Hoe zoeken jullie je wintersport uit?

Hallo,

Afgelopen jaren heb ik uren en uren, misschien wel dagen, gezocht naar een geschikte wintersportvakantie. En dat is overigens uiteindelijk altijd gelukt.

Wij deden meestal een nacht of 3, 4, wel rondom de voorjaarsvakantie. Dat maakt t misschien niet zo makkelijk.

Ook qua prijs vind ik met vrienden zo’n 70 euro p.p.p.n. wel mooi genoeg. Nu een keer met gezin (2 volw, 3 kinderen) probeer ik zo tot 200-250 per nacht te blijven. Beide alleen slapen.

Qua gebieden maakt in beginsl niet veel uit, liefst wel meer dan 50 km pistes. Heb in het verleden bijv gekeken naar zugspitze, skiwelt, kirchberg, maria alm, gerlos, mellau/damuls, brandnertal, kleinwalsertal, dachstein, gastein, etc etc

Ik zoek vaak bij airbnb, homeaway, sunweb, wintertrex, summit etc, maar valt vaak niet mee.

Vervolgens de stap naar site van de lokale vvv’s dat levert soms wat op.

Mijn vraag is hoe anderen dit aanpakken? En tips hebben.

En wat is een ideale tijd om te zoeken en boeken? Ik merkte in maart al dat het jaar er op vol zit (vaste gasten), maar anderzijds het aanbod misschien nog niet compleet is.

Het lastigste is dat je slechts enkele dagen wil boeken in de periode dat de meer betaalbare accomodaties het liefst een volle week of tenminste 6 nachten willen. Ik heb het meeste succes gehad via de lokale VVV en door domweg via google maps te zoeken en aan te schrijven.

70 euro pppn is netjes. Zeker als er ontbijt bij zit (natuurlijk ook afhankelijk van het gebied en locatie in het gebied). Vandaag bevestiging gekregen van onze acco. in Serfaus. Gevonden door op google maps rond te kijken dan doorklikken naar website dan beoordelen en indien het wat lijkt aanschrijven via mail.

Vaak kreeg ik te horen dat enkel za - za te boeken is terwijl wij graag wo - zo gaan. Dit maakt het elk jaar lastig. Dit jaar wel iets meer kwijt pppn :(.

Let it snow, let it snow, let it snow

Als je in de vakantie niet een hele week wil, moet je denk ik iets net buiten de dorpen gaan zoeken.

Ik heb wel goede ervaringen met aanvragen via de lokale toeristenbureaus. Vaak binnen een dag (of via een zoekengine) snel goede reacties.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hangt er vanaf:
Voor de grote groep (18-20 man, jan/feb) schrijf ik meestal het lokale VVV aan met ons wensenpakket.
Meestal heb je binnen 24 uur de eerste offertes en ga dan rechtstreeks met het hotel verder.

Voor de kleine groep (5-6 man, mrt) begin ik meestal met booking.com voor een eerste selectie obv budget en ga dan rechtstreeks met het hotel verder.

Echter, veel gebieden hebben inmiddels ook eigen zoekmachines waar je obv je wensen kunt zoeken en vervolgens rechtstreeks met het hotel in contact.

Als een bestemming ons nog steeds bevalt, gaan we gewoon het volgende jaar weer.
Never change a winning team . . . .

Rob

Ik zoek meestal via website van het skigebied zelf. Als hier niets betaalbaars bijzit, dan via bergfex.at en anders via pension+google maps en dan direct aanschrijven.

Ik boek meestal een week; maar niet altijd van zat-zat. Uiteindelijk lukt het wel en geef dan tussen de 40-60 euro pppn uit voor 2x een persoonskamer + ontbijt. We zitten dan in de grotere gebieden net buiten de schoolvakantie.

Mijn ervaring is dat booking.com homeaway e.d. alleen maar dure accomodaties hebben.

Meestal boek ik medio september. Komende maart gaan we naar Hinterglemm en dat is half juli al geboekt omdat dat een erg populair gebied is en niet zoveel goedkope accomodaties zijn. We zitten op midden in t skigebied, naast de avondpiste en vlakbij t centrum. 3 gondels binnen een straal van 250mtr. Top lokatie en betalen nog geen 60 euro pppn.

Eerst kijk ik wie er vakantie hebben, en dan bepaal ik aan de hand daarvan het land. Aangezien mijn regio komend jaar gelijk valt met én Frankrijk én Duitsland wordt het dus Italië komend jaar.

Zoeken doe ik op verschillende manieren. Via Booking.com, via AirBNB, via HomeAway, via de lokale VVV maar ook wel via "grote" touroperators.

Accomodaties met een soepel annuleringsbeleid hebben uiteraard een streepje voor. Hoe meer flexibiliteit hoe beter.

*bericht bewerkt door havana op 03 sep 2019 13:16

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Mijn vraag is hoe anderen dit aanpakken? En tips hebben.
En wat is een ideale tijd om te zoeken en boeken?

HvD op 2 sep 2019 20:01
  1. Ik zoek een gebied dat me aanstaat in een periode waarin zo weinig mogelijk landen schoolvakantie hebben.
  2. Ik zoek in dat gebied een hotel dat me aanstaat en vraag een offerte
  3. Ik boek (of ga terug naar stap 1 of 2) :)

Uitzondering op deze werkwijze = als ik ergens uitgenodigd word. :p

Een ideaal tijdstip om te zoeken en boeken heb ik niet, meestal als ik er zin in begin te krijgen. Dit jaar (voor aankomend seizoen) was ik er vroeg mee.

*bericht bewerkt door bartvwg op 03 sep 2019 14:27

Bla, bla, bla.

eigenlijk heel makkelijk op dit moment

les menuires of val thorens

februari vakantie of dutch week

is het bekend wanneer dan… opzoek.
is februari geworden dan via france.com of homeaway ed opzoek naar een accommodatie

Dutchweek :dan is makkelijk snowtime en dan boeken…

Als de kids groter zijn en uitgelest zijn dan gaan we wel weer eens opzoek naar een ander gebied.

*bericht bewerkt door miepmiep op 03 sep 2019 14:31

Als je in de vakantie niet een hele week wil, moet je denk ik iets net buiten de dorpen gaan zoeken.

Ik heb wel goede ervaringen met aanvragen via de lokale toeristenbureaus. Vaak binnen een dag (of via een zoekengine) snel goede reacties.

Roy83 op 3 sep 2019 07:44

Niet per sé hoor. Wij hebben afgelopen winter van donderdag tot en met maandag geboekt in Oostenrijk (via AirBnB). Prachtig appartementje voor 8 personen op ca 300 meter lopen van de gondel in Dorfgastein. Heb toen via VVV van diverse gebieden nog meer aanbiedingen gekregen dus was echt geen onmogelijke opgave. Uiteindelijk voor deze gekozen omdat het verreweg de beste ligging had. De anderen waren allemaal niet op loopafstand van de piste/lift…

Een gebied uitzoeken en dan van mogelijke accommodaties het mailadres verzamelen. Niet te kieskeurig in het begin. Dan een algemene mail maken en iedereen in de BCC. Je krijgt dan in de de door jouw gewenste periode waarschijnlijk 95% afwijzingen of iets wat niet binnen je wensen qua prijs/ligging is. De paar die overblijven daar kun je dan tussen kiezen. Een paar dagen in de voorjaarsvakantie zal wel een lot uit de loterij worden.

Ik zou een zonder tussenpersoon appartement boeken in een gebied waar ik heen zou willen voor die dagen en als dat niet lukt voor een gehele week en dan eerder weggaan, gaat wel lukken onder de €70,00 ppn is zelfs best een hoog bedrag met 5 personen.
Die broodjes kan je makkelijk zelf afbakken.

.

Als je in de vakantie niet een hele week wil, moet je denk ik iets net buiten de dorpen gaan zoeken.

Ik heb wel goede ervaringen met aanvragen via de lokale toeristenbureaus. Vaak binnen een dag (of via een zoekengine) snel goede reacties.

Roy83 op 3 sep 2019 07:44

Niet per sé hoor. Wij hebben afgelopen winter van donderdag tot en met maandag geboekt in Oostenrijk (via AirBnB). Prachtig appartementje voor 8 personen op ca 300 meter lopen van de gondel in Dorfgastein. Heb toen via VVV van diverse gebieden nog meer aanbiedingen gekregen dus was echt geen onmogelijke opgave. Uiteindelijk voor deze gekozen omdat het verreweg de beste ligging had. De anderen waren allemaal niet op loopafstand van de piste/lift…

Harm op 3 sep 2019 15:16

In de vakantie?

Dat had ik niet verwacht, maar het kan dus blijkbaar wel!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik kijk er elke zomer al weer naar uit om een nieuw skigebied en hotel of appartement te zoeken. Ik ga altijd 2x 1 week waarbij 1 vrij vwb de data en de andere vakantie in de voorjaarsvakantie.

De voorjaarsvakantie boek ik meestal al in september, de.andere ±2 weken van tevoren (waar de voorspellingen en sneeuw goed zijn).

De voorjaarsvakantie…Welke landen hebben ook schoolvakanties die samen vallen met de onze? Dit keer bv geen Italië want carnaval in dezelfde week.

Voor het gebied gebruik ik meestal deze site om ideeën op te doen. Daarna via google maps inzoomen en zoeken op hotel/appartement. Iets zoeken wat aan of dichtbij de.piste ligt of wat exotischer…boven op een berg.

Daarna gewoon het hotel mailen/bellen en kijken of ze nog wat vrij hebben. Uiteraard voor het boeken nog de reviews op google en tripadvisor doornemen.

Op deze manier al vaak toplocaties gevonden.

In het hoogseizoen niet voor een week boeken zal overigens niet makkelijk zijn. Dan zit je al snel in de goedkopere torenflatgebieden in Frankrijk via reisorganisaties.

Plaats een reactie