aankoop Head WC Rebels i.shape pro

Vraag voor de materiaal-experts op het forum: sinds een aantal jaren huren we in eigen land ski's. De laatste 2 jaar erg tevreden van volgende ski:
Head Worldcup Rebels i.Shape Pro (lengte 177).

Ik zie dat deze ski in juiste lengte (incl bindingen PR11) momenteel in de outlet van EKOsport webshop staan voor €264 ipv €499,90. Lijkt een mooie deal, maar vraag me af of dit een ski is die voldoende toekomstgericht is voor mij. Hierbij wat meer info over mezelf:

  • man, 1m86, 75kg
  • ski quasi altijd op de piste, waarbij de helft van de tijd samen met kinderen.
  • niveau 6: vooral blauw en rood, af en toe zwart, maar géén voorliefde of interesse in buckels, ski nauwelijks buiten de piste). Elke paar jaar volg ik opnieuw een week lessen om techniek up to date te houden, sinds enkele jaren is dit telkens Classe 3 bij ESF. De laatste jaren vooral focus om meer naar carving te evolueren.
  • Doel voor de komende jaren: verder verfijnen van techniek, om op een verantwoorde manier met de kinderen op pad te kunnen gaan (en ze te kunnen blijven volgen ;-))
  • geen interesse om off-piste skiën op te starten
  • gemiddeld tempo, zowel bij strakke pistes als bij slush. Ben zeker geen snelheidsduivel, maar wil wel graag een ski die vertrouwen geeft in alle omstandigheden en waar je veel plezier aan kan beleven.

Met bovenstaande omschrijving, is het aankopen van deze ski ipv verder huren een goed idee ivm mijn objectief?
Of zal ik deze ski over een aantal jaar toch ontgroeien?

alvast bedankt!
gr
T.o.e.r.i.s.t

#wakeupwhereyouwant

Uiteindelijk zal je de ski wel ontgroeien denk ik, als het tempo omhoog gaat, de techniek beter wordt, etc. Maar voorlopig kan je er prima op vooruit. En voor die prijs kan je je er eigenlijk ook geen buil aan vallen.

Bedankt voor het antwoord. Als we 2 keer jaar gaan skiën is het in ieder geval na 2 jaar al voordeliger dan huren.
Ik kan niet onmiddellijk terugvinden welk type kern er in deze ski zit. Is dat iets om zorgen om te maken als ik de ski gedurende een jaar of 5 wil gebruiken?
Valt deze ski trouwens onder de categorie ‘beginners’?

#wakeupwhereyouwant

Volgens de site van Head ‘gevorderd’, maar ik zou eerder zeggen ‘licht gevorderd’. En als je twee maal per jaar gaat, ga je denk ik ook technisch sneller vooruit. Dan zou ik misschien toch eerder kijken naar een Supershape Magnum of iets, kan je verder op doorgroeien denk ik. Als je graag Head skiet althans. Maar er zijn heel veel gegadigden qua ski’s die passen bij wat je zoekt.
Als je naar modellen kijkt die afgelopen jaar ook al bestonden (en dus mogelijk met korting te krijgen zijn), kan je kijken naar Fischer RC4 The Curv TI, Nordica Spitfire Pro of TI (TI is wat softer, Pro biedt meer doorgroeikansen), Dynastar Speedzone 12 TI, Elan Amphibio 16 TI, Rossignol Hero Elite MT TI of CA (ontloopt elkaar niet veel), K2 Supercharger (slipt niet zo makkelijk, snijdt vooral)… Om maar wat te noemen.

Daar zullen we dan toch eens over moeten nadenken.
Heb altijd wel graag met Head geskied, dus da’s geen probleem, al zien die Fischers er ook wel goed uit. Laten die fischers ook toe om eenvoudig op lage snelheid te skiën?
Probleem is natuurlijk het testen…
(Elan Amphibio heb ik 1 jaar gehuurd, daar was ik toen niet zo wild van)

#wakeupwhereyouwant

Die Curvs kan je prima stapvoets op skiën als je dat wil.

Tsja, ik denk dat die iShape Pro je prima past, en dat het zich dubbel en dwars terugverdient.
De Curv Ti zou ik zelfs af willen raden, als je het karakter van de Head wel waardeert. Die ski heeft een ogenschijnlijk lage instap maar ook een gebruiksaanwijzing.
De Dynastar 12 en Spitfire Ti zouden nog wel eens een passend alternatief kunnen zijn. Waarvan de Dynastar het meest levendig is.

Die Head is een prima ski voor je, zeker voor dat geld. Ik zou m gewoon kopen!

Die Head is een prima ski voor je, zeker voor dat geld. Ik zou m gewoon kopen!

elisabeth101 op 16 aug 2019 15:18

Ben het effectief serieus aan het overwegen. Maar wat met skistokken… specifieke zaken om rekening mee te houden?

Andere vraag: bestaat er ook een damesmodel? (Haar maar staat er niet meer bij… Mijn vrouw kan technisch heel mooi skiën, maar heeft helemaal kiets met snelheid, buiten de piste of zwart/buckels? We hebben een gelijkaardig niveau, al wil ik wel eens sneller gaan dan zij…

#wakeupwhereyouwant

Van deze ski is niet een specifiek damesmodel denk ik. Maar ik geloof ook niet dat dat nodig is. Hij is soft genoeg om rustig op te skiën. Dus tenzij ze minder weegt dan 50 kg lijkt mij een damesmodel niet nodig.

Minder dan 50 weegt ze niet 😉
Ze heeft in het verleden ook dezelfde ski gehuurd en dat ging inderdaad goed. Op zoek dus naar een shop met gelijkaardige prijs voor haar maat… 😉

#wakeupwhereyouwant

Ben nog even wat verder aan het kijken en vraag me af of volgende ook interessant kunnen zijn (we hebben geen piste-racer nodig, mag ook een meer allround model zijn):

  • voor mezelf: Head v-shape V6
  • voor mijn vrouw: Head Super Joy of Epic Joy?
#wakeupwhereyouwant

Die V-shapes zijn echt voor lichtgevorderden (ik heb zelf de V8 en de V10 geskied en gereviewed). Ik zou echt de Supershape Pro of een andere Supershape nemen als je wat wil doorgroeien.
De Head Super Joy heeft @Elisabeth101 ooit gehad geloof ik, die kan daar vast meer over vertellen.

@T.o.e.r.i.s.t
Heb een net setje Blizzard rc ti staan van 178cm, misschien ook een overweging?

@sjaak27 heeft daarmee een hele leuke doorgroeiski voor je @t.o.e.r.i.s.t En de Super Joy is echt een leuke ski voor de gevorderde skister. Vraagt wel om een beetje aanpak, net zoals veel van de racy-er Head ski’s.

@T.o.e.r.i.s.t
Heb een net setje Blizzard rc ti staan van 178cm, misschien ook een overweging?

Sjaak27 op 18 aug 2019 11:51

Bedankt voor het aanbod, maar durf een ski en merk dat ik nog nooit geskied heb niet zomaar blindelings kopen.

@GiGi,
Heb nog verder naar de supershape i.magnums gekeken, zien er erg mooi en veelzijdig uit maar er zit nog een serieus prijsverschil (vind ze allemaal rond de €500) tov de i.shape pro’s (€265). Vind mezelf nu nog niet goed genoeg als skiër om dat prijsverschil te verantwoorden. Aangezien het om mijn eerste paar eigen ski’s gaat, moeten er ook nog stokken en draag/opbergtas bij, en dan telt het wel stilletjes op.
Je spreekt ook over supershape pro’s, maar daar weet ik niet welke je bedoelt?

#wakeupwhereyouwant

Ik durf het je blindelings aan te raden. Mooie ronde en veelzijdige ski die RC Ti hoor.

Ik durf het je blindelings aan te raden. Mooie ronde en veelzijdige ski die RC Ti hoor.

Bennie op 19 aug 2019 10:14

Dat durf ik ook.

@T.o.e.r.i.s.t begrijpelijk dat een onbekende ski lastig is in te schatten. Skies zijn zondag 1september in Zoetermeer te testen eventueel. Mooie review van de ski, mede waarom ik de ski gekocht heb:
https://youtu.be/qkvJbq20Yes

Aanbod om te testen is fijn, maar Zoetermeer is bijna 2u rijden vanuit mijn woonplaats… maar wel veel vertrouwen in die ski. Zou echter liever nieuw materiaal willen, om te vermijden dat ik elke 2-3 jaar naar iets anders opzoek ga (dat zou de vrouw des huizes niet zo fijn vinden) 😉

Om de vraag nog effe scherp te stellen, ben op zoek naar:

  • ski die zowel traag en geslipt (op stap met kinderen) als op hoger tempo geslipt en gesneden (op stap met partner/groep volwassenen) kan worden.
  • gebruik vooral in januari en voorjaarsvakantie, dus liefst iets dat een beetje in alle types sneeuw te draaien valt
  • gemiddelde snelheid, met aandacht voor techniek
  • liever een ski die niet als baksteen (zwaar) aanvoelt, dat houdt me nu bv tegen in de SuperShapes om die te kopen.

Op basis van bovenstaande de laatste dagen nog veel gelezen en opgezocht, ook in de andere adviezen hier op het forum. Ik zie dan de Fischer Progressor F17 (nationale skitest) / F18 / F19 vaak voorbijkomen als advies voor gelijkaardige profielen als ikzelf. Zou je die ook blind durven aanbevelen?

Als er nog adviezen zijn, hoor ik het graag!
(En mijn excuses voor de kieskeurigheid!) 🙂

#wakeupwhereyouwant

Salomon XDR80ti. Voldoet aan al je eisen en is zeer makkelijk te skiën. Ook testwinnaar:
https://www.worldskitest.com/en/results-tests-and-evaluation….
Evt de Salomon s-max 8, of evt de 10.
De F18 is een prima ski.

Dat je geen baksteen wil is helder. Aan de andere kant van het spectrum zijn de zeer lichtvoetige ski’s, zoals die hierboven worden aangeraden. Sommige mensen vinden die echter iets té lichtvoetig, zelfs tot op het punt dat ze er geen vertrouwen van krijgen. Is lichtvoetig wat je wil?
Er zitten ook nog best wat ski’s tussenin. Geen bakstenen, maar wel smooth en geaard. Fischer The Curv Ti, Nordica Dobermann Spitfire Pro, Dynastar Speedzone 12 Ti zijn voorbeelden uit die categorie.

Sommige mensen verwarren hun beperkte skikunsten met die van de ski.

Een ski als de Xdr80 zou ik niet als leerski/pisteski aanraden. Leuke ski voor erbij of voor de geoefende skiër waarbij het allemaal niet meer zo fanatiek hoeft. Niet precies genoeg als je nog wel progressie wilt maken.
De door GiGi genoemde tussenin ski’s, de door Phil aangehaalde S Max 10 en de eerser genoemde RC Ti passen dan prima. Niet te zwaar, wel erg leuk. De F18 zou je wel eens te licht en te springerig kunnen zijn. Carbon vind ik een beetje hate-it or love-it.

In welke zin is die RC4 the curv ti verschillend tov mijn eerste idee (head ishape pro) of de F18/19?

Veel vragen, maar er is ook zo veel keuze…

#wakeupwhereyouwant

De Curv Ti is wel de meest racy ski, met een bijterige achterkant. Heerlijk op strakke pistes, niet zo denderend in de pap.

Maar slipt ook het beste van de genoemde ski's. Grootste radius ook, zeg ik uit mijn hoofd. Verklaart een beetje dat goede slippen. Een stabiele ski die vergevingsgezind is zonder stuiterig te zijn. Skiet rustig. Goede wegligging zeg maar.

*bericht bewerkt door GiGi op 21 aug 2019 13:42

Ik houd het er even op dat wij daarin verschillen van mening @GiGi. Het is wel de meest energieke van het stel. De meest kalm lopende is denk ik de F19, de meest frivole de Dynastar en de rest zit er tussenin.
Zoek je dus racy, gedempt, frivool of allround (maar onopvallend)?

Als die Head je goed beviel, koop je die toch gewoon? De prijs is een koopje en hij kan lang genoeg mee.

Ik houd het er even op dat wij daarin verschillen van mening @GiGi. Het is wel de meest energieke van het stel. De meest kalm lopende is denk ik de F19, de meest frivole de Dynastar en de rest zit er tussenin.
Zoek je dus racy, gedempt, frivool of allround (maar onopvallend)?

Bennie op 21 aug 2019 13:42

Fair enough

Als die Head je goed beviel, koop je die toch gewoon? De prijs is een koopje en hij kan lang genoeg mee.

DrPhil op 21 aug 2019 13:46

Mee eens🎉😆

Plaats een reactie