Wintersport in de zomer ?

Hallo allemaal,

Het lijkt ons leuk om ook in de zomer op wintersport te gaan.

Weet iemand of dit kan in Europa ?

Alvast bedankt voor de tips,

Ja.

Ik weet het ook :-)

Leuke tips jongens. 😉

Born to run. B.S.

Echt zomerskiën kan beperkt. Zermatt, Hintertux zijn de beste opties. Een paar andere gletsjers zijn in juni en juli ook open. Maar stel je er niet te veel van voor hoor. Een paar pistes die open zijn, vaak alleen in de ochtend. Maar dan wel gewoon 40 euro of meer voor een skipas.
Meer een leuke afwisseling van andere Alpenactiviteiten dan een doel op zich. Ik ga er niet meer voor naar de Alpen rijden (in het verleden wel gedaan).

Ik ben een paar jaar geleden boven bij de Hintertux geweest in de zomer. Niet om te skien maar als bezoeker in de zomervakantie. Ik vond het maar n treurig gezicht. Her en der wat papsneeuw pistes en een grote confrontatie met de hoeveelheid weggesmolten ijs 😒 m.a.w. in europa zou ik niet zo snel gaan zomerskien.

Zou het alleen doen aan het begin of eind van de zomer en alleen als er net flink sneeuw is gevallen. Saas fee is ook nog een aardige optie trouwens.

Anders hooguit een ochtend voor de leuk.

Stilfserjoch/Stelvio. Vorige jaar gedaan, leuk voor een halve dag.
https://www.wintersport.be/forum/topic/420714

Bla, bla, bla.

Hoi Romy,

mijn vriend en ik hebben afgelopen zomer (Juli) op 3 gletschers geskied: Hintertux, Kaprun en Les Deux alps.

Kaprun was echt ieniemienie, Effectief hadden wij 1 sleeplift en dus maar een paar honderd meter skiën, dit viel wat tegen. Misschien was niet alles open of zo, maar dit was voor ons niet de moeite. Dit was meer een lolletje dan serieus skiën.
Wat ook heel bevreemdend was waren de enorme hordes dagjes mensen die met kinderwagens en al op sportschoenen bovenop door de sneeuw aan het wandelen waren.

Hintertux was al beter! Daar waren een aantal liften open. Het niveau begon aan de bovenkant van beginners denk ik, maar er waren ook wat pittiger afdalingen. We hebben ons hier enorm vermaakt, fijn restaurant/terras ook (er zijn ook kluisjes onder het restaurant, dus je kunt je spullen ook boven laten als je zeker weet dat je meerdere dagen gaat). Er zijn ook leuke wandelingen te maken. Wij hebben gedongen dat we na het skiën nog een keer omhoog mochten naar het eerste station om een wandeling naar beneden te maken. Nadeel hier was dat het op het eind van de dag heel irritant slushy werd. Je zou kunnen zeggen dat dat voor alle gebieden geld in de zomer, maar dat is niet onze ervaring want het laatste gebied Les Deux Alpes was nauwelijks slushy. Super fijne harde sneeuw, een hele berg sleepliften open, geloof een stuk of 7, dus van deze drie gebieden waren hier de meeste meters te maken. Hier hebben we twee dagen geskied en als we geen pech met de auto hadden, hadden we er nog een dag gedaan.

Voor alle gebieden geld dat er onwijs veel trainingsgroepen zijn. Die zagen we zonder uitzondering in alle drie de gebieden. Je hebt er niet per ce last van, ze dringen soms wat arrogant voor, maar het is mooi en leerzaam om hen te zien skiën.
Ook voor alle gebieden geld dat ze enorm hoog zijn, dus om uiteindelijk op je ski's te staan ben je 2 of 3 liften en 45 tot 60 min verder.

Ik lees net dat de Stubaier gletscher het grootst is, geen idee of dat zo is, maar dat klinkt ook goed. De stubai was niet open tijdens onze vakantie. We hebben verder heel even Zermatt overwogen, maar dat is zo enorm duur en onhandig, dus kozen we voor Les Deux Alps en daar waren we super blij mee!! Wel giga druk om na het skiën weer de berg af te komen, maar dat losten wij op door eerst te lunchen voordat we naar beneden gingen.

Wij vonden het zomerskiën echt super lachen, maar kies wel je gebied nauwkeurig uit, zeker als je alleen de mogelijkheid hebt om naar 1 gebied te gaan…

Overigens nog 1 toevoeging: bij ons waren deze 4 ochtenden skiën onderdeel van onze rondreis vakantie met de camper. Ik denk niet dat er genoeg lol te behalen valt om er een hele vakantie aan te spenderen…

Veel plezier!

*bericht bewerkt door MarlenaMopEnHenk op 27 aug 2019 12:17

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

@MarlenaMop Stubai is inderdaad niet open in de zomer. In principe tot half juni en dan half september weer.

Het kan, naar hangt wel sterk af van wanneer. Juni: vaak nog goed te doen.
Juli: wordt al minder
Augustus: slechtste condities van het jaar.
September: als augustus, maar met nieuwe sneeuw wordt het later in september al snel beter.
In de hoogzomer maanden kun je geluk hebben met een portie verse sneeuw. Of pech met heet weer.
In alle geopende gebieden geldt dat je vroeg moet beginnen, omdat de sneeuw snel papperig wordt (tenzij je met veel geluk een wat koudere zomerperiode treft, dan wordt het iets later papperig).
Het is dus zeker niet iets wat je de hele dag kunt doen. Bovendien is het piste aanbod beperkt en wordt steeds minder tot er vanaf zeg half september weer wat meer open kan na nieuwe sneeuw.

Usual suspects: Hintertux, Saas Fee, Zermatt, Stelvio en Les deux alpes. Check vooraf de condities en of ze open zijn, dat is tegenwoordig geen zekerheidje meer.

In Kopaonik, Servië heb je een 800 meter lange Neveplast afdaling.
Dat zijn van die matten die net zouden moeten voelen als een geprepareerde piste.
https://www.neveplast.com/the-longest-dry-ski-slope-in-europ…

*bericht bewerkt door luuk777w op 29 aug 2019 16:50

Wintersport, het beste wat er is.

Plaats een reactie