Tips voor dagtripjes Frankrijk

In de week van Kerst zit ik in Valloire. Aansluitend (zaterdag 28 december t/m woensdag 1 januari) ga ik mogelijk nog 5 dagen skiën daar in de buurt. Vanuit Saint-Jean-de-Maurienne wil ik achtereenvolgens de volgende gebieden bezoeken:

1 dag Le Grand Domaine
2 dagen Les Sybelles
1 dag Les Karellis
1 dag Les Albiez - Montrond

Welke tips hebben jullie in die gebieden? Wat moet ik zeker niet missen als ik daar ben?
Of zijn er andere gebieden die ik zeker moet bezoeken? Les Trois Vallées en Galibier-Thabor heb ik dan al gezien. De oostelijke helft van de Mauriennevallei (skigebieden Valfréjus en oostelijker) staan al op de planning voor een andere trip.

In Le grand Domaine kan ik bij verse sneeuw zeer zeker de Riondet aanraden boven Valmorel. Een fantastische en pittige skiroute waar poeder lang goed blijft. Als het goed is is de oude, trage mottet lift die je naar het begin van deze route brengt nu ook vervangen door een snelle 6-zitter. De l’Aigle boven st Francois is een brede en strak geprepareerde zwarte piste met een constante hellingshoek waar je heerlijk op kan knallen. Ook hier staat een mooie snelle lift zodat je hem makkelijk en snel een paar keer achter elkaar kan doen. De rode en zwartes pistes vanaf de cote 2305, gollet en de Schuss zijn erg mooi en erg rustig doordat maar weinig mensen deze wat afgelegen sleepliften nemen.

Born to Ride

Sowieso La Norma niet overslaan zou iemand hier gaan roepen…

Het is LA NORMA😍☃️ @Bennie

Maar als je goed zou lezen🤓 dan komt dat een andere trip aan de beurt🤗

LA NORMA😍☃️

Ach, bepaalde dingen kunnen toch niet vaak genoeg gezegd worden toch @Piefke?

Ik zou Albiez-Montrond met een half dagje Les Sybelles combineren. Dan eventueel een extra dag Grand Domaine of Valmeinier-Valloire.

In La Toussuire (Les Sybelles) zijn de rode pistes rechts naast de 9 best lekker. Met name de middelste is een fijne, maar die is ook wel eens gesloten voor trainingsgroepen. Moet je dus mazzel mee hebben dat hij open is.

@Bennie

In Valloire heeft hij al een ganse week de pistes onveilig gemaakt…lezen Bennie 😉

Born to run. B.S.

Ik durf ook te stellen dat daar de beste kunstsneeuw van de regio te vinden is… En het is de laatste jaren niet best geweest zo vroeg in het seizoen…

@GiGi Hoe loopt de route van de terugweg?

*bericht bewerkt door Bennie op 09 sep 2019 09:46

Over de Franse tolweg richting Luxemburg normaal gesproken. Maar als bijvoorbeeld bij Annecy iets geweldigs ligt om die laatste dag te skiën kan die route omwille daarvan worden omgelegd.

In Les Sybelles vooral de kant van Saint Sorlin pakken. Rest is meer rechttoe rechtaan en vond ik veel minder mooi dan de kant van Saint Sorlin…

Pak anders bij goede sneeuw op de terugweg Collet d’Allevard of Aillons-Margériaz (zowel 1400 als 1000) mee.
En ga dus voor een halve dag meer op Les Sybelles of een dag meer op Le Grand Domaine ipv een hele dag Albiez-Montrond.

Les Karellis was toch die topper van jou @Bennie?

LA NORMA😍☃️

Die laat ik ook onaangeroerd in de lijst ;)
Alhoewel ik me afvraag of het bij weinig sneeuw ook de moeite is…

Haha, maar bij weinig/slechte sneeuw is het in alle gebieden anders dan bij top omstandigheden, dat blijft toch altijd een aandachtspuntje bij je beeld bij een gebied…

LA NORMA😍☃️

In Les Sybelles vooral de kant van Saint Sorlin pakken. Rest is meer rechttoe rechtaan en vond ik veel minder mooi dan de kant van Saint Sorlin…

Harm op 9 sep 2019 16:01

Dat inderdaad. Vooral Tufs en SuperG vond ik leuke pistes!

Die zaterdagmorgen vroeg zet ik mijn familie op het vliegtuig in Chambéry. Die dag gaan skiën in Les Sept Laux lijkt me wel leuk. Dat gaat dan ten koste van een van de twee dagen in Les Sybelles.
Albiez-Montrond hou ik wel voor de laatste dag. Kort dagje skiën en dan de terugweg naar Nederland.

Als je naar Le Grand Domaine gaat neem ik aan dat je begint in St Francois Longchamp.
Probeer dan vanuit 1650 z.s.m. naar de Valmorel kant te komen. Doe dit via de rode Canyon, deze mondt uit in een lang glijstuk, goed om je ski’s te testen.
Sleeplift Vallette-Sources omhoog en via blauwe Morel naar sleeplift Prariond. Via die lift kom je bij de inderdaad gloednieuwe Mottet lift. De rode en zwarte pistes die daaronder liggen zijn prachtig. Ik zou de pistes bij de Gollet sleeplift niet doen, ik vond die niet bijzonder.
Als je de Mottet afdalingen een paar keer gedaan hebt kun je via de geweldige Riondet weer richting St. Francois. Maar wat @Matthias123 al zegt: deze is lang niet altijd open. Eventueel kun je onder de Madeleine lift nog de rode Planco doen, de zwarte Procureuse zou ik overslaan.
In St Francois zou ik dan eerst bij Cote2305 omhoog gaan en via Le Renard naar de Soleil Rouge lift skiën. Vanaf daar de rode Samourai (steil begin!). Daarna naar de pistes onder Marquis en Schuss: lekker knallen.
Een beetje afzijdig ligt ook nog de lift Lauziere, met mooi rode en zwarte pistes. Deze lift is echter lang niet altijd open.

Veel plezier!

Plaats een reactie