skiën Breul Cervinia / Zermatt maart 2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil-Cervinia

Matterhorn is mooi vanuit het skigebied aan Zermatt kant (Sunnegga-Blauherd-Rothorn en Finkenberg-Gornergrat), maar wat mij betreft zijn de gletschers op het Monte Rosa massief en de Gornergletscher die je kan zien vanaf Gornergrat en Hohtälli veel indrukwekkender

Zou zo maar kunnen. Gletsjers zijn voor ons sowieso een no go zonder lokale gids ;). Beetje handelen naar eigen (beperkte) kennis en kunde ;)

Edwin van Riel

@ErikM je moet echt beter lezen
Nu klets je, en je lijkt ’een beetje dom’ (vrij naar onze Koningin)
Nog één keer: Matterhorn in het Duits is Cervin in het Frans en het Franse dialect dat in het Aosta dal gesproken wordt.
Maar de Matterhorn is toch echt objectief unieker vanuit Zermatt dan de Cervin vanuit Cervinia.
En dit is allemaal zeer on-topic omdat de topicstarter precies hier naar vraagt: het beroemde uitzicht op de Matterhorn.
Voor jou is dit blijkbaar minder belangrijk, of je bent er niet zo gevoelig voor. In andere woorden: dit is niet zo jouw topic.

Overigens heb je het mooiste uitzicht op de Matterhorn in mijn ogen gewoon vanuit Zermatt zelf omdat het hoogteverschil daar het grootst is.
Ik vind Zermatt ondertussen als skigebied een tikje overgewaardeerd (er zijn echt betere in de Alpen), maar nooit zal ik mijn eerste zicht op de Matterhorn vergeten, ‘s nachts bij volle maan vanuit het hotelletje in Zermatt

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 03 okt 2019 21:16

Na een paar jaren huttentocht in de Dolomieten…voor mij tijd om te doen, wat al een poosje op mijn lijstje staat!
Zoals ik het nu kan vinden heb ik iets gevonden vlakbij Zermatt. Täsch incl HP en skipass 999 euro. Weten jullie hoe duur een skipas is ? Ik kon het niet vinden.

@Veronica,
Je moet je wel realiseren dat in Zermatt het sowieso al veel en lang liften is (grote hoogteverschillen, niet alles even efficient). Vanuit Täsch komt daar dus nog de trein bij. Vanaf het treinstation in Zermatt stap je direct in de unieke Gornergratbahn. Ook weer een must-see, maar ook te traag om de hele week te doen… Wat dan weer betekent dat je vanaf het treinstation een stuk moet lopen naar de Sunnega bahn…en van Sunnega is het dan weer een hele reis richting Cervinia…
De skipas van Zermatt is de duurste van de Alpen volgens mij. Precieze prijs weet ik niet, maar moet te vinden zijn via http://www.zermatt.ch
En Täsch is ècht de parkeerplaats van Zermatt
Nog een klein kijkje in de Zwitserse keuken: pizza in Zermatt kost snel 25-30 CHF

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 03 okt 2019 21:43

Weet je zeker dat je in Täsch wil zitten? Elke dag naar het station, met de trein, dan met de bus naar de lift en vervolgens 50 minuten in de lift.
De prijs van de skipas verschilt. Als je hem nu bestelt, krijg je 20% korting.
Edit: even de link los plakken, anders niet leesbaar.

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 okt 2019 21:21

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 okt 2019 21:49

@ErikM je moet echt beter lezen
Nu klets je, en je lijkt ’een beetje dom’ (vrij naar onze Koningin)
Nog één keer: Matterhorn in het Duits is Cervin in het Frans en het Franse dialect dat in het Aosta dal gesproken wordt.
Maar de Matterhorn is toch echt objectief unieker vanuit Zermatt dan de Cervin vanuit Cervinia.
En dit is allemaal zeer on-topic omdat de topicstarter precies hier naar vraagt: het beroemde uitzicht op de Matterhorn.
Voor jou is dit blijkbaar minder belangrijk, of je bent er niet zo gevoelig voor. In andere woorden: dit is niet zo jouw topic.

Overigens heb je het mooiste uitzicht op de Matterhorn in mijn ogen gewoon vanuit Zermatt zelf omdat het hoogteverschil daar het grootst is.
Ik vind Zermatt ondertussen als skigebied een tikje overgewaardeerd (er zijn echt betere in de Alpen), maar nooit zal ik mijn eerste zicht op de Matterhorn vergeten, ‘s nachts bij volle maan vanuit het hotelletje in Zermatt

Wunderkammer op 3 okt 2019 21:04

Beste Wunderkammer,

Jouw reactie op mijn laatste bericht draagt niet bij aan dit topic. Datzelfde geldt voor jouw kwalificatie aan mijn adres. Ik hoef zeer zeker niet beter te lezen. Ik denk dat je de hand in eigen boezem dient te steken. Ik reageerde op jouw stelling dat de Matterhorn niet zichtbaar is vanuit BC. Dat is feitelijk onjuist. Daarover zijn we het denk ik wel eens.

Dat de Matterhon objectief unieker is vanuit Zermatt is jouw mening en die respecteer ik. Echter, deze mening is subjectief. Misschien vind ik het uitzicht op de Matterhorn vanuit BC mooier dan vanuit Zermatt. Dat is prima verdedigbaar.

Waar het mij om gaat is om de topicstarter op weg te helpen. Dat dit niet zo mijn topic zou zijn is jouw mening en nogmaals: die respecteer ik maar deel ik niet.

En nu alsjeblieft weer terug on-topic.

@ErikM je hebt het nog steeds niet begrepen.
En ik heb ondertussen nog veel meer gedetailleerde adviezen gegeven aan de topicstarter.
Als je niet goed leest kun je beter niet deelnemen aan een forum

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 03 okt 2019 22:32

@ErikM je hebt het nog steeds niet begrepen.
En ik heb ondertussen nog veel meer gedetailleerde adviezen gegeven aan de topicstarter.
Als je niet goed leest kun je beter niet deelnemen aan een forum

Wunderkammer op 3 okt 2019 22:29

Wat heb ik volgens jou dan niet goed begrepen? Vertel me dat eens.

Misschien vind ik het uitzicht op de Matterhorn vanuit BC mooier dan vanuit Zermatt. Dat is prima verdedigbaar.

ErikM op 3 okt 2019 22:04

Los van de discussie die jullie hier voeren, denk ik dat je dan wel de enige mens op deze planeet bent met deze mening…

Misschien vind ik het uitzicht op de Matterhorn vanuit BC mooier dan vanuit Zermatt. Dat is prima verdedigbaar.

ErikM op 3 okt 2019 22:04

Los van de discussie die jullie hier voeren, denk ik dat je dan wel de enige mens op deze planeet bent met deze mening…

Skiwi op 3 okt 2019 23:13

Nee dat vind ik natuurlijk niet. Dit stukje van de discussie zag op het gegeven dat een subjectieve mening wordt gepresenteerd als feit. That’s all. Persoonlijk vind ik dat het aanzicht vanuit Zermatt op de Matterhorn mooier is dan vanuit BC. Maar wie weet, zijn er mensen die daar heel anders over denken. Prima toch?

Hoi Veronica!
Ik vind het een fantastisch idee en hopelijk kan ik een beetje helpen met een paar tips. Mijn excuses van tevoren voor m’n slechte Nederlands.

ACCOMMODATIE
Cervinia is, zoals iedereen heeft gezegd, veel goedkoper; zelfs de berghutten aan de Italiaanse pistes zijn veel goedkoper dan die in Zermatt.
Ik zou het hotel Hostellerie des Guides aanraden. Het ligt in het “centrum” van Cervinia, 1 min lopen van de lift.
Volgens mij kan je het niet via booking.com boeken; je kunt ze opbellen (+39 0166 685214) of e-mailen (hostelleriesdesguides@gmail.com). Toen ik daar was in 2017, heb ik €50 per nacht betaalt voor een eenpersoonskamer, incl. (lekker) ontbijt.
Vorig jaar heb ik wel goedkope accommodatie in Zermatt kunnen vinden, maar alleen in hostels, en iets verder van de lift (bvb Swiss Youth Hostel, best goed, ~10min lopen van de pistes, incl. “basic” ontbijt, ong. €35 per nacht)

SKIPAS
Je kunt kiezen tussen een “normale” skipas (alleen voor de Italiaanse kant) of een “internationale” skipas (inclusief Zermatt), maar zelfs de internationale pas is goedkoper als je hem in Italië koopt dan als je hem in Zwitserland koopt. Je moet er wel rekening meehouden dat, als je de skipas in het ene land koopt, de allereerste lift die je elke dag neemt, moet in dat zelfde land zijn. Het zou dus geen optie zijn om je ticket in Italië te kopen maar in Zermatt te slapen (of andersom).

VERVOER
Cervinia is wel bereikbaar met het OV (heb ik al gedaan vanuit Malpensa) maar dat is niet zo makkelijk. Er zijn echter speciale shuttles van/naar een aantal vliegvelden (en steden), zoals Torino en Malpensa. Timetables zijn echter best moeilijk om te vinden (welkom in Italië!). Je kunt het opzoeken op de websites van Savda en Sadem, óf je kunt Hostelleria des Guides mailen/opbellen en vragen of zij de timetables hebben en of ze dat aan jou kunnen sturen.
Autohuur in Italië is meestal nogal goedkoop, dus dat zou ook een goeie optie zijn. Ik DENK dat je je skipas ook in andere gebieden van de Valle d’Aosta kan gebruiken voor een paar dagen, dus je zou bvb een dag naar Pila of Monte Rosa kunnen rijden. Monte Rosa is ook echt leuk/mooi trouwens.

UITZICHT/KWALITEIT
Beide gebieden zijn echt super, de pistes zijn fantastisch, de uitzicht op de Matterhorn/Cervino/Cervin/Toblerone/hoejijhetnouwilnoemen is mooi van alle kanten (behalve van binnen), en je zal hem sowieso van alle kanten zien, ook als je in Italië slaapt en een - hele dure - koffie in Zwitserland drinkt. Dan kan je zelf bepalen welke kan jij het mooiste vindt en hoef je geen lange zinloze discussie te lezen…
Dus kijk maar wat je kan vinden qua prijs en vervoer, en je zal het iig naar je zin hebben, of je nou naar Italië of Zwitserland gaat.

Veel plezier en laat ons weten hoe het gaat!

Wat heb ik volgens jou dan niet goed begrepen? Vertel me dat eens.

ErikM op 3 okt 2019 22:51

Je laat je voor niets een beetje opnaaien, maar wat hij bedoeld is het volgende:
De Matterhorn / Cervino ligt precies op de grens van Zwitserland en Italië. In Zwitserland noemen ze hem Matterhorn en in Italië noemen ze hem Cervino. Als je in Italië bent, kijk je tegen de Italiaanse kant aan, dus zie je de Cervino. Het is natuurlijk dezelfde berg, maar hij heet daar anders.
Je kan in Duitsland ook niet op de Rijn varen. Wel op de Rhein. Is dezelfde rivier, maar hij heet daar anders.

Annoying skiers since 2003

Dat dezelfde berg in een ander land anders heet, vind ik persoonlijk een non-discussie. Waar ik niet tegen kan, is de laatdunkende wijze van reageren van de persoon in kwestie. Zeker als er feitelijke onwaarheden worden verkondigd. I rest my case.

@gustavopinho Weet jij toevallig of skipassen een beetje handig van tevoren online te bestellen zijn?
Vorig jaar in Alagna en daar verliep dit nogal chaotisch, hadden een soort sofinummer nodig voor bepaalde passen, een en al chaos, met als gevolg dat we volgens mij nogal ongunstig uitkwamen uiteindelijk.

Zou het graag dit jaar iets handiger aanpakken, bijvoorbeeld met deze pas http://www.skilife.ski/en/skipass/rates/international-skipas…

Edwin van Riel

Als je in Zermatt verblijft kan je hier online bestellen: https://www.matterhornparadise.ch/en/Book
Tijdens de maand oktober 20% korting op passen vanaf 6 dagen

Als je in Zermatt verblijft kan je hier online bestellen: https://www.matterhornparadise.ch/en/Book
Tijdens de maand oktober 20% korting op passen vanaf 6 dagen

Skiwi op 8 okt 2019 10:00

Tnx, zal eens even kijken, plan was eigenlijk Cervinia, om ook wat uitstapjes richting Pila en zo te kunnen maken, mocht het weer wat minder fraai zijn.

Edwin van Riel

Tnx, zal eens even kijken, plan was eigenlijk Cervinia, om ook wat uitstapjes richting Pila en zo te kunnen maken, mocht het weer wat minder fraai zijn.

evr66 op 8 okt 2019 10:04

Bij minder weer heb je wel iets meer kans dat je aan Zermatt wel nog kan skiën: de Sunnegga-Rothorn en Rifflberg-Gornergrat sectoren gaan niet zo snel dicht en hebben over het algemeen minder last van white out condities

We gaan het komende maand eens bekijken. Moet zeggen dat de horecaprijzen in IT me iets meer aanspreken voor een familie-vakantie ;)

Edwin van Riel

Die horecaprijzen compenseer je toch met je camper? ;)

Mr. Slow

Caravan he Quick ;). Joh, cvan is echt niet veel goedkoper wanneer je over het jaar alles meerekent. Maar heeft wel gewoon onze voorkeur qua comfort en flexibiliteit. Goed bed waar ik fatsoenlijk in pas met 2m+ en wanneer het me ergens niet aanstaat, of er ergens een vers pak sneeuw valt, gaan we verder, ook in het hoogseizoen ;) Moet je niet net een 13-daagse Zermatt pas gekocht hebben, dan trek je toch wat minder snel verder natuurlijk ;) Afhankelijk van het weer meestal een pas voor de helft van de vakantie en gedurende de eerste week kijken we verder of we blijven of nog ergens anders langs willen.

Edwin van Riel

De wind is meestal het probleem, zowel in Cervinia en zermatt, is mijn ervaring. Dan gooien ze meteen alles dicht. Cervinia net zo goed als Zermatt. Dat is hét nadeel daar.

We gaan het komende maand eens bekijken. Moet zeggen dat de horecaprijzen in IT me iets meer aanspreken voor een familie-vakantie ;)

evr66 op 8 okt 2019 10:23

Niet alleen aantrekkelijker prijzen, maar vooral ook veel en veel lekkerder eten in IT! Een wereld van verschil.

❄️

De wind is meestal het probleem, zowel in Cervinia en zermatt, is mijn ervaring. Dan gooien ze meteen alles dicht. Cervinia net zo goed als Zermatt. Dat is hét nadeel daar.

DrPhil op 8 okt 2019 11:34

Vandaar graag Aosta pas gecombineerd, geeft wat meer mogelijkheden dan.

Edwin van Riel

Ja, en je hebt ook een paar kleine gebiedjes die sowieso onder de cervinia pas vallen. Champois of zo. Ziet er op papier best aardig uit en niet zo ver.

Qua white-out vind ik het niet erger dan Trois Vallees of Sankt Anton of zo.

Plaats een reactie