elektr. wagen

Aangezien het skiën bijna gedaan is, even een ander onderwerp aansnijden om het forum levendig te houden. Wie rijdt er al elektrisch en hoelang doe je er dan over om op de plaats van bestemming te komen? Ik ben juist terug van Ischgl en heb er 7u over gedaan met 1 tankbeurt. Ik ben momenteel aan het kijken om elektr. te rijden alleen het aantal km wat je kan doen houd mij voorlopig tegen.

Nogal afhankelijk van de actieradius van de auto die je kiest, en hoe snel de auto kan laden. Van de mensen die ik ken met een elektrische auto, hoor ik dat ze over elke wat langere rit van te voren nadenken over waar ze kunnen opladen en hoeveel tijd dat kost.

@cjahulskamp Laat maar een liggie schijnen.

houdt er ook rekening mee dat als je richting wintersport gaat de temperatuur je actieradius ook behoorlijk kan beinvloeden. Accu capaciteit neemt namelijk flink af bij lage temperaturen. Zorg zeker bij sneeuw en file voor een voldoende gevulde accu. Mocht je bij een benzine auto stranden met een lege tank is het een kwestie van een jerrycan brandstof er in gieten en verder rijden. Bij een e-auto is het gewoon een stuk ingewikkelder.

Born to Ride

Ik herinner me een topic van @CJAHulskamp en @GiGi waarin ze o.a. beschreven hoe ze elektrisch richting Aosta/Pila zijn gereden. Als ik het me goed herinner ging het prima, maar zij kunnen dat vast beter vertellen (en me evt. corrigeren waar nodig ;-)

Ik ken iemand die met een Tesla die kant op is geweest, heeft er zo’n 12-14 uur over gedaan als ik het goed heb.
Kwestie van (tussenstops) plannen.

Voor mij is op dit moment de prijs(nieuw) en de beperkte beschikbaarheid(2e hands) het enige wat me nog tegen houdt en E te gaan rijden. De actieradius van de huidige E-auto’s is in mijn optiek voldoende voor 99% van de Nederlanders.
Want hoeveel Nederlanders maken er nu dagelijks ritten van 200km + zonder de mogelijkheid te hebben om tussendoor op te laden.
En om nu een auto te kopen voor die 2-3 keer per jaar dat ik richting de Alpen ga waar bovendien prima alternatieven voor zijn ???

Nu kan/moet de huidige zweedse zelfontbrander nog wel een jaartje of 10 mee en ik verwacht dat de (auto)wereld er tegen die tijd wel anders uit zal zien. Ik ga er daarbij van uit, dat je over 10 jaar geen keuze meer hebt, en auto’s met verbrandingsmotoren (nieuw) simpelweg niet meer te koop zijn.

Rob

Ik heb er ondertussen zo een 180.000 km elektrische km erop zitten. Ik rij met een Model S en een Model X en binnenkort een Model 3 van Tesla. In mijn ogen is eigenlijk alleen Tesla een reiswagen waar je relatief normaal kan reizen door Europa.
Meerdere keren in Ischgl geweest met de S en de X en deden daar ongeveer 11,5 uur over vanuit Amsterdam. Met de M3 zal daar ongeveer nog een uur vanaf gaan. Komende jaren zal vooral de oplaad snelheden omhoog gaan.
https://www.abetterrouteplanner.com/ Is een goede site om plannen voor reizen van EV van verschillende merken.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 09 mei 2019 10:34

May the ski force be with you !!

Leuke site die route planner. Ik zou 5x moeten stoppen voor een tripje naar Ischgl. Tja, elk voordeel heeft zijn nadeel. Dat is dan ongeveer het dubbele van de tijd.

Nu kan/moet de huidige zweedse zelfontbrander nog wel een jaartje of 10 mee en ik verwacht dat de (auto)wereld er tegen die tijd wel anders uit zal zien. Ik ga er daarbij van uit, dat je over 10 jaar geen keuze meer hebt, en auto’s met verbrandingsmotoren (nieuw) simpelweg niet meer te koop zijn.

RCGrootveld op 9 mei 2019 10:25

Ik denk niet dat we achter 10 jaar allemaal elektrisch gaan rijden. De evolutie zal in de toekomst meer naar waterstof gaan vermoed ik.

Nu kan/moet de huidige zweedse zelfontbrander nog wel een jaartje of 10 mee en ik verwacht dat de (auto)wereld er tegen die tijd wel anders uit zal zien. Ik ga er daarbij van uit, dat je over 10 jaar geen keuze meer hebt, en auto’s met verbrandingsmotoren (nieuw) simpelweg niet meer te koop zijn.

RCGrootveld op 9 mei 2019 10:25

Ik denk niet dat we achter 10 jaar allemaal elektrisch gaan rijden. De evolutie zal in de toekomst meer naar waterstof gaan vermoed ik.

hansvdz op 9 mei 2019 10:56

We hebben geen keus. De beschikbare hoeveelheid kobalt die gewonnen kan worden is simpelweg te klein om alles met accu’s aan te drijven…

Born to Ride

Nu kan/moet de huidige zweedse zelfontbrander nog wel een jaartje of 10 mee en ik verwacht dat de (auto)wereld er tegen die tijd wel anders uit zal zien. Ik ga er daarbij van uit, dat je over 10 jaar geen keuze meer hebt, en auto’s met verbrandingsmotoren (nieuw) simpelweg niet meer te koop zijn.

RCGrootveld op 9 mei 2019 10:25

Ik denk niet dat we achter 10 jaar allemaal elektrisch gaan rijden. De evolutie zal in de toekomst meer naar waterstof gaan vermoed ik.

hansvdz op 9 mei 2019 10:56

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/284b8b6a23f341658e56b2dd...

Voor de auto industrie moet waterstof nog een behoorlijke weg te gaan.

May the ski force be with you !!

Ik denk niet dat we achter 10 jaar allemaal elektrisch gaan rijden. De evolutie zal in de toekomst meer naar waterstof gaan vermoed ik.

Dat zeg ik ook niet, ik ga er echter wel van uit dat er over 10 jaar geen nieuwe auto’s meer te koop zullen zijn die op fossiele brandstof lopen.

Waterstof zal zeker toenemen, het meenemen ervan is echter nog een groot probleem.
Ik verwacht dat het dan richting de Fuel-Cell icm E-Motor zal gaan, maar het kan net zo goed gewoon brandstof voor een armen-en-benen-fabriek worden.

Rob

De actieradius van de huidige E-auto’s is in mijn optiek voldoende voor 99% van de Nederlanders.
Want hoeveel Nederlanders maken er nu dagelijks ritten van 200km + zonder de mogelijkheid te hebben om tussendoor op te laden.
En om nu een auto te kopen voor die 2-3 keer per jaar dat ik richting de Alpen ga waar bovendien prima alternatieven voor zijn ???

RCGrootveld op 9 mei 2019 10:25

Het schijnt zo te zijn dat we gemiddeld per dag niet meer dan 35km rijden. Dat zou dus prima elektrisch kunnen. En dan de langere ritten iets beter plannen.
Als je besluit elektrisch te gaan rijden moet je ook anders gaan denken.

Übung macht den meister!!!

Ik rij voornamelijk elektrisch (Renault Zoë) via het autodeelsysteem Cambio. Die heeft een actieradius van 300km, maar de grootste afstand die ik ermee heb afgelegd is iets van een 160km. Denk dat je naar de duurdere modellen moet gaan om er effectief mee op reis te gaan. Zeker de combinatie koude + snelweg + verwarming gaat de actieradius toch wat beperken.

Wij huren gewoon een benzinewagen wanneer we op reis gaan of zoeken alternatieven (bus/trein).

Nu kan/moet de huidige zweedse zelfontbrander nog wel een jaartje of 10 mee en ik verwacht dat de (auto)wereld er tegen die tijd wel anders uit zal zien. Ik ga er daarbij van uit, dat je over 10 jaar geen keuze meer hebt, en auto’s met verbrandingsmotoren (nieuw) simpelweg niet meer te koop zijn.

RCGrootveld op 9 mei 2019 10:25

Ik denk niet dat we achter 10 jaar allemaal elektrisch gaan rijden. De evolutie zal in de toekomst meer naar waterstof gaan vermoed ik.

hansvdz op 9 mei 2019 10:56

We hebben geen keus. De beschikbare hoeveelheid kobalt die gewonnen kan worden is simpelweg te klein om alles met accu’s aan te drijven…

Matthias123 op 9 mei 2019 11:22

Dat zal wel meevallen, een steeds groter deel van de benodigde kobalt wordt tegenwoordig teruggewonnen bij het recyclen van accu’s. En dat aandeel zal alleen maar meer worden.

Leuk stukje, al wel even oud maar nog redelijk actueel: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/31/wat-te-doen-met-afgedan…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik denk niet dat we achter 10 jaar allemaal elektrisch gaan rijden. De evolutie zal in de toekomst meer naar waterstof gaan vermoed ik.

hansvdz op 9 mei 2019 10:56

Waterstof rijdt ook elektrisch. De energieopslag is slechts anders; bij elektrische auto's met een accu is die chemisch.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 09 mei 2019 18:59

De actieradius van de huidige E-auto’s is in mijn optiek voldoende voor 99% van de Nederlanders.
Want hoeveel Nederlanders maken er nu dagelijks ritten van 200km + zonder de mogelijkheid te hebben om tussendoor op te laden.
En om nu een auto te kopen voor die 2-3 keer per jaar dat ik richting de Alpen ga waar bovendien prima alternatieven voor zijn ???

RCGrootveld op 9 mei 2019 10:25

Het schijnt zo te zijn dat we gemiddeld per dag niet meer dan 35km rijden. Dat zou dus prima elektrisch kunnen. En dan de langere ritten iets beter plannen.
Als je besluit elektrisch te gaan rijden moet je ook anders gaan denken.

RFKANGOO op 9 mei 2019 16:30

Damn, ik zit er boven. Voorlopig nog even niet elektrisch voor mij.

De actieradius van de huidige E-auto’s is in mijn optiek voldoende voor 99% van de Nederlanders.
Want hoeveel Nederlanders maken er nu dagelijks ritten van 200km + zonder de mogelijkheid te hebben om tussendoor op te laden.
En om nu een auto te kopen voor die 2-3 keer per jaar dat ik richting de Alpen ga waar bovendien prima alternatieven voor zijn ???

RCGrootveld op 9 mei 2019 10:25

Het schijnt zo te zijn dat we gemiddeld per dag niet meer dan 35km rijden. Dat zou dus prima elektrisch kunnen. En dan de langere ritten iets beter plannen.
Als je besluit elektrisch te gaan rijden moet je ook anders gaan denken.

RFKANGOO op 9 mei 2019 16:30

Damn, ik zit er boven. Voorlopig nog even niet elektrisch voor mij.

Tiny-M op 9 mei 2019 19:44

Dat jij meer rijdt dan de gemiddelde Nederlander wil niet zeggen dat ook jij niet elektrisch zou kunnen gaan rijden.
Volgens mij is met de meeste ev’s wel makkelijk 200-300km te rijden. Misschien zit ik er naast maar ik denk dat dit voldoende kan zijn voor 75% en misschien wel meer.

Übung macht den meister!!!

Nu kan/moet de huidige zweedse zelfontbrander nog wel een jaartje of 10 mee en ik verwacht dat de (auto)wereld er tegen die tijd wel anders uit zal zien. Ik ga er daarbij van uit, dat je over 10 jaar geen keuze meer hebt, en auto’s met verbrandingsmotoren (nieuw) simpelweg niet meer te koop zijn.

RCGrootveld op 9 mei 2019 10:25

Ik denk niet dat we achter 10 jaar allemaal elektrisch gaan rijden. De evolutie zal in de toekomst meer naar waterstof gaan vermoed ik.

hansvdz op 9 mei 2019 10:56

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/284b8b6a23f341658e56b2dd...

Voor de auto industrie moet waterstof nog een behoorlijke weg te gaan.

CJAHulskamp op 9 mei 2019 11:24

!undefined

Net zoals voor de batterij industrie. Lekker die kobalt mijnen…

Verder zegt je plaatje niet heel veel. Efficiency zegt niet alles.

Wintersport, het beste wat er is.

Die plaatjes ken ik helaas ook uit de Olie industrie.

Maar zullen we weer terug naar de vraag van de topicstarter

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 09 mei 2019 21:51

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp
Olie industrie heeft dat ook, maar wel veel minder wegens de aard van het winnen van de grondstof.
Bedoel gewoon dat de huidige Lithium-ion batterij ook niet alles is.

On Topic:
Een hybride auto is ook nog een optie. Dan kan je op de korte afstanden elektrisch rijden en op de lange afstanden op benzine.

Maar wat ik mij dan wel af vraag: waarom wil je elektrisch gaan rijden? Kosten besparing of om het klimaat te “redden”. Word je energie namelijk opgewekt in een kolencentrale kan je je namelijk afvragen hoeveel nut het heeft… (heb zelf eigenlijk geen idee, correct me if I’m wrong). Is het om kosten te besparen of heb je paneeltjes op je dak liggen is het natuurlijk een ander verhaal.

Wintersport, het beste wat er is.

Zolang de benzine en diesel aandrijving nog steeds efficiënter en vooral milieuvriendelijker is, wanneer het volledige proces van productie van de auto plus electriciteit wordt meegenomen, ga ik niet elektrisch rijden. De electromotor is op zich natuurlijk wel een erg mooie manier van aandrijving, maar de electriciteit is voornl niet groen, dus de uitstoot is er eigenlijk nog steeds

Benzine is helemaal niet efficient, diesel iets beter. De gemiddelde verbrandingsmotor komt niet boven de 50% uit daar waar elektro boven de 90% scoort. De hele keten meerekenen is ingewikkeld, maar elektriciteit is b.v. qua tranport ook veel efficienter. Voor het totaalplaatje moet je je afvragen hoe je onze basisbron van energie (zonlicht) het beste kunt omzetten. Zonnecellen, windmolens e.d. liggen dan gelijk een aantal stappen voor op de rest.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 10 mei 2019 08:43

Een vraag waarvan je weet dat het snel uit de hand zal lopen :D. Wil je echt iets substantieels doen aan je C02 voetafdruk, isoleer je woning ;). Ik weet het heeft wat minder uitstraling dan een Tesla voor de deur.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb zonnepanelen liggen dus voor mij zou dat wel goedkoop zijn. Mijn buurman heeft een Tesla en doet elke dag 250 km. Die was verschoten hoeveel het hem aan elektriciteit kost. Hij kan het gelukkig inbrengen als kosten. Misschien mijne diesel houden en gebruiken voor lange afstanden is ook een optie.

Een vraag waarvan je weet dat het snel uit de hand zal lopen :D. Wil je echt iets substantieels doen aan je C02 voetafdruk, isoleer je woning ;).

Shane op 10 mei 2019 08:53

Geen vlees meer eten toch? ;)

EV’tje voor normaal, voor de vakantie huur je een andere bak?

Waarom moet je auto voor alles geschikt zijn? Mijn generatie is toch al meer aan het kijken naar gebruik ipv bezit. Kan je beter het juiste gereedschap voor het werk kiezen.

Ik heb zonnepanelen liggen dus voor mij zou dat wel goedkoop zijn. Mijn buurman heeft een Tesla en doet elke dag 250 km. Die was verschoten hoeveel het hem aan elektriciteit kost. Hij kan het gelukkig inbrengen als kosten. Misschien mijne diesel houden en gebruiken voor lange afstanden is ook een optie.

hansvdz op 10 mei 2019 09:19

Maar dan betaal je nog wel wegenbelasting en een tweede verzekering. Verder hangt het er wel vanaf hoeveel paneeltjes je hebt liggen (heb je genoeg?). Een auto neemt veel stroom en nu de salderingsregeling er nog is, kan het wellicht uit, maar straks is dat natuurlijk anders. Je auto zul je waarschijnlijk voornamelijk 's nachts opladen, wanneer je dus niks opwekt. Dan licht het natuurlijk ook nog aan je budget. Elektrische auto's, vooral de betere, zijn nou niet betreft goedkoop…

*bericht bewerkt door luuk777w op 10 mei 2019 10:42

Wintersport, het beste wat er is.

Voor de prijs zul je zeker de overstap naar een EV niet moeten doen:

PV panelen:

  • je hebt er al heel wat nodig om bovenop je normaal huishoudelijk gebruik 1 of 2 electrische wagens op te laden
    25000km/jaar aan 0.16 kWh/km (Tesla Model 3) = 4.000 kWh/jaar (dit is al meer dan een typische PV installatie op een particulier dak, 3000kWh)
  • In België wordt er nu nog gewerkt met een terugdraaiende energiemeter (verkoop electriciteit = zelfde prijs als aankoop electriciteit). Nu is er een uitrol bezig van “slimme” connected energiemeters waardoor je overdag nauwelijks betaald zult worden voor je zonnekracht en je extra zal moeten betalen om je accu snachts bij te laden.
    (tenzij je een eigen home battery installeerd of ook overdag over een laadpaal beschikt)

Belastingen
Nu int de overheid veel belastingen/accijnzen op fossiele brandstoffen.
Wanneer er meer EV’s zijn, is het onvermijdbaar om over te schakelen op een kilometerhefffing, waardoor de prijs per km terug de hoogte in zal schieten. Toegegeven, deze zullen ze ook bovenop de accijzen op diesel blijven heffen, dus dat helpt niet in de vergelijking diesel vs EV.

Electriciteitsprijs
Gezien er weinig steun is voor de bouw van nieuwe kerncentrales, vrees ik dat de elektriciteitsprijs de komende decennia gevoelig zal stijgen. Voor alle opwekking van wind- en zonneenergie moet er namelijk ook een backup voorzien worden (extra productie via gas/kolen/olie/biomassa of beter via buffercentrales/waterbekkens waar dit mogelijk is) voor als er weinig wind of zon is.

Herverkoopwaarde/afschrijving
Er is nog zo een grote ontwikkeling bezig op het vlak van EV’s, dat er over 8 jaar weinig vraag zal zijn voor de huidige generatie EV’s.

wel groot voordeel:
de onderhoudskost van een EV is verwaarloosbaar tov een Diesel

Als je goed wil bezig zijn voor het milieu:
neem de fiets
doe aan carpooling (VW had in 2000 reeds een auto met een dieselverbruik van 33km/l)
neem de trein of bus ipv het vliegtuig om alleen of met 2 op reis te gaan (met 4 in de auto valt ook best mee)
eet minder vlees
eet groeten en fruis van in de buurt

Glide on!

Benzine is helemaal niet efficient, diesel iets beter. De gemiddelde verbrandingsmotor komt niet boven de 50% uit daar waar elektro boven de 90% scoort. De hele keten meerekenen is ingewikkeld, maar elektriciteit is b.v. qua tranport ook veel efficienter. Voor het totaalplaatje moet je je afvragen hoe je onze basisbron van energie (zonlicht) het beste kunt omzetten. Zonnecellen, windmolens e.d. liggen dan gelijk een aantal stappen voor op de rest.

Martin7182 op 10 mei 2019 08:35

Wat dacht je van de productie van de zonnepanelen en de windmolens? Ik ben geen heilige hoor, maar het verbaast mij altijd dat iedereen zo verliefd naar de 0% uitstoot van de elektrische auto’s zit te kijken. Die uitstoot komt er echt wel ergens anders uit, vooral bij het opwekken van de elektriciteit en natuurlijk ook bij de productie van de windmolens waarvan het transport natuurlijk ook niet vergeten moet worden. Ik ben op dit moment een woonhuis aan het bouwen met EPC van 0,2 en 50m2 zonnepanelen op het dak. Voorlopig inderdaad salderen met de energieleverancier, maar ben ook al aan het kijken naar het plaatsen van speciale accu’s waarmee je de opgewekte zonne-energie zelf opslaat en gebruikt wanneer je het nodig hebt. Moet alleen dan tegen die tijd de rekensom gaan maken of het inderdaad loont. Dan wordt het rijden van een elektrische auto’s ook gelijk een stuk schoner.

Ik zeg ook niet dat elektrische auto’s 0% uitstoot zouden hebben. Alleen de omzetting van zonlicht naar vervoer gaat via veel minder stappen waarvan een aantal ook heel efficient zijn. Daar kun je met fossiele brandstoffen eigenlijk niet tegenop. N.B. olie ontstaat in feite ook uit zonlicht, de energiebron van alles op aarde.

Plaats een reactie