Hoe verdeel je de kosten met meerdere gezinnen in een apartement!!?

Beste forum leden, zoals sommige misschien niet ontgaan is ben ik ondanks de kans van slagen klein is, aan het proberen om onze vrienden zover te krijgen om toch volgend jaar
met kinderen mee op wintersport te gaan.
We zijn samen aan het kijken naar accommodaties en we hebben iets gevonden wat op 2800 euro met skipassen uitkomt.

Maar we zijn het totaal niet eens met elkaar qua kosten…ik vind omdat hun 2 kinderen hebben van bijna 3 en bijna 4 tegen die tijd en wij een peuter van 13.5 maand oud
dat de kosten door 7 personen gedeeld moet worden, zij met 4 wij met 3en. we hebben een 4 kamer appartement met 3 slaapkamers waarvan 1 slaapkamer voor hun 2 kinderen zijn waar 2 bedden staan en onze dochter slaapt in campingbed op onze kamer.

Hun vinden dat we de kosten per gezin moeten betalen, dus ieder de helft…

Ik ben het hier totaal niet mee eens omdat hun 2 kinderen ook gebruik maken van de bank, ruimte, ze een extra kamer hebben en ook met 2 kinderen het zwembad in duiken in het complex.
Terwijl wij maar 1 peuter hebben.

Mijn brandende vraag is hoe jullie dit zien als wintersporters en hoe jullie dit doen en wat jullie van deze kwestie vinden?

Ik hoor het heel graag!

Dan komt er ook nog de kwestie eten en drinken bij tijdens ontbijt en avond eten etc. dat zou ik ook niet eerlijk vinden als ze hiervan de kosten door 2en willen verdelen…

Los van de “eerlijkste” verdeling: Als het op voorhand allemaal al zo moeilijk wordt, elkaar een fijne vakantie wensen en ieder een andere kant op gaan. Na de vakantie gezellig een etentje om de ervaringen uit te wisselen.

Als het financiële geneuzel al begint voor je op pad bent, gaat het hem niet worden ;)

Edwin van Riel

Hoe graag wil je vrienden blijven? Hahaha
Ik zou zelfs zeggen door 6 delen, want jullie dochter eet van niks tot bijzonder weinig mee van alles dat op tafel verschijnt en je zal toch je eigen spullen mee nemen. Door de helft vind ik ook wel erg van jullie vrienden…

Je beseft dat je je druk maakt over een verschil van €200?

En als dat het verschil maakt tussen wel en niet gaan is… Zou ik me dat maar eerst afvragen of dat het je waard is.

Eten kosten zou ik ook zondermeer geen issue mee hebben als dat 50-50 word… Die kleintjes eten niks.

Ik zit vaak genoeg in groepen die wel bier en wijn drinken, waar ik aan meebetaal als iemand die geen alcohol drinkt.

*bericht bewerkt door Menn0 op 22 jul 2019 12:26

Ik deel @evr66 zijn mening. Komen alleen maar fustraties van op verlof.
Je kan misschien uitkijken naar een appartementencomplex en vragen of je twee appartementen naast elkaar kan verkrijgen.
Zo kunnen jullie 's avonds samen nog iets doen en smorgends samen vertrekken.

*bericht bewerkt door jessedeconinck op 22 jul 2019 12:26

“Maar” € 200? Meen je dat nou serieus, @menn0?
oT: het lijkt me alleszins redelijk dat het andere gezin meer betaalt, aangezien ze een kamer meer hebben. Maar of je dat op de spits moet drijven, is een andere vraag.

PS. Je kunt het verschil ook delen, bi) wijze van compromis.

Hier bestaan reeds goede applicaties voor :) splitwise o.a. Zo kun je makkelijk personen eruit halen die geen alcohol drinken en daarvoor dus ook niet hoeven te betalen. Voor het verblijf is gedeeld door het aantal personen is het eerlijkste. Dat je al eens 5 euro te veel betaald of te weinig zal altijd zijn. Maar geen bedragen van 200 en meer… Al weet ik uit ervaring, dat sommigen mensen vastgeroest zijn aan principies, dan is het lastiger. :(

*bericht bewerkt door Joy85 op 22 jul 2019 12:53

“Maar” € 200? Meen je dat nou serieus, @menn0?
oT: het lijkt me alleszins redelijk dat het andere gezin meer betaalt, aangezien ze een kamer meer hebben. Maar of je dat op de spits moet drijven, is een andere vraag.

DrPhil op 22 jul 2019 12:45

Ik heb de post van de topic starter gevolgd, en hij lijkt erop dat het lastig is om binnen alle parameters die hij en zijn reisgezelschap hebben op vakantie te gaan.

Ik zou me dus inderdaad afvragen of ik:
A) Gezien de verschillen wel met deze lui op vakantie wil.
B) niet op vakantie wil gaan omdat we er als gezelschap niet uitkomen.
C) het verschil van €200 voor mij overkomelijk is, eg het mij waard is om wel op vakantie te gaan.

Ik ski graag, vaak en veel, dus ik zou alles overwegen en zou zou het zo kunnen zijn dat ik zeg, okay €200 zet ik me overheen en laten we gaan en plezier hebben.
In dat geval dus “maar €200” en het er niet meer over hebben.

Voor mijzelf zou het probleem van de TS zich niet voordoen, ik heb te veel opties. Maar als dit mijn enige kans op een ski trip dat seizoen zou zijn zou ik waarschijnlijk optie C kiezen.

Als het niet per appartement berekend kan worden dan gewoon delen door twee. Het gaat toch om twee gezinnen. Het zou eigenlijk niet in me opkomen om door zeven te delen. En een bedrag van 200 euro lijkt me toch niet de moeite waard om onenigheid over te krijgen?

Als het niet per appartement berekend kan worden dan gewoon delen door twee. Het gaat toch om twee gezinnen. Het zou eigenlijk niet in me opkomen om door zeven te delen. En een bedrag van 200 euro lijkt me toch niet de moeite waard om onenigheid over te krijgen?

Chantal81 op 22 jul 2019 13:18

Heb je gelijk in, maar als 't nu al begint gaan het ook gezellige lunches of drankjes op de berg worden. Haha, kun je je voor een paar centen iedere dag gaan ergeren en je iedere keer “ergens overheen zetten” gaat ook snel vervelen. Mij niet gezien.

Edwin van Riel

Als het niet per appartement berekend kan worden dan gewoon delen door twee. Het gaat toch om twee gezinnen. Het zou eigenlijk niet in me opkomen om door zeven te delen. En een bedrag van 200 euro lijkt me toch niet de moeite waard om onenigheid over te krijgen?

Chantal81 op 22 jul 2019 13:18

Heb je gelijk in, maar als 't nu al begint gaan het ook gezellige lunches of drankjes op de berg worden. Haha, kun je je voor een paar centen iedere dag gaan ergeren en je iedere keer “ergens overheen zetten” gaat ook snel vervelen. Mij niet gezien.

evr66 op 22 jul 2019 13:26

Stap 1 voor elke trip, mensen met dezelfde mindset vinden is stiekem wel het belangrijkste.

Als het niet per appartement berekend kan worden dan gewoon delen door twee. Het gaat toch om twee gezinnen. Het zou eigenlijk niet in me opkomen om door zeven te delen

Chantal81 op 22 jul 2019 13:18

Het ene gezin krijgt twee kamers, het andere gezin één kamer.
En als het ene gezin nou zes kinderen heeft en net andere nul? Ook gewoon delen “want twee gezinnen”?

Is het een pakketreis of een los appartement? In een pakketreis neem ik aan dat de kosten per persoon en per kind (vaak goedkoper of zelfs gratis) gewoon worden aangegeven?
Een andere oplossing kan zijn per kamer: zij 2, jullie 1 en dus 2/3 betalen en 1/3 of anders naar een appartement op zoek gaan waar de kinderen bij de ouders op de kamer zitten.

Maar wat hierboven al gezegd wordt, als het moeilijk afspraken maken wordt, zal het tijdens de vakantie niet makkelijker worden m.b.t. boodschappen…

Om concreet op de vraag te antwoorden, los van bovenstaande -terechte- bedenkingen, lijkt een verdeling 50-50 echt niet “eerlijk”. Zij hebben 2 peuters met een aparte kamer, terwijl topicstarter met z’n baby op kamer slaapt… Het lijkt me eigenlijk een poging van het andere gezin om goedkoop logement te hebben. Verdeling 3/7 4/7 lijkt me echt zeer redelijk, zelfs 1/3 2/3 obv kamers lijkt me nog redelijk. Wij gaan vaak met verschillende gezinnen op reis en daar is de regel dat peuters vanaf 2 jaar meebetalen… Topicstarter rekent baby dus al mee als volwassene, maar zonder eigen kamer. Zeer redelijk. Als ze er niet mee akkoord gaan zou ik kijken voor 2 appartement. TS 1 slpkamer, ander gezin 2 slpkamers. Benieuwd of ander gezin dan nog niet akkoord zou zijn met voorstel TS ;)…

Andere insteek: Zou het niet kunnen dat @freerider dit topic begonnen is om dit forum een tikkie op te schudden in komkommertijd? Zomaar een wild idee, maar het zou wel een originele discussiestart zijn ;)

Edwin van Riel

Living apart together: gewoon ieder een eigen accomodatie boeken in hetzelfde gebouw, heb je ook geen gezeur met de kosten voor de (dure) boodschappen, eindschoonmaak, toeristenbelasting, evt parkeergeld, rondjes koffie met gebak en niet te vergeten de lunch. (“Maar ik heb alleen maar een tosti op!”) : als je thuis al onenigheid hebt gaat het op reis alleen maar erger worden. En dat kan je de vriendschap kosten, zou zonde zijn.

Manmanman, je probeert mensen, die eigenlijk niet wilden gaan, over te halen om vervolgens de Hollandse centenneuker uit te gaan hangen.

Jij wilt dat appartement toch niet in je eentje betalen en profiteert toch ook van de overige ruimtes naast de slaapkamer, dus wat is eerlijk? Een urenregistratie bijhouden van wie het appartement het meest gebruikt? Wie het langs doucht, wie het vaakst de tv-zender bepaalt, wie het meeste kookt voor de rest, wie het meest opruimt?

Daarnaast als allebei de stellen + kinderen los van elkaar een kleiner appartement hebben ben je toch ook hetzelfde kwijt als de ander?

*bericht bewerkt door Shane op 22 jul 2019 14:08

I can stick uphill ice, on my saucer...

Daarnaast als allebei de stellen + kinderen los van elkaar een kleiner appartement hebben ben je toch ook hetzelfde kwijt als de ander?

Shane op 22 jul 2019 14:05

Nee, juist niet. Extra slaapkamer voor het andere gezin, dus duurder appartement voor hen.
Ik begrijp je logica dus niet?

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 jul 2019 14:19

Wie zegt dat @DrPhil? Als meneer en mevrouw Freerider er niet bij zijn vindt het andere gezin 1 slaapkamer en een slaapbank in de woonkamer wellicht ook prima?

*bericht bewerkt door Shane op 22 jul 2019 14:29

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wie zegt dat @DrPhil? Als meneer en mevrouw Freerider er niet bij zijn vindt het andere gezin 1 slaapkamer en een slaapbank in de woonkamer wellicht ook prima?

Shane op 22 jul 2019 14:26

Zeker. Maar dat kan nu ook, en daar kiezen ze niet voor.

Ze kiezen dus nu voor een extra kamer.

Nee @DrPhil, dat is niet hetzelfde. Je gaat bijvoorbeeld als ouders op vakantie met een ander stel niet op de slaapbank in de woonkamer liggen (behoeft geen verdere uitleg lijkt me), terwijl je dat met je eigen gezinnetje natuurlijk wel zou doen. En daarnaast, zoals ik al zei, wat is eerlijk? Die kids van 3 en 4 zijn waarschijnlijk heel de dag weg met pap en mam, terwijl Freeriders ega voornamelijk in het appartement te vinden zal zijn.

Overigens, in mijn persoonlijke ervaring zijn het steevast de mensen die de mond vol hebben over "eerlijk" degenen die onevenredig weinig bijdragen op dergelijke reisjes ;).

*bericht bewerkt door Shane op 22 jul 2019 14:50

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dan komen we dus weer bij mijn oplossing: als redelijke mensen het verschil delen 😜

Lol er zijn nog genoeg "bekende namen" aanwezig op het forum, ik ben er de hele tijd, ook in komkommer tijd maar zeker nu het boeking seizoen weer begint met voorpret!
Tenminste zo ging het altijd.
Even voor de duidelijkheid mensen moeten blijkbaar opnieuw naar school om wiskunde te gaan volgen…2800/7= 400 p.p
Dat scheelt dus geen 200 maar 400 euro!! :P Achja @Shane ik ben slecht een centenneuker om "MAAR" 400 euro verschil voor minder ruimte dan het andere gezin!?

Goed nieuws is dat dit topic gesloten kan worden :P :)
Zij dachten dat het 4 kamer appartement 4 slaapkamers inhielden en niet 3 dus het was een misverstand haha
Maar toch al was dat niet dan blijf ik zeker achter mijn standpunt staan ik neem bewust 1 kind en niet meer…zou ik ff lekker voor extra kosten op draaien voor een gezin dat perse 2 kinderen wil hebben…hell no!..

*bericht bewerkt door Freerider op 22 jul 2019 15:08

Ehm…

€ 2.800 gedeeld door 2 is € 1.400.

€ 2.800 gedeeld door 7 is € 400pp. Maal 3 is € 1.200.

Verschil € 200.

Dus, geboekt? ;) ;) ;)

Edwin van Riel

Maar wat is de oplossing nu? Delen door 7?

Lol er zijn nog genoeg "bekende namen" aanwezig op het forum, ik ben er de hele tijd, ook in komkommer tijd maar zeker nu het boeking seizoen weer begint met voorpret!
Tenminste zo ging het altijd.
Even voor de duidelijkheid mensen moeten blijkbaar opnieuw naar school om wiskunde te gaan volgen…2800/7= 400 p.p
Dat scheelt dus geen 200 maar 400 euro!! :P Achja @Shane ik ben slecht een centenneuker om "MAAR" 400 euro verschil voor minder ruimte dan het andere gezin!?

Goed nieuws is dat dit topic gesloten kan worden :P :)
Zij dachten dat het 4 kamer appartement 4 slaapkamers inhielden en niet 3 dus het was een misverstand haha
Maar toch al was dat niet dan blijf ik zeker achter mijn standpunt staan ik neem bewust 1 kind en niet meer…zou ik ff lekker voor extra kosten op draaien voor een gezin dat perse 2 kinderen wil hebben…hell no!..

Freerider op 22 jul 2019 15:07

Fijn dat je ervoor zorgt dat we hier lekker een beetje kunnen discussiëren @Freerider :D. 1 andere vraag bij jouw wiskundige verduidelijking, er is ook sprake van 7 skipassen? ;)

*bericht bewerkt door Shane op 22 jul 2019 15:16

I can stick uphill ice, on my saucer...

Lol er zijn nog genoeg "bekende namen" aanwezig op het forum, ik ben er de hele tijd, ook in komkommer tijd maar zeker nu het boeking seizoen weer begint met voorpret!
Tenminste zo ging het altijd.
Even voor de duidelijkheid mensen moeten blijkbaar opnieuw naar school om wiskunde te gaan volgen…2800/7= 400 p.p
Dat scheelt dus geen 200 maar 400 euro!! :P Achja @Shane ik ben slecht een centenneuker om "MAAR" 400 euro verschil voor minder ruimte dan het andere gezin!?

Goed nieuws is dat dit topic gesloten kan worden :P :)
Zij dachten dat het 4 kamer appartement 4 slaapkamers inhielden en niet 3 dus het was een misverstand haha
Maar toch al was dat niet dan blijf ik zeker achter mijn standpunt staan ik neem bewust 1 kind en niet meer…zou ik ff lekker voor extra kosten op draaien voor een gezin dat perse 2 kinderen wil hebben…hell no!..

Freerider op 22 jul 2019 15:07

Bij ieder de helf aka kosten per gezin zoals je het noemt:
Betaal je €2800 / 2 = €1400

Bij jou voorkeur:
€2800 / 7 = 400 x 3 = 1200 voor jou gezin

Dus zo kom je op een verschil van €200

E.g wat Dr.Phil al had gepost.

*bericht bewerkt door Menn0 op 22 jul 2019 15:17

Plaats een reactie