Snowboard waxen voor indoor

Hi!
Ik heb voor het eerst een eigen snowboard en lijkt me tof om alles zelf te kunnen onderhouden. En zo te lezen is dat ook beter en goedkoper. Ik heb heel youtube bekeken maar heb nog wel vragen. Zou dus dolgraag een clinic volgen maar helaas is er hierzo niks meer in het zomerseizoen.

Ik heb een 2ehands snowboard gekocht die bij de vorige eigenaar in totaal twee/drie weken op de piste(buiten) heeft gestaan. Hij heeft nog weinig meegemaakt dus. Toen ik 'm overnam begon ie wat dof te worden en aardig wit uit te slaan. Ik heb 'm toen gelijk, dat is nu een maandje geleden, bij Skidome even machinaal laten waxen.

Eergisteren (dus wel een maand na het waxen) heb ik 2 uur gesnowboard. Weer witte uitslag. Dat vond ik wel snel na 1x boarden. Google zei dat misschien de wax er niet helemaal goed afgeschraapt was, dat dat dan die laag was en dat je dat er dan vanzelf af zou glijden op de piste. Maar gisteren weer gaan snowboarden en het is juist erger geworden. Ik denk dus dat ie eigenlijk gewoon té droog is dus ik wil 'm zelf gaan waxen (inmiddels alles erover gegoogled) en dan gelijk maar meerdere lagen en heb ik ook gelezen over speciale indoor wax, die zou wel goed moeten doen. Ik heb in het algemeen ook gelezen over eerst een (goedkope) basislaag erop doen en daarna je specifieke wax. Maar met mijn beperkte kennis weet ik niet wat nu een goed plan is?

Hierbij mijn idee van een stappenplan:

  1. Board schoonmaken met een brons borstel
  2. Hotscrape om echt goed schoon te maken (welke wax hiervoor?)
  3. Basis wax laag (meerdere keren erin strijken? en welke wax voor deze basislaag? Of is de hotscrape ook al de basislaag en zo ja moet ik díe dan gewoon meerdere keren erin strijken?)
  4. Indoor wax laag van Holmenkol
  5. Welke borstel(s) na het scrapen?

Hoe klinkt dat? Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover! Geef gerust je ongezouten mening :) Ik wil juist leren. En welke merken geschikt zijn en dergelijke. Ik zie veel prijsverschillen. Is goedkoop ook gewoon goed?

Super bedankt! Groetjes Odile

*bericht bewerkt door Odile op 26 apr 2019 17:26

Hmmm ongezouten mening😍

Zaag dat board onmiddellijk doormidden, waarom zou je willen prullen met 1 plank als je ook met 2 latten kan spelen?! 2 is altijd meer fun dan 1😋☃️😎

LA NORMA😍☃️

Hoewel @Piefke wel een punt heeft, glijden ook twee latten niet lekker zonder wax…

  1. Hotscrape betekent een (goedkope) basiswax aanbrengen en schrapen terwijl het nog warm is. De warme wax neemt dan het vuil in je belag mee.

  2. Basislaagjes: enkele keren waxen-afkoelen-schrapen. Om je belag te verzadigen met wax. Dat kan met basiswax. Of eventueel met een onder of tussenlaag van een speciale wax (bijvoorbeeld een harde koudweerwax die wat slijtvaster zou moeten zijn). Tussendoor schrapen is de hoofdregel, maar er zijn ook mensen die na het afkoelen niet even schrapen maar gewoon weer opwarmen. Schijnt ook te werken.

  3. Toplaag: de wax waarop je gaat glijden. In de regel ook gewoon een allround basiswax, 99,9% van de gebruikers gaat geen verschil merken met speciale temperatuur en/of fluorwaxen. Sta je veel indoor of op vuile sneeuw dan kan een molybdeenwax wel helpen om je belag minder vuil te krijgen. Voor indoor en kunstsneeuw is hardere wax ook beter/slijtvaster.

Zoek verder even op dit forum op wax, er zijn uitgebreide instructietopics te vinden.

*bericht bewerkt door Hessel op 26 apr 2019 19:26

Hoewel @Piefke wel een punt heeft, glijden ook twee latten niet lekker zonder wax…

  1. Hotscrape betekent een (goedkope) basiswax aanbrengen en schrapen terwijl het nog warm is. De warme wax neemt dan het vuil in je belag mee.

  2. Basislaagjes: enkele keren waxen-afkoelen-schrapen. Om je belag te verzadigen met wax. Dat kan met basiswax. Of eventueel met een onder of tussenlaag van een speciale wax (bijvoorbeeld een harde koudweerwax die wat slijtvaster zou moeten zijn). Tussendoor schrapen is de hoofdregel, maar er zijn ook mensen die na het afkoelen niet even schrapen maar gewoon weer opwarmen. Schijnt ook te werken.

  3. Toplaag: de wax waarop je gaat glijden. In de regel ook gewoon een allround basiswax, 99,9% van de gebruikers gaat geen verschil merken met speciale temperatuur en/of fluorwaxen. Sta je veel indoor of op vuile sneeuw dan kan een molybdeenwax wel helpen om je belag minder vuil te krijgen. Voor indoor en kunstsneeuw is hardere wax ook beter/slijtvaster.

Zoek verder even op dit forum op wax, er zijn uitgebreide instructietopics te vinden.

Hessel op 26 apr 2019 19:22

Super bedankt voor je uitgebreide reactie!! Ga ik mee aan de slag!

Alleen twee vraagjes erover. Over je punt 2, hoeveel laagjes zou je doen als basislagen?
En kan je board ook 'vol' raken? Als ik bijvoorbeeld twee of drie basislagen erop heb gedaan, dat het daarna nog aanbrengen van indoor wax geen effect meer heeft omdat het er niet meer 'bij past' en je die er alleen maar volledig afschraapt? Of wordt er altijd nog wax opgenomen, ook nog na een paar basislagen (die bedoeld zijn om vooral het board te voeden)? Misschien een hele domme vraag ;-) Maar als het vol zou kunnen raken zou het zonde zijn van de laatste lagen wax. + dan als laatste zou de hele indoor laag dus eraf geschraapt worden en nog niet erop zitten, maar dat weet ik dus niet.

En hoe vaak/hoeveel lagen zou je gebruiken om in te waxen? Ik vraag me af of omdat dit snowboard nog zo weinig gebruikt is en nu al zo ontzettend droog misschien niet (goed) ingewaxed is. Heeft dat dan nog nut om nu te doen?

Thnx!!

*bericht bewerkt door Odile op 27 apr 2019 00:21

Herkenbaar wat betreft het belag. Het is droog en neemt blijkbaar wax niet goed op. Een nieuw board/ski heeft aardig wat waxbeurten nodig voordat het er goed in blijft zitten.

Maar wat bij mij heel goed geholpen heeft is het belag opnieuw laten structuren en warm waxen (machinaal). Nooit meer een probleem gehad met droog belag. Ook niet na een week skien. Sindsdien zelf gewaxed en blijft goed zitten.

@Odile bij de pro’s gaan er een laagje of 20 of 30 op, dus ik zou me niet te druk maken over te veel laagjes (wel ook steeds met borstelen tussendoor)
Na vijf laagjes ben je als amateur er echt wel een keer klaar mee…😁

Daar kan ik wat mee! Dank je wel voor jullie reacties!!😃😃

Hoewel @Piefke wel een punt heeft, glijden ook twee latten niet lekker zonder wax…

  1. Hotscrape betekent een (goedkope) basiswax aanbrengen en schrapen terwijl het nog warm is. De warme wax neemt dan het vuil in je belag mee.

  2. Basislaagjes: enkele keren waxen-afkoelen-schrapen. Om je belag te verzadigen met wax. Dat kan met basiswax. Of eventueel met een onder of tussenlaag van een speciale wax (bijvoorbeeld een harde koudweerwax die wat slijtvaster zou moeten zijn). Tussendoor schrapen is de hoofdregel, maar er zijn ook mensen die na het afkoelen niet even schrapen maar gewoon weer opwarmen. Schijnt ook te werken.

  3. Toplaag: de wax waarop je gaat glijden. In de regel ook gewoon een allround basiswax, 99,9% van de gebruikers gaat geen verschil merken met speciale temperatuur en/of fluorwaxen. Sta je veel indoor of op vuile sneeuw dan kan een molybdeenwax wel helpen om je belag minder vuil te krijgen. Voor indoor en kunstsneeuw is hardere wax ook beter/slijtvaster.

Zoek verder even op dit forum op wax, er zijn uitgebreide instructietopics te vinden.

Hessel op 26 apr 2019 19:22

Super bedankt voor je uitgebreide reactie!! Ga ik mee aan de slag!

Alleen twee vraagjes erover. Over je punt 2, hoeveel laagjes zou je doen als basislagen?
En kan je board ook 'vol' raken? Als ik bijvoorbeeld twee of drie basislagen erop heb gedaan, dat het daarna nog aanbrengen van indoor wax geen effect meer heeft omdat het er niet meer 'bij past' en je die er alleen maar volledig afschraapt? Of wordt er altijd nog wax opgenomen, ook nog na een paar basislagen (die bedoeld zijn om vooral het board te voeden)? Misschien een hele domme vraag ;-) Maar als het vol zou kunnen raken zou het zonde zijn van de laatste lagen wax. + dan als laatste zou de hele indoor laag dus eraf geschraapt worden en nog niet erop zitten, maar dat weet ik dus niet.

En hoe vaak/hoeveel lagen zou je gebruiken om in te waxen? Ik vraag me af of omdat dit snowboard nog zo weinig gebruikt is en nu al zo ontzettend droog misschien niet (goed) ingewaxed is. Heeft dat dan nog nut om nu te doen?

Thnx!!

Odile op 27 apr 2019 00:17

"Vol"waxen is alleen maar goed, het gaat er juist om dat de wax in het belag trekt en er niet op ligt als het ware. Wat @elisabeth aanraadt is verstandig om te doen.
Ik zou daarna beginnen met enkele laagjes goedkopere basiswax, bijv de holmenkol universal wax. En dan de laatste 2 lagen met een betere wax, hetzij indoor voor als je de komende periode veel indoor gaat boarden of een betere universele wax zoals de holmenkol betamix red als je de sneeuw in gaat.
Vooral de wedstrijdskiers maken gebruik van waxsoorten die veel meer afhankelijk zijn van de sneeuwtemperatuur en bijv ook fluorwaxen (echter hebben deze ook nadelen; uitdroger van je belag door de fluor, dus weet wat je doet als daar mee begint).
Voor de doorsnee vakantieskier is een paar lagen basiswax en 1-2 toplaagjes betamix red meer dan voldoende om een aantal dagen tot een week mee uit de voeten te kunnen. Zelf wax ik altijd halverwege de vakantie nog even en glij daarna weer vrolijk de berg af :)

Ik gebruik indoor wax. Gaat veel langer mee dan de gewone wax. Vorig jaar 90x snowworld geweest.
Gewone wax is vrij snel weg.

Sowieso bekijk ik elke x mijn onderkant van mijn board. Vorig board was behoorlijk beschadigd van indoor rijden. zooi die op de piste ligt.

Pat.

Sowieso bekijk ik elke x mijn onderkant van mijn board. Vorig board was behoorlijk beschadigd van indoor rijden. zooi die op de piste ligt.

ruijtersfotografie op 5 mei 2019 20:09

Snowworld Landgraaf zeker?? 😜

Übung macht den meister!!!

ja Landgraaf.

Nu rij ik meer op mijn kanten, dus ook minder raak vlak aan de onderzijde.

Pat.

ja Landgraaf.

Nu rij ik meer op mijn kanten, dus ook minder raak vlak aan de onderzijde.

ruijtersfotografie op 12 mei 2019 18:42

Het maakt daar weinig uit hoe je rijdt. Als je onderaan moet remmen is dat altijd op steengruis. :(

Übung macht den meister!!!

Hoewel @Piefke wel een punt heeft, glijden ook twee latten niet lekker zonder wax…

  1. Hotscrape betekent een (goedkope) basiswax aanbrengen en schrapen terwijl het nog warm is. De warme wax neemt dan het vuil in je belag mee.

  2. Basislaagjes: enkele keren waxen-afkoelen-schrapen. Om je belag te verzadigen met wax. Dat kan met basiswax. Of eventueel met een onder of tussenlaag van een speciale wax (bijvoorbeeld een harde koudweerwax die wat slijtvaster zou moeten zijn). Tussendoor schrapen is de hoofdregel, maar er zijn ook mensen die na het afkoelen niet even schrapen maar gewoon weer opwarmen. Schijnt ook te werken.

  3. Toplaag: de wax waarop je gaat glijden. In de regel ook gewoon een allround basiswax, 99,9% van de gebruikers gaat geen verschil merken met speciale temperatuur en/of fluorwaxen. Sta je veel indoor of op vuile sneeuw dan kan een molybdeenwax wel helpen om je belag minder vuil te krijgen. Voor indoor en kunstsneeuw is hardere wax ook beter/slijtvaster.

Zoek verder even op dit forum op wax, er zijn uitgebreide instructietopics te vinden.

Hessel op 26 apr 2019 19:22

@Hessel, “Verzadigen met Basiswax”, is het een mogelijkheid om gewoon een goede laag wax in je belag te waxen met het waxijzer, en dan je board af en toe in de zon leggen zodat het hele board opwarmt en de wax lekker in het belag te laten trekken?

Hoewel @Piefke wel een punt heeft, glijden ook twee latten niet lekker zonder wax…

  1. Hotscrape betekent een (goedkope) basiswax aanbrengen en schrapen terwijl het nog warm is. De warme wax neemt dan het vuil in je belag mee.

  2. Basislaagjes: enkele keren waxen-afkoelen-schrapen. Om je belag te verzadigen met wax. Dat kan met basiswax. Of eventueel met een onder of tussenlaag van een speciale wax (bijvoorbeeld een harde koudweerwax die wat slijtvaster zou moeten zijn). Tussendoor schrapen is de hoofdregel, maar er zijn ook mensen die na het afkoelen niet even schrapen maar gewoon weer opwarmen. Schijnt ook te werken.

  3. Toplaag: de wax waarop je gaat glijden. In de regel ook gewoon een allround basiswax, 99,9% van de gebruikers gaat geen verschil merken met speciale temperatuur en/of fluorwaxen. Sta je veel indoor of op vuile sneeuw dan kan een molybdeenwax wel helpen om je belag minder vuil te krijgen. Voor indoor en kunstsneeuw is hardere wax ook beter/slijtvaster.

Zoek verder even op dit forum op wax, er zijn uitgebreide instructietopics te vinden.

Hessel op 26 apr 2019 19:22

@Hessel, “Verzadigen met Basiswax”, is het een mogelijkheid om gewoon een goede laag wax in je belag te waxen met het waxijzer, en dan je board af en toe in de zon leggen zodat het hele board opwarmt en de wax lekker in het belag te laten trekken?

GertSkietOok op 29 mei 2019 15:55

In theorie klinkt dit als een prima idee. Alleen denk ik dat UV-licht niet heel prettig is voor je belag. Beter koop of bouw je een zogenaamde hot-box.

Übung macht den meister!!!

@GertSkietOok zou ik niet snel doen, je kunt de warmte dan niet controleren.
Lang geleden wel eens surfplanken (model oude deur) bedekt met zwarte vuilniszakken en in de zon gezet om ze daarna te kunnen buigen voor een betere vorm voor de golven op zee.
Maar ik denk dat ski’s/boards er beslist niet beter op worden.

De tip van @RFKangoo van de hotbox is beter. Ben je een beetje handig dan bouw je 'm zelf, inclusief termostaatje. Even googlen op hotbox ski wax en je kunt wel een tutorial vinden voor het bouwen.

Clear, bedankt, leuk klusje voor de zomer. :)

Plaats een reactie