Zoon wil een parkeerjaar ski en/of snowboardleraar worden

Hallo allemaal,

Mijn zoon is afgelopen jaar geslaagd voor zijn HAVO. Hij is na de zomer een HBO opleiding begonnen, maar komt er nu eigenlijk al achter dat hij niet de juiste keuze heeft gemaakt en wil met deze opleiding stoppen. Hij wil nu gaan werken en zich heroriënteren en dan komend jaar een andere -hopelijk beter passende- studie oppakken.

Na de eerste teleurstelling van mijn kant hebben we besloten om dan misschien maar van de nood een deugd te maken en dit schooljaar dan maar als een parkeerjaar te gaan zien. Als het mogelijk is lijkt een seizoen ski en of snowboard leraar in Oostenrijk hem wel wat (en mij ook!) Hij is 17, dus nog jong zat en kan nog een heel leven lang werken.

Dus de vraag; hoe pak je zoiets aan? Ik heb even in wat oudere topics hier gezocht en ben terecht gekomen op de site van Snowsports Nederland. Die hebben verschillende mogelijkheden tot het halen van een Anwarter. Ik ga naar de eerstvolgende open dag met hem om te zien of het past.

En dan? Dan heb je een Anwarter. Hoe kom je dan in dienst bij een ski school en wat komt daar verder allemaal bij kijken?

Ik begrijp dat er een aparte Anwarter is voor ski leraar en voor snowboard leraar. Is er ook een combinatie mogelijk, of moet je dan beide opleidingen doen?

Alle tips, info en links zijn welkom!

PS: ja ik weet dat Google mijn vriend is, dus ik ga zo meteen zelf ook zeker verder speuren, maar ik realiseer me ook dat eind oktober best laat is om hier mee te starten, dus is haast geboden, om komend winter seizoen nog iets te kunnen doen.

  1. Zie t niet als parkeer jaar, de tijd staat niet stil! Maar als t voortschrijdende leven waarin je altijd leert.
  2. In t kader van leren: zoekt hij nu zelf ook dingen uit?

Dag Ton,

Veel vragen van jullie staan beantwoord op deze pagina:

https://www.wintersport.nl/vereniging/skileraar-snowboardler…

Daar staat ook een overzicht van verschillende aanbieders van opleidingen en wat de voor en nadelen zijn.

Vindt je zoon het leuk om na een jaar Oostenrijk les te geven in Nederland, zoek dan eens contact met een wintersport organisatie in de buurt:

https://www.wintersport.nl/wintersport-in-de-buurt

Uit ervaring weten we dat er genoeg organisaties zijn die staan te springen om goede gemotiveerde leraren.

Laatste tip aansluitend bij de vorige reactie, laat hem zelf ook lekker dingen uitzoeken 😀.

Succes!

*bericht bewerkt door Roel-B op 23 okt 2019 07:18

Ik heb hier de afgelopen weken ook een aantal topics voorbij zien komen waarbij er naar ski/boardleraren werd gezocht, vaak ook inclusief opleiding, verblijf etc. Volgens mij staat er hieronder ook 1 van een zwitserse organisatie.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en links.

Ten aanzien van zelf doen en uitzoeken; jazeker, maar zijn besluit om te stoppen is letterlijk gisterenavond genomen/ gecommuniceerd. Zijn eerste ingeving was iets te gaan zoeken in de horeca ofzo. En daarop door filosoferend zijn we samen op ski en/of snowboard leraar gekomen. Omdat dat interessanter en uitdagender is, en dat je dat als een levensles kunt zien.

En of we het dan parkeerjaar, tussenjaar of iets anders noemen vind ik niet zo relevant. Het is gewoon leven. Was het niet John Lennon die zei: “Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

@ G11ling

Dank je. Ga ik even naar op zoek.

Wordt hij dit jaar nog 18?

Meerderjarigheid is in veel gevallen waarschijnlijk een vereiste om te kunnen lesgeven, of eventueel om de opleiding te volgen.

Dat is nogal een belangrijk detail om de volgende stappen te plannen.

Nee, hij wordt pas in augustus 18.
Wat ik van de site van Snowsports Nederland begreep kun je een Anwarter halen vanaf je 16e en zou je dan ook vanaf die leeftijd les kunnen/ mogen geven.

Als iemand dat kan bevestigen/ ontkrachten dan hoor ik het graag.

Een tip van mijn kant: als hij gaat voor de weg van de minste weerstand en in Oostenrijk zou willen lesgeven is Anwärter een optie. Je leert er in de basis beter van skiën/boarden. Qua lesgeven sloeg mijn Anwärter nergens op. Er zijn dan betere opleidingen. En ja, natuurlijk leer je het vooral in de sneeuw zelf…

Mooi plan, benieuwd waar jullie (goed) terecht komen!

Kijk even op de website van Snowlife. Super organisatie en zullen zeker nog wel de mogelijkheid hebben om deze winter Anwärter te halen op de Kitzsteinhorn en te werken in een skischool. De prijs is fair tegenover de community en hulp die je krijgt. Gewoon even bellen en je bent al een stuk verder.

snowlife.nl

*bericht bewerkt door Roestini op 23 okt 2019 12:10

Beste @Ton
Ik wil me er eigenlijk niet mee bemoeien.
Ik weet als vader dat het begeleiden van kinderen soms een uitdaging kan zijn.
Over je zoon.
“Dit vind ik wel leuk dat vind ik wel leuk” Een opleiding beginnen en dan weer stoppen. Doe dan maar horeca of toch skileraar. Hij weet kennerlijk niet wat hij echt wil.
Heb je wel eens aan een beroepskeuze test voor hem gedacht.Om nou eens te kijken waar echt zijn kwaliteiten en passsies liggen. Ik weet dat het de vraag niet was. Maar ik denk dat je hiermee moet beginnen om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen. O ja … alles positief bedoeld
hoor .👍

Heeft hij al ervaring met werken met een groep, bijvoorbeeld bij een sportvereniging als trainer van de junioren? Les geven is iets anders dan zelf goed kunnen skieeën. Het moet je wel liggen. En er is niets mis met in de horeca werken. Integendeel, het is een vak waar je je eindeloos in kunt ontwikkelen. Helaas is in Nederland horeca iets wat je er als student even bij doet. En dat merken we dan ook vaak in de Nederlandse horeca. Als je er even wat centen scoort omdat je wat tijd op moet vullen dan leer je er weinig en is het zonde van je tijd als je 17 bent en je je wilt ontwikkelen.

,

*bericht bewerkt door MaartenAmsterdam op 23 okt 2019 14:18

Hoi Ton,

Vorig jaar heb ik de Anwarter Skileraar opleiding bij Snowsports Nederland in December en heb daarna een seizoen gewerkt in Oostenrijk.

Je hebt ook een Duaal opleiding (skien en snowboarden) weet alleen of wanneer die in het seizoen is.
Mijn ervaring is wel dat veel mensen met een duaal voor 90% worden ingezet als skileraar (daar is gewoon meer vraag naar). Dus daar moet je dan wel rekening mee houden. Je kan ook alleen voor skileraar gaan en op je vrije dagen lekker zelf gaan snowboarden.

Snowsports Nederland helpt goed met het vinden van een leuke skischool voor je. Ik zou gezien de leeftijd van je zoon wel kiezen voor een klein gebied/school (dat je geen nummer bent, maar iedereen van de skischool kent). Maar daar kan Snowsports Nederland ook goed in adviseren.

Verder moet zoals hierboven genoemd het lesgeven/omgaan met kleine kinderen je ook leuk lijken. Zeker zijn leeftijd is de kans groot dat hij vooral de jongste groepen krijgt. (dus voornamelijk in kinderland is). Dus kinderen vermaken is het belangrijkste. Skien is daarbij een hulpmiddel ;) zolang ze maar vrolijk zijn aan het einde van de dag.

Tot slot zou ik het zeker aanraden om te doen. Je leert veel leuke mensen kennen, bent lekker actief bezig, je wordt zelfstandiger.

*bericht bewerkt door Dirk_Simpie op 23 okt 2019 14:57

Mocht je zoon deze winter als ski- en/of snowboardleraar willen werken dan zijn er nog mogelijkheden genoeg.

Je kunt het laten regelen via een organisatie (snowlife, snowminds, snowsports nederland) of je kunt zelf actie ondernemen.

Als je zelf actie gaat ondernemen:

  1. Nadenken waar je zoon wilt gaan werken. Welk gebied/dorp? Wat zoekt hij?
  2. Contact opnemen met skischolen en informatie inwinnen.
  3. Aanmelden bij het skilerarenverband van die regio voor de anwarter.

Uitgebreidere info in het topic: alle ins en outs om skileraar te worden.

Specifieke vragen stel ze vooral!

Thank God summer is over!

Bijzonder veel dank allemaal. Eerst maar even wat reacties:

@Roestini; Dank je! Ga zaterdag naar hun kennismaking in Zoetermeer. Klinkt wel goed. Ook dat je snowboarden en skiën kunt combineren.

@Hooykaas; Lijkt met niet zo vreemd dat je op je 16e/ 17e niet precies weet wat je wil. Dat wist ik ook niet. Ik denk dat 99,9% van de bevolking dat niet weet. Horeca/ skileraar zie ik beiden niet als een carrière, maar als een baantje. (In Nederland althans. Wat MaartenAmsterdam heel terecht opmerkt. Dat verklaart zeker heb abominabele niveau van horeca in ons land, met name in de bediening)

@ MaartenAmsterdam & Dirk_Simpie ; Denk wel dat hij met kinderen om kan gaan en les kan geven. Heeft inderdaad wat ervaring als jeugd trainer en geeft bijles Wis- en natuurkunde aan kinderen van kennissen.

@ Lisa.; dank je. Ik denk dat we even voor de makkelijke weg gaan, omdat het natuurlijk allemaal best kort dag is. De kogel is nog geen 24 uur door de kerk en het wintersport seizoen staat voor de deur. Ik zou het heel leuk vinden als dit werkelijkheid zou worden. Dus moeten er snel spijkers met koppen geslagen worden.

@ yeti_girl; Dank je! Die kunnen vanavond nog een mailtje tegemoet zien denk ik.

Super bedankt voor het meedenken allemaal. We gaan vanavond een plan de campagne maken en dan mag mijn zoon zijn borst nat gaan maken. Ik wil hem in de juiste richting zetten en eventueel financieel ondersteunen, maar de rest zal hij toch zelf moeten doen.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

Denk wel dat

*bericht bewerkt door Ton_ op 23 okt 2019 20:18

Voor als hij zijn grenzen meer wil verleggen (en wat geld te besteden heeft…): in Canada zijn er meerdere aanbieders die en gap year program aanbieden in de winter. In een maand of 3 werk je aan je eigenvaardigheid en word je opgeleid tot level 1 of 2 instructeur. Level 2 is internationaal erkend, daar zou hij dan volgend seizoen mee aan de slag kunnen.

*bericht bewerkt door moderator op 24 okt 2019 04:17

Setting forth in the universe

Beste @Ton
Ik wil me er eigenlijk niet mee bemoeien.
Ik weet als vader dat het begeleiden van kinderen soms een uitdaging kan zijn.
Over je zoon.
“Dit vind ik wel leuk dat vind ik wel leuk” Een opleiding beginnen en dan weer stoppen. Doe dan maar horeca of toch skileraar. Hij weet kennerlijk niet wat hij echt wil.
Heb je wel eens aan een beroepskeuze test voor hem gedacht.Om nou eens te kijken waar echt zijn kwaliteiten en passsies liggen. Ik weet dat het de vraag niet was. Maar ik denk dat je hiermee moet beginnen om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen. O ja … alles positief bedoeld
hoor .👍

Hooykaas op 23 okt 2019 12:21

Uit eigen ervaring, Was ook die leeftijd en wist ook niet wat ik wilde, Ofja in iedergeval niet naar school. Ik was een slechte Student, Havo niet afgemaakt, Van een Mbo ‘‘afgetrapt’’ Uiteindelijk de richting retail gedaan Mbo niveau 3, Daarna niveau 4. Uit eindelijk bij een grote retailer kunnen doorgroeien, Omdat de Storemanager toen doorhad dat ik het wel kon. Hij heeft me nog door mn HBO heen geholpen, En uiteindelijk een goede baan op niveau daar gehad. Na een aantal jaar besloten om even een tussenjaar te nemen, Ben vertrokken naar Oostenrijk, nu zijn we middels een paar jaar verder. Heb een huis, Pracht van een vriendin. Goede baan. Enige wat nog onbreekt is een hond en een junior.

Moraal van het verhaal. Het komt altijd wel goed. En op die leeftijd mag je ook een studie verknallen en het toch niet leuk vinden. Er zijn meerdere wegen naar Rome. En als t een jaartje langer duurt, Is dat maar zo. Ken ook iemand, beste van de klas, hoogste punten Dikke studie. Heeft later ook geheel anders uitgepakt.

Laat hem die ervaring opdoen, 3 maanden zonder papa en mama, zelf koken, zelf de was doen, en ja hij komt echt wel een of meerdere avonden strontbezopen om 5 uur smorgens uit de apresski, En ook dat hoort erbij en bij het volwassen worden. Ik denk dat het hem sterker zal maken.

echte mannen lopen naar boven,

@martijnuiterwijk: Goed verhaal.
Komt altijd goed.

Aftellen maar!

@martijnuiterwijk plus heleboel.

Click. Click. Peace

@Ton_ zie persoonlijk bericht!

Thank God summer is over!

Haha @martijnuiterwijk je hebt zeker een punt. Waar je even aan voorbijgaat is dat dit soort bespiegelingen veel gemakkelijker op afstand te maken zijn, dan wanneer het je eigen vlees en bloed betreft ;)

Kan me in het geval van @Ton_ best voorstellen dat dit even wat kopzorgen geeft. Wellicht heeft zoonlief straks eerder een hond (en junior ;) ;) ;) ) verzameld dan jij ;)

Edwin van Riel

@Evr66, Eens, Maar ik kan me nog goed herrineren hoe gelukkig mijn ouders soms waren met mijn keuzes en acties. Als je wat ouder bent ga je dat ook begrijpen haha.

Wat betreft die hond, zolang niemand een allergie heeft zal dat nog het minste probleem zijn. En wat betreft Junior… die uitleg is online wel te vinden ,)

echte mannen lopen naar boven,

Zelf regelen en de organisaties die van alles “garanderen” links laten liggen.

Kies een gebied uit waar hij wil wil gaan werken en solliciteer bij de skischolen daar. Over het algemeen zitten ze te springen om Nederlandse leraren.

Baangarantie heb je echt niet nodig en verzekering via de skischool icm met de eigen reisverzekering (bv NSKIV bijvoorbeeld, zij hebben dekking voor leraren, of via Snowsports Academy).
Tiroler Verband, Snowsports Academy (is Wiener Verband), dit kan via de Nederlandse of Oostenrijkse tak, of SBSSV staan goed aangeschreven.

Het scheelt veel geld, wat je uiteindelijk meer dan goed kunt gebruiken ter plekke (skilerarenbier is niet alles :)) en de eisen die gesteld worden tijdens de opleiding zijn over het algemeen hoger (en worden dus anders gewaardeerd binnen de skischool), zij hoeven immers geen bepaald aantal skileraren met diploma “af te leveren”.

Beste @Ton

Ik wil me er eigenlijk niet mee bemoeien.
Ik weet als vader dat het begeleiden van kinderen soms een uitdaging kan zijn.
Over je zoon.
"Dit vind ik wel leuk dat vind ik wel leuk" Een opleiding beginnen en dan weer stoppen. Doe dan maar horeca of toch skileraar. Hij weet kennerlijk niet wat hij echt wil.
Heb je wel eens aan een beroepskeuze test voor hem gedacht.Om nou eens te kijken waar echt zijn kwaliteiten en passsies liggen. Ik weet dat het de vraag niet was. Maar ik denk dat je hiermee moet beginnen om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen. O ja … alles positief bedoeld
hoor .👍

Hooykaas op 23 okt 2019 12:21

Uit eigen ervaring, Was ook die leeftijd en wist ook niet wat ik wilde, Ofja in iedergeval niet naar school. Ik was een slechte Student, Havo niet afgemaakt, Van een Mbo ''afgetrapt'' Uiteindelijk de richting retail gedaan Mbo niveau 3, Daarna niveau 4. Uit eindelijk bij een grote retailer kunnen doorgroeien, Omdat de Storemanager toen doorhad dat ik het wel kon. Hij heeft me nog door mn HBO heen geholpen, En uiteindelijk een goede baan op niveau daar gehad. Na een aantal jaar besloten om even een tussenjaar te nemen, Ben vertrokken naar Oostenrijk, nu zijn we middels een paar jaar verder. Heb een huis, Pracht van een vriendin. Goede baan. Enige wat nog onbreekt is een hond en een junior.

Moraal van het verhaal. Het komt altijd wel goed. En op die leeftijd mag je ook een studie verknallen en het toch niet leuk vinden. Er zijn meerdere wegen naar Rome. En als t een jaartje langer duurt, Is dat maar zo. Ken ook iemand, beste van de klas, hoogste punten Dikke studie. Heeft later ook geheel anders uitgepakt.

Laat hem die ervaring opdoen, 3 maanden zonder papa en mama, zelf koken, zelf de was doen, en ja hij komt echt wel een of meerdere avonden strontbezopen om 5 uur smorgens uit de apresski, En ook dat hoort erbij en bij het volwassen worden. Ik denk dat het hem sterker zal maken.

martijnuiterwijk op 24 okt 2019 08:37

Goed verhaal en ook zeker een mogelijkheid, maar vergeet niet, je ziet het soms ook de andere kant op gaan. Ik heb goede kennissen die skiles gingen geven in oostenrijk, die daarom hun studie/baan opgaven om 10 jaar verder en een drankprobleem rijker terug te keren in NL, waar ze het nog steeds niet op een rijtje krijgen.

Gezonde portie verstand, wilskracht en bemoeienis van de ouders is heus niet gek, hoor! Juist door hun levenservaring weten ze een hoop. En ja, ik heb een hoop dingen gedaan die mijn ouders niet oke vonden, waarbij de verhouding 'had ik maar geluisterd' en 'op mijn manier kwam ik er ook', prima uitgebalanceerd is.

*bericht bewerkt door sneeuwkabouter op 24 okt 2019 12:07

Snowlife, heel goede ervaring mee.
Yuri en Monique helpen iedereen echt heel goed en persoonlijk, vanaf het allereerste contact, bij de kennismaking, tijdens de opleiding, maar ook na het behalen van de opleiding en tijdens het werk, en zelfs daarna nog.

En als je dat dan allemaal voor de eerste keer hebt meegemaakt, dan kun je best denken: dat had ik zelf ook wel kunnen regelen, zo’n Anwärter opleiding via SBSSV, onderkomen tijdens de opleiding, solliciteren bij diverse skischolen (je komt echt wel aan de bak, zeker als je een heel seizoen wilt lesgeven).
Maar het is tegelijkertijd verdomd handig dat Yuri en Monique dat op een leuke manier fantastisch voor je regelen.

Snowlife, heel goede ervaring mee.
Yuri en Monique helpen iedereen echt heel goed en persoonlijk, vanaf het allereerste contact, bij de kennismaking, tijdens de opleiding, maar ook na het behalen van de opleiding en tijdens het werk, en zelfs daarna nog.

En als je dat dan allemaal voor de eerste keer hebt meegemaakt, dan kun je best denken: dat had ik zelf ook wel kunnen regelen, zo’n Anwärter opleiding via SBSSV, onderkomen tijdens de opleiding, solliciteren bij diverse skischolen (je komt echt wel aan de bak, zeker als je een heel seizoen wilt lesgeven).
Maar het is tegelijkertijd verdomd handig dat Yuri en Monique dat op een leuke manier fantastisch voor je regelen.

phma op 24 okt 2019 13:42

eens yuri helpt mijn skischool ook ieder jaar met de juiste mensen. Altijd goed geregeld!

echte mannen lopen naar boven,

Lekker makkelijk, alles in één:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/482132

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Plaats een reactie