advies nieuwe ski's

Ik heb diverse posts gelezen over nieuwe ski's en heb enkele alles kunners zoals de Progressor F18 voorbij zien komen maar had graag even gehoord van de experts of dat de juiste is voor mijn wensen.

Wat over mij.

Man
34jr
1,94
85kg
week of 40+ ski ervaring.
heb redelijk veel geskied waarbij ik vroeger altijd een paar slalom en reuzenslalom had en daar ook mee getraind heb. na verloop van jaren mee gestopt en gewoon als sportieve "vakantieskier" verder gegaan op mijn reuzenslalom(rennstal) paar daar de slalom versleten was en weg ging. inmiddels een jaar of 4 pauze verder en 2 knie operaties verder zoek ik er een extra paar bij.

De techniek, is natuurlijk wel iets minder geworden door de jaren heen maar op de reuzenslalom ski's ga ik soms nog graag vrij snel naar beneden. En ik zoek voor ernaast een ski die me variatie bied. Geen slalom ski waar ik eigenlijk alleen constant mee slalom carven kan maar een ski voor een hele dag plezier.

Lange bochten carven, korte bochten carven, ontspannen rutchend skien(knie houd het immers geen hele dagen meer vol) 95% on piste met een kort uitstapje ernaast(minder belangrijk).

Ik hoop dat ik niet te veeleisend ben en er een ski is die hier een beetje bij past.
Alvast dank voor het meedenken.

mag wel een heel stuk pittiger dan een F18 voor jou. Een salomon s/max 12 bijvoorbeeld.

Voor naast je reuzenslalomski’s zeg je… De Salomon die @Elisabeth101 noemt kan inderdaad. Maar kijk ook eens naar de Völkl Deacon 76 of een afgeleide van raceski’s als de Rossignol Hero Elite Plus TI of de Fischer the Curv GT. Allemaal minimaal in 180 gezien je postuur en techniek.
Al die ski’s geven je het stabiele gevoel van een race-ski, maar de veelzijdigheid die je zoekt. Bovendien hoef je niet elke bocht voluit te gaan, maar kunnen ze ook heerlijk cruisen. Ook op lage snelheid of als de pistes niet meer top zijn.

Dank voor jullie tips. ik ga ze even bekijken.
Ik wil echt een minder heftige ski dan de reuzenslalom daar die behoorlijk zwaar zijn wat erg vermoeiend is op de lage snelheid in gezelschap skien. Daarnaast is door door de operaties de kracht en snelheid wel redelijk wat verdwenen dus ben een tikje angstig om een te snelle ski te nemen.

De reuzenslalom is 185 overigens.

Heb je een FIS reuzenslalomski, of een consumenten-reuzenslalom ski? Dat maakt ook nog al wat verschil!

*bericht bewerkt door ieniemienie op 15 mei 2019 22:35

Het is geen consumenten ski inderdaad maar hij is al wel wat ouder. Jaar of 9/10 ongeveer nu. Net gekocht voor ik stopte. En laatste jaren dus niet gebruikt tot eind van dit seizoen weer een weekje.

De korte slalom kan ik nu niet meer lang volhouden al vind ik het wel leuk. dus iets ertussenin zou leuk zijn en iets vergevingsgezinder/lichter.

*bericht bewerkt door Arjen1 op 15 mei 2019 22:48

Volkl Deacon 76. Gegarandeerd fun. Of heeeeel misschien de Head Supershape iTitan

Ik kwam zojuist deze video review tegen van deze Volkl die jullie aanraden. op zich ook leuk om zo te zien wat voor ski het echt is.

Ik zit me nog een beetje te verdiepen in de verschillende ski’s welke aangeraden zijn. En ook nog even de lengte van mijn huidige RS ski’s opgemeten en die zijn 1,80. Enige twijfel punt voor mij is of ik deze ski’s een dag vol houd en met name of de belasting/techniek voor de huidige staat van mijn knieën te doen is. (nieuwe kruisbanden, gehechte meniscus en verwijderde meniscus)

Ik ben nog een beetje aan het twijfelen tussen 2 modellen eigenlijk. De Volkl Deacon 76 en een Progressor F19Ti wat ik nog tegen kwam.

Reviews van de Deacon 76 en adviezen hierboven zijn erg positief.
Dit model is verkrijgbaar in de maat 176 en 181 zag ik. Nou koop ik ze voor naast de RS ski dus voor meer kortere bochten en gezien mijn relatief lage gewicht voor mijn lengte zou ik misschien 176 kunnen overwegen.

Wat ik las is dat de F19Ti weer net iets sportiever is als de F18 maar net een stapje lichter dan de Deacon 76.
Deze ski is in 177 en 182 beschikbaar dus ongeveer dezelfde maten.

Is er iemand die op beide van deze 2 ski’s heeft mogen skiën en zijn ervaring wil delen?

Ik heb alle genoemde ski's geskied. De Deacon is gedempter en krachtiger en rustiger dan de F19, die wat springeriger en onrustiger is vind ik. De Deacon is wat smoother en beter in het opvangen van trillingen en hobbels. Dus als het gaat om je knieën EN een gavere rit, moet je de Deacons nemen wat mij betreft.

*bericht bewerkt door GiGi op 21 mei 2019 00:00

Oh ja, voor ik het vergeet. De Deacon in 176 is prima. Rebound is dik voor elkaar. De pro-versie komt de speelsheid niet ten goede en gaat mij een beetje voorbij aan het doel van de ski.
De F19 is degelijk en volgens GiGi springeriger, maar in verhouding ook saaier in het top-end van de ski.

Dank voor de zeer verhelderende antwoorden dit helpt echt bij de keuze. Ik ga dus voor de Deacon 76 alleen zag ik 2 modellen staan wat volgens mij enkel kleur verschil lijkt maar wellicht is er meer verschil? De zwarte versie vind ik persoonlijk iets mooier maargoed bij verschil dan veranderd de keuze wellicht.
Qua lengte zat ik aan de 176 te denken.

https://www.sport-robl.at/de/demo1/ski-sets/voelkl/voelkl-de…

https://www.sport-robl.at/de/demo1/ski-sets/voelkl/voelkl-de…

Ik heb ook in NL gekeken voor deze ski’s maar ik vind een €150 verschil toch iets teveel dat is 30%.

De zwarte en groene zijn technisch identiek. Alleen de ‘Pro’ is echt anders (stijver, beter gedempt, heftiger). Waarom er een zwarte en een groene versie is, is mij een raadsel. Het levert alleen maar verwarring op.

Qua skilengte: de 176 is zeker voldoende, maar de 181 kan je met jouw ervaring en postuur ook prima hebben. Levert net iets meer stabiliteit in lange bochten en op snelheid. Maar groot is het verschil niet.

Plaats een reactie