Sneeuwsituatie Winterberg / Willingen 2019/2020 (Sauerland)

Wij gaan vanaf zaterdag tot en met vrijdag 21 februari. Wat is de verwachting voor aankomende week, kun je de hele week skiën bij deze weersomstandigheden?

@Albert69 veel gaat afhangen van het warmtefront dit weekend. Wordt het alleen warm maar valt er weinig regen dan kan het overgrote deel nog open zijn volgende week. Valt er veel regen dan zal het aanbod een stuk beperkter zijn. Na maandag lijkt het weer regelmatig te gaan sneeuwen, maar is het 1 of 2 graden warmer kan het ook regen zijn. Daar zit nog veel onzekerheid in.

Born to Ride

@Matthijs123 Dank je wel voor jou reactie laten we hopen dat het meevalt met de regen en temperatuur

Ik ga as. Maandag tot en met donderdag. Ben ook zeer benieuwd hoe de weersomstandigheden / ski omstandigheden zijn. Afgelopen weken de verwachtingen in de gaten gehouden maar deze zijn erg wisselend. Wisselt van zeer positief naar minder positief…

Gewoon ernaartoe en het beste ervan maken

*bericht bewerkt door Martijn3011 op 13 feb 2020 16:26

Wow waar Willingen het nog steeds maar van 1 afdaling moet hebben opent Neuastenberg morgen nagenoeg het hele skigebied. Alleen de zwarte afdalingen blijven gesloten. Dat alles met dank aan de vele sneeuwval van afgelopen dagen. Ook vannacht lijkt er nog sneeuw bij te gaan vallen.

Born to Ride

Ik zie het. Ben er blij mee. Morgen reizen we voor een weekendje af naar Neuastenberg. Morgen avond in Winterberg skiën en zaterdag en zondag met de kids in Neuastenberg (om de drukte te vermijden gaan we niet naar Winterberg). Zaterdag zal ook nog wel goed zijn maar ben benieuwd hoe het zondag wordt…

*bericht bewerkt door Bertil op 13 feb 2020 18:37

Wow waar Willingen het nog steeds maar van 1 afdaling moet hebben opent Neuastenberg morgen nagenoeg het hele skigebied. Alleen de zwarte afdalingen blijven gesloten. Dat alles met dank aan de vele sneeuwval van afgelopen dagen. Ook vannacht lijkt er nog sneeuw bij te gaan vallen.

Matthias123 op 13 feb 2020 18:27

Daar zat ik vorige week ook heel dichtbij in het appartement. Wij kenden dat gebied helemaal niet. Is dat alleen natuursneeuw en vergelijkbaar met Niedersfeld?

Nee Jonnie, zowel Neuastenberg als Altastenberg hebben sneeuwkanonnen. Maar zoals de waard van de Schwedenhütte in Altastenberg ons onlangs uitlegde, met name daar wordt niet zo veel in nieuwe ontwikkelingen (bijvoorbeeld moderne sneeuwkanonnen en stoeltjesliften) geïnvesteerd omdat het simpelweg niet lonend is. Neuastenberg timmert denk ik meer aan de weg.

Nee Jonnie, zowel Neuastenberg als Altastenberg hebben sneeuwkanonnen. Maar zoals de waard van de Schwedenhütte in Altastenberg ons onlangs uitlegde, met name daar wordt niet zo veel in nieuwe ontwikkelingen (bijvoorbeeld moderne sneeuwkanonnen en stoeltjesliften) geïnvesteerd omdat het simpelweg niet lonend is. Neuastenberg timmert denk ik meer aan de weg.

kickvanijzendoorn op 13 feb 2020 21:45

er doen verschillende verhalen de ronde. Het bedrijf dat de skiliften in Neuastenberg zou al bijna failliet zijn. Er zijn ondernemers in Winterberg die het wel over zouden willen nemen en er dan flink in willen investeren. In Winterberg lopen ze voorop met de techniek. Op de Poppenberg staat een sneeuwinstallatie die ook bij plus temperaturen sneeuw kan maken. Uit een plastic pijp wordt dan een soort van geschaafd ijs gespoten. Op de Poppenberg en ook op Büre Herrloh (Rauher Bush dacht ik ook) lukt het de Winterbergers daarmee het hele seizoen een piste aan de gang te houden. Dat zou je in Neuastenberg ook kunnen doen. Zodat de belangrijkste piste op de Postwiese, via ee Kanonenrohr naar het begin van de stoeltjeslift altijd open blijft. Maar één zo’n installatie ter grootte van een aantal zeecontainers) kost al snel een miljoen euro. Maar dan is de sneeuwzekerheid gegarandeerd en dat trekt mensen. In Altastenberg lopen ze zwaar achter op Winterberg dus daar kont dan ook bijna niemand. Ze hebben een paar prachtige pistes maar die krijgen ze vaak niet op tijd geprepareerd. Hun mooiste piste, de enige in het Sauerland die aan de FIS-regels voldoet om er wedstrijden te mogen houden, is niet eens besneeuwd. Dan blijven mensen ook weg. Terwijl het een supercharmant skigebiedje is. Flink investeren zou vast lonen, mits de klimaatverandering er niet was. De kans is groot dat de komende winters snel warmer worden en dan zit je met al die ontsierende skiliften. Dan is het landschap voor de rest van het toeristenjaar toch een beetje verpest. Wandelen tussen onttakelde skiliften is geen pretje.

Klimaatverandering? Het is vooral een cyclus. De winters in de VS en Canada zijn juist bijzonder koud, Dit kan zomaar weer onze kant op kantelen.
Op lange termijn (sinds begin vorige eeuw) zien we in Winterberg in de wintermaanden nauwelijks opwarming, wel minder sneeuwval, hetgeen ook met heel schoen lucht te maken heeft (= minder mist = minder uitsneeuwende mist en hogere maxima in het zonnetje)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Wow waar Willingen het nog steeds maar van 1 afdaling moet hebben opent Neuastenberg morgen nagenoeg het hele skigebied. Alleen de zwarte afdalingen blijven gesloten. Dat alles met dank aan de vele sneeuwval van afgelopen dagen. Ook vannacht lijkt er nog sneeuw bij te gaan vallen.

Matthias123 op 13 feb 2020 18:27

Daar zat ik vorige week ook heel dichtbij in het appartement. Wij kenden dat gebied helemaal niet. Is dat alleen natuursneeuw en vergelijkbaar met Niedersfeld?

jonnie op 13 feb 2020 20:17

In Willingen zijn de vijf belangrijkste pistes besneeuwd. Het punt is dat Willingen pistes heeft die een stuk langer zijn. Dat is prachtig, maar je hebt ook meer kanonnen nodig. Daarbij komt dat die prachtige Ettelsberg open is. Her is hoogheide. Daardoor heeft de zon en dooiwind er meer grip op. Als het mooi vriesweer is, met oostenwind, dan lukt het de sneeuwmakers in Willingen ook zonder natuursteeuw mooie pistes te maken, maar met dit kwakkelweer is dat heel lastig. Met -2 en droge wind kunnen de kanonnen aan (met -4 nog efficiënter) maar na een paar dagen lekker skieën regenen ze binnen een paar dagen weg. Regen is funest voor sneeuw en regenen doet het deze winter helaas heel vaak. Een voorbode van ons nieuwe klimaat? Ik vrees het ergste. Maar ik hoop toch nog op een paar koude winters. Want Willingen vind ik een schitterende plek, die prachtige vergezichten die je daar hebt. Je kijkt er verder dan in de Alpen. Oh ja, twee jaar geleden hoorde ik dat ze in Willingen na 1 maart niet meer mogen besneeuwen, om de natuur te beschermen. De Ettelsberg is een bijzonder hoogheidegebied dat zomers veel wandelaars trekt. Dat toerisme willen ze ook houden.

Klimaatverandering? Het is vooral een cyclus. De winters in de VS en Canada zijn juist bijzonder koud, Dit kan zomaar weer onze kant op kantelen.
Op lange termijn (sinds begin vorige eeuw) zien we in Winterberg in de wintermaanden nauwelijks opwarming, wel minder sneeuwval, hetgeen ook met heel schoen lucht te maken heeft (= minder mist = minder uitsneeuwende mist en hogere maxima in het zonnetje)

Harry(Winterberg) op 13 feb 2020 22:40

…dan leef je toch in ontkenning. De klimaatverandering is al bezig, we leven er midden in. En je hebt helemaal gelijk als je zegt dat er een cyclus is, er zijn ups en downs maar de trend is een stijgende lijn. Het kan volgend jaar zomaar een hele koude winter worden, en het jaar erop ook. Dat heeft ook met de zogenaamde poolwervel te maken, die deze winter voor koude lucht zorgt in Noord Amerika. Het vervelende en beangstigende is, is dat we niet weten hoe snel het zal gaan. De warme golfstroom uit Mexico richting de Noordpool kan zelfs veranderen. Het is niet raadzaam om met het klimaat te stunten, zoals de mensheid nu doet. Ik hoop dat het niet snel gaat want ik hou van winters, vooral in Winterberg.

*bericht bewerkt door MaartenAmsterdam op 13 feb 2020 22:55

Neuastenberg staat er financieel goed voor, altastenberg staat er inderdaad beduiden minder goed voor. Neuastenberg heeft zeer goede winters gehad de laatste jaren. Ze hebben inderdaad wat schulden door de bouw van de stoeltjeslift maar het zijn gezonde schulden die ze makkelijk in een aantal jaren af kunnen lossen. De stoeltjeslift heeft ook deze winter al verrassend veel dagen kunnen draaien doordat ze alle mobiele sneeuwkanonnen ronde de afdaling daar gepositioneerd hebben. Ze kopen daar ook ieder jaar wel weer een nieuw sneeuwkanon er bij. Voor deze winter hadden ze het grootste en nieuwste kanon van demaklenco nieuw aangeschaft en het jaar daarvoor een grote tf10.

Born to Ride

Nee Jonnie, zowel Neuastenberg als Altastenberg hebben sneeuwkanonnen. Maar zoals de waard van de Schwedenhütte in Altastenberg ons onlangs uitlegde, met name daar wordt niet zo veel in nieuwe ontwikkelingen (bijvoorbeeld moderne sneeuwkanonnen en stoeltjesliften) geïnvesteerd omdat het simpelweg niet lonend is. Neuastenberg timmert denk ik meer aan de weg.

kickvanijzendoorn op 13 feb 2020 21:45

er doen verschillende verhalen de ronde. Het bedrijf dat de skiliften in Neuastenberg zou al bijna failliet zijn. Er zijn ondernemers in Winterberg die het wel over zouden willen nemen en er dan flink in willen investeren. In Winterberg lopen ze voorop met de techniek. Op de Poppenberg staat een sneeuwinstallatie die ook bij plus temperaturen sneeuw kan maken. Uit een plastic pijp wordt dan een soort van geschaafd ijs gespoten. Op de Poppenberg en ook op Büre Herrloh (Rauher Bush dacht ik ook) lukt het de Winterbergers daarmee het hele seizoen een piste aan de gang te houden. Dat zou je in Neuastenberg ook kunnen doen. Zodat de belangrijkste piste op de Postwiese, via ee Kanonenrohr naar het begin van de stoeltjeslift altijd open blijft. Maar één zo’n installatie ter grootte van een aantal zeecontainers) kost al snel een miljoen euro. Maar dan is de sneeuwzekerheid gegarandeerd en dat trekt mensen. In Altastenberg lopen ze zwaar achter op Winterberg dus daar kont dan ook bijna niemand. Ze hebben een paar prachtige pistes maar die krijgen ze vaak niet op tijd geprepareerd. Hun mooiste piste, de enige in het Sauerland die aan de FIS-regels voldoet om er wedstrijden te mogen houden, is niet eens besneeuwd. Dan blijven mensen ook weg. Terwijl het een supercharmant skigebiedje is. Flink investeren zou vast lonen, mits de klimaatverandering er niet was. De kans is groot dat de komende winters snel warmer worden en dan zit je met al die ontsierende skiliften. Dan is het landschap voor de rest van het toeristenjaar toch een beetje verpest. Wandelen tussen onttakelde skiliften is geen pretje.

MaartenAmsterdam op 13 feb 2020 22:35

Het is dat ik nu in een appartement aan die kant van Winterberg zat dat ik het zag dat je daar ook kan skiën. Voor mensen zoals ik die nog maar een paar keer zijn geweest hoor je eigenlijk alleen maar over Winterberg en Willingen. En Niedersfeld wist ik omdat je daar langs komt als je naar Winterberg gaat. Dus ik denk een beetje meer promotie voor het gebied zou denk ik ook een goede zaak zijn. Zeker als je er meerdere dagen bent. Ik denk dat wij zaterdag en zondag dan ook zeker daar waren gaan skiën op in Winterberg zelf.

@jonnie er zijn nog veel meer skigebieden in het Sauerland.

De grootste kan je hier vinden:
https://www.wintersport.nl/skigebieden/regio/sauerland…

Daarnaast heb ik een keer een topic gemaakt over nog een hoop kleine gebiedjes in het Sauerland:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/437387

Born to Ride

Niedersfeld is deze winter hopeloos en het ziet er niet naar uit dat het nog iets gaat worden de komende weken. Hetzelfde geldt natuurlijk voor alle andere skigebiedjes die zijn aangereden op natuursneeuw. Het laagje sneeuw van de laatste dagen was veel te weinig en zelfs dat beetje zal uiterlijk zondag weer verdwenen zijn. Als laatste sterft de hoop, ook bij mij, maar realiteit is dat er de komende jaren steeds meer skiliften in gebieden als Sauerland, Eifel, Ardennen (die laatste twee hebben nauwelijks nog sneeuw in de laatste winters) gaan verdwijnen. Triest, maar begrijpelijk natuurlijk.

Aangewezen…

Niedersfeld is deze winter hopeloos en het ziet er niet naar uit dat het nog iets gaat worden de komende weken. Hetzelfde geldt natuurlijk voor alle andere skigebiedjes die zijn aangereden op natuursneeuw. Het laagje sneeuw van de laatste dagen was veel te weinig en zelfs dat beetje zal uiterlijk zondag weer verdwenen zijn. Als laatste sterft de hoop, ook bij mij, maar realiteit is dat er de komende jaren steeds meer skiliften in gebieden als Sauerland, Eifel, Ardennen (die laatste twee hebben nauwelijks nog sneeuw in de laatste winters) gaan verdwijnen. Triest, maar begrijpelijk natuurlijk.

kickvanijzendoorn op 14 feb 2020 10:50

Voor ons is het inderdaad helemaal jammer dat het helaas praktisch niet mogelijk is om in de Ardennen meerdere dagen of zelfs maar voor een dagje te skiën. Omdat de Ardennen vanuit Breda best wel dichtbij zijn.
@matthias bedankt voor de links.

Iemand een update over winterberg, als ik de webcams bekijk wordt ik er niet heel vrolijk van…

Morgen nog slecht, dinsdag weer winter

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Daarna weer herfst.

Bla, bla, bla.

Kort samengevat: kwakkelweer.

Vrijdagavond in Winterberg geskied. Was prima alleen de sneeuw uit de snowmakers is niet echt fijn skiën. Alles ligt op hoopjes en dat is oppassen geblazen. Voor je techniek goed maar om lekker naar beneden te zoeven minder fijn. Blijkbaar waren wij niet de enige. Bij de lift (volgens mij de Bremberg Express) waar pistes zonder snowmaker sneeuw liggen was het relatief druk druk. Bij de Poppenberg en Quickjet schoof je zo het poortje door. echt een groot verschil.
Zaterdag op de Postwiese in Neuastenberg geskied. Daar hadden we een huisje gehuurd. Was allemaal maar net te doen qua hoeveelheid sneeuw. Einde van de middag erg zwaar op het onderste deel. Ook allemaal hoopjes erg natte sneeuw. Wat wil je met 10 graden en de zon er bij. Toch wel genoten moet ik zeggen. Toen we vanmorgen op stonden en ik naar buiten keek schrok ik me rot. Alle sneeuw buiten de pistes was compleet weg geregend. Mede ook door de wind i.c.m. de hoge temperatuur. Pistes bleven gesloten. De Obere Postwiese was niet meer om aan te zien. De helft was bruin/groen en modderig. We hadden gepland eind van de middag naar huis te gaan. Dat werd begin van de middag. Erg jammer. Ik ben benieuwd of Winterberg een beetje te doen was vandaag. Nog iemand daar geskied vandaag?

Winterberg morgen erg beperkt, vanaf dinsdag opnieuw beter, weekend weer slechter… Exact hetzelfde als vorig jaar :midden in de week redelijk tot goed, weekenden matig…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Wij hebben vanmorgen nog geskied, eerst direct om 9 uur alleen, daarna met onze jongens (3 & 5)
Om 9 uur viel me de piste kwaliteit nog alleszins mee. Je zag alleen al op veel plekken behoorlijk grote plekken gras er doorheen komen. Om 10:30 kon je de Brembergkopf (Piste 10) eigenlijk al niet meer fatsoenlijk af. Dat was meer groen/bruin dan wit. En onderaan lag een zwembad. 😱
De 10A (bij de lopende band) was nog goed te doen, alleen was daar onderaan de lift net voor de poortjes de sneeuw bijna helemaal weg. Dus daar ging je met de ski’s over een laagje water op de stenen.
Poppenberg was 's middags aardig hobbelig.

Op de fotos op de sneeuwhoogte app af te gaan ligt er weer een laagje natuursneeuw in winterberg. Hopelijk kunnen ze a.s nacht sneeuw bijmaken zodat ze bremberg ook weer open kan.
Lijkt me realistisch? Ligt nog genoeg oude sneeuw van vorige week…

@Legenden het probleem is het onderste, iets steilere stukje van de bremberg. Dat was gisteren helemaal kaal. Het bovenste stuk is inderdaad geen probleem. Het word dus nog erg spannend of ze het weer kunnen openen. Al sneeuwt het nog steeds hard op dit moment.

Born to Ride

Kunnen ze daar niet 3 vrachtjes sneeuw op gooien op dat onderste stuk? Er staat een snowmaker op piste 10a poppenberg, iets doorschuiven en klaar, of denk ik nu te moeilijk

Kunnen ze daar niet 3 vrachtjes sneeuw op gooien op dat onderste stuk? Er staat een snowmaker op piste 10a poppenberg, iets doorschuiven en klaar, of denk ik nu te moeilijk

Legenden op 19 feb 2020 08:41

Het grote probleem is dat het verschillende eigenaars zijn. Ze zitten wel samen in het skipasverbond maar onderling loopt niet alles even lekker en samenwerken zit er dus buitenom het noodzakelijke vaak niet in.

Born to Ride

Het wil echt niet deze “winter”, om gek van te worden voor die mensen. Ook het beetje sneeuw dat nu is gevallen is snel weer weg. Mild, milder, noch milder, je wordt er niet vrolijk van…

Plaats een reactie