Demo's van de Interski

Afgelopen maart vond in Bulgarije de Interski plaats: een interactieve bijeenkomst van skifederaties van over de hele wereld om aan elkaar te laten zien hoe ze skiën en skionderricht hebben aangepakt, om inzichten en kennis te delen.

Er zijn verschillende demo's van de landen. Hier wat video's gemaakt door de Canadese delegatie. Leuk om de verschillen in stijl te zien…

Lange bochten dames:


Lange bochten heren:

Korte bochten dames:

Korte bochten heren:

Hebben we wat te analyseren en becommentariëren deze zomer…

Ha, ik zag ze idd voorbij komen. En de lange bochten worden gewoon op korte radius ski’s gedraaid. :)

Ha, ik zag ze idd voorbij komen. En de lange bochten worden gewoon op korte radius ski’s gedraaid. :)

Bennie op 10 jun 2019 10:07

Ja, Di lange bochten vind ik wel erg statisch. Een beetje ‘riding the sidecut’. Op een (cheater) GS ski hadden ze energieker/dynamischer moeten skiën voor diezelfde bochten denk ik.

Het filmpje van de ‘Korte bochten heren’ is van de dames 😎

When life gets too complicated.... SKI

Het filmpje van de ‘Korte bochten heren’ is van de dames 😎

Alex op 10 jun 2019 10:21

Laten we het dan genderneutraal houden ;). Zou ook niks moeten uitmaken, toch? Of is de skitechniek van dames vanwege lichaamsbouw etc. per definitie anders dan die van heren?

Pak de popcorn maar vast. 😲

Het filmpje van de ‘Korte bochten heren’ is van de dames 😎

Alex op 10 jun 2019 10:21

vond de namen al zo apart ;) ;)

Edwin van Riel

Het filmpje van de ‘Korte bochten heren’ is van de dames 😎

Alex op 10 jun 2019 10:21

Laten we het dan genderneutraal houden ;). Zou ook niks moeten uitmaken, toch? Of is de skitechniek van dames vanwege lichaamsbouw etc. per definitie anders dan die van heren?

Pak de popcorn maar vast. 😲

GiGi op 10 jun 2019 10:28

ook zonder popcorn, schijnt toch wel enig verschil in te zitten op hoog niveau ;)

Edwin van Riel

Hierbij de link naar de Facebookpagina van het Nederlandse Interski team:
https://m.facebook.com/DUTCH-Interski-Team-581394028648835/…

Staan ook een hoop filmpjes op!

Uitrusten doen we thuis wel!

Schijnt idd zo te zijn dat de vrouwelijke lichaamsbouw in principe een beter uitgangspunt is voor de skitechniek.
Lager zwaartepunt wellicht?
Alles gemiddeld gesproken natuurlijk!!

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 10 jun 2019 23:31

@Wunderkammer
Is dat zo? Vrouwen hebben een grotere q-angle en het zwaartepunt van een vrouw ligt door hun bouw verder naar achter t.o.v. een man. Ik zou daarom het tegenovergestelde beargumenteren.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 10 jun 2019 23:50

Korea
Yo Yeon Cho ( skied slordig)
Sweden
Vik Berg (skied rommelig)
Canada
Luc Noren ( tilt zijn rechter ski steeds op)
Nederland ??

Nederland was er wel…

Nederland wil je niet gezien hebben, laat staan terug kijken…😴😴😴

LA NORMA😍☃️

@Piefke toch 😃😃😇

@piefke, hoe bedoel je, soort Jamaicaans bobsleeën? We hebben toch wel wat lui die netjes kunnen skiën lijkt me ;)

Edwin van Riel

Die was best straks. Maar in de demo’s die op hun facebook-pagina staan is het allemaal een stuk rommeliger. Dat zegt niets over het niveau van de individuele skiërs overigens (die kan je niet echt goed beoordelen zo ver weg als het is), maar de formatie is niet heel strak.
In fragmenten van individuele skiërs heb ik het NL team niet terug kunnen vinden.

Nou, team Nederland had nogal moeite met de piste🙈 De piste was iets😂 steiler dan die van de demo die @Hooykaas heeft gepost😁
Dus @evr66 als je de filmpies ervan opzoekt, of al bekeken hebt ondertussen😜, dan zie je dat ze constant tekort komen in hun bewegingen, 1 klein foutje per individu op zo’n piste zorgt voor een wirwar😖 voor het uiterlijk, daarin scoren ze een 10🥶

LA NORMA😍☃️

ff opgezocht, ziet er inderdaad niet heel strak uit.

Edwin van Riel

Formatieskiën is sowieso meer iets voor Dan Karaty dan dat het met technisch skiën te maken heeft (okee, ze moeten allemaal wel fatsoenlijk bochtjes kunnen rijgen natuurlijk)

Ik heb het AT damesteam wel eens aan het trainen gezien daarvoor. Wordt heel wat tijd en moeite ingestoken in ieder geval ;)

Edwin van Riel

Ha, ik zag ze idd voorbij komen. En de lange bochten worden gewoon op korte radius ski’s gedraaid. :)

Bennie op 10 jun 2019 10:07

Ja, Di lange bochten vind ik wel erg statisch. Een beetje ‘riding the sidecut’. Op een (cheater) GS ski hadden ze energieker/dynamischer moeten skiën voor diezelfde bochten denk ik.

GiGi op 10 jun 2019 10:13

@Gigi, dat klopt dan ook wel. 1 van de ‘technical reference points’ uit Canada is; Turning is led by the lower body and ski design.
Dit filmpje legt het mooi uit!

Freeride = Life

Wat ik zelf apart vind is hoe weinig uniformiteit er zit tussen de dames en de heren uit dezelfde landen. Ik vind enkel de dames en heren van Japan en Korea met een gelijke stijl naar beneden komen, daar is duidelijk een 'landelijk model' in te zien. De andere landen zien eruit als een bijeen geraapt zooitje, daar valt geen 'landelijk model' o.i.d. in te bespeuren. Jammer dat Oostenrijk en de dames van Zwitserland niet op die filmpjes staan, daar zie je m.i. ook vaak meer uniformiteit in de techniek.

De Zwitsers zijn naar mijn mening de sterkste skiërs en waarschijnlijk - van de skiërs die hier op film staan - de enige met een race achtergrond. Ook grappig om te zien hoe landen als Australie, Nieuw-Zeeland, Canada en Amerika (bij de mannen althans) steeds meer hetzelfde skiën, met extreme tiefentlastung om de ski zo snel mogelijk op de kant te krijgen. Waarschijnlijk worden zij meer door elkaar beïnvloed dan door hun land, gezien die gasten allemaal samen trainen/training geven onder de naam 'Rookie Academy' en 'Projected Productions'. Hun techniek gaat steeds meer richting hoe de Aziatische landen skiën.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 12 jun 2019 11:27

Misschien moet Nederland wat training boeken bij Paul Lorenz.

Synchroon skiën is inderdaad een vak appart.
En moet je minstens 1 x in de week met de hele groep oefenen.Liefst op een behoorlijke helling in de sneeuw.

Hier nog een video waar wat demo’s van verschillende landen te zien zijn. Ook Nederland (laatste land, vanaf ongeveer 1:10 voor het einde)
https://www.facebook.com/SnowsportsAcademy/videos/2657924910…

Waarschijnlijk worden zij meer door elkaar beïnvloed dan door hun land, gezien die gasten allemaal samen trainen/training geven onder de naam 'Rookie Academy' en 'Projected Productions'. Hun techniek gaat steeds meer richting hoe de Aziatische landen skiën.

Skitechniek op 12 jun 2019 11:26

Een beetje ‘follow the Reilly’ dus?

@Arnie777 ik snap dat het logisch is, maar het lijkt een beetje op mijn eigen ‘luie’ stijl (laat je zo veel mogelijk helpen door het materiaal), en van een demo-skiër verwacht ik wel wat meer. (Niet dat ik kan skiën als die mensen hoor, zeker niet.)
Ik vind het denk ik vooral opvallend dat men lange bochten ook voornamelijk op SL ski’s skiet in deze demo’s, aangezien men in Oostenrijk (dat is even het enige voorbeeld dat ik uit eigen ervaring heb) juist aanraadt om alles aan te leren op een ski met grotere radius (cheater GS). Althans, in de Landes-voorbereidingscursussen. In de demo-teams houden ze er kennelijk een andere theorie op na dan wat ze op de berg daadwerkelijk onderrichten?

Vind het er best ok uit zien, tot het punt (plm 0:52 van einde) waar ze verzeild raken in een wat pittiger “choreografie”. Daar lijkt wat minder marge voor foutjes/asynchroniciteit in te zitten waardoor het wat rommeliger gaat ogen. Durf niet te zeggen of dit gebrek aan skills is of slechte keuze van de patronen. Wellicht iets te hoog gegrepen?

Dan nog, respect hoor, ga er maar aan staan. Video is nu eenmaal altijd behoorlijk confronterend. De liefhebbers mogen het zondag best proberen, schiet ik wel een filmpje ;)

Edwin van Riel

Mooie video @GiGi
Vond Engeland gek genoeg niet zo
goed.
Kan aan de uitvoering gelegen hebben.
Polen was erg goed. Nooit geweten.
Nederland kon in vergelijking met Oostenrijk wel wat meer pit laten zien.
Wat meer Red Hot chili pepers eten misschien 😃
Ben natuurlijk bevooroordeeld.
Dit alles wat het waard is natuurlijk.
Hoe was het ook weer.
De beste stuurlui staan …
.

Een beetje 'follow the Reilly' dus?

GiGi op 14 jun 2019 09:49

Zou kunnen, maar volgens mij worden ze ook beïnvloed door de Aziatische stijl doordat die gasten deelnemen aan wedstrijden zoals de Hokkaido technical champs. Verder worden ze volgens mij ook een beetje beïnvloed door Harald Harb en ik heb weleens gelezen dat de idool van Reilly, Richie Berger is. Hij is zo goed als een levende legende in de Aziatische skiwereld en heeft ook zo een soort skistijl. En waarschijnlijk zullen ze allemaal naar de world cup kijken.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 16 jun 2019 14:57

Reilly zit zelf ook in Japan in ‘ons’ winterseizoen? Dat zal elkaar daar wel beïnvloeden lijkt me.

Plaats een reactie