Ook een vraag over ski's

Anderhalve week geleden ben ik met zeehaasje in Zoetermeer geweest en daar, dankzij forumleden, een paar heel verschillende ski's kunnen proberen. Conclusies: ik ben toe aan andere/nieuwe ski's. En van wat ik heb geprobeerd, paste niet bij helemaal bij mij. Ik ben van plan om komende zaterdag wat ski's te gaan proberen, maar welke zouden zinvol zijn om te proberen? Ik heb al wat tips gehad, misschien hebben jullie een aanvulling daarop.
Even wat gegevens:
Ik ben 186 lang, 78,5 kg. Niveau 6-7.
Ik ski vooral In L3V rode pistes, ook de niet geprepareerde :)
Ook wil ik graag steeds beter worden en neem daarom nog wel eens les. ESF level 3, dan krijg je les in begin off-piste en (beter) carven. Maar ik vind het ook heerlijk om tochten over de pistes te maken. Daarom denk ik dat ik een all-mountain en een piste-ski zoek, al is het maar om tijdens het skiën Zeehaasje een beetje bij te kunnen houden ;)
Tot nu toe had ik mij nog niet zo in materiaal verdiept en ben (nog) leek daarin, maar na eens wat andere ski's te hebben geprobeerd, wil hier graag meer over weten.
Ik heb van @Elisabeth101 de volgende tips gehad om te proberen:
Salomon s/max10
Salomon s/max12
K2 Ikonic 84 ti
Zijn jullie het daarmee eens, hebben jullie nog aanvullende suggesties?
Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door nannydehaas op 21 aug 2019 22:34

Als je er toch bent, probeer dan meteen de Salomon XDR80ti. Voor de rest prima keus.

Mssn handig om aan te vullen wat je niet fijn vond tot dusver:
De salomon x drive 8.0 fs en head supershape ispeed waren wat te pittig want iets te weinig gevoel van controle. waarbij de kortere radius van de ispeeds prettiger was. De curv ti was geen succes want moeite met op de kanten krijgen.

Qua skien van nature korte tot middellange geslipte bochten op gemiddeld tempo.

Mijn suggestie was om de salomon smax 10 en 12 achter elkaar te skien is om te kijken bij welk niveau je het beste past. De 10 is lichter en vriendwlijker, de 12 wat zwaarder en pittiger.

Als allmountain optie de K2 ikonic 84ti, hoewel ik zelf de 80 variant prefereer. Maar goede ski in gemengde omstandigheden, uitstekend in slush en zelfs poeder gaat prima.

er zijn nog wel meer opties, maar vam wat bij duijvesteijn hangt zou ik dit eerst eens proberen. Succes!

Inderdaad de salomon xdr van Phil ook eens proberen. Niet helemaal mijn smaak, want ik vind m niet carvy genoeg, maar in voorjaarsomstandigheden wel n leuke ski. En zijn genoeg anderen die er wel blij van worden.

Zo heb je je dag wel weer vol😆

@elisabeth101 Hartelijk dank voor deze aanvullingen!
Dat wordt idd een druk dagje ;)

*bericht bewerkt door nannydehaas op 21 aug 2019 22:49

En om eens gek te doen, knoop ook de Elan Precision GSX F (Hangt er in lengte 175) eens onder. Lijkt heftig zoals deze wordt aangeprezen, is best mak. Anders moeten de ski’s van @Sjaak27 eens mee ;)

Je suis nouveau sur le forum et je me demandais quelle genre de gourde est idéale pour la randonnée ? voici un site de vente des équipement de ski pas cher
https://www.telemark-pyrenees.com/

eva1 op 22 aug 2019 15:04

Ik ben nieuw op het forum en vroeg me af wat voor soort kalebas ideaal is om te wandelen? hier is een website met goedkope skimateriaal

Geen idee wat er stond maar dit is wat translate ervan maakt😂🥶

LA NORMA😍☃️

Wat je zegt klopt ongeveer. De vraag is wat voor bidon/veldfles ideaal is voor wandelen.

Het is spam…

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 aug 2019 16:13

Het is spam…

DrPhil op 22 aug 2019 16:11

😵 Da meende nie🤗

LA NORMA😍☃️

Wat je zegt klopt ongeveer. De vraag is wat voor bidon/veldfles ideaal is voor wandelen.

Skitechniek op 22 aug 2019 16:05

Aah, oké, maar ik vind kalebas ook leuk😎

LA NORMA😍☃️

Het is spam…

DrPhil op 22 aug 2019 16:11

Helaas. Ik ben nog wel op zoek naar een extra paspoort en rijbewijs, dus als iemand wat weet…

Laten we on-topic blijven.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@nannydehaas ga je ons nog n verslag doen 😁

Vandaag ski's getest. Begonnen met de Salomon s/max 12 (175). Dat was gelijk een match heerlijke ski's. Voelde direct goed! Ik heb de 10 dan ook niet geprobeerd. Toen de K2 ikonic 84 ti (170). Totaal andere ski's. In het begin was ik te terughoudend en afwachtend. Na uitleg van @GiGi en duidelijker en actiever te skien was de derde run veel beter en toen begon ik ze lekker te vinden. De ski is vager en vraagt duidelijkheid, maar is wel vergevingsgezind. Toen was het tijd voor de lunch. Daarna overgestapt op de Salomon XDR 88 ti. Inmiddels meer gewend aan all mountain skiede ik direct goed op deze. Zijn stuk directer dan de Ikonic, maar iets minder vergevingsgezind. Ik gleed dan ook een keer onderuit, niks aan de hand. Best fijne ski's, misschien wat breed. Toen de XDR 80 ti (176). Inmiddels begon ik ook een klein beetje vermoeid te raken. Die waren oempf, ik heb er niet goed woorden voor, ze voelden harder, stugger en gaven spanning. Inmiddels iets vermoeid. Weer gewisseld nu voor de XDR 84 ti (179). Die voelden misschien nog we het beste van de all mountain skies. Toen voor de gein nog weer terug naar de s/max piste ski's. Helemaal voermoeid en een beskiede piste waren direct weer heerlijk. Resultaat, ik ben met de s/max naar huis gegaan @elisabeth101 dank voor het advies en aanbeveling van deze! :) . Ik ga nog een keer all mountain ski's testen zonder eerst piste ski's te proberen en dan fitter de XDR 84 ti en 88 ti en voor vergelijk misschien nog de Ikonic en misschien iets van de nieuwe lichting. zou Elan met specifieke L en R ski's iets kunnen zijn? Qua all mountain ski weet ik het nog niet goed. Ik heb/had het idee dat ik met de s/max aan het eind van de dag, vermoeid en ook in de slechtere stukken van de piste heel ver kom. Maar goed in de slush zullen die brede all mountain veel beter zijn. Ik ga gewoon nog wat meer testen.

*bericht bewerkt door nannydehaas op 24 aug 2019 22:00

De eerste ski was dus gelijk goed! Mooi dat he geslaagd bent!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Super. De s.maxen zijn ook echt fijne ski’s. Ik vraag me af of een smalle allmountain erbij je veel extra gaat geven gezien het feit dat deze ski ook verspoorde pistes wel aan kan. Ik zou wellicht eerder kijken naar een allmountain rond de 90mm. Dan heb je tenminste 2 echt verschillende ski’s. Probeer anders eens de salomon qst 92 ipv de xdr serie (als die er nog is, en anders in t nieuwe seizoen).

Elan allmountains gaan vermoedelijk niet voor je werken als je de salomons fijn vindt. Echt een totaal ander beest en ik ben geen fan om eerlijk te zijn. Dat amphiibio systeem vind ik maar niks. Maarja proberen kan altijd natuurlijk.

Dat wilde ik ook net zeggen, als je 2 skis (of mtbikes of watever) gaat bezitten/meezeulen op vakantie, dan heb je denk ik meer aan 2 dingen die verder van elkaar af staan.

Dus als je nu een piste ski hebt die ook op verspoorde pistes niet direct levensgevaarlijk wordt, waarom zou je dan nog een all Mountain-front ski kopen? Die liggen qua shape vaak nog wel erg dicht bij piste skis aan.
In plaats daar van kun je dan toch lekker iets kiezen wat meer op zachte sneeuw is ingespeeld en wat ‘losser’ skiet?, dat zijn bij de meeste merken de skis vanaf ~90mm taille.
Mantra M5misschien? Mindbender99ti?
Dat zijn wat stevigere opties en voor wat lichter mischine de Rustler, de Kore of de K2 Pinnacle Ti modellen?
Elan’s Ripstick serie (dat bedoelde je toch?) is heel erg licht en word in de meeste reviews daarom niet zo gewaardeerd.

Plaats een reactie