Head monster 98 of salomon qst 99

Voor naast mijn redster sl ski's ben ik voor de 'zachte dagen' of neuschnee natuurlijk op zoek naar een aardige brede plank. Ik heb tijdens mijn laatste wintersport op de elan ripstick 96 en 106 geskied en dat was heerlijk, maar dat wordt me veel te duur. Nu ben ik uitgekomen bij de head monster98 ti en de salomon qst 99. De laatste heb ik ook getest, maar dan volgens mij iets breder. Nou wordt er vooral gezegd dat de head monster een ski is die hard wil gaan en veel kracht vereist, maar dat is (op een andere manier) met de redsters ook. Een echte off-piste skiër ben ik zeker niet, maar ik vind het wel leuk om hier en daar even door te steken of naast de piste te gaan. Heeft er iemand ervaring of iets zinnigs te zeggen over deze twee modellen? Uitgaande van de ski-niveau's van GIHI zit ik op 8. Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door robinvandeneertwegh op 29 aug 2019 22:39

De Monster-ski’s waren inderdaad zeer stevig. De bredere 108 heb ik als spoorwegbielzen ervaren. De 98 is ook flink stevig en vrij log vind ik.
De QST’s zitten aan de andere kant van het spectrum: zeer vergevingsgezinde, makkelijk te skiën, vriendelijke ski’s. Beiden zijn stabiel, maar in karakter heel verschillend. De QST 99 is erg goed op de piste voor een ski van dat kaliber, én heel erg goed in zachte sneeuw. Echt een prima keus.

Aanvullende vraag: hoe zwaar en hoe lang ben je?
Een licht gewicht zou ik niet snel de Monster aanraden, die is vrij stevig inderdaad.
Mocht je niet al te licht zijn kun je ook de Nordica Enforcers (100, of 104FR) overwegen.
Uit mijn eigen ervaring is de 100 een heel bijzondere ski. Heerlijk in losse sneeuw, maar ook op de piste heerlijk te carven.
Mits een beetje massa van de berijder en hoe meer techniek hoe meer rendement. ;-)
De 104FR is wat speelser en lichtvoetiger, maar nog steeds goed op harde sneeuw.

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 30 aug 2019 12:20

Ongeveer 70 kilo en tussen 1.75 en 1.80. Zoals ik al zei ben ik wel gewend om met veel kracht te skiën. Al snap ik dat dit op een sl ski heel anders is.
Ik gaf al aan dat de ripstick me heel goed beviel maar het budget voor een tweede paar is niet zo groot. Dat zit eerder rond de 200 euro. De monster heb ik voor 180 gezien en de qst voor 205. Binding kan ik zelf regelen. Andere suggesties zijn ook welkom overigens;).

Dan zou ik zeker niet de Monster nemen met dat gewicht, ondanks dat je van krachtig skiën houdt…

Precies, zeker niet de Monster, ook de Enforcers niet btw.

Ik zag laatst een test (YouTube) van die ripstick in 86. Man was lyrisch over ski, ook op de piste. Komt dat bekend voor bij jullie?

Vond je de Ripstick 96 niet de engste ski waar je ooit op hebt geskied, @gigi? TS vindt die juist heel fijn.

Hey, thanks. Het is wel duidelijk dat ik de monsters lekker moet laten liggen. Ik vond de ripsticks heerlijk iig @jochem.

Philippe Juneau is de persoon die zo lyrisch was en het ging om de ripstick 88. Leuke gast trouwens!

Philippe Juneau is de persoon die zo lyrisch was en het ging om de ripstick 88. Leuke gast trouwens!

Jochemgerrits op 30 aug 2019 21:09

Zeker een leuke gast. Maar ik heb hem nog nooit ergens niet lyrisch over gezien…

Haha, das waar. Maar hier leek het echt oprechte blijdschap :-) check filmpje maar eens!

Ja ik heb ze allemaal gezien.

Die filmpjes, daar is niks kritisch aan 🙈

Die filmpjes, daar is niks kritisch aan 🙈

elisabeth101 op 31 aug 2019 09:48

Dat hoeft natuurlijk op zich ook niet. Alleen als je een keuze probeert te maken welke ski je moet hebben en alles is 'geweldig' en 'powerfull' en 'speels'… dan wordt het lastig kiezen. En een beetje ongeloofwaardig vind ik zelf. Een beetje onderscheidende karaktereigenschappen zijn ook wel fijn om te horen/zien/lezen.

"Ski A is heerlijk voor stevige skiërs maar misschien minder geschikt voor lichte, rustige skiërs. Ski B, daarentegen, is perfect voor speelse cruisers, maar zou ik als krachtige charger niet kiezen."

Zo'n tekstje zegt niks negatiefs per se, maar geeft wel onderscheidende kenmerken waar je wat aan hebt als je een keuze moet maken tussen ski A en ski B.

AANVULLING: ik heb het filmpje van de Ripstick 88 nog eens bekeken. 'This ski is very light' (2:01) en 'This ski is too light' (2:17) zijn wel kritische punten ten aanzien van de performance van die smalste Ripstick op harde sneeuw voor goede, grotere skiërs. Misschien kan dat toch aangemerkt worden als kritiek.

*bericht bewerkt door GiGi op 31 aug 2019 10:31

Ook het filmpje maar eens bekeken. Het is duidelijk dat de ski veel grip heeft (je hoort hoe hard de sneeuw is) en erg makkelijk carvet en draait. De beelden spreken voor zich. Zijn (juichende) commentaar lijkt me dan ook volstrekt terecht. Hoe duidelijk wil je de beelden hebben?

En ja, op hoge snelheid zullen ze vast niet superstabiel zijn. Daar is de Ripstick 88 ook helemaal niet voor bedoeld.
https://www.skiessentials.com/Chairlift-Chat/2020-Elan-Ripst…

Voor mij een zeer nuttige review. Het commentaar daarop vind ik dan ook misplaatst. Zeker van iemand de die Ripstick 96 de engste ski ooit noemt.

*bericht bewerkt door DrPhil op 31 aug 2019 14:20

Back on topic, met een pleidooi voor de Head Monster 98 TI in lengte 177. Heb ik in de zomer van 2016 voor mijn zoon’s verjaardag gekocht, die toen 14 werd. Toen een menneke van nog geen 60 kg en 1.70 lang (nu net 17, tegen de 70 kg en 1.86 lang). Hij knalde die winter meteen er vandoor op de Monsters. Gruwelijk stabiele ski, die makkelijk hele hoge snelheden aankan en die op de piste ook nog eens heerlijk eenvoudig carvt en lange bochten maakt. Off piste breed genoeg (zeker als je niet al te zwaar bent) om te floaten op de poeder. Zelf heb ik ze ook wel eens mogen “lenen”. Met mijn 1.77 en 75 kg vond ik ze super handelbaar, en juist eerder lichtvoetig dan dat je ze met kracht zou moeten skiën (ondanks dat ze best wel zwaar zijn). Kortom, een toppertje wat mij betreft, en voor 180 euro een onweerstaanbaar koopje.

*bericht bewerkt door SuperFranski op 31 aug 2019 21:01

@superfFranski fijn dat je weer even on topic reageert want ik was een beetje afgehaakt ;). Vandaag ben ik in de winkel geweest. Daar stond een set monsters 108. Ik zoek een ski met een extremere rocker aan de voorkant en dat miste ik echt wel toen ik ze vast had. Ik ben geen skiër die 80+ per uur wil gaan. Liever bochten achter elkaar rijgen met een fijne techniek. Ook heb ik de QST al een keer kunnen testen en ik denk dat ik daarmee redelijk in de goede richting zit met mijn budget. Desalniettemin hoop ik toch de monsters een keer te kunnen testen, want ik ben wel nieuwsgierig geraakt.

De Monsters worden niet meer gemaakt. Misschien dat je ze hier of daar nog in de verhuur kan vinden, maar er zijn er niet veel van in omloop.

Op ekosport.de staan ze voor 244€ incl Marker bindingen in 170cm.

@SuperFranski heeft wel een goede aanvulling door de lengte van de ski te noemen.
Ik ben zelf 194 cm dus ski altijd de grootste lengtes.
Die zijn waarschijnlijk ook lateraal stijver dan de kortere lengtes.
Die 177 Monsters zouden dus best heel anders kunnen aanvoelen dan de langere types.
En gaaf dat je zoon er zo lekker op weg skiet.
En nog een aanvulling; ik heb lange tijd op hele brede ski’s geskiet in de poeder, 130 mm breed.
Met de Enforcer 100 (100 mm breed dus) ben ik overtuigd geraakt dat smaller ook voldoende float kan geven en veel bedieningsgemak kan teruggeven in all mountain omstandigheden.
Zelfs in hele diepe poeder!

Plaats een reactie