Les Trois Vallées winter 2019/2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

@Pino Dank je wel,maar gelukkig heb ik op een beschadigde helm na geen schade opgelopen. ☺️

VT was vandaag idd door de harde wind geen pretje, al blijft Christine zelfs met harde wind een heerlijke piste. In VT toch wel 1 van mijn favorieten. 🤩
De Goitschel en Plein Sud waren ‘s ochtends ook heel goed, op sommige andere pistes zag je al steentjes erdoor heen komen. Maar een dagje VT werden een paar afdalingen, daarna door de harde wind maar weer naar LM gegaan.

Winter is coming

Het licht is op Christine laat op de middag soms erg fraai. En de wind zorgt voor een afwisseling van stilte en herrie zoals ik hem niet vaak heb meegemaakt.
Wind zorgt er ook voor dat er geen hompen ontstaan waar ik minder goed mee om kan gaan.

Voor mij nogmaals een bevestiging dat Les Menuires een veel beter uitgangspunt is in Trois Vallees dan Val Thorens. Ook op enkele andere pistes moest je zoeken naar goede sneeuw. Ook aan het dorp zelf lijkt me niets gezelligs aan, maar daar zullen de enkele honderden hossende bezoekers van de Folie Douce wellicht anders over denken.

Hulst op 23 jan 2020 17:21

Hangt wel een beetje van de omstandigheden af. Vorige week was de situatie geheel anders. Elke dag was terrasjes-weer; ook in Val Tho. Geen wind. De sneeuwkwaliteit was daar optimaal doordat de temperatuur onder nul bleef. In LM daarentegen dooide het op dinsdag, waardoor de pisten daar de daaropvolgende dagen erg ijzig waren. De sneeuw van vrijdagavond heeft dat gelukkig weer ongedaan gemaakt. Gezelligheid in het dorp kan ik niet over oordelen, ben alleen in de supermarkt geweest. En de Folie D ken ik alleen vanuit de Plein Sud.

Ik maakte om circa 15.00 uur kennelijk de fout de Tête
Ronde i.p.v. Christine te nemen. Net voorbij de splitsing zag ik namelijk een skilerares die wel linksaf was gegaan. Later was wel duidelijk waarom.

Hen48

Leek wat bewolkt te worden maar het trekt aardig open. Zicht prima en de taartjes bij de Bouc Blanc gaan goed smaken

Leek wat bewolkt te worden maar het trekt aardig open. Zicht prima en de taartjes bij de Bouc Blanc gaan goed smaken

Wederom perfecte dag. Minder zo’n maar windstil. De pistes bleven hier erg goed. In de namiddag door het intensieve gebruik uiteraard wat minder dan in de ochtend. De hele week was meer dan goed. In de Roc1 nog een gesprek gehad net iemand van de security. Het aantal incidenten was op een normaal niveau. Om beter Engels te kunnen spreken hebben ze een uitwisselingsprogramma met een Amerikaans skigebied. Zel fvandaag begonnen met La Masse, via Doron afgedaald naar Croisette, via Roc1 en Becca richting Saint Martin, met de Saint Martin Express en de afdaling van de Fano richting Meribel Centre, met de Saulire Express omhoog en via de Bich e.v terug naar Meribel Centre, met de Tougnete 1 en 2 terug richting Les Menuires, via de Gros Tougne en de Violette naar Croisette, met de Masse1 en 2 nogmaals omhoog omdat LaMasse de favoriet blijft, via de Doron en de afdaling Menuires naar Croisette. Een mooie blauwe tour voor mensen die een relaxte dag willen meemaken. Hopelijk tot volgend jaar.

Hen48

Hoezo @Hulst, zit je trip er al op?

Born to run. B.S.

Ga je nooit naar Courchevel 1650, @hulst? Daar liggen mijn favorieter pistes. Ook erg rustig meestal.

Vanuit St. Martin ben ik er met 4 liften.

@dan58. Ja helaas, ik zit nu nog voortdurend nasr buiten te kijken, maar insneeuwen zit er niet in. Overigens heeft deze week voor volledige compensatie gezorgd van mijn mislukte ribkneuzingsweek van vorig jaar. Ondanks mijn jaartje meer was het gevoel stukken beter. Ik het 2 maal alle valleien gehad. @DrPhil. Nee ben wel in Courchevel 1850 geweest, maar daar wordt ook geluncht met mijn wandelende huisgenoten. Dat kost tijd, waardoor ik enkel nog toekom aan de Soulure tour met natuurlijk een uitkijkperiode bovenop. Bovendien moet ik met mijn leeftijd wel een beetje doseren. Ik heb de oversteek ook wel 2 maal gemaakt met de nieuwe Saint Martin Express. Vlak voor de aankomst wordt er ook nog een foto van de je stoeltjeslift gemaakt en het kost ook nog wat tijd om de foto per mail toegezonden te krijgen. Bij het scherm willen natuurlijk meerderen een poging wagen. Bij mij is dat 1 keer gelukt.

Hen48

Afsluitend etentje gehad bij de Chaudron Magique in Val Thorens was prima.
Wat een heerlijk gebied is dit toch. Als het koud is kun je wat lager, als het minder koud is blijf je op hoogte.
Gisteren nonstop bezig geweest en allemaal verschillende pistes gehad.
Over twee jaar weer (65+ korting?)

@DrPhil. Ik heb de kaart er nog even op nagekeken. Courchevel 1650 Moriond kan ik me nog wel herinneren. Ben een keer in 1850 onder de brug/ tunnel doorgeskied en op een ijsbaan terecht gekomen. Daar heb ik een beetje een trauma aan overgehouden. Vandaar dat ik die poging niet meer heb herhaald.

Hen48

@Pino. Ik kijk meer uit naar 75 gratis. Ik weet niet of ik wel 65+ korting heb gehad. Ik neem er wel altijd verzekering bij. Bespaard je in elk geval een hoop gedoe als je het onverhoopt een keer nodig hebt.

Hen48

Vandaag was de zon gelukkig weer terug. Samen met de rustige pistes vanwege de wisseldag was het heerlijk skiën. Vandaag hebben we vooral pistes gedaan die we normaal niet vaak nemen als 4 Vents, Pramint, Bd Gury.
En toen het rustiger was bij de Masse 1 en 2 hebben we de skidag daar afgesloten. Vanaf morgen gaat het sneeuwen, dat mag ook wel want op behoorlijk wat pistes komen de steentjes er af en toe doorheen.

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/1aa9fe35f0df7c38e987b4e1...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/6c8a73a0241dd69dcfde04e8...

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/c985f175b948c9f30b04a16a...

*bericht bewerkt door MiTi op 25 jan 2020 19:54

Winter is coming

@MiTi. Gisteren stond ik om 15.30 nog bij de “steenbok” op 2800 m. hoogte op La Masse. Zonet stond ik op het prachtige Stanislav plein in het centrum van Nancy. Een wereld van verschil, naar ik kies voor het eerste.

Hen48

@Hulst Dat kan ik me goed voorstellen. Het uitzicht op de top van La Masse is geweldig en de pistes van La Masse zijn dat ook. 🤩

Winter is coming

Vandaag 1e dag Skiën in VT en LM.
Weer viel niet tegen. Af en toe liet de zon zich zelf nog even zien (vooral in de morgen)
Gebied heeft wel wat sneeuw nodig. Vooral bij ML. Hier zijn veel ijsplaten en smiddags ook wat papperig. En soms komen de graspolen door de sneeuw heen.
Bij het hogergelegen Val Thorens was het beter vertoeven. Dat was dan ook aan de drukte op de piste te merken.
Maar zoals er het er nu uitziet komt er dinsdag en woensdag een flink pak aan. Helaas voor ons wat minder, maar voor het gebied wel beter. Al met al goede 1e skidag gehad. Morgen beloven dezelfde omstandigheden. Dinsdag en Woensdag gaan we maar Monopoly spelen, sleetje rijden en Netflix kijken.

*bericht bewerkt door michel2020 op 26 jan 2020 17:00

Morgen beloven dezelfde omstandigheden. Dinsdag en Woensdag gaan we maar Monopoly spelen, sleetje rijden en Netflix kijken.

michel2020 op 26 jan 2020 16:59

De rodelbaan in Val Thorens is ook bij slecht weer leuk.

@Hulst, @DrPhil, @Skifan en anderen, ik zie die mooie plaatjes en beschrijvingen dat het heerlijk rustig is. Zijn jullie er ook in de Krokusvakantie? Vanwege de kinderen zijn wij altijd aan die periode gebonden maar ik vind het dan zo afschuwelijk druk in L3V, word er pas bien van.

Alleen op de randen van het gebied is het dan nog relatief rustig (VT: Bouchet (niet altijd), LM: Jerusalem, Verdet, Meribel: Raffort of lift Mont Vallon, Courch: gebied achter lift Chamrossa en Chapelets)

*keep cool and relax...*

Het enorme gebied kan zoveel mensen aan. In alle stations kan het 's ochtends druk zijn, naar dat verspreid zich altijd vrij snel. Ik heb de afgelopen week nergens langer dan 5 min. voor een lift moeten wachten. Bij de Peclet lift stonden ze tot buiten en zelfs die rij was binnen 5 min. opgelost. Ook bij de Mont de na Chambre lijkt het weleens druk, maar ook dat gaat snel. En in een rij is het ook best wel gezellig. Een lege piste uur toch ook nnu et leuk.

Hen48

Ik heb geen ervaring met de vakanties en bovendien ben ik er tien jaar geleden voor het laatst geweest, maar destijds (steeds eind januari) was Courchevel 1650 altijd super rustig. Op Châpelet waren we altijd de enigen.

Mijn ervaring is dat het wel mee valt in hoogseizoen . Oké je moet wel eens wachten en af en toe zie je veel mensen . Maar in maart heb ik dat ook weleens gehad . Ik vind dat het zich snel verspreidt .
Ik denk dat je in een klein gebied in Oostenrijk langere wachttijden en vollere pistes hebt .

Mijn ervaring van vorig jaar (voorjaarsvakantie regio Noord) is dat het wel redelijk druk was, maar je er nergens echt last van had. 5 à 10 minuten, soms max. 15 minuten, wachttijd bij de liften was wel aan de orde maar niet storend.
Alleen voor de Funitel de Thorens toen langer dan een half uur moeten wachten, maar dit had deels te maken (denk ik) met het defect van de Cime Caron-lift.
Op de pistes is het wel druk, maar nergens zo druk dat je mensen moet ontwijken ipv lekker skiën. Behalve, aan het eind van de dag richting de dalstations. Op bottlenecks kan het dan behoorlijk druk zijn.

*bericht bewerkt door Siard op 26 jan 2020 21:52

Stay frosty

Om een indruk te krijgen van de drukte moet je kijken naar de Franse schoolvakanties. Frankrijk is verdeeld in een 3 tal zones, in de 1e en 4e week van de schoolvakanties gaat er één zone op wintersport. In de 2e en 3e week van de schoolvakanties gaan er 2 zones op wintersport, dit zijn dan dus de extreem drukke weken. Op de eerste pagina van dit forum heb ik een overzicht van alle vakantieperiodes in Europa geplaatst.

bon ski

15 minuten wachttijd niet storend? Nou daar heb ik echt een ander idee bij. Ben meer van de max 5 minuten.

15 minuten wachttijd niet storend? Nou daar heb ik echt een ander idee bij. Ben meer van de max 5 minuten.

Jaco op 27 jan 2020 03:55

Het is maar net waar je je op instelt. In dit soort weken je instellen op een wachttijd van 5 minuten levert alleen maar frustratie op ben ik bang.

Stay frosty

Wachttijd liften, vooral bij sommige verbindingstukken (denk aan Roc de 3 Marches II, Doron, Bruyeres maar ook de Caron, Funitel, Plein Sud in VT, Plan de Mains, Saulire en Pas du Lac in Meribel etc.) kan soms oplopen tot 20 minuten. Maar dat vind ik tot daaraan toe.

Waar ik me het meest aan erger is de drukte op de (bijbehorende) afdalingen. Overcrowded en al vroeg afgeragd waardoor het eerder een hindernisbaan wordt dan een droomvlucht. Voeg daar stuntelende beginners, overmoedige nietsnutten en beukende boarders aan toe en de nachtmerrie is compleet.

*keep cool and relax...*

Wachttijd liften, vooral bij sommige verbindingstukken (denk aan Roc de 3 Marches II, Doron, Bruyeres maar ook de Caron, Funitel, Plein Sud in VT, Plan de Mains, Saulire en Pas du Lac in Meribel etc.) kan soms oplopen tot 20 minuten. Maar dat vind ik tot daaraan toe.

Waar ik me het meest aan erger is de drukte op de (bijbehorende) afdalingen. Overcrowded en al vroeg afgeragd waardoor het eerder een hindernisbaan wordt dan een droomvlucht. Voeg daar stuntelende beginners, overmoedige nietsnutten en beukende boarders aan toe en de nachtmerrie is compleet.

DerGraf op 27 jan 2020 09:20

Oh echt. 2 jaar niet in feb hs geweest . Maar ik vond echt mee vallen . Ook in super hs. Meestal niet langer dan 15 min en dat is dan al lang . Wel eens iets meer, maar dat had dan te maken met een kapotte lift .
Maar misschien ben ik ook wel drukte gewend. Want fietsen door Utrecht in spits tijd is ook altijd een uitdaging. .

Plaats een reactie