Filmen en monteren van wintersportbeelden: tips & tricks

Ik heb een DJI vision plus drone en vind het geweldig, als wij op vakantie zijn of uitstapjes met de boot gaat die altijd mee. Of ik hem iedere keer gebruik is iets anders :D

Wat wil je ermee doen? op ski vakantie?

Ik pak mijn drone wel niet mee op ski vakantie, te veel moeite, de hele dag het gesleur voor maar 20min beelden, en boarden en vliegen tegelijk lukt toch niet.

Ja, het plan is om het te gebruiken voor een ski filmpje. Ons verblijf is vlak aan de piste, dus op zich zou het sleuren nog te doen zijn.

Dan zou ik het doen, kan je prachtig beelden maken.

hier is mijn eerste filmpje gemaakt met de drone in september

Omdat ik een goede actiecamera te duur vind voor het aantal keren dat hij wordt gebruikt, gebruik ik een Nikon P300 fotocamera om wintersportbeelden te maken. De beeldkwaliteit is te vergelijken met een Gopro 4 m.u.v. slowmotion en beeldstabilisatie.

Momenteel houd ik de camera in de hand zonder handschoenen (koud!) en de beelden trillen nogal op snelheid. Ik dacht aan een monopod/handstatief of eventueel een stabilisator om beide problemen op te lossen.

Heeft er iemand ervaring met onderstaande stabilisator?

http://www.statiefshop.nl/product/201228/category-189851/sev…

Of geeft een simpele monopod/handstatief a 15euro al een rustiger beeld?

Leg er 30 tientjes bij en je hebt een gopro Hero en heb je dit dure ding niet nodig :p

Antwoord op je vraag: dit lijkt als een gyroscoop te werken dus zal dit een rustig(er) beeld geven. Hoe dit in een “actie moment” is weet ik niet, dit lijkt me er namelijk niet voor gemaakt

@RR ik kan je nu al zeggen dat dit type stabilisatie nooit gaat werken op de piste. Zeker in het formaat niet. Ik gebruik zelf een grote variant voor een grotere camera maar weet uit ervaring hoe je er mee om moet gaan dat dat niet te doen gaat zijn op de piste. Ik zou voor een monopod/handstatief gaan…

Ik zou hier ook niet mee op de piste gaan. Ik zou eerder een camera aanschaffen met een goede beeldstabilisator (naar mijn mening is die van Sony beter dan de standaard van de GoPro) of de beelden softwarematig stabiliseren (in dat geval zou mijn voorkeur uitgaan naar GoPro icm met goede software). Een andere simpele tip is om je camera ondersteboven te plaatsen op (het einde van) de stok (niet als je jezelf filmt maar een ander). Vervolgens de beelden weer 180 graden draaien. Als de camera hangt aan je skistok ipv erop staat, worden de beelden al minder schokkerig omdat het zwaartepunt reeds lager is. Hierbij geldt hoe langer de stok, hoe meer je arm de trillingen opvangt ipv de camera; hefboom.

''Powder to the people''

Bedankt voor de reacties! Het wordt een handstatief.

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de color correction van wintersportbeelden. Ik weet dat het per camera heel erg verschillend is hoe de beelden er niet bewerkt uitzien en je dus niet makkelijk kan zeggen wat nou een soort basis is voor de color correction van de beelden, maar ik vroeg met toch af of er niet een soort ‘basis’ color correction is? Wat bijvoorbeeld een beetje standaard is om te doen met je saturation etc.?

@Joris3 : Op pagina 11 hebben we al over kleurcorrectie gesproken. De basisworkflow geeft je een neutraal beeld waarna je zelf nog extra kleurcorrectie kan doen om er een persoonlijke touch aan te geven.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/48270?page=11…

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@Joris3 : Op pagina 11 hebben we al over kleurcorrectie gesproken. De basisworkflow geeft je een neutraal beeld waarna je zelf nog extra kleurcorrectie kan doen om er een persoonlijke touch aan te geven.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/48270?page=11…

Lieven op 21 jan 2015 18:29

Bedankt! Pagina overgeslagen toen ik het forum aan het doorlezen was, dus precies dat deel gemist.

Toevallig afgelopen week weer kleurcorrectie gedaan in Final Cut Pro X (doe ik altijd in Final Cut… kan ook met Premiere pro werken want heb een windows… maar kleurcorrectie lukt me alleen goed in Final Cut vreemd genoeg… maar ligt aan mij gelukkig).

De GoPro is inderdaad erg geel, zeker vergeleken met mijn gewone videocamera. Maar je kan bij Final Cut (en andere programma’s vast ook) de kleuren in de highlights, midtones en shadows apart aanpassen. Als je geel verminderd in de highlights krijg je een mooier resultaat als wanneer je alle geel verminderd.

Blauw toevoegen kan trouwens ook, is zelfde effect.

Mijn video volgt hopelijk vandaag op Wintersporters. Staat al op mijn telefoon-geheugenkaartje… maar heb geen adapter mee naar full-size SD kaart en verbinden met de PC kan ook niet (hardwaredefect van de telefoon).

Ik heb afgelopen jaar een macbook air gekocht ivm dat mijn windows laptop van dat moment het niet trok om de goprofilmpjes goed te bewerken. Een mega goede upgrade, maar naar mijn gevoel niet voldoende genoeg. Ik zit er nu heel hard over na te denken om een macbook pro aan te schaffen, alleen ik twijfel tussen de 13 inch en de 15 inch. Wanneer ik de 13 inch wil, dan zou ik de tweede stap in zijn soort willen, maar bij de 15 inch de eerste stap in zijn soort.
Het gaat om nogal een bedrag, vandaag mijn vraag hier, wat raden jullie aan. Ik werk met Final Cut Pro

let's get this party started!!

@Flensje , persoonlijk zeg ik dat overstappen onzin is. Heb meer dan een jaar lang prima kunnen editten met m’n Air, totdat 4K om de hoek kwam kijken. Als je je edit monteert in “Proxy” zou je met je Air echt totaaaal geen problemen moeten ondervinden. Zet hem weer terug op “Optimized / Original” als je gaat color correcten en renderen en voila.

Mocht je niet weten wat in Proxy editten is, google/youtube het dan even ;)

[quote]Ik heb afgelopen jaar een macbook air gekocht ivm dat mijn windows laptop van dat moment het niet trok om de goprofilmpjes goed te bewerken. Een mega goede upgrade, maar naar mijn gevoel niet voldoende genoeg. Ik zit er nu heel hard over na te denken om een macbook pro aan te schaffen, alleen ik twijfel tussen de 13 inch en de 15 inch. Wanneer ik de 13 inch wil, dan zou ik de tweede stap in zijn soort willen, maar bij de 15 inch de eerste stap in zijn soort.
Het gaat om nogal een bedrag, vandaag mijn vraag hier, wat raden jullie aan. Ik werk met Final Cut Pro[post] Flensje op 6 feb 2015 21:16[/post][/quote

Heb ook naar een macbook pro gekeken, helaas zijn ze voor mij iets te duur… maar er is hoop ;-)

http://www.apparata.nl/nieuws/prijzen-macbooks-gaan-dit-jaar…

of de site https://www.iused.nl/253-gebruikte-macbook-pro goed in de gaten houden…

@Flensje , persoonlijk zeg ik dat overstappen onzin is. Heb meer dan een jaar lang prima kunnen editten met m’n Air, totdat 4K om de hoek kwam kijken. Als je je edit monteert in “Proxy” zou je met je Air echt totaaaal geen problemen moeten ondervinden. Zet hem weer terug op “Optimized / Original” als je gaat color correcten en renderen en voila.

Mocht je niet weten wat in Proxy editten is, google/youtube het dan even ;)

Rene op 6 feb 2015 21:41

Ik doe de proxy inmiddels al. Ik erger me wel aan het feit at de air toch te vaak hapert.

Nog een andere vraag voor de final cut pro gebruikers. Welke plugins adviseren jullie extra.

let's get this party started!!

@Flensje , persoonlijk zeg ik dat overstappen onzin is. Heb meer dan een jaar lang prima kunnen editten met m’n Air, totdat 4K om de hoek kwam kijken. Als je je edit monteert in “Proxy” zou je met je Air echt totaaaal geen problemen moeten ondervinden. Zet hem weer terug op “Optimized / Original” als je gaat color correcten en renderen en voila.

Mocht je niet weten wat in Proxy editten is, google/youtube het dan even ;)

Rene op 6 feb 2015 21:41

Ik doe de proxy inmiddels al. Ik erger me wel aan het feit at de air toch te vaak hapert.

Nog een andere vraag voor de final cut pro gebruikers. Welke plugins adviseren jullie extra.

Flensje op 7 feb 2015 12:34

Ik denk dat je beter kan kijken of je Air het wel trekt, als je video gaat bewerken en doet dit zonder problemen (afgezien van de eventuele tijd) zou ik bij de Air blijven.

De Pro zal wat sneller zijn en zeker de 15" heeft een veel betere videokaart, maar dan praat je wel over een prijs van ca. €2000,- wat wel een hoop is. Persoonlijk zou ik de Air testen of het wel voor jouw prettig werkt voordat je weer een hoop investeerd voor een Pro.

@Flensje,

Wil je perse een laptop blijven gebruiken?
Zo niet, dan is misschien een Mac mini iets voor je?
Die is verkrijgbaar met een i7 processor 2,6GHz en Intel Iris Graphics grafische kaart.

Dezelfde video kaart als in:
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2013)
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Mid 2014)
Mac mini (Late 2014) with 2.6GHz, 2.8GHz, or 3.0GHz processor

Ik gebruik een Mac mini met een i7 processor en heb er zelf extra geheugen en een 256gb ssd ingezet.
Werkt super snel en video bewerken gaat moeiteloos.
Als je nog een beeldscherm/tv hebt staan met een dvi/hdmi aansluiting dan kan je die gebruiken op de mac mini!

Als je een pc neemt met Mac kan je nog veel goedkoper uit zijn. maar dan moet je wel redelijk wat doorzettingsvermogen hebben… dus ik raad het zelf niet aan, maar het kan wel. Dan weet je dat de optie bestaat (Hackintosh)

heb het zelf draaien en bewerk er ook op. Maar was wel even prutsen om goed te krijgen. (hackintosh)

Ik gebruik de Mac zo’n 16 uur per dag op verschillende locaties. Het is voor mij dus wel handig als ik een laptop heb. Was ik daar niet zo afhankelijk van, dan was ik zeker overgestapt op een Imac.

let's get this party started!!

Video van mijn eerste week boarden in St Anton - Lech Arlberg staan hier


GoPro Hero 4 Black Snowboarding St Anton and Lech - Arlberg Austria 2015

Alle beelden zijn gemaakt met GoPro Hero 4 Black in 1080p of 1080s
Monteren via GO pro studio voor MAC werkt prima voor mij en is erg
eenvoudig in gebruikt.
Daarnaast heb ik onderstaande accessoires gebruikt

  • UK pro FLOATING 54" TELESCOPING POLE
  • 2 extra batteries
  • GO pro dual charger
  • Cube array 10.000 mah (powerbank)
  • Burton zoom back ( ivm accessoires en spiegel reflex camera )
  • HERO4 Black
  • GoPro App
  • GoPro Studio
  • Smart Remote
    -64GB Lexar MicroSDXC Memory Card
    -Dual Battery Charger + Battery (for HERO4)
    -Anti-Fog Inserts

Video van mijn eerste week boarden in St Anton - Lech Arlberg staan hier

Alle beelden zijn gemaakt met GoPro Hero 4 Black in 1080p of 1080s
Monteren via GO pro studio voor MAC werkt prima voor mij en is erg
eenvoudig in gebruikt.
Daarnaast heb ik onderstaande accessoires gebruikt

  • UK pro FLOATING 54" TELESCOPING POLE
  • 2 extra batteries
  • GO pro dual charger
  • Cube array 10.000 mah (powerbank)
  • Burton zoom back ( ivm accessoires en spiegel reflex camera )
  • HERO4 Black
  • GoPro App
  • GoPro Studio
  • Smart Remote
    -64GB Lexar MicroSDXC Memory Card
    -Dual Battery Charger + Battery (for HERO4)
    -Anti-Fog Inserts [post] Spektakel op 10 feb 2015 19:23[/post]

Mooie beelden. Alleen jammer dat je enkel POV beelden hebt. Dat gaat voor veel mensen toch snel vervelen. Voor jezelf natuurlijk minder :). Maar als je de mogelijkheid hebt om je te laten filmen (wat heel goed kan met een telescoping pole) zou ik dat zeker eens proberen.

en ik neem aan dat je in die rugzak ook de drie-eenheid mee hebt? ivm off-piste lawinegevaar ^_^

Een vraag voor de FCP gebruikers. Ik heb een shot waar nu op blijkt dat de mic geen audio heeft opgenomen, althans zo lijkt het; als ik hem afspeel hoor ik niks :). Maar als je beter kijkt zie je toch iets van een geluidsspoor op de achtergrond of is dit een standaard afbeelding van FCP die getoont wordt wanneer audio ontbreekt? Ik hoop het eerste en dat ik het ergens mee naar voren kan krijgen.

null

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

toevallig op de solo knop gedrukt?
http://support.apple.com/kb/PH12571

Nee en hij staat in m’n library.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

De film heeft het wel geluid, dus voordat je het importeert?? Heb je het geluid niet per ongeluk uitgeschakeld??

Nou daar lijkt het inderdaad dus op maar het staat gewoon aan. Hieronder een ander filmpje dat hetzelfde heeft. Hij is geschoten met dezelfde camera. En hierop zie je dus (en ik hoor het) dat er wel iets van geluid onder zit, maar wat je hoort is alleen een ‘kraak’ af en toe.

En ik heb een hele reeks tegelijk geïmporteerd en andere filmpjes hebben wel gewoon geluid.

null

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Als je het filmpje opent met quicktime (dus niet in FCP X) heb je dan wel geluid? dus gewoon het bestand op je schijf openen?

Nee, dan heb ik ook geen geluid. Vandaar het vreemde dat FCP op de achtergrond wel een geluidsspoor weergeeft…
Dus ik denk jeey d’r valt nog wat geluid te redden… ! :) Maar het lijkt er meer op de FCP mij voor de gek zit te houden… maar ook dit lijkt me weer onwaarschijnlijk :P

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

-BUMP-

Iemand anders nog ideeën???

-desperate- :(

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Plaats een reactie