Atomic supercross SX5.2 ‘gescoord’ op koningsdag

Ik kon ze niet laten liggen, voor een tientje!
De eigenaar vertelde dat hij ze maar heul weinig had gebruikt omdat hij volledig boarder is geworden en nooit meer wil skieën.
Ze ogen in prima conditie, nauwelijks krassen, scherpe kanten, mooie verhoging thv bindingen, die er ook nog eens gewoon goed en ongesleten uitzien.
Nu vind ik op google weinig info over deze ski’s, het zal wel een verouderd model zijn.
Wie kan mij vertellen wat ik kan verwachten van deze ski’s? Zijn het snelheidspakkers, makkelijke carvers, of toch meer allrounders?
Ik zie mezelf als licht gevorderde skieër. In mijn puberteit ging ik een paar keer mee naar Silbertal en heb daar ook lesjes gehad. Gewoon op ouderwetse, vlakke latten.
Toen ik net 20 was heb ik kennis gemaakt met carve ski’s en dat was erg vet, maar ik besloot over te stappen naar snowboarden, wat ik veel cooler vond.
Die hobby heb ik helaas moeten parkeren ivm mijn kinderwens (en ook echt wel gebrek aan financiële middelen… 🤦🏼‍♀️).
Inmiddels ben ik mama van 3 heerlijke knullen 9, 7 en 5), alleenstaand, én zelfstandig ondernemer en de aanleiding om toch weer naar de sneeuw te stappen was dat mijn zusje ging trouwen in Gerlos in maart, wat uiteraard waanzinnig gaaf was!
Ik had mn gezin goed voorbereid, een maandabbo genomen bij de Uithof met aansluitend een klasje zodat ze niet klunend hun eerste alpen af zouden hoeven.
Via een verhuurder / discounter / onderhoudwerkplaats heb ik voor ons alle vier materiaal gekocht, tweedehands, want een maandje den haag en een week Oostenrijk zou echt wel 2x zo duur zijn als huren.
De kids waren uitermate happy en hebben zich goed gered met hun materiaal.
Ik had zelf gevraagd om een allround instapmodel (aangezien ik niet verwachtte mijn skills helemaal kwijt te zijn maar ook geen grote risico’s ging nemen) dus ik kreeg een paar mooie Salomons waar ik een paar weken flink plezier mee heb gehad, op alle soorten pistes, inclusief stukjes off piste 😇
Als ik die Salomons vergelijk met mijn vrijmarkt-koopje hebben de Atomics echt een smaller en hoger deel thv de schoen en een meer aerodynamische vorm dan die relatief platte Salomons.
Wie kan mij meer vertellen over de Atomic supercross SX5.2? Google blijkt nu niet mijn vriend, zal echt wel een oud model zijn, ik kan er nauwelijks iets over vinden behalve dat ze ook wel op marktplaats staan.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/bbbb9292bfa97865bedd10ec...

Maar wat denken jullie, moeite waard om ze een onderhoudsbeurt te geven en ze gewoon ook meenemen volgend seizoen? Als backup of juist als meerplezierskis?
Alvast bedankt voor het meedenken en jullie mening!

Model 2006/2007. Het zijn ski’s voor beginners/lichtgevorderd. De SX had de 5, 7, 9 en 11 (later 10 en 12). Hoe hoger het getal, hoe hoger het niveau.
Naar hedendaagse begrippen erg smal (65mm).
Dan twee belangrijke zaken:

  • de kern, van belang is of de ski zijn spanning (“bolling”) nog heeft. Je kunt het globaal controleren door ze tegen elkaar te houden en te kijken hoe ver ze in het midden van elkaar staan. Maar het beste kan een winkel dat beoordelen.
    Ik kan helaas niks over de bouwwijze (hout -goed of foam - slecht) vinden.
  • de binding. Die zou ik sowieso laten controleren/afstellen.

Zie bv hier: http://www.skipass.com/guide-matos/ski/2007/atomic/SX-5.html…

*bericht bewerkt door DrPhil op 27 apr 2019 23:43

Thanks. Hier kan ik wat mee!
Valt me een beetje tegen dat het beginnersski’s zijn, het lijken betere / meer carveskis te zijn dan degene die ik nu heb.
Bindingen af laten stellen en een keertje uitproberen dus 😄

Volgens mij is de sx een ski met een schuim kern. Zelf heb ik de sx10.2. De “.2” betekend dat het een beta versie is van de gewone sx5. Het verschil zit hem in de bobbelige topsheet. Voor de rest dacht ik geen verschillen.
Zolang je zelf niet al te zwaar bent zal je er lekker mee kunnen spelen

Wil je technisch een beetje door willen groeien zou ik hier niet op gaan skiën helaas.
Een keertje uitproberen zoals je zei.
Zou ik niet doen. Jammer van je tijd zou ik zeggen.

Waarom niet? Alsof er de afgelopen 12 jaar zoveel veranderd is op skigebied.

Bedieningsgemak en spoorvastheid zijn zeker wel vooruit gegaan hoor.
Waar @Hooykaas waarschijnlijk op doelt is dat de schuimkern een beperkte houdbaarheid heeft, waardoor de toch al slappe ski nog slapper wordt en niet echt helpt bij technische vooruitgang.

Zelf denk ik dat je je voor dat tientje je geen buil kan vallen en het eerste jaar uit de voeten kunt. Prima om (in de hal) weer vertrouwd met skiën te raken. En je doet ze naar dat jaar zonder pijn bij het grofvuil/decoratiemateriaal.

Met @Bennie eens 👍
Ik bedoelde de schuimkern inderdaad.
Vooral als je zwaarder weegt als 70 kg en je zet de Turbo in trap je er zo doorheen.

Ik tik nét de 70kg aan, haha! Maar met mijn 1.87m is dat echt niet te zwaar. Dan is snelheid pakken dus geen optie meer? Wat gebeurt er dan, gaan ze klapperen?
Ik ben geen supertechnische skieër maar ik mag graag de wind langs mijn oren laten suizen en dan korte bochten pakken.
Vooralsnog met een drietal jonge kinders achter me aan, maar die gingen nú al liever voor me uit dus dat zal volgend seizoen niet langzamer zijn. Wij zijn wel een beetje type thrillseekers.
Maar die schuimkern zou dus ‘verrot’ kunnen zijn gegaan met >10 jaar?
Als ik ze tegen elkaar zet zijn ze hartstikke krom. En ik kan mijn nagels nog inkorten aan de kanten dus ze lijken echt nauwelijks te zijn gebruikt, ha :)
Het was maar een tientje inderdaad. Ik zal ze bij duijvestein laten checken. Als het echt niets voor mij blijkt te zijn schuif ik ze wel door naar een ander.
Beetje teleurstellend wel uiteindelijk, dit koopje leek voor mij het pareltje van de vrijmarkt, haha!

@TurboTeamMomma
Ik zou ze eerst eens proberen. Als je er lekker op skiet en plezier hebt is het toch prima?

Op dit forum worden oudere ski’s al snel afgeschreven, waarschijnlijk omdat hier veel fanatiekelingen rondlopen met mooie spullen. De bepalende factor is echter nog altijd de skiester zelf, dus in dit geval jij. ;)

Het enige wat van ski tot ski verschilt/kan verschillen is hoe het voelt. Globaal kan je echter zeggen dat een ski niks uitmaakt voor je skiniveau/techniek.

Kortom, eerst maar eens onbevooroordeeld zelf proberen, misschien valt het hartstikke mee en als het niks is heeft het maar een tientje gekost.

Helemaal eens met IkBakErNiksVan!

Mr. Slow

Helder! Dankjewel, @ikbakerniksvan !

@TurboTeamMomma
Ik zou ze eerst eens proberen. Als je er lekker op skiet en plezier hebt is het toch prima?

Op dit forum worden oudere ski’s al snel afgeschreven, waarschijnlijk omdat hier veel fanatiekelingen rondlopen met mooie spullen. De bepalende factor is echter nog altijd de skiester zelf, dus in dit geval jij. ;)

Het enige wat van ski tot ski verschilt/kan verschillen is hoe het voelt. Globaal kan je echter zeggen dat een ski niks uitmaakt voor je skiniveau/techniek.

Kortom, eerst maar eens onbevooroordeeld zelf proberen, misschien valt het hartstikke mee en als het niks is heeft het maar een tientje gekost.

IkBakErNiksVan op 28 apr 2019 22:25

Begin me al bijna te schamen als ik moet vertellen dat mijn slalom snowboard al zo’n 12 jaar meegaat. En dan word ie wekelijks gebruikt. Merk in de slalom dat de geometrie niet meer zo lekker meewerkt. Maar om op de piste te spelen doet ie het nog meer dan prima.
##ouwe meuk blijft leuk

Übung macht den meister!!!

“#oude meuk blijft leuk” 😃😃 @RFKANGOO in dat geval kan ik je vrijwilligerswerk in het plaatselijke bejaardenhuis aanraden.Doe je heel goed werk mee 😜🎂☕️

Zijn gewoon prima beginners-ski's. Ik heb zelf de SX12, en die zijn echt loeizwaar. Alsof je een paar spoorbielzen onderbindt. Die lopen nu wel naar hun eindje, maar zijn ook al weer 10 jaar oud. Belag achteraan begint te delamineren en de kanten zijn erg dun aan het worden.

Als ze weinig gebruik zijn, zal de foamkern niet slapper zijn geworden.

*bericht bewerkt door Robert7 op 29 apr 2019 13:39

Ik tik nét de 70kg aan, haha! Maar met mijn 1.87m is dat echt niet te zwaar. Dan is snelheid pakken dus geen optie meer? Wat gebeurt er dan, gaan ze klapperen?
Ik ben geen supertechnische skieër maar ik mag graag de wind langs mijn oren laten suizen en dan korte bochten pakken.

TurboTeamMomma op 28 apr 2019 21:40

Gewoon proberen. Houtkern zal gemiddeld beter zijn, maar liever een goede schuimkern dan een rotte houtkern. Ik heb zelf nóg oudere ski’s, ook met schuimkern, en die worden op snelheid alleen maar stabieler. Recht naar beneden gaan ze het liefst en dat gun ik ze dan ook af en toe :D

De Atomic ski’s zien er inderdaad nog goed uit, ben benieuwd hoe je ze ervaart in vergelijking met een modernere ski.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

In alle eerlijkheid weet ik niet zonder @TurboTeamMomma te kort te willen doen of TS dat kan voelen @Chonn
Daarvoor moet je toch meer skiën dan één of twee weken skiën per jaar.Denk ik dan.

Dat ben ik niet met je eens @Hooykaas
De ene ski is echt de andere niet, en dat voel je best snel en daar hoef je niet veel ervaring voor te hebben. En dan bedoel ik niet de ene SL lat 2018/2019 tov de andere SL lat uit het zelfde jaar van een andere merk. Maar ik denk dat (bijna) elke skier het verschil tussen een poederlat en een SL lat wel ervaart. en ook wel het verschil tussen een slappe lat uit 2006 t.o.v een 10-12 lat uit 2018. Ik ben echt geen kenner en een ervaren tester. maar toevallig heb ik vorige week op 3 verschillende ski’s gestaan en dat verschil merkte ik echt wel.

Wat ik me afvraag, je bent zelf 1.87cm. Hoe lang zijn de ski’s? En de bindingen lijken me ver naar achteren te staan.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Veenhoorn die ski’s zijn waarschijnlijk erg kort voor mij, komen net voorbij mijn kin. Ik dacht 166cm. Maar ik hou wel van een uitdaging en (zoals eerder gezegd) voor een tientje val ik me er waarschijnlijk geen buil aan. Ik breek hooguit mijn benen of polsen, hahaha!
Ik heb ze net vergeleken met de ski’s die ik dit seizoen meehad naar Tirol, en het is echt een mega verschil om te zien! Ik heb 170cm Salomon Scream (Pilot nog wat geloof ik), die zijn gewoon 2x zo breed! En heel plat onder de schoen. Als ik zoek naar specs op websites moet dat een allround ski zijn voor “intermediate” sporters met “uitstekende carving prestaties” en bindingen die maximaal 25cm speling toestaan?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon te lang niet meer op skis heb gestaan om me iets te kunnen voorstellen bij specs zoals voorheen beschreven, maar ik ben, dankzij die ene week, ontzettend gemotiveerd om weer vaker te gaan, wat moet kunnen nu mijn kinderen geen baby’s meer zijn.
Mijn referentiekader van vroegah, en dan heb ik het over 20 jaar geleden, waren lange, platte latten van 190cm waar ik in het begin flinke valpartijen mee heb gehad maar op den duur prima mee uit de weg kon. Ongeveer 15 jaar geleden kwam het carven helemaal in en heb ik even de skis van iemand mogen lenen die er toentertijd een fortuin aan uit had gegeven, vette carve skis, en dat verschil was toen voor mij al dramatisch! Ik herinner me ubersoepele bochten, hoge snelheid met prima controle maar wel zo stijf dat ik moest zorgen dat ik die controle ook vasthield. Met andere woorden: harder werken, maar dan mooier en toch ook makkelijker skieen.
Anyhoe, ik ben gaan boarden toen, dat was gewoon ook echt leuk, toen kwamen er kindjes en toen was het afgelopen met de sneeuwpret.
Lang verhaal kort: de ski’s die ik dit jaar mee had vielen me een beetje tegen qua hoe makkelijk ik een bocht in kon zetten (in vergelijking met mijn methusalem-herinneringen) en had ik minder controle bij hogere snelheid. Maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ik nu een oude bergtrol ben geworden, hahaha!
Zonder gekheid, ik ben wel heel sportief en soepel van mezelf. Dus ik denk dat als ik die Atomics ga uitproberen dat ik absoluut verschil ga merken met wat ik afgelopen seizoen had. Ik sta te popelen om een dagje snowworld of iets te pakken! Laat ik ze daar even afstellen op mijn gewicht en wensen.
U hoort nog van mij ;)

Als je in Snowworld gaat testen, test dan ook een paar moderne latjes van Duijvesteijn. Dan kun je in ieder geval vergelijken of oude meuk volstaat of dat je gezien het enthousiasme toch de voorkeur geeft aan iets moderner spul ;)

Edwin van Riel

Testen bij Duijvestein is duurder geworden. 30 euro kost het nu geloof ik, voor maximaal 5 paar ski’s.

Tjonge jonge 30 euro alweer.Daar kan je tegenwoordig 3 paar ski’s voor kopen 😃😃
Nou ja die 10 euro TurboTeamNomme daar hebben we al 12 euro plezier van gehad op het Forum.Zonder er ook maar één meter mee geskied te hebben.

U hoort nog van mij ;)

TurboTeamMomma op 1 mei 2019 12:37

We wachten vol spanning af, TTMomma! 😉

Bla, bla, bla.

OK, optie voor weinig: biets hier op het forum een paar latten voor weinig voor een dagje. Of spreek in Z af op een dag dat er wat forumleden daar rondhangen ;)

Edwin van Riel

De Screams zijn ook al oudjes. Die maken ze al sinds 2004 niet meer.
Heb je de 8 of de 10?
De breedte valt zo te zien wel mee. De Scream 10 is 75mm breed (de Atomic SX 65mm). Destijds was dat breed, nu is het een hele normale breedte.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 mei 2019 14:44

In alle eerlijkheid weet ik niet zonder @TurboTeamMomma te kort te willen doen of TS dat kan voelen @Chonn
Daarvoor moet je toch meer skiën dan één of twee weken skiën per jaar.Denk ik dan.

Hooykaas op 1 mei 2019 08:23

Als TS het verschil toch niet kan voelen, dan maakt het niet uit en zijn het dus prima ski’s. En als TS het wel kan voelen, dan is het een mooie leerzame ervaring voor een tientje (of voor niks als je de ski’s doorverkoopt voor dezelfde prijs). Probleem opgelost.

Wel sneu als door een koopje beperking in de ski-ontwikkeling van TS zou ontstaan. Klinkt imho een beetje als verkeerde zuinigheid. Reisjes, lessen en skipassen zijn gewoon al flink aan de prijs, een paar ski’s om hier het maximum uit te halen, moet ieder voor zich afwegen.

Natuurlijk zijn er hier idioten (mezelf niet te na gesproken) die ieder jaar wel een setje vervangen, maar er is ook nog zoiets als een gulden middenweg.

Maar goed, wellicht heb ik het helemaal mis.

Wel zelf meegemaakt met 2 verschillende instructeurs zonder belang hierin dat het voor de ontwikkeling van ski-vaardigheden gewoon handig was om af en toe te upgraden. Wel gericht natuurlijk, niet zo maar wat moois uit het rek plukken ;)

Edwin van Riel

Een ski uit 2007 voor 10 euro, daar kan je je inderdaad niet echt een buil aan vallen. Een binding die niet goed meer functioneert echter wel (en niet alleen een buil, in het ergste geval). Laat die goed inspecteren, controleren en afstellen. Dat lijkt me prioriteit nr. 1.
En of de ski het nog een beetje doet of niet is een gokje, maar dat mag voor die prijs (de leeftijd van de ski hoeft geen issue te zijn als de kern geen ‘shit foam’ is en de ski’s niet continu onder spanning opgeslagen hebben gelegen). Of het jouw soort ski is, komend van de oudere pre-carving generatie van materiaal, ook daar kom je snel genoeg achter.
Het lijkt mij in ieder geval een betere deal dan een gemiddeld Marktplaats-aanbod van een nog rechte ski uit de vorige eeuw die ‘indertijd echt top was’ en voor meer dan 100 euro wordt aangeboden.

Plaats een reactie