Rookverbod Horeca in Oostenrijk vanaf 1-11-2019

Het is zover: er komt, na onbegrijpelijk veel uitstel, afstel en gedoe een rookverbod in de horeca in Oostenrijk. Er zijn natuurlijk nog steeds protesten maar het lijkt er nu dan toch echt te komen.

https://www.vienna.at/gastro-rauchverbot-ab-november-2019-fi…

Ze wennen er vanzelf aan ;-)

Jeej!

Goede ontwikkeling, het werd tijd.

Rob

Ze wennen er vanzelf aan ;-)

Wintergast op 6 sep 2019 15:34

Alles went, eerst een grote mond, in no time weet je niet beter.
Wij waren destijds daags na de invoering van het rookverbod in de horeca in Parijs . . . nog nooit zulke volle horeca gelegenheden gezien.

Rob

Eindelijk. 👍

Bla, bla, bla.

Gelukkig, hoe is het trouwens in Frankrijk
@Rogier ?

Addicted to white powder :-)

Ook verboden binnen in alle openbare ruimtes en dat is heerlijk!

Click. Click. Peace

Nu nog op de terrassen en in de liften, maar een eerste goede stap is gezet. Roken kan gewoon echt niet meer.

Born to Ride

En die electronische sigaret mag dat nog wel?

Let it snow

@Everski

Hangt er van af hoe die elektriciteit is opgewekt. 😆

Born to run. B.S.

Nee! Mag ook niet in fr in ieder geval

Click. Click. Peace

Jammer!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Niet roker hier… maar gek genoeg kon ik op de een of andere manier de nostalgie die het bracht nog wel waarderen. Tuurlijk moet je je haar 2 of 3 keer wassen en je kleding buiten laten hangen, maar het was (in NL zeker) gewoon gezelliger… ach, ik zal wel oud worden 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ben een niet roker maar moet ook toegeven dat ik het vroeger ook nooit echt vies vond (idd na het stappen nog ff douchen (als je daar nog toe in staat was 😉 )).
Maar tegenwoordig vind ik het ook wel smerig.
En of het er nu minder gezellig door is geworden? Persoonlijk vind ik dat wel meevallen

Het is er! Ik geloof ook wel dat het bij restaurants rookvrij word, berghutten misschien ook nog wel maar bij de apresski wil ik nog wel eens zien hoe het gaat lopen.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Het is er! Ik geloof ook wel dat het bij restaurants rookvrij word, berghutten misschien ook nog wel maar bij de apresski wil ik nog wel eens zien hoe het gaat lopen.

Snowball op 7 sep 2019 08:23

Ik ben pas echt blij als roken alleen nog maar in je eigen huiskamer mag en je alleen nog maar tabak kunt kopen op vertoon van je zorgpas zodat je zorgverzekering je automatisch een hogere ziektekostenpremie kan laten betalen.

Rob

Nu nog op de terrassen en in de liften, maar een eerste goede stap is gezet. Roken kan gewoon echt niet meer.

Matthias123 op 6 sep 2019 18:28

In de liften mag toch ook nu al nergens? Gelukkig ook nog nooit gehad, dat iemand naast me begon te roken…

In de apresski vind ik het stinken, maar die lucht is na een paar afdalingen de dag erna ook zo weer weg heb ik het idee.

Wel bijzonder dat Oostenrijk zo achter loopt op de rest van Europa op dit gebied.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het is er! Ik geloof ook wel dat het bij restaurants rookvrij word, berghutten misschien ook nog wel maar bij de apresski wil ik nog wel eens zien hoe het gaat lopen.

Snowball op 7 sep 2019 08:23

Ik ben pas echt blij als roken alleen nog maar in je eigen huiskamer mag en je alleen nog maar tabak kunt kopen op vertoon van je zorgpas zodat je zorgverzekering je automatisch een hogere ziektekostenpremie kan laten betalen.

RCGrootveld op 7 sep 2019 09:16

Wist je dat de gevolgen van overgewicht + onvoldoende activiteit tegenwoordig een grotere aanslag op de zorgkosten vormen? Gaan we dan bij een pak gevulde koeken hetzelfde doen?? Overigens betalen rokers door de giga accijns de extra ziektekosten die ze veroorzaken al zelf…

I can stick uphill ice, on my saucer...

…en je alleen nog maar tabak kunt kopen op vertoon van je zorgpas zodat je zorgverzekering je automatisch een hogere ziektekostenpremie kan laten betalen.

RCGrootveld op 7 sep 2019 09:16

Zet naast tabak dan ook alle dierlijke vetstoffen, suikers, Coca-Cola, mac donalds & co, en weet ik veel wat voor ongezonde spullen op die lijst. 🙄
Of nog beter: steek iedereen een chip in z’n lijf die registreert wat iemand eet en drinkt en wegpaft en meet de levensgewoonte. Kan je op basis daarvan zorgverzekering en belastingen bepalen.
Netjes volgend de regels van alle mogelijke moraalridders en ander bekrompen klootjesvolk. 🙄
Ps: ik ben niet roker maar van dergelijke commentaar krijg ik buikpijn.

Bla, bla, bla.

@bartvwg
Hoop dan dat die buikpijn gedekt is door je zvz. @Shane
Ben het toch niet met jullie eens. Als IK een koekje eet heb jij er GEEN last van. Als jij rookt heb ik WEL last.
Zo eenvoudig ligt t niet hoor.
Maar ik heb er toch behoorlijk wat last mee dat de gemeenschap opdraait voor BEWUST ongezond gedrag. Bijv longtransplantatie voor verstokte roker, levertransplantatie voor véélzuiper…

*bericht bewerkt door dan58 op 07 sep 2019 15:32

Born to run. B.S.

De betutteling neemt alleen maar toe…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@bartvwg
Hoop dan dat die buikpijn gedekt is door je zvz.
@Shane
Ben het toch niet met jullie eens. Als IK een koekje eet heb jij er GEEN last van. Als jij rookt heb ik WEL last.
Zo eenvoudig ligt t niet hoor.
Maar ik heb er toch behoorlijk wat last mee dat de gemeenschap opdraait voor BEWUST ongezond gedrag. Bijv longtransplantatie voor verstokte roker, levertransplantatie voor véélzuiper…

dan58 op 7 sep 2019 15:30

Ga je me nu ook al mijn biertje afpakken @Dan58 😉. Nogmaals, in NL zijn inmiddels de mensen met overgewicht (let wel dat is iets anders dan obesitas) + de inactieve mensen verantwoordelijk voor een groter deel van de zorgkosten dan rokers. Alcohol is daarin sowieso nauwelijks een factor. Dat het vervelend is om je schnitzeltje op een terras in iemands rookwalm op te eten begrijp ik volkomen, dat vind ik namelijk zelf ook. Maar ik vraag dan gewoon vriendelijk of ze hem even uit willen maken of ergens anders oproken als ik aan het eten ben. Werkelijk nooit een probleem.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waar gaat deze discussie heen? Tuurlijk heeft, met roken, de roker de lusten en de ander de lasten.
Ik gooi er ook één in; alleen donororganen voor de gevers en niet voor de nemers.

@Frank66
OK ik sta genoteerd hier in B. als eventueel donor.

Born to run. B.S.

Waar gaat deze discussie heen? Tuurlijk heeft, met roken, de roker de lusten en de ander de lasten.
Ik gooi er ook één in; alleen donororganen voor de gevers en niet voor de nemers.

Frank66 op 7 sep 2019 18:49

Wat mij betreft krijgen die sowieso voorrang, mits een persoon om medische redenen niet afgekeurd is als donor. Ik sta ook ingeschreven als bloed, stamcel en orgaandonor. Zouden meer mensen moeten doen, er is een groot tekort!

Born to Ride

Ze wennen er vanzelf aan ;-)

Wintergast op 6 sep 2019 15:34

Alles went, eerst een grote mond, in no time weet je niet beter.
Wij waren destijds daags na de invoering van het rookverbod in de horeca in Parijs . . . nog nooit zulke volle horeca gelegenheden gezien.

RCGrootveld op 6 sep 2019 15:54

In België heeft dit heel veel zaken over de kop doen gaan. Ik rook zelf niet maar wat mij betreft beslist een kroegbaas of er gerookt wordt ja dan nee. Ben je daar niet mee akkoord dan ga je naar een andere kroeg.

Nu nog op de terrassen en in de liften, maar een eerste goede stap is gezet. Roken kan gewoon echt niet meer.

Matthias123 op 6 sep 2019 18:28

Daarover beslissen volwassen mensen lekker zelf. Net zoals volwassen mensen beslissen of ze massa’s suiker eten/drinken, mc donald’s eten, bier drinken… Je kinderen alle dagen fastfood geven en ze zodoende obees laten worden is ook perfect legaal.

*bericht bewerkt door DavidW op 07 sep 2019 23:45

Inderdaad is dit legaal maar bij de minste gezondheidsprobleempjes wel “spoed” overbevolken en vinden dat de geneesheer ’ snachts moet komen want de mutualiteit betaalt toch alles terug. 😭🤕

Born to run. B.S.

Het is er! Ik geloof ook wel dat het bij restaurants rookvrij word, berghutten misschien ook nog wel maar bij de apresski wil ik nog wel eens zien hoe het gaat lopen.

Snowball op 7 sep 2019 08:23

Ik ben pas echt blij als roken alleen nog maar in je eigen huiskamer mag en je alleen nog maar tabak kunt kopen op vertoon van je zorgpas zodat je zorgverzekering je automatisch een hogere ziektekostenpremie kan laten betalen.

RCGrootveld op 7 sep 2019 09:16

Wist je dat de gevolgen van overgewicht + onvoldoende activiteit tegenwoordig een grotere aanslag op de zorgkosten vormen? Gaan we dan bij een pak gevulde koeken hetzelfde doen?? Overigens betalen rokers door de giga accijns de extra ziektekosten die ze veroorzaken al zelf…

Shane op 7 sep 2019 13:49

Tendens van overgewicht is bekend (dagelijkse kost aan te eettafel), maar voor zover bekend feitelijk nog niet het geval, dus graag bronverwijzing.
Zelf betalen is niet juist, de accijns vloeit nl in de pot van financiën en niet in die van zorg.
Dus het mag dan rekenkundig zo zijn, door het potjes resp. budget systeem is dat effectief niet het geval.

Rob

In België heeft dit heel veel zaken over de kop doen gaan. Ik rook zelf niet maar wat mij betreft beslist een kroegbaas of er gerookt wordt ja dan nee. Ben je daar niet mee akkoord dan ga je naar een andere kroeg.

DavidW op 7 sep 2019 23:40

Niet mee eens, collectief belang gaat voor individueel belang (maar dat is een andere discussie).
Als alleen een rookverbod je de das om doet als kroegbaas, heb je toch echt een verkeerd business plan voor ogen en dien je je ernstig af te vragen of je dan überhaupt wel bestaansrecht hebt.

Rob

Plaats een reactie