Waterballet langs Alpennoordrand

Sinds zondagavond regent het keihard langs de Duits-Oostenrijkse grens. Dit zijn de 24 uurs-sommen met enkele neerslagrecords:

  • Bregenz 121 mm - meirecord
  • Dornbirn 96 mm - meirecord
  • Alberschwende 144 mm - meeste neerslag sinds 1999
  • Schoppernau 94mm - meeste neerslag sinds 1999
  • Sulzberg 137mm
  • Balderschwang (D) 112mm

Neerslagkaarten van Kachelmann en ZAMG:

null

null

Inmiddels is Duitslands’ hoogste berg de Zugspitze niet meer toegankelijk door de aanhoudende regen- en sneeuwval. Ook is de weg naar Garmisch-Partenkirchen overstroomd.
Webcam Zugspitze:
null

Boven de 2500 meter valt erg veel sneeuw. Het zwaartepunt ligt langs de Duitse grens zodat de gletsjers niet maximaal profiteren (uitgezonderd de Zugspitze). Niettemin ligt er extreem veel sneeuw voor de tijd van het jaar, zoals op de Pitztaler Gletscher:
null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Levert dit lager ook problemen op, bijvoorbeeld modderstromen en aardverschuivingen?

Mr. Slow

Levert dit lager ook problemen op, bijvoorbeeld modderstromen en aardverschuivingen?

Quick op 21 mei 2019 10:06

Onvermijdelijk. Sterker nog het is al aan de gang: https://vorarlberg.orf.at/news/stories/2982683/. Het zat al een tijdje in de kaarten en het lijkt precies zo uit te komen.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Lijkt een beetje op eind/mei begin juni 2013. We gingen toen richting Hintertux, op de heenweg alleen maar stromende regen. Eenmaal aangekomen in Mayrhofen alle kelders ondergelopen aldaar en wegen tussen Duitsland & Oostenrijk werden afgesloten. 3 dagen ook niet naar de gletsjer gekund wegens modderstromen. Later in de week wel kunnen genieten van mooier weer en verse poeder :) Zelfs boven bij Mayrhofen lag nog een beetje.

Wat is er in de grafiek vd Pitztaler gletsjer gebeurd begin/ half april? De sneeuwval keldert en schiet vervolgens weer omhoog.

Krijgt NL ook nog te maken met deze enorme hoeveelheden sneeuw en/of regen door afvoer door de grote rivieren of is het met name de Donau welke het zwaar te verduren zal krijgen?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Volgens mij was het toen eerst extreem warm, en daarna een freak sneeuwstorm.

Freeride = Life

@Veenhoorn vooral de Donau maar deels ook de Rijn. Alles ten westen van de Arlberg vloeit naar de Rijn en daar is ook genoeg gevallen.

null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Komende dagen maar eens fijn richting Tux koersen en kijken of daar mooi laagje pow ligt.

Tukker(ik)

*bericht bewerkt door moderator op 21 mei 2019 13:44

Lijkt een beetje op eind/mei begin juni 2013. We gingen toen richting Hintertux, op de heenweg alleen maar stromende regen. Eenmaal aangekomen in Mayrhofen alle kelders ondergelopen aldaar en wegen tussen Duitsland & Oostenrijk werden afgesloten. 3 dagen ook niet naar de gletsjer gekund wegens modderstromen. Later in de week wel kunnen genieten van mooier weer en verse poeder :) Zelfs boven bij Mayrhofen lag nog een beetje.

Tiny-M op 21 mei 2019 11:30

Dat had wel een hele andere oorzaak. Dat was door een MCS. Toen kwam het water wel hoger dan het nu gaat komen.

Wat is er in de grafiek vd Pitztaler gletsjer gebeurd begin/ half april? De sneeuwval keldert en schiet vervolgens weer omhoog.

Krijgt NL ook nog te maken met deze enorme hoeveelheden sneeuw en/of regen door afvoer door de grote rivieren of is het met name de Donau welke het zwaar te verduren zal krijgen?

Veenhoorn op 21 mei 2019 11:31

Het water van de rivieren gaat wel stijgen, maar zal geen kritische waarden bereiken en de uiterwaarden zullen waarschijnlijk niet overstromen.

Not all who wander are lost

Is er een mogelijkheid dat Pitztal na de sneeuwval terug open gaat? Wat lijkt er nog mogelijk in het weekend 8-10 juni 2019?

Al die sneeuw is goed voor de gletsjers en zomerski

Is er een mogelijkheid dat Pitztal na de sneeuwval terug open gaat? Wat lijkt er nog mogelijk in het weekend 8-10 juni 2019?

JeffreyDeclercq op 21 mei 2019 17:32

Denk het niet, ze zijn al dicht van 5 mei.
Als ik me niet vergis zijn er ook werken aan de infrastructuur al ben ik nu ook weer niet zeker. Maar dicht is het skigebied wel. ;)

Edit: dit zeggen ze zelf

Skisaison am Pitztaler Gletscher beendet

Derzeit sind alle Bahnen am Pitztaler Gletscher und am Rifflsee
wegen Revisonsarbeiten geschlossen:
Sommerbetrieb am Rifflsee ab 20. Juni 2019
Sommerbetrieb am Pitztaler Gletscher und
im Café 3.440 ab 5. Juli 2019

*bericht bewerkt door bartvwg op 22 mei 2019 08:02

Bla, bla, bla.

@Roel, wij hebben op de planning staan om 16-19 juni te gaan wandelen in Oostenrijk (Klosterle). Onder andere naar de Konstanzer Hutte. Nu zie ik jouw berichten op Twitter dat er nog waanzinnig veel sneeuw ligt. Denk je dat het enigszins te doen is tegen die tijd?

@Roeland dat hangt een beetje af van het weersverloop en de route die je gaat nemen, en of je nog veel hoger gaat dan die hut. Het wordt flink warmer maar ik denk zeker dat je sneeuwvelden zult tegenkomen.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

En je goed informeren of de hutten wel open zijn; de meeste berghutten zijn dan namelijk nog niet open. De winterraumen wel.

@roel, @frank66 , dank! We krijgen inderdaad weinig response van de hutten…

In juni verdwijnt sneeuw onder 2000 meter heel snel. Alle wandelpaden zullen daar wel toegankelijk zijn. Boven 2000 meterr ga je waarschijnlijk niet veel kunnen wandelen.

Na het bekijken van de webcambeelden van sonnenkopf moet ik mijn mening herzien. Wandelen boven 1700-1800 meter zal over 14 dagen moeilijk worden, zeker op noordhellingen

In Lech ligt er nog sneeuw in het dorp… 1450 meter.
Check de webcams van St.Anton en Lech en je ziet de actuele situatie.
Dit jaar is uitzonderlijk, wandelen zal beperkt zijn half Juni (alhoewel ze daar eigenlijk nooit voor eind juni echt beginnen met het zomerseizoen)

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 30 mei 2019 22:55

er

@Roel, wij hebben op de planning staan om 16-19 juni te gaan wandelen in Oostenrijk (Klosterle).

Roeland op 30 mei 2019 09:42

Als alternatief zou je de geweldige Rheinsteig in Duitsland kunnen doen van Koblenz naar St. Goarshausen (en dan met de boot terug!) Verbazingwekkend veel steil klimmen en dalen… .

*bericht bewerkt door Frank66 op 31 mei 2019 19:04

Plaats een reactie