Nieuwe nachttrein tussen Amsterdam en Wenen

O.a. het AD maakt melding van een nieuwe nachttrein tussen Amsterdam en Wenen: https://www.ad.nl/buitenland/vanaf-2021-nieuwe-nachttrein-tu…
Hier is best lang over gesproken, o.a. omdat de ervaring bij het Oostenrijkse spoorbedrijf ÖBB leert dat er subsidie bij moet. Ook is het Nederlandse spoornet enorm druk - dus zou er wel een plekje vrij zijn? Blijkbaar wel dus. De precieze route wordt later bekend, dus dan weten we ook beter in hoeverre het voor wintersporters/-genieters echt een interessante verbinding gaat zijn.

Zelf ben ik nog nooit met de trein richting de Alpen gegaan, maar ik merk dat ik het steeds interessanter begin te vinden. De toch wel hoge kosten en het gemak (of meer het gebrek daaraan) houden me tot nu toe tegen. Ben benieuwd hoe jullie daar inmiddels (want deze discussie is al vaker gevoerd op het forum) tegenaan kijken!

Vanaf Wenen is het echter nog wel een eindje naar de skigebieden van het Salzburgerland. Of maakt de trein ook een stop in Salzburg zelf?

In 2020 komt overigens eerst Brussel aan de beurt.

Is er ergens een overzicht van alle nachtlijnen in Europa? Dat zou heel handig zijn…

Denk dat het voor wintersporters inderdaad pas interessant wordt als er een stop in Salzburg bij komt. Om nou een week in Semmering te zitten :)

Meest logische route zou via Passau en Linz lopen. Beetje afhankelijk van overstapmogelijkheden daar dus (en dan vooral in Linz).

Deze vind ik wel interessant: Nachttrein (Intercité de Nuit) van Parijs naar Briançon. Vanuit NL/BE naar Parijs is ook goed te doen met de Thalys. Het kost wat, maar met deze trein(en) kan je op vrijdagmiddag opstappen in Amsterdam, in Parijs eten en daar 's avonds op de trein stappen. De volgende morgen kom je aan in Briançon precies op tijd om de eerste lift te nemen in het gebied van Serre Chevalier…

null

@Gigi Dat is een hele fijne trein, en soms kun je veel betere deals vinden… deze stop in Argentiere trouwens zo goed als voor mijn deur. Ideaal :-)

Click. Click. Peace

@Rogier

Speel jij dan voor “shuttle”? 😄

Born to run. B.S.

Haha nee :-)

Click. Click. Peace

Zelf ben ik nog nooit met de trein richting de Alpen gegaan, maar ik merk dat ik het steeds interessanter begin te vinden. De toch wel hoge kosten en het gemak (of meer het gebrek daaraan) houden me tot nu toe tegen. Ben benieuwd hoe jullie daar inmiddels (want deze discussie is al vaker gevoerd op het forum) tegenaan kijken!

Forza op 6 okt 2019 09:40

Tja, ik weet dat ik in herhalingen val, maar wij hebben met enige regelmaat de trein richting de Alpen genomen.
Varierend van de dagverbinding (ICE) naar oorden als Grindelwald tot de (helaas opgeheven) City Night Line naar Innsbruck.
De laatste was opstappen in Utrecht, de volgende morgen na douche en ontbijt op de kamer fris en fit uitstappen in Innsbruck.
Kosten vergelijken is lastig, want veel mensen rekenen zich rijk (alleen brandstof, leaseauto, buurman brengt me …) en het is afhankelijk van je bestemming en/of je bv een hotelovernachting neemt. Ook vergelijken met vliegen is vaak je zelf rijk rekenen.
Vorig jaar iemand van ons met de ICE naar Grindelwald gekomen, was goedkoper dan vliegen en aansluitend trein naar bestemming. 1e klas.
En wat betreft comfort: Ik zit liever in een trein dan in een auto en de 1e klas van de IC/ICE kan geen vliegtuig tegenop.

CNL rijdt helaas niet meer, vertrekt nu (OBB) uit Dusseldorf en die extra stop maakt het net minder interessant, vooral terug.
Doen we dus niet meer, maar wellicht na 2021 … Hier hangen overigens wel autotransportwagens (5x woordwaarde) achter.

Dagverbinding naar de Alpen zijn te doen, maar je moet altijd overstappen. Vanuit NL kom je niet verder dan Frankfurt, uitgezonderd één slag naar Basel.

Samengevat:
Elke modaliteit heeft z’n voor en tegens en het is een kwestie van afwegen van de voor een tegens, en die zijn voor iedereen weer anders.

Rob

Ook is het Nederlandse spoornet enorm druk - dus zou er wel een plekje vrij zijn? Blijkbaar wel dus.

Die ruimte is er wel, op de hoofdlijnen zijn altijd (gemidd. 2/u) paden gereserveerd voor goederentreinen en andere, al dan niet incidentele speciale treinen.

Rob

Ik pak nu een jaar of 5 de trein richting de Alphen (meerdere keren per jaar), meestal de reguliere dienstregeling. Wel 2 keer of vaker overstappen vanaf Utrecht, maar dat vind ik nooit zo erg. Bevalt goed met de trein.

Inmiddels iets meer info:
Zou ook gaan om het herstel van de verbining Amsterdam - Munchen (- Innsbruck) vanaf dienstregeling '21
Lijkt dus op herstel van de CNL naar Munchen, met in de wintermaanden in het weekend door tot Innsbruck.

Bron: http://www.spoorpro.nl

Niet alleen ligt dat meer voor de hand dan een verbinding met Wenen, ook de bron bestempel ik als iets betrouwbaarder dan AD

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 07 okt 2019 12:03

Rob

Zou iemand enkele voorbeelden van wintersport met de trein kunnen aangeven? Vooral mogelijke opstapplaatsen en bestemmingen zouden wel handig zijn.

Wij kunnen vertrekken vanaf Antwerpen, Gent of Brussel. Ik weet totaal niet op welke sites ik eenvoudig een reis kan uitstippelen. Soms lijkt het wel dat er voor de TGV of Thalys wel drie verschillende sites zijn. Ik ben verder totaal niet vertrouwd met de trein, aangezien wij in de streek waar we wonen (Zeeuws-Vlaanderen) zelfs geen treinstation hebben.

Toch raar dat je de nachttrein wilt nemen als je in 7 u in de alpen staat met Thalys en TGV

Toch raar dat je de nachttrein wilt nemen als je in 7 u in de alpen staat met Thalys en TGV

Pieter230976 op 7 okt 2019 13:11

Italie (Dolomieten), Oostenrijk en Zwitserland liggen nu eenmaal niet in Frankrijk . . . .

Rob

Zou iemand enkele voorbeelden van wintersport met de trein kunnen aangeven? Vooral mogelijke opstapplaatsen en bestemmingen zouden wel handig zijn.

Wij kunnen vertrekken vanaf Antwerpen, Gent of Brussel. Ik weet totaal niet op welke sites ik eenvoudig een reis kan uitstippelen. Soms lijkt het wel dat er voor de TGV of Thalys wel drie verschillende sites zijn. Ik ben verder totaal niet vertrouwd met de trein, aangezien wij in de streek waar we wonen (Zeeuws-Vlaanderen) zelfs geen treinstation hebben.

Krivas op 7 okt 2019 13:04

Antwerpen/Brussel: TGV naar Franse Alpen (3V, Bourg St Maurice)

Brussel > Koln en vandaar richting de Alpen

  • Dag en nachttreinen naar Oostenrijk (tot Innsbruck), daar aansluiting ri Dolomieten
  • Dagtreinen ri Zwitserland: vanuit Basel kun je alle kanten op.

Kortom: Mogelijkheden genoeg

Om zaken uit te zoeken gebruik ik meestal http://www.sbb.ch

Rob

Voor Duitsland/Oostenrijk gebruik ik meestal de site van DB.
Italie nog niet eerder gedaan met de trein vanwege de toch wat verdere afstand en minder makkelijke verbinding.
Frankrijk via sncf voyages. Vanaf Antwerp/Brussel al dan niet met overstap in Parijs: Albertville/Moutiers/Bourg st Maurice opent al aardig wat gebieden.

Dagtrein Italie is inderdaad kritisch, met de dagtrein moet je min 2x overstappen (Keulen, Munchen).
Op zich valt dat wel mee, maar er hoeft niet veel te gebeuren (vertraging) of je hebt een probleem.
CNL was wat dat betreft prima:
Opstappen in Utrecht en de volgende morgen met ontbijt achter de kiezen uitstappen in Innsbruck en daar nog een stuk met de Eurocity naar Bressanone.
Hopelijk rijdt hij in '21 weer

Rob

Toch raar dat je de nachttrein wilt nemen als je in 7 u in de alpen staat met Thalys en TGV

Pieter230976 op 7 okt 2019 13:11

sommige mensen vinden het zonde van hun vrije dag om in de trein te gaan zitten. Als die treinreis ook 's nachts kan, kan ik de volgende dag al skiën. Efficiënt gebruik van vakantiedagen zeg maar.

sommige mensen vinden het zonde van hun vrije dag om in de trein te gaan zitten. Als die treinreis ook 's nachts kan, kan ik de volgende dag al skiën. Efficiënt gebruik van vakantiedagen zeg maar.

GiGi op 7 okt 2019 17:07

En de laatste dag vaak ook nog …

Rob

Check.

Ik pak nu een jaar of 5 de trein richting de Alphen (meerdere keren per jaar), meestal de reguliere dienstregeling. Wel 2 keer of vaker overstappen vanaf Utrecht, maar dat vind ik nooit zo erg. Bevalt goed met de trein.

Ashwin op 6 okt 2019 13:14

Van Utrecht naar Alphen a/d Rijn kun je toch gewoon de Intercity naar Leiden nemen? Hoef je niet over te stappen ;)

Annoying skiers since 2003

Is er ergens een overzicht van alle nachtlijnen in Europa? Dat zou heel handig zijn…

GiGi op 6 okt 2019 11:13

Bij de treinreiswinkel is er een overzicht !

Is er ergens een overzicht van alle nachtlijnen in Europa? Dat zou heel handig zijn…

GiGi op 6 okt 2019 11:13

Bij de treinreiswinkel is er een overzicht !

miepmiep op 7 okt 2019 20:12

Ik zie allerlei categorieën, maar niet de nachtlijnen.

Woehoe ze weten Nederland weer te vinden. Hopelijk ook de zomer maanden 😍…
in de avond trein in en de volgende ochtend op de bestemming .

Is er ergens een overzicht van alle nachtlijnen in Europa? Dat zou heel handig zijn…

GiGi op 6 okt 2019 11:13

Bij de treinreiswinkel is er een overzicht !

miepmiep op 7 okt 2019 20:12

Ik zie allerlei categorieën, maar niet de nachtlijnen.

GiGi op 7 okt 2019 20:13

Bij nachttrein specials staat er 1 , maar of die update is weet ik niet . https://www.treinreiswinkel.nl/treintickets/nachttreinspecia…

Voor Duitsland/Oostenrijk gebruik ik meestal de site van DB.
Italie nog niet eerder gedaan met de trein vanwege de toch wat verdere afstand en minder makkelijke verbinding.
Frankrijk via sncf voyages. Vanaf Antwerp/Brussel al dan niet met overstap in Parijs: Albertville/Moutiers/Bourg st Maurice opent al aardig wat gebieden.

Hessel op 7 okt 2019 15:09

In Bardonnechia stap je zowat op de piste uit. Oulx moet je een kwartiertje met een shuttle omhoog. Dat is ook Italie. Dit allemaal van een TGV die vanuit Parijs vertrekt. (Helaas wel langzaam rijdt vanaf Lyon tot Oulx)

Click. Click. Peace

Toch raar dat je de nachttrein wilt nemen als je in 7 u in de alpen staat met Thalys en TGV

Pieter230976 op 7 okt 2019 13:11

Niet heel raar hoor. Je bent al halve nacht kwijt omdat je optijd op station moet zijn (5:30 Amsterdam centraal ) en dan ben rond 14:30 in moutier, ongeveer 16:00 uur boven in val Thorens . En dan alles uitpakken, skipassen , boodschappen doen, kids optijd op bed ( skiles volgende dag ) . Ik moet zeggen dat ik al gesloopt begon aan de vakantie. Nachtje bus of nachtrein kom ik uit geruster aan.

Plaats een reactie