Skiadvies vergevorderde skiër

Hallo iedereen

Voor een vriend zoek ik wat hulp in verband met de juiste skikeuze. Het gaat om iemand van 1,87m groot die 68-70kg weegt. Que skiniveau heeft hij in Zwitserland Prince noir behaald en daarna nog 2 jaar privé les om de puntjes zo wat op de i te leggen. Hij skiet dus sportief/agressief en kan zowat alles aan wat op zijn pad ligt (heb hem zelf al zien skiën): op de piste carve-koning en ziet ie een stukje diepsneeuw duikt hij er zeker en vast ook in, hoe steil ook, met piste/race ski's. Hij is opzoek naar een ski die dus een beetje 'all-round' is, maar zeker geen brede ski! Dus niet all-round groter dan 85mm etc… Eerder zoals ski-instructeurs die op SL latten ook in de diepsneeuw er mee wegkunnen - want dat doet ie zelf ook. Dus zoals vermeld, all-round, maar in zeer beperkte mate. Hij skiet vooral korte-middellange bochten, maar hoofdzakelijk kort. En een lat met meer piste-race karakter. Moest je na deze uitleg nog niet helemaal weten wat ik nu bedoel; zijn oog is al op de Head Worldcup Rebels iSL gevallen. Dus iets in die trend.

Qua budget is er vrij spel en gaat het dus van Wedze tot Stöckli (hier zijn er veel mogelijke modellen vond ik als ik de beschrijvingen wat las?), gewoon wat het best erbij zou passen. Wat zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt!

Een paar schaatsen.

In die race-categorie maar dan nét wat allrounder:

Rossignol Hero Elite Plus TI

Maar eh, een carvekoning, die ook off-piste alles kan op dezelfde latten, heeft toch wel genoeg kennis en ervaring om zelf te weten wat-ie wil leren lijkt me ;)

Edwin van Riel

Maar eh, een carvekoning, die ook off-piste alles kan op dezelfde latten, heeft toch wel genoeg kennis en ervaring om zelf te weten wat-ie wil leren lijkt me ;)

evr66 op 18 okt 2019 18:00

Heeft tot nu toe altijd gehuurd (is 19 jaar ondertussen) dus kreeg gewoon altijd het beste van de verhuur, maar dat is meestal altijd dezelfde merken etc

  • mensen, die er dagdagelijks mee bezig zijn of er gewoon meer van weten, hun advies vragen daar kan je volgens mij niets fout mee doen

Hij skiet vooral korte-middellange bochten, maar hoofdzakelijk kort. En een lat met meer piste-race karakter. Moest je na deze uitleg nog niet helemaal weten wat ik nu bedoel; zijn oog is al op de Head Worldcup Rebels iSL gevallen.

pieter-janvanhove op 18 okt 2019 17:39

skiet vooral middellange bochten (r 13-16) en oog was op de iRace gevallen* (maar dat is iets te weinig allround vreest ie)

Maar eh, een carvekoning, die ook off-piste alles kan op dezelfde latten, heeft toch wel genoeg kennis en ervaring om zelf te weten wat-ie wil leren lijkt me ;)

evr66 op 18 okt 2019 18:00

Het zal je verbazen hoeveel geschoolde skiërs, ook mensen met Landes bijvoorbeeld, echt geen idee hebben van de verschillende soorten ski’s. Helemaal niet erg, maar inderdaad niet wat je verwacht.

Stöckli Laser WRT-ST.

Allereerst: Als hij de mogelijkheid heeft gewoon gaan testen.
Als dat niet mogelijk is dan wordt het een lastiger verhaal, want carve koning op de piste vraagt al gauw om een rasechte GS of SL en de ‘diepsneeuwduiker’ vraagt eerder om een freeride-achtige variant. Ik denk dat de enige oplossing is om 2 paar ski’s aan te schaffen, want als je er tussenin gaat zitten lever je hoe dan ook ergens in. Een echte race-knaller komt minder tot zijn recht in de poeder, en de echte poederbakken laten te wensen over op de harde geprepareerde pistes. Het niveau dat je beschrijft haal ik niet, maar ik heb voor de strakke dagen een set atomic doubledeck SL ski’s om te carven en voor de pap/poederdagen een set armada TST ski’s. Als je ze in depot hebt staan onderaan de piste heb je binnen no-time geruild en aangepast aan de omstandigheden.

@robinvandeneertwegh het ding is dat het hem niet zo veel uitmaakt dat hij op beide een beetje moet inleveren. Het ene vindt hij dan weer te racy waarmee je bijna niets anders kan dan dat en brede ski’s vindt hij ook niet echt iets. Dus dat inleveren is niet zo van belang

Pak dan eens een flinke GS. Heb gezien dat wanneer je echt goed ben, daar alles goed mee lukt, van short turn op de piste, flinke buckels tot poeder. Waren een paar FIS GS latten, radius 27m trouwens, dus met een tandje rustiger zou deze kerel best kansen moeten maken.

Edwin van Riel

Volkl Racetiger SL in 170cm? Radius van 13,4m, stabiel, in de poeder geen idee, buckels gaan goed.

Volkl Deacon 74 pro?
https://youtu.be/XTeAf71RSCI

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 19 okt 2019 10:45

Ik zeg een setje freestyle twintips met radius van ongeveer 16m en wat rocker.
Kun je lekker mee carven, poeder raggen en springen.

@sjaak27 sl voor de buckels? Lijkt me wenselijker om wat meer te rutschen dan teveel te snijden. Liever iets minder denk ik, iets rechtere lat zeg maar?

Edwin van Riel

Ik zeg een setje freestyle twintips met radius van ongeveer 16m en wat rocker.
Kun je lekker mee carven, poeder raggen en springen.

Hessel op 19 okt 2019 10:50

leuke optie!

Edwin van Riel

Das altijd weer beter, maar het gaat zeker wel. Maar goed, omdat het meer een piste-race karakter moet hebben.

@sjaak27 daarom neig ik meer naar de GS hoek, in de poeder ook lekkerder (alhoewel niet ideaal) dan een sl.

Blijft lastig als je eigenlijk alles in 1 wil

Edwin van Riel

Klopt, die Deacon is, denk ik, een betere keuze dan.

Jaja @Hessel die snapt het!

Freeride = Life

Plaats een reactie