tips Les 4 Vallées Zwitserland

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Quatre Vallées

Wij hebben een appartement geboekt voor de krokusvakantie (laatste week februari) in Thyon. Ik heb hier op het forum al heel wat info kunnen verzamelen over het skigebied les 4 vallées, maar veel info is al gedateerd.

Hier een samenvatting wat ik heb gevonden en persoonlijk interessant vind:

info Thyon:

  • Le Pas’sage heeft erg lekkere pizza’s!
  • Langs dalafdaling Veysonnaz: le caboulis bar/resto
  • Tipi tent: niet eten: duurt lang en weinig keuze
  • L’Alpage onder piste Trabanta: iets duurder (22-45 EUR per hoofdgerecht), maar lekker en mooi uitzicht https://www.alpage-thyon.ch/carte2018
  • Goedkoop winkelen: Aldi Sion - 17,7km & 24min
  • best leuk om in de gaten te houden is de affiche bij de VVV. Soms leuke activiteiten zoals hondensleeën, gratis rondje gluhwein van t dorp, parapenten etcetera.
  • Veel picknick plaatsen langs de pistes
  • wifi access points: http://www.4vallees.ch/fr/fppoi-acces-internet-wifi-31959.ht…

info skigebied:

  • je moet een aantal sleepliften nemen om van Thyon in Verbier te geraken, waardoor je vanuit Thyon toch gauw een uur onderweg bent richting Verbier-gedeelte. Wil je deze vermijden, kan je met de auto rijden: Bestemming Siviez 3007 parking ingeven in de gps - 18,2km & 32min. Eerste skilift opent in Siviez om 8u45.
  • openingstijden van de skiliften: http://www.veysonnaz.ch/fr/domaine-skiable/pratique/horaires…
  • skiles boeken voor 30/9 = 10% korting, na 30/9 nog 3% korting
  • skipas minstens 30d op voorhand kopen = korting? Nog te controleren van zodra ze online te koop zijn
  • skipas Printze nemen: met deze pas heb je al een groot skigebied beschikbaar. Je raakt er zelfs mee tot in Nendaz. Wil je toch nog naar Verbier of de Mont fort doen, dan kan je voor 1 dag een uitbreiding kopen. 2 jaar geleden was dit 19 CHF per dag.

piste aanraders:

  • carve piste: piste de l'ours (Veysonnaz) en de Mayens (de dalafdaling naar Veysonnaz)
  • Dent op de Tracouet, de huisberg van Nendaz. Op deze rustige rode piste kun je heerlijk knallen. De kwaliteit van de sneeuw is vaak erg goed!
  • Chassoure (ook de muur genoemd) in Verbier
  • Col de Mine: dat is een skiroute (dus geen echte piste)tussen 2 grote gletsers in… Je weet niet wat je meemaakt… Het eerste stuk is al ongeloofelijk mooi!! Je skiet door een pad (die is uitgegraven door een shofel, die daar eeuwig staat) tussen 2 grote gletsers in. Ongeveer vanaf de top ski je helemaal naar beneden naar La Tzoumaz… Een route waar je ongeveer 2 uur over doet, maar dit wil je niet missen…
  • Naast de mont fort is de de greppon blanc ook een magnifieke skiroute. Je moet wel de bus terugnemen, maar het is zeker de moeite waard.
  • Verbier: nr 3 is heel erg breed, druk en in het begin steil. Ik vond deze niet heel erg moeilijk. Nr 2 vanaf Mont Fort is een mooie route, is smaller en minder druk. Wat moeilijkere en smalle passages aan het eind. Moeilijkheid van beiden wordt bepaald door de sneeuwcondities.
  • Vooral de gele (plan du fou) zijn buckles en zeer steil, maar niet zo lang. De zwarte er na is goed te doen (donkerrood), maar vaak vrij ijzig, wat het natuurlijk moeilijker maakt.
  • col des Gentianes (behoorlijk lang) en Mont Gele (moeilijk/vaak ijzig) wegblijven als je niet vlot buckles en zwart neemt.

Hebben jullie nog extra tips? Lekker restaurantje of hamburgerbar/pizzeria in Thyon of ergens langs de pistes in het het L4V gebied? Een piste die we zeker niet mogen missen maar die nog niet in het lijstje staat? Mooie picknick locatie langs de piste? Route: over Frankrijk of over Duitsland? (D is 20min langer) Drukte tijdens de krokusvakantie in vergelijking met Oostenrijk? Wifi-points in het gebied buiten Thyon? Andere insider tips?
Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door Fotsirk op 16 okt 2019 14:02

*Nog iets scherper gesteld: als je niet van buckels houdt dan heb je in Verbier niks te zoeken, dan hoef (of zelfs moet) je niet verder te gaan dan Siviez-Tortin. De gewone pistes van Verbier zijn niks bijzonders, en om terug te komen zijn lange zware buckelpistes onvermijdelijk.
*Quatre Vallees is de nr.1 leugenaar wat pistekilometers betreft. 400 km pistes halen ze bij lange na niet. Toch is het voor ervaren skiërs die een uitdaging zoeken waarschijnlijk het mooiste gebied van Zwitserland.
*de afdaling naar Veysonnaz dorp heeft vaak veel ijs, de Worldcup piste is meestal perfect. Ook het onderste deel van de piste Greppon Blanc naar Siviez is vaak ijzig.
*Thyon is qua ligging perfect, maar je hebt wel steeds het gevoel dat je je wijde-pijpen broek moet aantrekken: gedateerd, 70-ies…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 16 okt 2019 14:57

Twee keer krokusvakantie daar geweest (schoolvakantie Noord, dus niet samenvallend met de drukste week van carnaval). In 2017 en 2018. Uitstekende sneeuwcondities en absoluut niet druk. Alleen lunchtijd na afloop lessen was het eventjes druk in de restaurants.
Overigens sliepen wij niet in Thyon zelf, maar hadden wij een chalet in Les Agettes, dus gingen met auto naar de gondel Mayens-de-L’Ours. Nooit in de rij hoeven staan.

Skipas voor alleen Printze was voor ons ruim voldoende omdat de kinderen ‘s morgens les hadden (via ESS Thyon, uitstekend!) en we dus toch niet genoeg tijd hadden om tochten te maken. Maar ruimschoots kilometers binnen het deelgebied. Je zou per dag evt een uitbreiding kunnen doen.

Piste de l’Ours en Mayens (de lange afdaling naar Veysonnaz) allebei echt heerlijke pistes, vooral l’Ours lekker uitdagend en zowaar heel rustig, alle ruimte om eigen lijn te skiën. Het einde daarvan is het steilst!
Dat was ook onze “dalafdaling” want wij parkeerden daar onderaan bij de gondel.

Het funpark van Thyon is ook erg leuk (vooral voor m’n kinderen, ik ben niet zo’n freestyle-held) met verschillende schansen en een mooie boardercross.

Restaurantjes lastig aan te raden omdat ik de namen niet onthouden heb 🤔
Enige naam die ik nog weet is ‘Le Pas’sage ‘. Prima lunch. Dagschotels, a la carte en pizza’s.
Tegenover de uitgang van de gondels (Mayens en Veysonnaz) is een restaurant waar ze heerlijke croutes hebben (en pizza’s, pasta, dagschotels). Reserveren nodig, want druk rond lunchtijd. Deden we wel eens ‘s morgens al, als we boven kwamen met de gondel, voordat we kinderen naar les brachten. Dan wisten we zeker een tafel te hebben.
Maar we lunchten ook wel eens bij een schattige crêperie die van buiten meer een toeristenwinkeltje leek en binnen paar tafeltjes had. Of we deden daar een koffiepauze om te kijken of we onze kinderen langs zagen komen met de les. Geen idee hoe die heette.
Bovenaan de (zwarte) piste Ethérolla is een leuk hutje voor koffie en wellicht ook lunch.

Het is dat we het leuk vinden om steeds nieuwe gebieden te ontdekken, anders zouden we er zó weer naar toe gaan.
Veel plezier!

❄️

*de afdaling naar Veysonnaz dorp heeft vaak veel ijs, de Worldcup piste is meestal perfect.

Wunderkammer op 16 okt 2019 14:42

Klopt, ook mijn ervaring.

❄️

ik vergis me trouwens, waren er 1x in de krokusvakantie (2017) en 1x in de O&N week (‘18/‘19)
Beiden keren echt heel goed te doen qua drukte, zeker als ik hoorde/zag van vrienden die in andere gebieden (Oostenrijk) waren dezelfde periode.

Wij reden via Maastricht, Luik, Luxemburg, Frankrijk. Vooral omdat op moment zelf er meer drukte werd aangegeven op de Duitse wegen.
Hangt er misschien ook vanaf waar vandaan in NL je vertrekt.

❄️

Chassoure Kan soms een onding zijn met ijzige buckels. Entry ff inrutschen en meteen een flink stuk door, skiërs rechts, is ie wel relaxed. Gentiane is vaak wat lekkerder.

Col des mines later i n het seizoen best vroeg pakken ivm opwarming/lawinegevaar… Hangt op een gegeven moment een flinke (plm west) helling vlak boven. Als je dat pad van die shovel hebt, eigenlijk wat eerder er uit klimmen om af te dalen (let op: je volgt dan niet meer de officiële route!) geeft de mooiste afdaling.

Vind persoonlijk de varianten van la mouche vaak erg lekker.

Sion heeft een prima Thai met leuke prijzen

Edwin van Riel

Tipi in siviez kan je zeer lekkere hamburgers eten! Tipi in veysonnaz is leuk om een drankje te doen op de piste.
Ik vond dit wel een leuk gebied. Wij stonden vanuit veysonnaz op een dik uurtje in Verbier. Wel nooit moeten aanschuiven (eerste week januari) . Ik vond die verbindingsstukken en sleepliften totaal niet storend. Ondertussen telkens genoten van de mooie omgeving daar 👌🏻 Veel plezier!

Je hebt al behoorlijk wat research gedaan zie ik. Voor eten en drinken kan ik bevestigen dat Tipi in Veysonnaz zoals eerder al gezegd een leuke tent om een biertje op de piste te drinken, vanaf hier ski je in 200m naar Thyon.
Als het mooi weer is kan je in het gedeelte van Verbier bij Cabane du Mont Fort heerlijke kaasfondue eten met een werkelijk prachtig uitzicht. Kan wel heel druk zijn!

De verbinding veysonnaz siviez is behoorlijk k*t. Allemaal sleepliften. Bij slecht weer gaan deze zelfs niet open. Een lastig verbindingspad dat niet word geprepareerd maakt het compleet. Ik zou als je naar verbier trekt, sowieso de auto naar siviez nemen.

Met een paar zetelliften zou dit een volwaardige verbinding zijn. Nu is het gewoon een stuk dat je best vermijdt.

Bedankt iedereen voor de reacties!
Extra info/tips mag uiteraard nog steeds ;-)

ik kom nu al jaren achtereen on t gebied Thuin/Veysonnaz dus kom maar door met eventuele vragen ;-)

Ik zie hierboven auto naar verbier als tip. Zeker goed idee als je minder gevorderde skiërs bij je hebt maar anders vooral gaan skieen. Scheelt je gerust een uur! wil je toch met de auto? Rij dan naar siviez en ski vanaf daar verbier in. Skieen in verbier doe ik niet heel vaak maar ik vind het wel een Aanrader voor iig een dagtochtje. Ja het is er druk maar dat mag de pret niet drukken. De meeste pistes zijn er prima te doen, ook in drukke periodes. Er zitten weer volop leuke en andere restaurantjes en barretjes en t is gewoon net weer ff een ander uitzicht :-)

Skipas eerder kopen geeft inderdaad korting. Het is niet perse veel maar toch weer een biertje op de piste.

Qua restaurants in Thyon zit er best wel wat her en der aan de piste of in t dorpje. Je kan overal een lekkere chocomelk halen maar voor eten is t maar net waar je zin in hebt. Het wisselt nogal eens maar vorig jaar zat er in thyon 2000 een pizzeria en die was prima. Verder onderaan de rode pistes richting les collons ook een leuk restaurantje als de zon daar schijnt.
Richting veysonnaz zit halverwege een restaurant, te herkennen aan de steile helling die je op moet en de parasols die buiten staan, ook aanrader voor uitgebreide lunch. Die piste wordt overigens inderdaad ijzig dus ook echt prima om na de lunch de andere kant weer op te gaan.
De tipi is overgegaan in nieuwe handen en daardoor beter. Eten was er vorig jaar nog steeds drama maar top voor een drankje.
Verder zit er heel veel leuks onderweg als je naar verbier skiet bijvoorbeeld Les Chottes. Verder overigens ook veel zelfbedieningsrestaurants, die proberen wij altijd te vermijden maar ook daar hebben ze een prima sandwich en drankje.
ik denk halverwege de blauwe piste van siviez zit overigens ook nog een klein houten blokhutje waar ze heerlijke flamkuchen hebben.

Route: wij gaan altijd over Duitsland en rijden het inclusief pauzes altijd in een uurtje of 9/10. Route door D is tot nu toe voor ons altijd zonder echte files of problemen verlopen, ook in schoolvakanties.

Skieen in verbier doe ik niet heel vaak maar ik vind het wel een Aanrader voor iig een dagtochtje

Wat is er qua pistes nog een aanrader? Ik las al van de piste de l'ours en de Mayens richting Veysonnaz. Ken je er nog?
Blijven jullie meestal aan de Thyon-kant van de sleepliften richting Verbier of vind je Nendaz ook de moeite?
Aan de Thyon-kant zie ik 5 niet-sleepliften: ben je daar niet snel op uitgekeken?

Om de hoeveel tijd kan je een bus nemen van Veysonnaz naar Nendaz? Wij zitten in Les Collons 1800: mij lijkt het dan handiger om te skiën naar Veysonnaz en van daar een bus te nemen? Onze kinderen zitten wel op de les in Thyon, dus heel ver kunnen we niet uitwijken, behalve de 2 dagen dat ze met hun skijuf/meester lunchen: is Nendaz dan de moeite, of toch beter 2 dagen Verbier?

*bericht bewerkt door Fotsirk op 22 okt 2019 09:30

Rijden altijd over Luxemburg, Metz, Basel. Klein beetje tol in Fr, maar rustig, betere wegen en alles ohne Baustellen.

Edwin van Riel

Buitenom de gedateerde informatie die je had zijn vooral de liften daar erg gedateerd ;) Natuurtechnisch een erg mooie regio maar helaas wordt er te weinig geinvesteerd om alles up to date te houden.

Born to Ride

Skieen in verbier doe ik niet heel vaak maar ik vind het wel een Aanrader voor iig een dagtochtje

Wat is er qua pistes nog een aanrader? Ik las al van de piste de l'ours en de Mayens richting Veysonnaz. Ken je er nog?
Blijven jullie meestal aan de Thyon-kant van de sleepliften richting Verbier of vind je Nendaz ook de moeite?
Aan de Thyon-kant zie ik 5 niet-sleepliften: ben je daar niet snel op uitgekeken?

Om de hoeveel tijd kan je een bus nemen van Veysonnaz naar Nendaz? Wij zitten in Les Collons 1800: mij lijkt het dan handiger om te skiën naar Veysonnaz en van daar een bus te nemen? Onze kinderen zitten wel op de les in Thyon, dus heel ver kunnen we niet uitwijken, behalve de 2 dagen dat ze met hun skijuf/meester lunchen: is Nendaz dan de moeite, of toch beter 2 dagen Verbier?

Fotsirk op 22 okt 2019 09:28

De l’ours en Mayens zijn de wat langere afdalingen en zijn zeker leuk. Vooral de Lours is een aanrader, van ons gezelschap met gevarieerde niveaus is er voor iedereen uitdaging te vinden op die piste. De lours kan je nog wat verlengen door de etherollalift te nemen en vanaf daar naar beneden te skieen.

Wij blijven meestal op 2 dagen na aan de Thyon kant. 1 of 2 dagen naar verbier of er wordt naar nendaz geskied. Ik moet bekennen dat ik nog nooit van Veysonnaz naar nendaz geskied ben maar heb wel een week in nendaz gezeten en dat is ook leuk om eens naartoe te gaan. De ski route ken ik dus zelf helaas nog niet. Als je twee dagen hebt zou ik zeker 1 naar verbier gaan. Kijk dan of je daar genoeg gezien hebt en ga evt nog een tweede dag of dan naar nendaz.

Qua pistes heb je als je alleen stoeltjes of gondel wilt nemen wel wat weinig keuze. Dan ga je je gauw vervelen. Maar alsnog kan je vanaf de trabantalift richting les masses nog wat leuke kortere rode pakken. Opzich kan je veel routes nemen vanaf daar maar wij pakken regelmatig de sleepliften omdat die veel minder lange rijen hebben en soms op handiger punten uitkomen. Maar dat zie je vanzelf ter plekke ;-)

Bussen weet ik niet. Nemen wij nooit maar staat volgens mij wel op site van de vvv aldaar. Soms is skieen net zo snel maar bus spaart wel je benen 😉

Bedacht me net nog dat in les collons een goede Italiaan zit: la luge

Ik kom al meer dan 2 decennia in 4-vallees om uiteenlopende maar m.n. uitdagende pistes/ routes. Zoals hier vindt je er niet veel. Mooi is de terugweg van Verbier naar Siviez, de afdaling van de Mont Gelé, de afdaling van de Mont Fort rechtstreeks naar Siviez en Plan du Fou. Daarnaast zijn er nog vele skiroutes (dat zijn geen dus) pistes. Eettentjes e.d. heb ik geen verstand van / mening over. Eten in CH is niet betaalbaar voor (vele) Nederlanders. Prijs kwaliteit is zo zo. Veel plezier!!!

Als je via Siviez naar Verbier skiet, check dan wel de eindtijden van de liften. Wij zijn daar een keer bijna gestrand om half vier ‘s middags. En Verbier/Siviez wil je echt niet met de taxi doen.

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Nieuwe reacties zeker nog welkom!
Ik zal hier mijn eigen ervaringen neerpennen begin maart.

Volgende week staat Nendaz op de agenda. We rijden 's nachts, dus verwacht ik rond een uur of 10 onderaan bij de lift te staan.
Heeft iemand ervaring met skilockers en omkleedruimtes bij de ski lift van Nendaz? (reeds navraag gedaan bij het appartement, maar daar had men geen mogelijkheden voor omkleden…)

Dank jullie!

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Mix van skieers in onze groep: beginners, beetje gevorderd en gevorderd. We zien les masses, vanwege de mooie chalets als uitvalsbasis?
Te doen? druk in de voorjaarsvakantie?

Wij zijn er net deze voorjaarsvakantie geweest: het is in vergelijking met Oostenrijk niet druk in de voorjaarsvakantie, we zijn zelfs filevrij naar huis gereden (vertrokken om 6u). Les Masses is prima te doen voor licht gevorderden. Voor ver gevorderden vrees ik dat je toch regelmatig de verbinding naar Siviez zal moeten gebruiken omdat het gedeelte bij Thyon en Veysonnaz te klein is voor een week. De verbinding naar Siviez is wel heel druk rond 10u, soms een kwartier aanschuiven aan een sleeplift (1 keer getimed), en je moet er drie nemen. Later terug in de andere richting (2 sleepliften) om thuis te geraken.
Wel is Thyon een ideaal familiegebied, met prachtige uitzichten en weinig drukte. Veel sleepliften, niet alleen op de verbinding naar Siviez. Ze zijn te vermijden, als je een beetje uitkijkt, maar toch. Voor ons reden genoeg om volgend jaar uit te kijken naar een ander gebied.

*bericht bewerkt door Fotsirk op 07 mrt 2020 21:30

Je kunt naar siviez door bij die 2 slepertjes buitenom het bos in te duiken, maar is wel even zoeken en off-piste.

Edwin van Riel

Plaats een reactie