Skischoenen bij ski's

Beste mensen, ik heb sinds vorig jaar Elan Amphibio 80 XTi ski’s en had Tecnica skischoenen. Ik wil de schoenen gaan vervangen, maar kom niet helemaal uit de betekenis van LV, MV en HV. Omdat online skischoenen kopen wordt afgeraden ben ik naar winkels gegaan en daar hadden ze geen Tecnica dus ook geen kennis ervan… Ik zou graag willen weten of iemand mij kan adviseren…

Ik heb best brede voeten en stevige (voetbal)kuiten, ik heb maat 30 van Tecnica en schoenmaat is normaal gesproken 45. Alvast bedankt

Waarom zou je alleen Technica willen? Merk is bij skischoenen van ondergeschikt belang ten opzichte van pasvorm.

Ga passen, passen en passen. Dan vind je vanzelf de goede schoen.

Verder is maar 30 behoorlijk groot voor een 45 in gewone maat. Ik draag in het dagelijks leven 45,5 - 46 en ski tussen de 28,5 en 29 afhankelijk van merk en type schoen (toerski of alpiene)

Click. Click. Peace

LV, MV en HV staat voor Low Volume, Mid resp High Volume. Een skischoen met LV is meestal smal en heeft meestal een lage wreef. Een High Volume is meestal breed met een hoge wreef. Ik heb 1x een Technica Mach 1 HV gepast in 26,5 (mijn vaste maat). Het viel me op dat hij erg smal toeliep bij de tenen. Dus het zegt ook niet alles.

*bericht bewerkt door DrPhil op 14 okt 2019 11:44

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik ga zoveel mogelijk passen, lijkt me inderdaad ook het verstandigst.

En @larryvdb, lees je van te voren ook even in over hoe skischoenen horen te passen en wat een ‘shell fit’ is.

https://www.bootfitter.nl/informatie/

En verder nog belangrijk om te weten dat er geen halve maten skischoenen bestaan:
29 en 29.5 is hetzelfde. Soms zit er een dikker inleg zooltje in de ‘hele’ maat.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/368789/de-grote-sk…

En verder nog belangrijk om te weten dat er geen halve maten skischoenen bestaan:
29 en 29.5 is hetzelfde. Soms zit er een dikker inleg zooltje in de ‘hele’ maat.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/368789/de-grote-sk…

Slim op 14 okt 2019 14:32

Niet helemaal. Per hele en halve maat is de buitenschaal hetzelfde bij het merendeel van de skischoenen. De binnenschoen is echter meestal wel anders (dikker / dunner). Dus er is echt wel echt verschil in halve maten. Ook doen sommige merken dit weer anders, zelf tussen series is dit weer anders. Dus wederom: passen!

Click. Click. Peace

Niet helemaal. Per hele en halve maat is de buitenschaal hetzelfde bij het merendeel van de skischoenen. De binnenschoen is echter meestal wel anders (dikker / dunner). Dus er is echt wel echt verschil in halve maten. Ook doen sommige merken dit weer anders, zelf tussen series is dit weer anders. Dus wederom: passen!

Rogier op 14 okt 2019 15:46

Ok, ik baseerde mij op dit artikel van een bootfitter van bootdoctors:
https://blisterreview.com/gear-101/boot-fitting-101/boot-fit…, waarin hij dat schrijft.

Jij hebt uiteindelijk honderden meer skischoenen gezien dan ik.

Enfin, dan zou ik in de praktijk nog steeds zeggen, begin met de ‘halve’ maten te passen.
Stel 29.5 is niet heel strak, dan eerst 28.5 passen. Pas daarna de 29 passen, En als je dan 29.0 overweegt te kopen, goed bedenken dat die na een tijd gebruik, heel veel op de 29.5 zal lijken.

*bericht bewerkt door Slim op 14 okt 2019 16:59

…kom niet helemaal uit de betekenis van LV, MV en HV. Omdat online skischoenen kopen wordt afgeraden ben ik naar winkels gegaan en daar hadden ze geen Tecnica dus ook geen kennis ervan…

larryvdb op 14 okt 2019 11:37

Als ze je niet wisten te vertellen (zoals @DrPhil) wat HV, MV en LV betekent, dan moet je in die winkel NOOIT terugkomen voor skischoenen!!!

Ik denk dat de beste info je op dit forum kunt krijgen het adres van een goede bootfitter binnen reisafstand van jou is.

Schoenmaat 45 = mondo 28,5. Je hebt nu te grote schoenen…

Op naar de bootfitter…

En vanwaar je titel ‘skischoenen bij ski’s’? Daar zijn ze voor bedoeld…

@kjiratsiekoedel Technica is een fractie kleiner vaak… in de lengte, maar conclusie is hetzelfde: naar goede bootfitter

Click. Click. Peace

Plaats een reactie