Ski's skileraar

Hallo allemaal

Komende winter ga ik mijn anwarter halen in Oostenrijk en een winter les geven. Hiervoor ben ik nog opzoek naar een nieuw paar ski's.
Momenteel heb ik de Salomon X drive 7.5. Vind dit opzich wel een aangename ski enkel op lage snelheid "hapert" die en in ploeg skiën ( wat komende winter vaak zal gebeuren) kost moeite.

Afgelopen winter enkele dagen met een head ski's geskied en daar ging ploegen beter mee.

Na wat zoeken kwam ik de Fischer RC4 Supercomp Pro en de HEAD WORLDCUP REBELS I.SHAPE PRO AB tegen. Lijkt dit jullie wat?

Ben 1m83 groot, weeg 63 kg en zou mezelf een 8 geven op Gigi zijn schaal.

Groetjes Niel

Neem een ski met een wat grotere radius, die slippen wat makkelijker en dat heb je nodig bij de Pflug (kleine radius = veel taillering, willen vooral snijden). Ik zou dus eerder kijken naar iets als de Head Worldcup Rebel i.GSR.

Hoewel je vrij licht bent en echt geen super zware of stijve ski's nodig hebt, zijn de ski's die je zelf noemt meer iets voor je toekomstige cursisten dan voor jouzelf vind ik.

*bericht bewerkt door GiGi op 18 aug 2019 21:50

Voor je Anwärter kom je met heel veel ski’s prima weg… ook met jouw huidige ski’s. Hoef je echt geen andere ski’s voor aan te schaffen. Volgens mij heeft je ski een kleine radius, ideaal voor de korte bochten die je ook (een beetje) gaat skiën met je Anwärter. Verder veel schoolse vormen waarvoor je echt geen spectaculaire ski nodig hebt.

Die ploeg ga je als het goed is in de loop van de week wel beter skiën, puur door de scholing op je centrale balans. Heeft voor nu weinig met je ski te maken, sterker nog, je hebt er een prima ski voor.

Niveau 8 en dan de xdrive 7.5 happerig vinden? Op welke lengte heb je ze?

Verder prima advies van Gigi lijkt me.

De X-drive 7.5 is een beginnerski. Niveau 8 en daarmee geen ploeg kunnen skiën?
https://www.skis.com/Salomon-X-Drive-7.5-Skis-with-Lithium-1…

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 aug 2019 22:53

Tijdens de opleiding, of na de opleiding kom je als het goed is vanzelf tot het inzicht dat je het idee hebt/had dat je leuk kunt skiën, maar dat je jezelf aanvankelijk wat te hoog hebt ingeschat. Hoort er allemaal bij, geeft dus niks. Hoe het ook zij; met je ski’s kun je prima die opleiding doen, hoef je niet iets nieuws voor aan te schaffen. Ideaal ook voor het lesgeven, want met Anwärter geef je als het goed is toch alleen maar les aan (absolute) beginners. Mocht je de ski beschadigen is dat dan niet zo erg… ;)

Dit heeft niet veel met niveau te maken. De X-Drive 7.5 heeft een slalom-radius (12.6 m / 161; 13.3 m / 168 etc.) en slipt niet zo makkelijk weet ik nog. Er zijn wel meer ski’s die echt helemaal geen hoog technisch niveau (of tempo) vragen om geskied te worden, maar die toch minder lekker slippen dan dat ze snijden. De Head V-shapes en de Blizzard Firebird TI zijn daar goede voorbeelden van.
In ploeg skiën is nu eenmaal slippen. Zowat al het skiën tijdens de Anwärter-opleiding en in het lesgeven op dat niveau aan cursisten is overigens geslipt en niet gesneden. Dus een ski willen die goed geslipt te skiën is, lijkt mij heel fijn.
Ja, je kan met elke ski bijna alles doen als je er genoeg in oefent. Maar of dat fijn is als je je op iets anders aan het concentreren bent (je eigen certificering, je cursisten)? Lijkt mij niet.

Mocht je nog wat anders willen heeft @sjaak27 nog mooie Blizzard RC Ti ski’s voor je in de aanbieding. Die slippen mooi, carven fijn en zijn goed zowel rustig als snel te skiën.

Als je op een beginnerski (welke dan ook) niet kunt slippen, is er in mijn ogen iets heel erg mis met je techniek.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 aug 2019 11:09

Als je een 8 bent qua niveau vraag ik me af wat je met zulke beginners skis doet. Gewoon cheater gsje nemen, kan je leuk vrij mee skiën en ook op les geven. Daarnaast prima voor Anwarter. Als je echte beginners hebt met lesgeven kan je vaak van de Skischool wel een paar shorties pakken.

Als je over een beetje techniek beschikt @nielvaneetvelt dan kan je ook naar Le Curve kijken
Stabiliteit is prima
Kantengrip is prima
Rebound is prima
Drijfvermogen is prima
Op snelheid ook

Maar ik ben het met @alex_barros eens je kan ook gewoon op je Salomons gaan.Zo spannend is het allemaal niet.
Ik zou eerder tijdens de opleiding en examen en in de les “nog redelijke oude troep gebruiken” en als je privé gaat skiën iets moois uitzoeken.
Daar kan @GiGi je vast mee helpen.

PS vergist drijfvermogen van le Curve is niet prima.

je kan ook gewoon op je Salomons gaan.Zo spannend is het allemaal niet.

Hooykaas op 20 aug 2019 16:33

Niemand - ook ik niet - zegt dat het onmogelijk is om op die Salomons een ploeg te skiën. De TS zegt ‘kost moeite’ en ikzelf zeg in mijn eerste reactie dat met ski’s met grotere radius slippen (en dus ook ploeg) ‘wat makkelijker’ gaat mijns inziens. En zoals ik later ook zeg: alles kan. De vraag is of je iets anders wil waarop het misschien wat makkelijker gaat (daar is ie weer: niet ‘kan wel of niet’, maar ‘is makkelijker of iets minder makkelijk’ - een wezenlijk verschil wat voor het gemak wordt weggepoetst hier en daar) en je je dus op je eigen opleiding of later op je cursisten wil richten.
Ik kan me voorstellen dat de topicstarter een andere ski wil voor wat meer feedback en rebound uit de ski end ie ook nog eens wat lekkerder (vloeiender, minder haperig) geslipt skiet. De genoemde i.GSR is een mooie, de Fischer The Curv TI ook. (Bij de Curv ski’s van Fischer is het goed om te nuanceren welke je precies bedoelt, want ze zijn erg verschillend in veelzijdigheid, vergevingsgezindheid en intensiteit.)

Ik ben het helemaal met je eens @GiGi laat daar geen misverstand over bestaan 👍

Plaats een reactie