Nieuw skimateriaal en wennen

Beste lezers, ik ski nu ongeveer 8 jaar lang ieder jaar in Oostenrijk. Technisch gevorderde techniek maar kan altijd beter, carven ging leuk en korte bochten op de rode piste op snelheid ging ook prima. Voorheen huurden we altijd skischoenen en ski’s, maar aangezien ik mijn anwärter diploma wil halen om skiles te gaan geven, heb ik besloten nieuw materiaal aan te schaffen. Ik heb een bootfitter mijn skischoenen laten maken (lange rx100) en de ski’s (Rossignol pursuit 800 ti-cam 2018-2019) gekocht. Nou was ik vandaag gaan skieën in Zoetermeer en het leek 3x nergens op. Ik heb het gevoel dat mijn ski’s nog niet eigen gemaakt zijn. Hoe wen ik het snelst aan mijn materiaal en hoe voel ik precies wat de ski doet? // En een andere vraag, ik heb moeite met mijn gewicht op de bal van de voet te plaatsen. Ik heb het gevoel dat ik nog te veel op mijn hak sta terwijl ik wel naar voren sta en door mijn knieën gebogen. Hoe los ik dit op?

*bericht bewerkt door lennst op 21 sep 2019 17:24

Veel skiën denk ik. Dat kan ook in Zoetermeer overigens.

En misschien af en toe in huis met je skischoenen rondlopen om te wennen…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Je moet niet door je knieën zakken, maar de enkel is het gewricht dat het werk doet en daarmee ook mede de druk op het e.a bepaald in mooie worden dorsiflex en plantairflex.
Is wel belangrijk als je van plan bent om les te gaan geven om bepaalde basis kennis tot je te nemen.
Verder is de vraag natuurlijk wat voor materiaal heb je altijd gehuurd?
Wennen doe je verder door doen.

*bericht bewerkt door Geenen op 21 sep 2019 17:38

.

Ik zou een andere ski kopen. Die rossignol pursuit is gewoon een k*tski. Serieus, ik heb aardig wat ski’s geskied en de veruit de meeste zijn prima maar deze…man man man 🙈🙈

Het ligt er erg aan wat je op die ski probeert te doen. Het is een ski die sommige dingen wel aardig kan en andere dingen minder goed… Niet de meest allrounde ski.

Ik zou een andere ski kopen. Die rossignol pursuit is gewoon een k*tski. Serieus, ik heb aardig wat ski’s geskied en de veruit de meeste zijn prima maar deze…man man man 🙈🙈

elisabeth101 op 21 sep 2019 17:40

Skileraar op pursuits 😅
Ik zou eerst zelf nog wat les nemen als je niet weet hoe de juiste houding te vinden.

Over de ski wisselen de meningen nogal. Als je les wilt gaan geven, zou ik eerst een keer een afspraak met een goede instructeur maken en proberen helder te krijgen hoe ver je bent. Als eigen houding nog een dingetje is, valt er wellicht eerst nog wat werk te verzetten. Kan ook gewoon hier in Nederland hoor. Sommige dingen gaan naar eigen gevoel lekker, maar blijken dan toch nog flink verbeterd te kunnen worden. Ben ik zo langzamerhand ook wel achter, dus dit is opbouwend bedoeld ;)

Edwin van Riel

Hoe ging het wennen aan ski’s tijdens het huren, ik neem aan dat niet elk jaar hetzelfde setje mee kreeg?
Wellicht is de combinatie schoen(stijfheid), ski en eigen ski vaardigheid ( 8 keer een week ervaring, ski lessen?) wat te hoog gegrepen.

Ik heb de Pursuit 800 vorig jaar geskied en ik vind het een prima ski. Beviel erg goed zelfs.
(De Pursuit 400 is daarentegen wel vuilnisbakcategorie).

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 sep 2019 19:35

als je teveel druk op je hiel zet heb je nog niet genoeg voordruk imo .als je de bocht start en genoeg voordrukgeeft ga je automatisch op je bal van je voet drukken. kun je gewoon testen terwijl je stilstaat. of met losse skibotten skiën.

de houding ziet er simpel uit maar de meeste maken hier de meeste fouten in :) mij inclusief
enigste dat helpt is lessen lessen lessen tot het een automatisme is in alle omstandigheden.

om je materiaal gewoon te worden moet je enkel maar skiën :)

Hoe los ik dit op?

lennst op 21 sep 2019 17:20

Meer skiles.

Ski’s die je niet liggen duwen je niet in de backseat als je techniek goed zit. Schoenen die te stijf zijn voor je kunnen hebben daar eventueel wel invloed op, maar die Lange RX100 zijn niet bepaald erg stijve schoenen.

Afgaande op wat je schrijft ben je nog niet rijp voor een Anwärter. Misschien eerst eens een technische stage overwegen?

Ik lees veel reactie’s over eerst zelf meer les te nemen, daar sluit ik mezelf ook bij aan.
Gelukkig ben je van plan je Anwärter te gaan doen, dus dat komt helemaal goed! In die 10 dagen zal je van de Ausbilder genoeg informatie krijgen in hoe jouw problemen aan te pakken.
Ik had zelf maar 5 weken ski-ervaring toen ik mijn Anwärter ben gaan doen, maar als je zoveel mogelijk informatie tot je neemt tijdens de cursus komt het echt wel goed. Zo hoog is dat minimum niveau voor het behalen van de Anwärter echt niet.

Zelf veel skiën helpt natuurlijk om aan je materiaal te wennen. Neem voor 100 euro een maandkaart van Snowworld en sta een paar keer in de week in de skihal. Ik neem ook altijd in november een maandkaart om de techniek weer op te warmen voordat in december mijn seizoen weer begint. De eerste paar keren voelen flut, maar na een keertje of 4 is dat gevoel echt wel weer terug.

Weer zo’n amateuristische anwarter in de maak… Waarom toch allemaal die drang om dat te gaan doen zonder zelf goed de grondbeginselen van skiën in zich te hebben of iig te willen gaan zorgen dat dat wel zo is.

Dat gezegd hebbende: als je je eigen een technisch goede skiër noemt die goed van een rode piste komt strookt dat in mijn ogen niet met de rest van je verhaal.
Wat betreft je skischoenen: ken de skischoenen niet maar normaal is een 100 geen extreem stijve skischoen die je problemen zou moeten geven die je benoemd, wil je dit testen zou je bij snowworld een paar skischoenen kunnen huren en kijken of je daarmee makkelijker uit de voeten kunt.
Wat betreft de ski’s: ik heb die zelf ook eens getest, wel het model 2017/2018 en geen idee of dat model verschillend is aan deze, maar hetgeen ik er nog van weet is dat deze ski goed aanvoelde, prettig en niet moeilijk te skiën.
Om af te sluiten: zoals @Hooykaas altijd zegt😃 maak een filmpje van je eigen en plaats dat om betere antwoorden/tips op je vragen te krijgen😉

LA NORMA😍☃️

Bij een carvebocht sta je, als je het goed doet, juist gebalanceerd op je voet zoals je op gewone schoenen staat. En dat betekent dat de bulk van je gewicht via de hiel naar de grond loopt en niet via de bal van je voet. (Skien is eigenlijk heel natuurlijk 😉).

Niet zozeer een opmerking voor de ts, je zal ongetwijfeld in de backseat zitten, maar meer voor een aantal andere commenters hier.

*bericht bewerkt door Shane op 22 sep 2019 20:59

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik lees "5 weken ski ervaring " en dan al les willen geven 😃😃 Wat een zelf overschatting.
Wat voor gevoel zou je krijgen als de eerste de beste leerling je zoek skiet.

@Fritsvg Ik geloof er niets van.Laat je diploma maar eens zien dan.
Of je bent een absoluut natuur talent.
Dat kan natuurlijk ook.

@Hooykaas
Er zijn genoeg voorbeelden van leerlingen op de sportopleiding die hun Anwärter met minder weken ervaring halen.

Je zal je kids maar meegeven met iemand die 5 weken op de skies staat. 👹😈

Dit jaar in Livigno meegemaakt dat zo iemand (leraar Snowmania)met 10 kids op een zwarte piste zat te klooien en we met 4 volw. zijn gaan helpen. Uitleg : kende het gebied niet en t was zijn eerste keer met zo kleintjes.

Born to run. B.S.

Bijzondere reactie @Hooykaas
Ik heb speciaal een account aangemaakt om een positieve reactie te plaatsen, niet om die knul gelijk de grond in te bashen.
Ik ben zelf ook begonnen met Engelse schoolgroepen en licht gevordende kinder groepen. Met de juiste instelling en aanleg kan je heel snel verbeteren.

Mijn accountnaam is hetzelfde op instagram, stuur maar een berichtje en ik wil je vraag graag beantwoorden.

Nou was ik vandaag gaan skieën in Zoetermeer en het leek 3x nergens op.

lennst op 21 sep 2019 17:20

Waarschijnlijk was het bovengemiddeld, maar dat was niet zo moeilijk.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Hooykaas
Er zijn genoeg voorbeelden van leerlingen op de sportopleiding die hun Anwärter met minder weken ervaring halen.

Skitechniek op 23 sep 2019 11:58

Maar mensen die sportopleiding volgen hebben wel al een voorsprong op gebied van didactiek, biomechanica, etc. Niet dat ik het een goed idee vind om met beperkte ski ervaring te willen gaan lesgeven, van een skileraar verwacht ik eigenlijk toch dat hij met 2 vingers in de neus van gelijk welke zwarte piste afkomt in gelijk welke weersomstandigheden.

Maar wat zijn nu de gedachten van TS @lennst?

@Hooykaas

Er zijn genoeg voorbeelden van leerlingen op de sportopleiding die hun Anwärter met minder weken ervaring halen.

Skitechniek op 23 sep 2019 11:58

Maar mensen die sportopleiding volgen hebben wel al een voorsprong op gebied van didactiek, biomechanica, etc. Niet dat ik het een goed idee vind om met beperkte ski ervaring te willen gaan lesgeven, van een skileraar verwacht ik eigenlijk toch dat hij met 2 vingers in de neus van gelijk welke zwarte piste afkomt in gelijk welke weersomstandigheden.

Errant op 23 sep 2019 14:45

Tsja, als je dat echt van iedere skileraar verwacht binnen een skischool, kun je best naar Frankrijk ;) Dit stukje is ook wel aardig https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5342/hoe-slecht-is…

Edwin van Riel

@Hooykaas
Er zijn genoeg voorbeelden van leerlingen op de sportopleiding die hun Anwärter met minder weken ervaring halen.

Skitechniek op 23 sep 2019 11:58

Precies. Ik heb mn snowboard anwarter destijds gehaald. Had MAX 5x paar uur op een plank gestaan en kon niet eens in een anker lift stappen aan begin van de cursus dus zegt niks :) of zegt wat over niveau van anwarter. Skileraren tijdens snowboardkurs:

*bericht bewerkt door moderator op 23 sep 2019 23:04

Hoe wen ik het snelst aan mijn materiaal en hoe voel ik precies wat de ski doet? // En een andere vraag, ik heb moeite met mijn gewicht op de bal van de voet te plaatsen. Ik heb het gevoel dat ik nog te veel op mijn hak sta terwijl ik wel naar voren sta en door mijn knieën gebogen. Hoe los ik dit op?

lennst op 21 sep 2019 17:20

Voor een Anwärter hoef je geen spectaculaire ski aan te schaffen. Die spectaculaire ski kun je beter aanschaffen als je klaar bent met de opleiding en in elk geval wat beter weet wat er nodig is om die ski een beetje te laten doen wat je wilt. Een basis krijg je tijdens de opleiding als het goed is wel mee. Echt goed skiën (laat staan lesgeven; echt drama en ondergewaardeerd bij Anwärter) komt eigenlijk later pas. Volgens mij maakt het ook wel uit waar je eventueel je Anwärter gaat doen…
Goed dat je de opleiding gaat doen. Wil je leren lesgeven dan zou ik Anwärter niet aanraden, maar een opleiding van de NskiV. Didactisch en methodisch een stuk sterker. Je maakt veel meer lesgeefmeters en leert in de praktijk minstens zo veel, ook (of juist) op gebied van eigen vaardigheid!
Succes!

Plaats een reactie