Oostenrijks skigebied meest lijkend op een Franse

Wie kan mij vertellen wat het meest op een Frans lijkend skigebied is in Oostenrijk?
Ik heb het niet over après ski, gezelligheid, eten, maar alleen over de infrastructuur.
Dus lijkend op L3V, Paradiski, of Espace Killy: groot, aaneengesloten, mogelijkheid tot ski in ski out.
Achtergrond: ik ga al 15+ jaren naar Frankrijk en ik ben een beetje klaar met de Franse ongezelligheid, Frans eten, Franse “après ski” enzo (mijn mening). Maar ik ben fan van de skimogelijkheden in de genoemde skigebieden. Ben ook in Zillertal geweest en vorig jaar in de Dolomieten.

Kostenaspecten even niet van belang in deze fase.

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 05 nov 2019 11:10

Voor ski-in/ski-out kan je bijvoorbeeld in Hochsölden terecht. Qua infrastructuur vind ik in Oostenrijk Ischgl het meest doordacht.

Echt ski in ski out is bijna niet te vinden in Oostenrijk, maar ik dacht aan SHLF en dan in Hinterglemm. Daar zijn wel accommodaties aan de piste te vinden. En als geld echt geen rol speelt, dan misschien Lech of één van de andere hoger gelegen dorpjes in Ski Arlberg, maar dat weet ik slechts van het voorbij skiën, want een verblijf daar is voor mij niet te betalen :-)

Ik zou eens kijken naar Saalbach-Hinterglemm of het gebied van Wilderkaiser. Als het mag wat kosten zit je in Lech ook wel goed.

  • Weliswaar niet extreem groot qua skigebied, maar Obergurgl/Hochgurgl biedt wel wat ski in ski out.
  • Serfaus-Fiss-Ladis: weliswaar (meestal) niet echt ski in ski out, maar met grote ski depots aan de liften en alle hotels op maximaal 10 minuutjes stappen wel bijna net zo comfortabel
  • Lech en dan vooral Oberleg en Zürs
  • St. Anton: weliswaar (meestal) niet echt ski in ski out, maar met grote ski depots aan de liften en alle hotels op maximaal 10 minuutjes stappen wel bijna net zo comfortabel
  • Saalbach-Hinterglemm: weliswaar (meestal) niet echt ski in ski out, maar met grote ski depots aan de liften en alle hotels op maximaal 10 minuutjes stappen wel bijna net zo comfortabel

Ok ok thanks, er komt nog niet iets heel onbekends uit. En als ski in ski out minder prio is?

Dolomiti Superski! Sud Tirol, is toch een beetje Oostenrijk ;)

Even a bad day skiing is better then a good day at work

De ‘grote’ Oostenrijkse gebieden zijn op één hand te tellen:
Sölden, Serfaus, Ischgl, St. Anton en misschien Saalbach.

Die laatste schaar ik al snel onder de categorie ‘aaneengeschakeld’ (soms alleen d.m.v. de skipas)
Daaronder vallen o.a. Montafon, Zillertal, Skiwelt, Zugspitz en Ski Amadé.

Daarna natuurlijk nog vele kleinere gebieden die op geen manier vergelijkbaar zijn met de giga Franse gebieden.
Dus nee, de vergelijking is sowieso moeilijk te maken en eindigt altijd in een battle tussen de Oostenrijkse gezelligheid en de Franse ski-in/ski-out mogelijkheden.

Kurzras in het Schnalstal, ook (net) Italië.
Even lelijke infrastructuur en bijgevolg ongezellig als die Franse gebieden. :p

Bla, bla, bla.

Dus nee, de vergelijking is sowieso moeilijk te maken en eindigt altijd in een battle tussen de Oostenrijkse gezelligheid en de Franse ski-in/ski-out mogelijkheden.

Jay op 5 nov 2019 11:52

Vergelijken kan altijd. Daarom vroeg ik ook naar een gebied dat het meest lijkt op de 3 Franse gebieden. Het blijkt dus, zo te lezen, dat er geen enkel Oostenrijks gebied dezelfde infrastructuur heeft als “de grote 3”.

Je wens is een groot Oostenrijks gebied. Dat zijn toch wel de usual suspects.
Ischgl is gewoonweg erg goed van opzet, met goede verblijfsmogelijkheden in Samnaun.
Serfaus ook goed. Kijk in Sölden eens naar verblijven rondom Ausser- of Innerwald. Königsleiten is ook een leuke bestemming. Alleen geen reusachtig skigebied maar wel per skibus verbonden met Wildkogel Arena en Zillertal 3000.
Hinterglemm kan dicht aan de piste, maar heeft een compleet ander skigebied qua beleving t.o.v. Frankrijk

*bericht bewerkt door Bennie op 05 nov 2019 12:57

Voor mijn gevoel zat Ischgl het meeste in de buurt, maar dan wel accommodatie vlakbij de lift nemen.

Voor mijn gevoel zat Ischgl het meeste in de buurt, maar dan wel accommodatie vlakbij de lift nemen.

Tiny-M op 5 nov 2019 12:52

Die zijn best duur in ischgl. Dan zou ik in mathon, galtur of kappl (of in een van de gehuchten ertussen) gaan zitten, scheelt een hoop geld. En er lopen gratis bussen door het hele paznaun dal.

*bericht bewerkt door BBijlsma op 05 nov 2019 13:03

vaak bun ie te bang

Ondanks aantal het al half-half genoemd hebben denk ik dat Sankt Anton am Arlberg (of Zurs/Stuben/Lech dat aan een gesloten is) het er het meeste op lijkt. Ischgl is prachtig, maar voelt bij mij altijd relatief compact "leuk voor een lang weekendje" :) Terwijl je in Arlberg echt lange tochten kan maken met mooie lange weidse pistes. Voor Solden idem, een prachtig gebied maar aan het eind van de rit qua grootte niet vergelijkbaar…

Kortom Sankt Anton, maar wel een grote(re) beurs meenemen want ski-in-ski-out heeft zijn prijs.

*bericht bewerkt door Gerwin. op 05 nov 2019 13:30

Let it snow!

Voor mijn gevoel zat Ischgl het meeste in de buurt, maar dan wel accommodatie vlakbij de lift nemen.

Tiny-M op 5 nov 2019 12:52

Die zijn best duur in ischgl. Dan zou ik in mathon, galtur of kappl (of in een van de gehuchten ertussen) gaan zitten, scheelt een hoop geld. En er lopen gratis bussen door het hele paznaun dal.

BBijlsma op 5 nov 2019 13:03

Tignes is ook niet goedkoop, ik vind vlakbij de lift zitten belangrijker. In een dorp ernaast gaan zitten en met de bus heen en weer geeft mij niet dezelfde ervaring.

Vind het wel grappig dat Solden zo vaak naar voor komt, terwijl ik dat gevoelsmatig een pak kleiner vind dan bv. Mayrhofen. Beiden op papier ongeveer even groot.
Kitzbuhel is meestal een van mijn favourieten.
Maar als het echt groot moet zijn dan is het Serfaus - Ischgl of Ski Arlberg. Logeren in Stuben of St.Christoph scheelt hier ook een pak en 300km pistes liggen aan je voeten…

Ik denk dat je de meeste kans maakt in ski Arlberg, maar de prijzen liggen daar wel een stuk hoger dan in de genoemde Franse gebieden. Je hebt er wel de Oostenrijkse gezelligheid, maar helaas naast hogere prijzen ook veel grotere drukte op de pistes. Het voordeel van de grote Franse gebieden is toch ook wel de rust die je er vaak op een groot deel van de pistes vind. Dat is zeker in bijvoorbeeld ski Arlberg echt wel uitgesloten.

Born to Ride

In Ellmau is er sinds 2 jaar (dacht ik of toch nog maar net) een hotel vlak aan de piste: https://www.tirollodge.tirol/en/?gclid=EAIaIQobChMI3L7J6-fn3…

De reden dat Lech zo geliefd is, is juist dat het Oostenrijkse sfeer met Franse ski-in/out cq. loopafstand, sneeuwzekerheid en grootte combineert. Daarbij zijn de Lechers zo slim geweest hun grond niet te verkopen aan grootschalige appartementen ontwikkelaars.
Qua drukte valt het ook nogal mee. Het is iets verslechterd sinds de verbinding naar St.Anton, maar wordt al iets beter (de nieuwigheid is eraf), en er volgen nog wat verbeteringen.
Dus jawel, het bestaat wel, alleen komt het logischerwijs tegen een prijs. Alhoewel er in Lech ook nog zat redelijk geprijsde onderkomens zijn, de skipas niet bijzonder duur is, en pisterestaurants veelal zeer redelijk geprijsd zijn. En juist in Lech eet je het beste. Daar lopen St.Anton en Ischgl nog ver op achter (veel meer vreetschuren).
Iets gunstiger gaat het in Stuben en Warth, met ook veel ski in/out.
SkiArlberg is groter dan Espace Killy

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 05 nov 2019 14:31

Ski Arlberg heeft alleen niet dat hechte netwerk can pistes en liften om in de andere delen van het gebied te komen. Het heeft een beetje die gekunstelde connectie van de Flexenbahn. Paradiski zit ook zo aan elkaar met de Vanoise Expres.
Het heeft daarmee voor mij echt niet dat goed uitgedachte design dat bijvoorbeeld Espace Killy wel heeft.

SkiArlberg is groter dan Espace Killy

Wunderkammer op 5 nov 2019 14:21

Ik snap je verhaal alleen, mijns inziens, is er geen betere/logischere infrastructuur dan Espace Killy. SkiArlberg is zoveel uitgestrekter/langer.

@Gigi, dat heeft meer te maken met de geologische structuur. Een andere verbinding is in SkiArlberg defacto niet mogelijk. Eigenlijk dus juist wel goed doordacht ;-)

@Gigi, dat heeft meer te maken met de geologische structuur. Een andere verbinding is in SkiArlberg defacto niet mogelijk. Eigenlijk dus juist wel goed doordacht ;-)

Wunderkammer op 5 nov 2019 14:40

Ok. Dan is het een beperking vanwege de geologie. Nog steeds een beperking 😉

*bericht bewerkt door GiGi op 05 nov 2019 14:45

@Gigi, ik vond niets zo ‘beperkend’ als het deprimerende uitzicht op Les Menuires van La Masse, of de kunstmatige ‘sfeer’ van Meribel.

Ik geloof na 30 jaar skiën oprecht dat SkiArlberg in de brede combinatie van kwaliteit en kwantiteit het beste skigebied van Europa is.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 05 nov 2019 14:58

@Gigi, ik vond niets zo ‘beperkend’ als het deprimerende uitzicht op Les Menuires van La Masse, of de kunstmatige ‘sfeer’ van Meribel.

Ik geloof oprecht dat SkiArlberg in de brede combinatie van kwaliteit en kwantiteit het beste skigebied van Europa is.

Wunderkammer op 5 nov 2019 14:57

In Lech moet je veel lopen.
De kunstsneeuw in Lech sucks (echt slecht)
Rode pistes lopen halverwege opeens omhoog (>??).
Bizar druk, zelfs in het ultralaagseizoen.
Het is maar wat je gewend bent, zal ik maar zeggen.

@wunderkammer
Tsja, verschillende mensen vinden verschillende zaken belangrijk/fijn/mooi/boeiend. Soms zelfs nog afhankelijk van het gezelschap, de periode en het soort wintersport dat ze willen doen.
Dat jij Ski Arlberg geweldig vindt is bekend. Of het per se hét antwoord is op de vraag van de topicstarter weet ik niet.

*bericht bewerkt door GiGi op 05 nov 2019 15:06

Ik geloof na 30 jaar skiën oprecht dat SkiArlberg in de brede combinatie van kwaliteit en kwantiteit het beste skigebied van Europa is.

Wunderkammer op 5 nov 2019 14:57

Tja, elk zijn mening hé: ik geloof oprecht na bijna 40 jaar skiën dat SkiArlberg niet eens in de top 3 van beste skigebieden van Europa staat, het staat alvast niet in mijn top 3 (zeker niet sinds de komst van de Flexenbahn):

Zermatt, Espace Killy, Ischgl, Serfaus-Fiss-Ladis, SHLF en Trois Vallées schat ik allemaal een stukje hoger in, vooral op vlak van kunstsneeuw (zoals in een ander topic al gezegd), drukte (man, wat kan de Arlberg druk zijn, vooral op de hoofdas, ook buiten het seizoen), variatiemogelijkheden qua tochten (je kan een rondje St. Anton-Lech eigenlijk maar in 1 richting doen) en liftinfrastructuur (nog relatief veel oude en trage liften; op dat vlak hebben de hierboven genoemde gebieden toch wel een 1 of zelfs meerdere stappen voor)

Kijk even op deze link en vergelijk dat met wat hier boven geschreven is over die gebieden, misschien kom je er dan uit.
https://www.wintersport.nl/skigebieden#tochten:xl:at…
Want sommige zijn groot genoeg maar rest er soms een sullig pad of bus om van het ene naar andere gedeelte te komen. succes.

Dienten Die Alte schule

Denk dat Ischgl het dichtste bij je vereisten ligt, op de ski in/out na. Oostenrijk is quasi altijd met de gondel naar boven vanuit het dal. Leek mij ook maar niks na twee decennia Frankrijk, maar dat valt uiteindelijk wel mee.
Het eten in Oostenrijk is niet noodzakelijk beter hoor. Ben zelf geen fan van die ‘vettige’ kneudel keuken. Dan liever de Fransen of nog beter: Italië.

@Skiwi
Ik begrijp dat jij kunstsneeuw een veelbepalende factor vindt in het skigebied. Sorry, maar dat vind ik de omgekeerde wereld. En sowieso in Arlberg alleen van toepassing in het voorseizoen…
Wat betreft SHLF: ik zat afgelopen winter te praten met een Salzburgerin. Voor haar is SHLF een weekendskigebied. Maar ze boekt elk jaar een week in Lech. Zij was heel stellig: mooier dan Lech is er niet in Oostenrijk.
Zermatt: geen uitblinkende pistes en routes, en als we het over optimale verbindingen hebben…pfff En weinig verse sneeuwval, droog klimaat.
(als je Quatre Vallees nou genoemd had, veeeel mooier dan Zermatt!)
Trois Vallees: te lelijk
Kan ik uit jouw favorieten lijst opmaken dat jij niet zo van off-piste bent? @DrPhil klagen over omhooglopende pistes vind ik meer iets voor snowboarders die hun eigen veel structurelere probleem ontkennen. En sowieso wat, waar? En veel lopen in Lech???

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 05 nov 2019 17:03

In de mist is dat anders bijzonder vervelen, @wunderkammer.
Meer oT: ik vind geen enkel Oostenrijks gebied ook maar in de buurt komen van Les3Vallees & Tignes.

Plaats een reactie