Tips voor nog één weekje huren/testen en dan eigen ski's kopen?

Na de 'ik huur een basis-ski en het maakt niet uit welke ik in handen krijg' ben ik gaan zoeken wat voor ski ik best zou kopen. Ik zit nu op een degelijk niveau 6 (richting 7) op de GiGi-schaal, ben 32j, man, 1m75 en zo'n 80kg. In 2018 heel wat ski's geprobeerd die eerder piste-georiënteerd waren en met bedoeling veel op techniek te skiën. Maar sinds 2019 toch wel meer interesse gekregen om me ook buiten de piste te wagen en een meer speelse skistijl gaan ontwikkelen, waarbij ik ook zoveel mogelijk de aanwezige niveauverschillen op en direct naast de piste gebruik om kleine jumps te doen. Meestal aan het begin van de dag wel goed op tempo, krachtig en sportief, technisch zo goed mogelijk gesneden bochten maken op de strakke pistes … en naar gelang de dag (en de strakke pistes niet meer zijn) eerder wat cruisen en fun maken (snow-trails, naast de piste, jumps, … )
Dus ik denk dat de focus voor aankoop van een eigen paar ski's wel op polyvalentie moet liggen (als dat dan meer input en moeite kost om perfect te carven of ik moet wat inboeten aan pure piste-performance, so be it).

Vorig jaar een paar ski's indoor geprobeerd; K2 iKonic 84 (2017-2018), Salomon X-max X10 (2017-2018), Atomix Redster X7 (2017-2018), Elan Amphibio 16 Ti2 (2017-2018). Daar zat niets tussen dat ik zou willen kopen om altijd op te skiën.

Afgelopen winter 4 dagen geskied op een paar Head Worldcup Rebels i.GSR (2017-2018) 1m70 > ideaal in de voormiddag, maar niet echt groot plezier aan het einde van de dag. (zeker niet om wat speelser en meer relaxt mee te skiën). Daarna 2 dagen geskied op Völkl Racetigers SC Black (2018-2019)  1m60 > die vond ik eigenlijk wel heel leuk skiën, juist op snelheid, met veel oneffenheden op vrij harde pistes wel wat onrustig in de tip (klapperde ook wel af en toe wat). En naast de piste zak je natuurlijk snel door met zo'n smalle latten.
Eind maart dan nog 4 dagen geskied op Nordica Soul Riders 97 (2016-2017) 1m77 (met bindingen centraal geplaatst, twintip ski) > bij de eerste 2 afdalingen wou ik ze gaan inruilen voor gewone pisteski's, maar nadien eigenlijk alleen maar plezier van gehad. Ook wel wat klapperen in de tip en tail, nog meer dan de Racetigers, maar ondervoets wel heel stabiel (geen metaal, maar vrij dikke sidewall ondervoets)… dus had er eigenlijk vrij weinig last van. Voor een ski zonder metaal, viel er echt goed mee te carven, enkel in snelheid een iets minder hoog plafond dan de Racetigers en de Rebels. Je krijgt er dan wel een veelzijdige ski voor in de plaats, en heel erg leuk om te skiën, zeker als de pistes meer kapot geskied zijn en in de slush.

Komende winter gaan we begin februari weer een weekje skiën, en ik zou terug iets zoals de Nordica's willen huren en zien of het me nog steeds zo bevalt bij (hopelijk) koudere condities dan in maart het geval was (en dus wat hardere pistes). Indien het nog altijd bevalt, wil ik me dan ook zo'n type ski's aanschaffen. (spijtig genoeg geen mogelijkheid om naar test events dit najaar te gaan …)
Iemand tips voor meer freeride/freestyle geïnspireerde ski's, die vooral een heel hoge fun factor hebben en speels te skiën vallen, maar mits wat input en techniek zich ook goed laten carven op snelheid.

Misschien een Blizzard Bushwacker of Rustler (9 of 10)? Of de nieuwe Fischer Ranger FR serie (94mm ondervoets is daarin de smalste zo te zien)? Armada Tracer 98 of Faction Candide 2.0 eventueel? Zou leuk zijn als er iemand persoonlijke ervaring mee heeft en die wil delen …

De ski’s die je in de laatste alinea noemt zijn veelal speels, hoewel de Fischer Ranger FR niet zo levendig is, en de Rustler 10 misschien wat directional (minder speels achterkant vooral). De Rustler 9 is makkelijk en erg leuk én stabiel; de Candide is een stuk harder werken en vooral leuk als je echt elke bocht de energie wil leveren.

De Rustler 9 is denk ik wat je zoekt.

Goed te zien dat er steeds meer mensen het vanzelfsprekend gaan vinden om eerst ski’s te testen alvorens tot aankoop over te gaan.
En niet klakkeloos any ski te kopen.
Zo zie je maar weer dat al die inzet van oa jou @GiGi niet voor niets is geweest.

Jaaa Blizzard Rustler 9. Mijn toppertje! Edit: dit is gewoon een heel leuke ski om te skien, de berg wordt er een soort speeltuin van in mijn beleving en nee ik heb niks met freestyle ;) carven kan ie prima maar het is natuurlijk niet zo strak als met een pisteski.

Merci, ik ga alvast rondneuzen waar ik een Rustler 9 zou kunnen huren … 1m72 misschien net aan de kleine kant met de rocker voor en achter? Dan beter de 1m80 nemen?

De Faction Candide noem je harder werken @GiGi? Is dat dan vooral kwestie van een betere techniek en meer focus en input geven? Of ook echt meer spierkracht dat het vereist? Is er voor de rest ook een voordeel aan deze ski tov. de Rustler, of echt gewoon meer werk voor evenveel fun/performance?

De Salomon QST 92 werd me vorig jaar ook voorgesteld bij de verhuur als alternatief voor de Nordica Soul Rider, maar dat zijn dan misschien weer iets te lichte constructies van ski’s t.o.v. hetgeen ik zoek?

@GiGi, jij had ook nog een vrij lovende review geschreven over de Black Crows Camox … zou dat voor mij de moeite zijn om eens te proberen? Maar die vind je misschien niet zo snel in de verhuur?

Plaats een reactie