ski-advies - budget damesski (1week per jaar - gigi-schaal 5)

Let wel op. Terugsturen van ski’s vanuit NL naar het buitenland is meestal héél erg duur.

Ik heb de atomic vantage x77 te koop ( zie dit forum)

Ik heb vorige week testski’s gekocht nadat ze me van Outdoor XL 5 foto’s hadden toegestuurd, met de mededeling erbij dat de ski’s er nog keurig uitzagen.
Dat bleek ook zo te zijn. Is natuurlijk ook een kwestie van een goed (in dit geval telefonisch) gesprek met een medewerker. Bespaarde mij uiteindelijk ook ruim 200 auto km.

Hen48

Ik heb de atomic vantage x77 te koop ( zie dit forum)

Moniqueske op 30 okt 2019 20:34

Hi @Moniqueske
1m42 lijkt me te kort
Toch bedankt voor het aanbod.

Glide on!

@Vivace: wat is eigenlijk de reden dat jij dit vraagt en niet zij??

@MiVe

Wat is de reden dat jij dit wil weten ?

Born to run. B.S.

@MiVe
Reden dat ik dit post: ik ben de skifanaat in huis.

Mijn vrouw gaat graag een week per jaar mee met de familie naar de bergen, maar is veel minder enthousiast over skitechniek.
Tot nu toe heeft ze steeds skis en schoenen gehuurd, maar sinds enkele weken heb ik haar overtuigd om uit comfortoverwegingen haar eigen schoenen te kopen (en ook om een heleboel tijd te besparen omdat we telkens toch wel een uur of meer in de skiverhuur stonden op zoek naar skischoenen die goed genoeg rond haar smalle voeten passen).
Dit gaf dan de vraag achteraf of we niet ineens naar skis zouden kijken.
Het moesten dan wel skis zijn die haar veel vertrouwen geven op haar huidig niveau.
Als ze op zichzelf vooruitgang zou kunnen maken (ze neemt niet graag les) is dat meegenomen omdat onze kinderen beter (en sneller) beginnen skiën.

Hoewel de prijs van de testski Fischer My Turn 68 zeer aantrekkelijk is, primeert de keuze voor een ski waar ze zich goed op zal voelen op de prijs.
Ik ben er dan ook nog steeds niet uit of deze toch niet te hooggegrepen voor haar niveau zullen zijn.
in de ANWB test van 2018 krijgen ze geen slechte commentaar (“De Fischer My Turn 68 hoort bij de meest sportieve ski’s uit deze categorie. Dit is niet de standaard instapski, maar wel zeer stabiel en vergevingsgezind. Hierdoor is het echt een ski voor ambitieuze beginners die de volgende stap willen maken.”.)
Beoordeling
Veelzijdigheid 5
Comfort 4
Easy Skiing 3
Lichtgewicht 4
https://www.anwb.nl/vakantie/wintersport/skien/skitest/2018/…
op de worldskitest kijgt deze ook super goede scores op alle vlakken
https://www.worldskitest.com/en/results-tests-and-evaluation…

In de ANWB test zie ik echter andere skis die qua omschrijving beter overeenkomen met de huidige skistijl van mijn vrouw:
vb Head Absolut Joy
De Head Absolut Joy doet zijn naam eer aan: dit is een voor dames die lekker relaxt willen cruisen, zonder al teveel kracht te hoeven zetten. De ski presteert uitstekend in alle soorten bochten en ondergronden. Geen ski voor sportieve skiërs, maar een uitstekende keuze voor de genieters!
Beoordeling
Veelzijdigheid 4
Comfort 5
Easy Skiing 5
Lichtgewicht 5
https://www.anwb.nl/vakantie/wintersport/skien/skitest/2018/…
-> prijs online 275 EUR in 153cm

of de Salomon W/Max 6 / Salomon S/Max W6 / Salomon S/Max W8 / Völkl Flair 76 Elite ook in dezelfde prijsklasse te vinden zijn (

Glide on!

Kennisje van ons, was geen kanjer, had die “Absolut Joy” gehuurd 2 of 3 jaar terug. Was er helemaal gek van en heeft uiteindelijk eenzelfde setje gekocht. Zij zit qua skistijl aardig in de buurt van jouw vrouw.

Verder: “Als ze op zichzelf vooruitgang zou kunnen maken (ze neemt niet graag les) is dat meegenomen omdat onze kinderen beter (en sneller) beginnen skiën.”

Sorry, als je echt vooruitgang wilt boeken, ontkom je niet aan lessen. Als het met materiaal oplosbaar is, kon ik de worldcup langzamerhand wel inschrijven, maar helaas ;)

Edwin van Riel

Kennisje van ons, was geen kanjer, had die "Absolut Joy" gehuurd 2 of 3 jaar terug. Was er helemaal gek van en heeft uiteindelijk eenzelfde setje gekocht. Zij zit qua skistijl aardig in de buurt van jouw vrouw.

Zat zij ook in een vergelijkbare gewichtsklasse?

Sorry, als je echt vooruitgang wilt boeken, ontkom je niet aan lessen. Als het met materiaal oplosbaar is, kon ik de worldcup langzamerhand wel inschrijven, maar helaas ;)

evr66 op 31 okt 2019 10:40

Weet ik, ik probeer zelf steeds ook nog enkele uren priveles te boeken per vakantie (en ik heb al lang geen competitieambities meer).
Mijn vrouw beseft ook wel dat ze lessen nodig heeft om vooruitgang te boeken, maar is voorlopig tevreden met de manier hoe ze het skigebied doorkruist (in rustige cruizing mode).
Eens de kinderen sneller worden zal ze zichzelf misschien verplicht voelen om toch overstag te gaan en priveles te nemen. Ik ga haar niet pushen hierin, ze moet het zelf echt willen.

*bericht bewerkt door Vivace op 31 okt 2019 11:39

Glide on!

Kennisje van ons, was geen kanjer, had die "Absolut Joy" gehuurd 2 of 3 jaar terug. Was er helemaal gek van en heeft uiteindelijk eenzelfde setje gekocht. Zij zit qua skistijl aardig in de buurt van jouw vrouw.

Zat zij ook in een vergelijkbare gewichtsklasse?

Sorry, als je echt vooruitgang wilt boeken, ontkom je niet aan lessen. Als het met materiaal oplosbaar is, kon ik de worldcup langzamerhand wel inschrijven, maar helaas ;)

evr66 op 31 okt 2019 10:40

Weet ik, ik probeer zelf steeds ook nog enkele uren priveles te boeken per vakantie (en ik heb al lang geen competitieambities meer).
Mijn vrouw beseft ook wel dat ze lessen nodig heeft om vooruitgang te boeken, maar is voorlopig tevreden met de manier hoe ze door het skigebied doorkruist (in rustige cruizing mode).
Eens de kinderen sneller worden zal ze zichzelf misschien verplicht voelen om toch overstag te gaan en priveles te nemen. Ik ga haar niet pushen hierin, ze moet het zelf echt willen.

Vivace op 31 okt 2019 10:58

Leeftijd en gewichtsklasse vergelijkbaar schat ik zo in ;)

Edwin van Riel

Bij worldskitest 2018 valt de MyTurn in dezelfde categorie als de Salomon Smax 6. De 6 is de laagste in de lijn van de smaxen. Snowworld heeft ze als verhuurski’s dacht ik. Dat zijn dus wel hele makkelijke ski’s. Eigenlijk min of meer net boven beginnerski”s.
Wat wel een sportieve ski is, is de MyCurv68. Dat is echt een ski voor gevorderde.
De Flair 76 die je noemt valt bij de Worldskitest ook indezelfde categorie als de MyTurn.
Het enige nadeel zou ik vinden dat hij wat smal is. Dat heeft ook een voordeel: daardoor draait hij makkelijker.
In de test van WST zit ook de Atomic Cloud 9. Je had het eerder over de 8. Dat lijkt me dan ook een goede kanshebber.
Overigens kun je de MyTurn waarschijnlijk makkelijk verkopen als hij niet bevalt. Eigenlijk min of meer gratis proberen dus.

Wat is er mis met een wedze ski in de verhuur?

echte mannen lopen naar boven,

Wat is er mis met een wedze ski in de verhuur?

martijnuiterwijk op 31 okt 2019 12:46

Dat je tegen dezelfde prijs als huur voor 1 week, 2de hands kunt kopen (bij dezelfde moederorganisatie!) wil waarschijnlijk iets zeggen
https://www.skioccas.com/fr/pack-ski-femme/62-pack-ski-wed-z…

Ik gok dat de kostenbesparingen in de constructie van de skis tot resultaat hebben dat deze sneller afgeleefd zullen zijn dan skis waarin duurdere technieken gebruikt zijn. Voor particulier gebruik (1 a 2 weken per jaar) maakt dat veel minder uit dan voor gebruik in de verhuur (30 tot 50 verhuurdagen per seizoen).

Glide on!

Zonet de bestelling geplaatst voor de Fischer My Turn 68 in 155cm als testski voor 169 EUR bij Skihandel Heeze.
Als de staat van de skis niet goed genoeg zou zijn, mag ik ze terugdoen, maar dit zou geen probleem mogen zijn volgens de chatmedewerker.
Als na testen in Landgraaf de skis niet zouden bevallen kan een inruil naar een ander model besproken worden.
(En in het allerslechtste geval staan ze na de vakantie tweedehands te koop).

Bedankt alleszins aan iedereen voor het meedenken en de adviezen.

Ik laat iets weten als ze binnengekomen zijn.

Glide on!

Om deze thread af te sluiten:

Ik had de Fischer MyTurn 68 in November ontvangen, maar heb ze teruggestuurd omdat ze visueel toch te afgeleefd waren om mijn vrouw een plezier mee te kunnen doen (enkele diepe gaatjes in het belg tot aan de kern, spleet tussen kant en belag, krassen aan bovenzijde, half verwijderde verhuurstickers/andere helft heel moelijk te verwijderen, veer voor zijdelingse beweging van 1 binding stuk).
Les geleerd: 2de hands skis altijd gaan bekijken, want dit waren volgens mij geen testskis maar gewoon verhuurskis.

Ik ze wel zonder enige kosten kunnen terugbrengen (moest toch voor het werk in de buurt zijn), dus de service van de winkel was wel in orde.

Uiteindelijk heb ik dan een nieuwe set Rossignol Famous 6 - 156cm gekocht (247.5 EUR geleverd).
Ondertussen heeft mijn vrouw hier een eerste skiweek mee gedaan en ze was enorm enthousiast.
Daar waar ze vroeger vaak onzeker was op (Franse) rode pistes, had ze er nu plezier in om ook hier naar beneden te gaan.
Alles leek haar te lukken op deze skis, dus dit was zeker een goede aankoop.

Glide on!

Nette samenvatting, iedereen blij lijkt me.

Edwin van Riel

Nette samenvatting, iedereen blij lijkt me.

evr66 op 6 jan 2020 15:04

zeker weten (alleen jammer dat de vakantie al gedaan is)

Glide on!

Nette samenvatting, iedereen blij lijkt me.

evr66 op 6 jan 2020 15:04

zeker weten (alleen jammer dat de vakantie al gedaan is)

Vivace op 6 jan 2020 15:10

Joh, het seizoen is nog jong ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie