Angst na een blessure

Afgelopen winter heb ik de week voor mijn skivakantie mijn kruisband afgescheurd, hierdoor kon ik dus niet meer mee op deze vakantie. Na een operatie en ondertussen heel veel fysioafspraken en trainingen sta ik weer te popelen om te gaan skiën deze winter. Ondanks dat ik er zoveel zin in heb, heb ik ergens wel de angst dat ik misschien een blessure oploop tijdens deze wintersport en weet ik dus niet of ik even zelfverzekerd op de ski’s zal staan. Toen ik met deze vraag voor mezelf zat en ik ook voor een schoolopdracht op zoek was naar een vraagstuk, ben ik gaan zoeken naar skilessen gefocust op het revalideren na een blessure, of gefocust op angst om weer op de ski’s te gaan staan. Hier kon ik nergens iets over vinden, dus heb ik hier mijn schoolopdracht van gemaakt. Dus nu is mijn vraag zijn er meer mensen die last hebben van angst en het gebrek aan gevoel om weer op zelfverzekerd op de ski’s te staan? En of jullie hier behoefte aan zouden hebben en hoe zouden jullie dit het liefste zien? Waar zouden jullie het meeste baat bij hebben?

Enjoy life, go on Skiing holiday

Bij SnowSportCenter Utrecht bieden ze een angstreductiecursus aan. Geen idee wat voor elementen daarin zitten, want ik heb geen angst, maar je zou ze eens kunnen bellen.

Zelf heb ik ook m’n VKB gescheurd bij een val uit een klimrek tijdens een outdoor training voor een obstacle run. Ik ben in april geopereerd en kan niet wachten om weer op de ski’s te staan. Heb nu geen angst, maar geen idee of ik die wel heb als ik de lange latten weer onder heb. Ik denk het niet. Ik verwacht eerlijk gezegd dat mensen na een VKB-reconstructie, of na welke blessure dan ook, vooral angst voelen voor het weer oppakken van de activiteit waarbij ze de blessure hebben opgelopen. Voor mij dus geen ongelukkige afsprongen van muurtjes, hekken en klimrekken meer, haha.

Succes met je schoolopdracht!

Uitrusten doen we thuis wel!

Op rolband (indoorski) trainen.

❄️

Op rolband (indoorski) trainen.

Marije77 op 6 sep 2019 18:43

Ik snap het punt qua techniekverbetering, maar de componenten die skiën eng maken zijn op de rolband dus juist niet aanwezig… Voorwaartse snelheid, diepte, steilheid, onregelmatigheid enzovoorts. En aangezien angst over het algemeen niet rationeel is, gaat (enkel) het trainen van techniek niet de oplossing zijn…

*bericht bewerkt door Shane op 06 sep 2019 21:00

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nee klopt hoor @shane, alleen indoor zal niet genoeg zijn, maar het kan wel fijn zijn om techniek weer te trainen en specifieke spieren te versterken.
Afgelopen jaar zelf voor het eerst een aantal lessen op rolbaan gedaan en ik stond de wintersport erna een stuk zekerder op m’n ski’s in situaties waarbij ik voorheen kon verkrampen of angstig werd (ijzige platen, smalle drukke stukken). Kon terugvallen op de getrainde oefeningetjes en beter op gevoel. Heb echt het idee dat de indoorlessen me daarbij geholpen hebben.

*bericht bewerkt door Marije77 op 06 sep 2019 21:48

❄️

@lotte77 Dankjewel voor je mening! Dat is niet fijn om te horen… Hoe gaat het herstel? heeft u lang last gehad van de operatie? Ik snap heel goed wat u bedoeld met de angst voor de activiteit waarbij de blessure opgelopen is, dat deze angst groter is dan bij een andere sport weer uitoefenen. Ondanks dat ben ik ergens wel bang dat ik het verpest door te gaan skiën, ik kan echt niet wachten om weer te gaan, maar toch zit er ergens in mijn achterhoofd de angst dat het misgaat. Hoe ervaart u de angst voor de sport waarbij het misgegaan is? Ik zit namelijk soms mezelf gek te maken met scenario's dat het dan weer misgaat…

*bericht bewerkt door Bart.S op 09 sep 2019 12:16

Enjoy life, go on Skiing holiday

@Marije77 Bedankt voor je mening! Daar heb ik zelf inderdaad ook over nagedacht, maar mij lijkt het dat de mensen die angst ervaren om weer te skiën de angst hebben voor de diepte en om nog een keer een flinke smakkerd te maken. Dit is ook wat ik van anderen heb gehoord, maar de techniek bijschaven zal ook zeker helpen tegen de angst! Ik vraag me alleen wel af wat dan effectiever is. Ik zit zelf ook nog in de overweging tussen een indoorhal en een band om de techniek op te trainen om toch nog een beetje extra zelfverzekerder de piste af te gaan.

Enjoy life, go on Skiing holiday

Ik had na een val (met mountainbiken) mijn arm gebroken; de kwetsuur was niet meer hersteld en daarom nog kwetsbaar. Dat leverde zeker een mentale block op voor een aantal dagen. Met name ook rond zaken die je niet onder controle hebt (verkeer). Uiteindelijk ging het weer weg, maar het was wel even vervelend. En angst is een drama voor je techniek als je verstijft, dus het probleem verergert zich snel.

Interessant wat het allemaal met je doet, dat wel :)

Precies dat; door angst verkramp je en verlies je je techniek.
Door in rustige -niet enge- omgeving je techniek te trainen en verbeteren, krijg je meer vertrouwen en heb je weer basis om op terug te vallen als je toch dreigt te verkrampen in de sneeuw/diepte/mist/drukte.
Het ene kan het andere niet vervangen, maar eerst als voorbereiding op de rolbaan, daarna evt op de indoor-sneeuw en daarna in het echie kan een goede opbouw zijn.

❄️

Ik weet niet hoe jong je bent.En hoe zwaar je bent.(70 kg)
Maar doe in het begin toch maar een kniebrace om. En laat de binding ligt afstellen (3 of 4) En laat je niets wijsmaken dat dat te zwak zou zijn.Want je hebt deze ellende waarschijnlijk te danken aan verkeerd afgestelde bindingen.
Zeker niet op de rollerbaan oefenen.
Veel te link.
Doe in het begin alleen blauwe pistes.En ga niet skiën bij slecht zicht.Komt je vertrouwen niet ten goede.
Veel oefenen om de spieren sterk te maken. Er zijn speciaal daarvoor ski trainingen te vinden.Één keer in de week is te weinig.
Het vervelende nieuws is maar ik moet het toch tegen je zeggen.
Het gevoel van onzekerheid blijft nog jaren duren helaas.
Maar skiën is te mooi om ermee op te houden.

Ik heb nooit een blessure gehad, maar ben gewoon bang om te vallen. Ik kan het me voor mijn werk niet permitteren om uit te vallen vanwege een sport/vakantie. En dus ben ik extra bang om te vallen.

Vorig jaar expres als voorbereiding 8x les genomen op een rolband. Technisch ging het prima. Maar eenmaal hoog op een echte berg sloeg de angst toch weer toe. Uiteindelijk heb ik de hele week les gehad. Achter een instructeur aan gaat prima, zelfs best lastige rode pistes, en ik was niet eens de slechtste in de groep. Maar alleen sta ik verstijfd van angst op de piste. Heel vervelend. Dit jaar ga ik maar weer gewoon les nemen. Veilig achter zo’n rood jasje aan hobbelen…

@Marije77 bedankt voor de tip! Ik heb het zelf ook al meerdere malen met de fysio en andere ervaringsdeskundigen over gehad. Bij hen zijn de meningen ook erg verdeeld over wat slim is en of het überhaupt een goed idee is om te gaan.

Ik ben zelf van plan om een aantal keer naar een indoor skihal te gaan en daar aanvoelen of het gaat en hoe ik ervoor sta qua angst op de ski’s. Ik heb ook ooit weleens les gehad op een rolbaan, ondanks dat het wel goed is voor de techniek was ik er al snel op uitgekeken, dus dat zie ik niet echt als een optie. Zou misschien persoonlijke les helpen? heb jij dat al weleens geprobeerd?

Enjoy life, go on Skiing holiday

@Marije77 bedankt voor de tip! Ik heb het zelf ook al meerdere malen met de fysio en andere ervaringsdeskundigen over gehad. Bij hen zijn de meningen ook erg verdeeld over wat slim is en of het überhaupt een goed idee is om te gaan.

Ik ben zelf van plan om een aantal keer naar een indoor skihal te gaan en daar aanvoelen of het gaat en hoe ik ervoor sta qua angst op de ski’s. Ik heb ook ooit weleens les gehad op een rolbaan, ondanks dat het wel goed is voor de techniek was ik er al snel op uitgekeken, dus dat zie ik niet echt als een optie. Zou misschien persoonlijke les helpen? heb jij dat al weleens geprobeerd?

Bart.S op 10 sep 2019 10:03

Gewoon eens een uurtje een goede trainer op een indoorbaan boeken? Uitleggen wat de kwetsuur is en wat je wilt bereiken. Bij techniek de nadruk op een zo gunstig mogelijke belasting (dwz lage belasting maar wel juist verdeeld) van de kwetsuur. Als dit bevalt gewoon een paar keer herhalen tot je zeker genoeg bent om eenvoudige pistes in de sneeuw weer op te pakken.

Edwin van Riel

@hooykaas Dankjewel voor de tips! Het maakt mij inderdaad niks uit wat andere mensen erover zeggen, als ik het zelf maar naar mijn zin heb op een verantwoorde manier. Ik ben zelf niet geblesseerd geraakt door het skiën, maar tijdens een voetbaltraining. Dat is wel in mijn voordeel, ik ben namelijk niet hard ten val gekomen. Is een kniebrace echt zo van belang? Ik hoor namelijk ook weer van anderen dat de knie daar zwakker van kan worden. Hopelijk minder last van die onzekerheid en is dat na een week skiën weg…

Enjoy life, go on Skiing holiday

@Dathojo die angst is natuurlijk ook absoluut niet fijn! zeker niet als er zo veel op het spel staat. Zou in jouw geval een indoorhal niet beter zijn? Dan heb je meer het idee dat je op een echte piste staat waar je vanaf moet, een rollerband wordt direct stil gezet als het bijna fout gaat, bij een indoorhal kun je dit zelf weer herstellen wat (waarschijnlijk) ten goede zal komen van je zelfvertrouwen. Dat zou in ieder geval wel heel fijn zijn, dan kun jij ook weer ten volste genieten van de wintersport!

Enjoy life, go on Skiing holiday

@evr66 Dat zou inderdaad goed kunnen helpen! Dan kan ik mijn techniek aanscherpen om zo mijn knie niet te veel te belasten, ik denk dat skiën puur op techniek ook al veel zal helpen. Nu het alleen nog even oefenen :)

Enjoy life, go on Skiing holiday

@hooykaas Dankjewel voor de tips! Het maakt mij inderdaad niks uit wat andere mensen erover zeggen, als ik het zelf maar naar mijn zin heb op een verantwoorde manier. Ik ben zelf niet geblesseerd geraakt door het skiën, maar tijdens een voetbaltraining. Dat is wel in mijn voordeel, ik ben namelijk niet hard ten val gekomen. Is een kniebrace echt zo van belang? Ik hoor namelijk ook weer van anderen dat de knie daar zwakker van kan worden. Hopelijk minder last van die onzekerheid en is dat na een week skiën weg…

Bart.S op 10 sep 2019 10:33

Wellicht voor trainingen als het allemaal wat rustiger gaat als eerste van de brace afstappen en op vakantie gewoon gebruiken? Gewoon om wat extra marge in te bouwen in geval van ongelukjes/vallen

Edwin van Riel

@evr66 dat is inderdaad wel een slim plan, om het te oefenen eerst wel een brace gebruiken, vervolgens naar mate van succes er vanaf stappen en dan op vakantie toch wel voor de zekerheid gebruiken. Door mezelf val ik (bijna) nooit, maar je hebt er soms tussen zitten op de piste…

Enjoy life, go on Skiing holiday

@evr66 dat is inderdaad wel een slim plan, om het te oefenen eerst wel een brace gebruiken, vervolgens naar mate van succes er vanaf stappen en dan op vakantie toch wel voor de zekerheid gebruiken. Door mezelf val ik (bijna) nooit, maar je hebt er soms tussen zitten op de piste…

Bart.S op 10 sep 2019 10:49

Buiten dat, als je weet dat je wel enigszins “mag” vallen, loopt het gewoon allemaal lekkerder (en neemt dus de kans dat je valt in feite weer af)

Edwin van Riel

@evr66 dat is inderdaad wel een slim plan, om het te oefenen eerst wel een brace gebruiken, vervolgens naar mate van succes er vanaf stappen en dan op vakantie toch wel voor de zekerheid gebruiken. Door mezelf val ik (bijna) nooit, maar je hebt er soms tussen zitten op de piste…

Bart.S op 10 sep 2019 10:49

Buiten dat, als je weet dat je wel enigszins “mag” vallen, loopt het gewoon allemaal lekkerder (en neemt dus de kans dat je valt in feite weer af)

evr66 op 10 sep 2019 10:52

Haha daar heb je ook helemaal gelijk in, dan sta je toch een stuk vrijer op de ski’s, en kan je er meer van genieten :)

Enjoy life, go on Skiing holiday

De belangrijkste vraag: hoe zeker stond jij op de pistes hiervoor? Als je redelijk zeker was, dan zul je dat gevoel zo weer terug hebben. Ik heb nooit probelemen gehad na een ongeluk om weer op de ski’s te stappen (en helaas dat al te vaak mogen testen ;-) )

Verder zal die geopereerde knieband echt niet zomaar weer scheuren. Als je dat in je achterhoofd houdt dan zul je snel weer vertrouwen hebben…

Click. Click. Peace

Als je na het trainen gewend bent om zonder brace te skien, zou ik dat persoonlijk ook op vakantie lekker blijven doen. Met brace voelt toch anders, waardoor je misschien juist weer rechterop o.i.d. gaat staan, om over het werkelijke nut van die brace maar niet te spreken.

Skien is een uitstekend beoefenbare sport na een vkb reconstructie, omdat een juiste basishouding je knie al in een stabiele stand brengt (zoals de stabilisatie oefeningen bij de fysio). En verder wat @Rogier zegt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Tijdje andere sporten gedaan met een kniebrace. Had er niet echt last van, maar op een gegeven moment won de irritatie over dat ding het van het extra (valse?) gevoel van zekerheid. Was een mooi moment om hem verder maar thuis te laten. Was wel een light versie trouwens, geen heel bouwwerk met carbon en scharnieren en zo ;)

Edwin van Riel

De brace is oa meer bedoeld als geestelijke ondersteuning. @Bart.S
Om sneller weer vertrouwen te krijgen.

De belangrijkste vraag: hoe zeker stond jij op de pistes hiervoor? Als je redelijk zeker was, dan zul je dat gevoel zo weer terug hebben. Ik heb nooit probelemen gehad na een ongeluk om weer op de ski’s te stappen (en helaas dat al te vaak mogen testen ;-) )

Verder zal die geopereerde knieband echt niet zomaar weer scheuren. Als je dat in je achterhoofd houdt dan zul je snel weer vertrouwen hebben…

Rogier op 10 sep 2019 11:05

Dan zal dat een hele hoop schelen, het is denk ik gewoon een deel zelfvertrouwen dat bevestiging nodig heeft dat er eigenlijk weinig anders is en het gewoon goed gaat. Hopelijk is het voor mij wel de laatste keer dat ik het moet testen ;)

Enjoy life, go on Skiing holiday

Als je na het trainen gewend bent om zonder brace te skien, zou ik dat persoonlijk ook op vakantie lekker blijven doen. Met brace voelt toch anders, waardoor je misschien juist weer rechterop o.i.d. gaat staan, om over het werkelijke nut van die brace maar niet te spreken.

Skien is een uitstekend beoefenbare sport na een vkb reconstructie, omdat een juiste basishouding je knie al in een stabiele stand brengt (zoals de stabilisatie oefeningen bij de fysio). En verder wat @Rogier zegt.

Shane op 10 sep 2019 11:09

Dus eigenlijk is het beter om gelijk geen brace te gebruiken? en gewoon te vertrouwen op hoe de knie van zichzelf is?

Enjoy life, go on Skiing holiday

@evr66 Dus eigenlijk is het helemaal niet fijn en is het eerder irritant dan echt nuttig? Ik heb net nadat het gebeurd is wel een brace met scharnieren gehad, wat onding zeg haha

Enjoy life, go on Skiing holiday

Volgens mijn fysio was het indertijd wel nuttig. Irritant werd het pas met warmte/zweten, dat effect is in de winter wat minder denk ik ;)

Edwin van Riel

Volgens mijn fysio was het indertijd wel nuttig. Irritant werd het pas met warmte/zweten, dat effect is in de winter wat minder denk ik ;)

evr66 op 10 sep 2019 12:10

Ohh oke, dus het zit verder niet vervelend tijdens het skiën?

Enjoy life, go on Skiing holiday

Nee hoor! Zou kunnen dat @Hooykaas een punt heeft qua houding, maar is mij niet opgevallen (mijn houding heeft nooit echt gedeugd vermoedelijk ;) )

Edwin van Riel

Volgens mijn fysio was het indertijd wel nuttig. Irritant werd het pas met warmte/zweten, dat effect is in de winter wat minder denk ik ;)

evr66 op 10 sep 2019 12:10

Let wel, er zijn braces en braces… Van een eenvoudig elastisch bandje tot robocop achtige apparaten ;-)

En dan nog is er onenigheid bij verschillende artsen/fysios over hoe nuttig ze zijn. Ook hangt het heel erg af van het type blessure wat je hebt gehad en welke operatie je hebt gehad. Kortom op een forum kunnen wij lastig zeggen of een brace al dan niet nut heeft voor je.
Een ding is zeker. Zo'n elastische bandje wat veel mensen dragen heeft echt maar zelden zin (let op ik zeg zelden, niet nooit)

*bericht bewerkt door Rogier op 10 sep 2019 13:17

Click. Click. Peace

Plaats een reactie