Van Klein Matterhorn naar Zermatt: 2200 hoogtemeters non-stop

Hoe voelden je bovenbenen? Die zwarte afdaling naar Furi ziet er overigens niet moeilijk uit, alleen soms wat smal. Klopt dat?

Mr. Slow

Hoe voelden je bovenbenen? Die zwarte afdaling naar Furi ziet er overigens niet moeilijk uit, alleen soms wat smal. Klopt dat?

Quick op 20 apr 2019 09:56

Op een gegeven moment, ik denk zo halverwege de zwarte, begonnen ze wel een beetje te branden ;) Maar dat ging dan weer over toen het wat vlakker werd.

Ik heb inderdaad al moeilijker zwarte gedaan, maar ik zou ze toch niet aanraden aan beginners. Zoals je al zegt bij momenten heel smal, maar vooral door de lagere ligging meestal minder goede condities: rond deze tijd van het jaar veel slushhopen en ik vermoed in de winter nogal ijzig.

Dit was overigens niet de mooiste afdaling die ik in het gebied heb gedaan, die eer gaat naar de afdaling van Rothorn via Fluhalp naar Gant: heerlijke rode “achterom” piste met geweldig uitzicht op de Matterhorn en de andere 4000-ers.

Die zwarte piste is met momenten smal en steil zonder uitloopzones, en in de winter ligt ze doorgaans behoorlijk ijzig.

Afhankelijk van de omstandigheden kan het dus moeilijker zijn dan je op het eerste zicht zou verwachten.

Lange piste. Verder niet bijzonder aantrekkelijk. Typerend voor het hele skigebied van Zermatt. Overrated

Lange piste. Verder niet bijzonder aantrekkelijk. Typerend voor het hele skigebied van Zermatt. Overrated

Wunderkammer op 20 apr 2019 19:37

Keep that thought en verkondig dit vooral aan de wereld: dan blijft 't daar lekker rustig voor mij ;)

Ik ben overigens wel benieuwd welke skigebieden jij dan wel fantastisch vindt.

Gaaf hoor, dik 21 minuten skiën zonder ook maar één keer te stoppen.
Ging jij nou zo hard, of was de rest zo langzaam. Leek soms net een computerspelletje waarin je iedereen aan het inhalen was :-)

Peter Pos

Die X-Drives willen wel hoor ;) Ziet er eigenlijk best beheerst uit. En mooie brede pistes bovenin.

@Skiwi
Direct om de hoek: Verbier/4V.
Verder Espace Killy, Ski Arlberg
Zermatt is een must see voor de Matterhorn en het leuke dorp.
Skigebied: matige sneeuw (wel veel zon), nergens echte toppistes en routes, moeizame verbindingen.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 21 apr 2019 09:44

Gaaf hoor, dik 21 minuten skiën zonder ook maar één keer te stoppen.
Ging jij nou zo hard, of was de rest zo langzaam. Leek soms net een computerspelletje waarin je iedereen aan het inhalen was :-)

peterpos op 20 apr 2019 21:52

Ja, ik ski wel graag vlot door ;)
Maar er zijn nog snellere skiërs hoor, ongeveer halfweg de zwarte zie je er een paar mij voorbij skiën

Die X-Drives willen wel hoor ;) Ziet er eigenlijk best beheerst uit. En mooie brede pistes bovenin.

Bennie op 20 apr 2019 22:02

Ja, super latjes! Hebben nog een redelijke float in poeder en slush en lenen zich ook goed voor het snellere werk op de piste. Maar verwacht wel niet om er korte carvebochten mee te draaien.

Ja, bovenin heel brede pistes en een fantastisch uitzicht, maar voor mij zou het daar wel een beetje steiler mogen zijn

@Skiwi
Direct om de hoek: Verbier/4V.
Verder Espace Killy, Ski Arlberg
Zermatt is een must see voor de Matterhorn en het leuke dorp.
Skigebied: matige sneeuw (wel veel zon), nergens echte toppistes en routes, moeizame verbindingen.

Wunderkammer op 21 apr 2019 09:43

4 Vallées ben ik nog niet geweest, daar zal ik dan nog eens moeten langsgaan ;)

Espace Killy is inmiddels 20 jaar geleden en vond ik inderdaad top, maar de reden dat ik daar niet meer ben terug geweest is dat degelijke 4* hotels er onbetaalbaar zijn en ik heb geen zin om in een appartement te gaan zitten.

Ski Arlberg vind ik dan voor piste skiën ferm overroepen: altijd druk, nog vrij veel trage en oude liften, weinig variatie in toch mogelijkheden ('t Is eigenlijk altijd hetzelfde rondje draaien), vrij hoge kans op slecht weer en in het voorjaar veel slush. Om te freeriden is het daar natuurlijk wel weer het beste wat je in de Alpen kan vinden.

Gaaf hoor, dik 21 minuten skiën zonder ook maar één keer te stoppen.

Ging jij nou zo hard, of was de rest zo langzaam. Leek soms net een computerspelletje waarin je iedereen aan het inhalen was :-)

peterpos op 20 apr 2019 21:52

Ja, ik ski wel graag vlot door ;)
Maar er zijn nog snellere skiërs hoor, ongeveer halfweg de zwarte zie je er een paar mij voorbij skiën

Skiwi op 21 apr 2019 09:50

Je werd idd door een drietal ingehaald. Maar kort daarna ging je ze weer voorbij :-)

Peter Pos

Lekker filmpje! Mooie uitzichten daar. Heb je xdrives of de xdr? Zit er überhaupt veel verschil in behalve de naam?

Aftellen maar!

Lekker filmpje! Mooie uitzichten daar. Heb je xdrives of de xdr? Zit er überhaupt veel verschil in behalve de naam?

Matthieu op 21 apr 2019 12:37

X-Drive 8.0 FS uit 2016. Geen idee wat het verschil zou kunnen zijn, heb nog nooit met die xdr’s geskied

Je werd idd door een drietal ingehaald. Maar kort daarna ging je ze weer voorbij :-)

peterpos op 21 apr 2019 11:16

Hahaha, dat had ik niet eens gemerkt ;)

Volgend jaar probeer ik de afdaling eens 's ochtends, wellicht kan ik dan wel een paar minuutjes van mijn tijd af krijgen. Nu was het onder de 2200 meter wel behoorlijke pap en wellicht zal de dalafdaling dan ook wel wat rustiger zijn

Super!

Je werd idd door een drietal ingehaald. Maar kort daarna ging je ze weer voorbij :-)

peterpos op 21 apr 2019 11:16

Hahaha, dat had ik niet eens gemerkt ;)

Volgend jaar probeer ik de afdaling eens 's ochtends, wellicht kan ik dan wel een paar minuutjes van mijn tijd af krijgen. Nu was het onder de 2200 meter wel behoorlijke pap en wellicht zal de dalafdaling dan ook wel wat rustiger zijn

Skiwi op 21 apr 2019 13:18

Op die hoogte al pap?
Ik was vandaag in Hochkönig. Hoogste punt was 1833 meter. Maar afdalingen waren tot 11.30 prima te doen. Daarna werd het snel zachter. Helaas was de langste afdaling 2,7 km. Toch wat anders dan die prachtafdaling van jou ;-)

Peter Pos

Je werd idd door een drietal ingehaald. Maar kort daarna ging je ze weer voorbij :-)

peterpos op 21 apr 2019 11:16

Hahaha, dat had ik niet eens gemerkt ;)

Volgend jaar probeer ik de afdaling eens 's ochtends, wellicht kan ik dan wel een paar minuutjes van mijn tijd af krijgen. Nu was het onder de 2200 meter wel behoorlijke pap en wellicht zal de dalafdaling dan ook wel wat rustiger zijn

Skiwi op 21 apr 2019 13:18

Op die hoogte al pap?
Ik was vandaag in Hochkönig. Hoogste punt was 1833 meter. Maar afdalingen waren tot 11.30 prima te doen. Daarna werd het snel zachter. Helaas was de langste afdaling 2,7 km. Toch wat anders dan die prachtafdaling van jou ;-)

peterpos op 21 apr 2019 17:14

Op het eind van de dag op de pistes die zon pakken wel, ja. Boven 2500 meter wel overal nog topsneeuw

Leuk! Heb dezelfde ski’s en ongeveer globaal dezelfde stijl van skiën (je bent nog iets enthousiaster met je stokken dan ik :))
Leuke afdaling, best gevarieerd.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Die zwarte piste is met momenten smal en steil zonder uitloopzones, en in de winter ligt ze doorgaans behoorlijk ijzig.

Morzel op 20 apr 2019 18:32

Niks voor mij die smalle steile stukken, zelfs minder steil heb ik moeite met smalle stukken als ik niet links of rechts kan ontsnappen in geval van ‘te snel naar mijn goesting’.
Wel een heel leuk filmpje! :)

Bla, bla, bla.

je bent nog iets enthousiaster met je stokken dan ik :))

Tja, ik ben een klassiek geschoold skiërs (mijn eerste eigen latten waren er nog van 2 meter zonder taillering): beentjes samen en dan slippende bochten of soms ook “wedelen” ;)
Toen werd er ook veel meer gehamerd op het gebruik van de skistokken om de bochten makkelijker te maken en dat is er nooit meer uitgegaan.

Omscholen naar meer carvend skiënd heeft me trouwens al heel wat moeite gekost en ik ben er nog altijd niet helemaal (ja, ik weet het: zou eens wat lessen moeten volgen…)

In de papsneeuw is die klassieke stijl wel een voordeel: met de beentjes samen heb je daar toch iets meer controle op

Mooi filmpje en mooie afdaling zeg! Ja, waarom zou je je stokken niet gebruiken bij elke bocht? Het geeft ritme en de stokken zijn ook een soort van richtingaanwijzers; iedereen weet welke bocht je gaat maken na de inzet.
Zijn er meer van zulke fijne lange afdalingen? En is het altijd zo rustig begin April?

Zijn er meer van zulke fijne lange afdalingen? En is het altijd zo rustig begin April?

Martin7182 op 24 apr 2019 20:00

Niet zo lang, maar toch wel een paar andere die ook de moeite zijn:

  1. van Klein Matterhorn naar Cervinia (1800 hoogtemeters; zelf nog niet gedaan)
  2. van Rothorn naar Zermatt via Tuftern (1500 hoogtemeters)
  3. van Gornergrat naar Furi (1200 hoogtemeters)
  4. van Hohtälli naar Gant via White Hare (1050 hoogtemeters)
  5. van Rothorn naar Gant via Fluhalp (900 hoogtemeters)
  6. van Furgsattel naar Furg via Sandiger Boden (900 hoogtemeters)

Van 2, 5 en 6 post ik later nog nog wel het filmpje in aparte topics

Geen idee, maar ik vermoed dat het in jaren waarin Pasen begin april valt wellicht iets drukker zal zijn. Nu was België zowat het enige land dat tijdens die week schoolvakantie had.

Zijn er meer van zulke fijne lange afdalingen? En is het altijd zo rustig begin April?

Martin7182 op 24 apr 2019 20:00

Niet zo lang, maar toch wel een paar andere die ook de moeite zijn:

  1. van Klein Matterhorn naar Cervinia (1800 hoogtemeters; zelf nog niet gedaan)
  2. van Rothorn naar Zermatt via Tuftern (1500 hoogtemeters)
  3. van Gornergrat naar Furi (1200 hoogtemeters)
  4. van Hohtälli naar Gant via White Hare (1050 hoogtemeters)
  5. van Rothorn naar Gant via Fluhalp (900 hoogtemeters)
  6. van Furgsattel naar Furg via Sandiger Boden (900 hoogtemeters)

Van 2, 5 en 6 post ik later nog nog wel het filmpje in aparte topics

Geen idee, maar ik vermoed dat het in jaren waarin Pasen begin april valt wellicht iets drukker zal zijn. Nu was België zowat het enige land dat tijdens die week schoolvakantie had.

Skiwi op 24 apr 2019 20:29

De mooiste is wellicht die van Klein Matterhorn naar Valtournenche via de Sallete (wel 1 superkort liftje nodig maar wel 2300 hoogtemeters). De rode 1 vanaf de Cime Bianche is namelijk heerlijk speels en heeft weer een totaal ander karakter dan de rest van het gebied. Dat is sowieso een sterk punt: de vele verschillende karakters van de deelgebieden.

NR. 2 is mogelijk via Kumme en Blauherd, waarbij ik Kumme aan zou raden, heerlijke rustige zijvallei.
NR. 6 kun je ook doortrekken naar Zermatt maar heeft dan wel overlap me jouw route

Stockhorn - Gant (1300 hoogtemeters) is ook erg leuk maar gaat wel over skiroutes (beperkt geopend en ongeprepareerd). Vooral een aanrader bij verse sneeuw.

to ski or not to ski, thats no question

Mensen, geloof Gigi nou. Zermatt is een flop.

Mensen, geloof Gigi nou. Zermatt is een flop.

DrPhil op 25 apr 2019 13:08

Ja, blijf er allemaal weg alsjeblieft! Althans in de eerste week van de Paasvakantie. En de eerste week van de Kerstvakantie misschien ook!

🤪

*bericht bewerkt door Skiwi op 25 apr 2019 13:36

Laatste stuk is weinig aan qua skiën of niet? Mooie omgeving, leuke afdaling, lekker beizg (maar wel weinig zwart aan).

Laatste stuk is weinig aan qua skiën of niet? Mooie omgeving, leuke afdaling, lekker beizg (maar wel weinig zwart aan).

Userd op 25 apr 2019 15:34

Klopt, vanaf Furi tot Zermatt is de fun er wel wat af, maar ik ben principieel tegen liften naar beneden nemen, dus zolang de piste open is neem ik die ;)

Laatste stuk is weinig aan qua skiën of niet? Mooie omgeving, leuke afdaling, lekker beizg (maar wel weinig zwart aan).

Userd op 25 apr 2019 15:34

Klopt, vanaf Furi tot Zermatt is de fun er wel wat af, maar ik ben principieel tegen liften naar beneden nemen, dus zolang de piste open is neem ik die ;)

Skiwi op 25 apr 2019 15:36

Zo erg was ie idd dan ook weer niet ;)

Plaats een reactie