tot schrikken?) heeft het denk ik niet veel meerwaarde.

Voor geval van nood (echt dreigende botsing) zou ik een geluidssignaal nuttig vinden, maar niet in de vorm van een toeter. Als toeter van ga-eens-aan-de-kant zeker niet. Zo gaat hij vermoedelijk wel worden gebruikt.
Dat zou je overigens wel kunnen oplossen: bv dat je naar 1x of 2x kan toeteren en dat de accu dan leeg is.
Ik zou m niet kopen omdat ik hele mooie carbonstokken heb. Als losse ad-on zou ik eerst willen weten wat hij weegt.

Ik denk dat dit zeker wél een goede innovatie is!
Hierboven wordt gereageerd over snelheidsmaniakken en beginners. Minder-gevorderd betekent niet dat deze persoon een beginner is en gevorderd betekent niet dat deze persoon een snelheidsmaniak is. Van minder gevorderde skiërs die het wel voor elkaar krijgen op een zekere hoogte te komen om zo’n skipad af te skiën, mag je toch zeker wel verwachten dat hij ten minste niet de gehele baan hoeft te gebruiken. Gevorderde skiërs kunnen nu aangeven dat er wilt worden ingehaald en het lijkt mij een prima idee om dit systeem in te voeren als iets verplichts. Mooi idee heren.
Als jullie daadwerkelijk een systeem in de stok gaan bouwen waarbij er op een knop gedrukt wordt waarna er een geluid ontstaat, dan zou ik hier toch wel 30-40 euro voor neerleggen. Ik denk namelijk dat dit de veiligheid absoluut bevordert.

Ten eerste goed bezig mannen, iig leuk “vakgebied” gekozen. Helaas ben ik het ook eens met de meeste andere, een claxon lijkt mij niet echt bevordelijk op de piste. Die situatie die jullie schetsen. Ik zie en maak het ook regelmatig mee op een smal stuk. Maar wat als ik als snellere skier zou toeteren. Wat verwacht je dan? De langzame skier weet dan dat ik eraan kom (en erlangs wil). Dat neemt niet weg dat hij/zij nog steeds moeite heeft met het smalle pad. Ze kan slechts stil gaan staan. Ik denk dat je in deze situatie meer mag verwachten van de betere / snellere skier. Die moet het inzicht hebben en de voorganger kunnen lezen. Dan is het gewoon een kwestie van een moment kiezen om de andere veilig te passeren. En als het niet lukt of te gevaarlijk is dan je gewoon ff gedeist houden. Ik zie het al voor me op de drukke pistes al dat getoeter. Ik zou bij echt gevaar ook net zo goed iets kunnen roepen (positieve feedback dan he :)). Ondanks mijn mening zet hem op mannen en mocht dit idee het niet zijn kunnen we hier vast nog ff brainstormen.

MW Janssen

Als ik mij dit even visueel voorstel, op de piste ben je bijna nooit alleen, altijd wel druk, welke periode je ook gaat. Er zou dan van alle kanten ‘tuut’ te horen zijn. En bij elke ‘tuut’ ga je omkijken wat op zich ook al voor een gevaarlijke situatie kan zorgen. Nee sorry mannen, maar niet echt een goed idee.

Net als GiGi tik ik simpel mijn stokken tegen elkaar als teken van willen inhalen.
Het geld dus niet waard.

ik vergelijk het met wielrennen/mountainbiken. Als ik als fietser andere fietsers/wandelaars op mijn pad zie, dan bel ik sowieso even ter waarschuwing, dat ze weten dat ik eraan kom. Juist om de veiligheid te bevorderen, dat niet iemand ineens opzij beweegt en we allebei in de bosjes liggen. Dit gaat helemaal niet op een agressieve manier, mensen begrijpen prima dat je er graag langs wilt en als je dat rustig en netjes doet is daar ook niks mis mee. Op zo’n manier zou dat in de sneeuw ook moeten kunnen.

zo’n belletje zou je ook kunnen gebruiken als je elkaar kwijt bent in de mist bijvoorbeeld. van die dagen dat je geen hand voor ogen ziet.

Ik zou eens met Leki in gesprek gaan 😉 ik zeg max 20 euro extra voor een setje stokken.

Beter een veedrijver in de punt dan. Geen herrie en een stuk effectiever. Mag wel een paar centen kosten dan ;)

Edwin van Riel

Ik denk dat het middel erger is dan de kwaal. Ttz. dat de tragere skier net gaat schrikken van de tuut. Nu wacht de snellere skier tot hij veilig kan inhalen, met het systeem gaat hij misschien de andere aan de kant willen toeteren.
Geen goed idee dus. Sorry !

Ook ik vind het geen goed idee omdat zoals eerder vermeld het als een excuus gebruikt gaat worden om onverantwoordelijk in te halen. Wat misschien wel een idee is is een sensor achter op je helm of op de band van je skibril die detecteert als iemand achter je met hoge snelheid op je afkomt, op dat moment gaat er een lampje knipperen in je skibril als waarschuwing. Succes!

Het kan altijd korter, mand.

Top idee heren,
Handig bij het inhalen van iemand op een pad. Naar mijn mening goed om aan te geven als er ingehaald wil worden, hetzelfde effect als de fietsbel op de fiets. Dit wordt in het dagelijks leven ook gebruikt zonder enige vorm van overlast. Gewoon regels hanteren waaraan gehouden moet worden met betrekking tot het bellen of toeteren. Hoeft ook geen geluid te zijn dat tot overlast lijdt lijkt me. Zal wel eens een goede uitvinding kunnen zijn. Zal er zelf wel 30 euro voor neer leggen als dit zorgt voor meer veiligheid.
Succes !

…Als ik als fietser andere fietsers/wandelaars op mijn pad zie, dan bel ik sowieso even ter waarschuwing,
…mensen begrijpen prima dat je er graag langs wilt…

elisabeth101 op 27 mrt 2019 16:55

Ik ken mensen bij wie zoiets werkt als een rode lap bij een stier… 🤔
Zo van " f*ck off, ik ga echt niet opzij."
Big trouble! 😉

Bla, bla, bla.

Top idee heren,
Handig bij het inhalen van iemand op een pad. Naar mijn mening goed om aan te geven als er ingehaald wil worden, hetzelfde effect als de fietsbel op de fiets. Dit wordt in het dagelijks leven ook gebruikt zonder enige vorm van overlast. Gewoon regels hanteren waaraan gehouden moet worden met betrekking tot het bellen of toeteren. Hoeft ook geen geluid te zijn dat tot overlast lijdt lijkt me. Zal wel eens een goede uitvinding kunnen zijn. Zal er zelf wel 30 euro voor neer leggen als dit zorgt voor meer veiligheid.
Succes !

tybez1970 op 27 mrt 2019 17:46

Ik denk dat de vergelijking met een fietspad niet opgaat. Op een fietspad rijdt iedereen keurig rechtdoor en wordt er enkel links ingehaald. Als je dus een fietsbel hoort weet je dat de ander je links voorbij komt. Een vrij geordende situatie dus. Op een skipiste is het veel chaotischer. Mensen maken per definitie de hele tijd bochten en je kan zowel links als rechts ingehaald worden.

Top idee heren,

Handig bij het inhalen van iemand op een pad. Naar mijn mening goed om aan te geven als er ingehaald wil worden, hetzelfde effect als de fietsbel op de fiets. Dit wordt in het dagelijks leven ook gebruikt zonder enige vorm van overlast. Gewoon regels hanteren waaraan gehouden moet worden met betrekking tot het bellen of toeteren. Hoeft ook geen geluid te zijn dat tot overlast lijdt lijkt me. Zal wel eens een goede uitvinding kunnen zijn. Zal er zelf wel 30 euro voor neer leggen als dit zorgt voor meer veiligheid.
Succes !

tybez1970 op 27 mrt 2019 17:46

Ik denk dat de vergelijking met een fietspad niet opgaat. Op een fietspad rijdt iedereen keurig rechtdoor en wordt er enkel links ingehaald. Als je dus een fietsbel hoort weet je dat de ander je links voorbij komt. Een vrij geordende situatie dus. Op een skipiste is het veel chaotischer. Mensen maken per definitie de hele tijd bochten en je kan zowel links als rechts ingehaald worden.

Errant op 27 mrt 2019 17:58

Er wordt hier gesproken over situaties op een skipad of skiweg. De smallere, bijna horizontale paden. Wanneer er gebeld wordt is het goed te overzien dat de mensen naar rechts zullen afwijken. Links inhalen wordt dan een gewoonte en dat is ook beter voor de orde op de skiwegen.

@tybez1970 situatie op skipad is ook anders (fietspad is vaak vlak en skipiste niet)…want dat een langzame skier juist het hele (steilere) pad gebruikt is omdat hij/zij bochten maakt om niet te snel te gaan, anders zou iedereen zoveel mogelijk rechts moeten blijven. Enige wat een bel/toeter aangeeft is let op er komt iemand aan…maar omdan naar rechts te gaan en geen bochten te maken is denk ik geen goed idee.

MW Janssen

Oei, nu moet ik een groot “ik ben doof” bord op mijn rug gaan hangen! Je kunt roepen en toeteren wat je wilt, ik hoor het niet hoor! Want als ik aan het skiën ben dan zitten die apparaatjes veilig opgeborgen. Gelukkig is er ook bijna niemand die me kan inhalen op zo’n pad.

Maar euh, als gevorderde skiër kun je toch gewoon die inhaalactie timen? Even afremmen en op het moment dat de voorgaande skiër de bocht maakt neem jij de buitenkant. Hoe drukker het is, hoe meer JIJ moet afremmen.

waardoor er frustraties en irritaties kunnen ontstaan…

Nou, het mooie van wintersport is dat ik deze gevoelens eigenlijk niet ervaar. Zowel niet als iemand mij inhaalt als dat ik iemand inhaal die wat langzamer is en de gehele breedte van het pad nodig heeft.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

: ))

One life. Live it.

ik voorzie turkse bruiloften op de pistes. NIET TÜTTEREN

echte mannen lopen naar boven,

Er wordt hier gesproken over situaties op een skipad of skiweg. De smallere, bijna horizontale paden. Wanneer er gebeld wordt is het goed te overzien dat de mensen naar rechts zullen afwijken. Links inhalen wordt dan een gewoonte en dat is ook beter voor de orde op de skiwegen.

tybez1970 op 27 mrt 2019 18:03

Dat is de omgekeerde wereld.

De voorgaande skiër moet helemaal niet uitwijken, het is de achterop komende skiër die zijn inhaalactie correct moet plannen zodat hij de voorgaande skiër niet hindert. Als je dat niet lukt ben je waarschijnlijk niet gevorderd genoeg.

Bovendien is er geen ‘vaste’ kant om in te halen. Op een bergpad zal ik skiërs doorgaans inhalen langs de kant van het dal, omdat beginners de neiging hebben om langs de ‘veilige’ kant te skiën. Als er bovendien toch contact zou zijn, heb ik als gevorderde skiër (en verantwoordelijke bij een eventueel ongeluk) betere kans om niet het ravijn in te gaan 😛.

Wat de ‘veilige kant’ is hangt af van het pad en locatie, en dat correct kunnen inschatten is een belangrijke skill van een gevorderde skiër.

Als je mensen niet wil verrassen wanneer je langskomt is met je stokken tikken een bijna universeel gekend vriendelijk signaal. Een claxon is zwaar overdreven.

Ik ben dit jaar één keer goed hard aangeskied van achteren terwijl ik aan de rand van de piste stond te wachten.
Gebroken Carbon stok.Man lag 15 meter verderop.En vlug er van doorgaan. Voor het zelfde geld had ik iets gebroken.

Ik wil jullie niet aanzetten tot geweld.
Maar als jullie een ingebouwd pistool kunnen monteren in de skistok zou dat toch wel plezierig zijn.
Niet om hem dood te schieten hoor.
Maar om in zijn/haar been te schieten zodat hij/zij er niet meer vandoor kan gaan.

mijn eerste gedachte: 1 april komt eraan!

oprechte feedback:

  • bel heeft geen meerwaarde t.o.v. gewoon met de stokken tegen elkaar slaan
  • als gevorderde skiër pas ik zelf mijn snelheid aan aan de drukte op de pistes/verbindingsweggetjes. Als ik dan toch eens iemand moet verwittigen dat ik er langs will, roep ik vriendelijk “attention, je passe a gauche/droit” (het is natuurlijk een gok om te weten welke taal de persoon in kwestie spreekt), maar blijf ik ten alle tijde oplettend voor rare manoeuvres van de persoon beneden mij (zoals ook verplicht volgens de FIS pisteregels).
  • skiën is voor de meeste mensen vakantie, als je je eens op de latten nog druk ligt te maken over de snelheid van andere skiërs, ben je niet goed bezig.
  • skiën is een natuursport, laat overbodig lawaai maar overboord (voor mijn part mogen ook draagbare speakers afgeschaft worden op de piste)
Glide on!

Eens met wat @Morzel zegt. Het huidige tikken is een prima manier. Mocht je voor 10 euro of zo een leuke koeienbel inbouwen dan zal ik er nog wel over na willen denken ;-)

Misschien kan je de studie meer richten op hoe je in de bergen kan handhaven dat iedereen toch een minimaal niveau en regel kennis heeft alvorens ze de piste op mogen.
In het verkeer hebben wij een rijbewijs. Betekend niet dat iedereen even goed kan rijden en dat iedereen even hard kan gaan. Maar het betekend dat iedereen tenminste de beschikking heeft van een bepaald basis niveau (althans dat is het idee en er zijn altijd uitzonderingen ;-) ).
Op de piste mis ik dat wel vaak (iedereen kent de spijkerboek), of stil staan/zitten midden op de piste etc. Misschien een ski/board bewijs. Die krijg je na wat lessen of dmv voorskien. Blijft jaren geldig en op vertoon van dat bewijs mag je een skipas kopen.
Ik weet dat het lastig is want die beginner moet wel ergens kunnen leren hoe ie van een bospad af moet komen.
Maar dat is nu iets voor jullie studie ;-)

Nooit meer zo’n idee promoten svp.
Straks gaat iemand het nog maken ook en er een plicht op zetten. De HORROR 👹🤯😱🤬🤢🤮
De kritiek hierboven is dan ook meer dan terecht.
Maar ik mis nog wel een paar dingen.

  • een snowboarder heeft normaal gesproken geen ski stok dus enkel skiërs met een toeter is niet wenselijk. Want je krijgt verschil op de piste.
  • er zijn ook skiërs die zonder stokken skiën
  • en er bestaan skiërs die absoluut niet met die stokken overweg kunnen dat ze beter geen stokken bij zich kunnen hebben dan wel, om de veiligheid te bevorderen.

Dus snel pen en papier pakken, en gauw een goed idee bedenken. Sterkte jullie bedenken echt wel iets dat wel werkt.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Helemaal eens met @Vivace
Vooral het laatste punt!

❄️

Plaats een reactie