Oostenrijks skigebied meest lijkend op een Franse

Saalbach-Hinterglemm moet m.i. ook genoemd worden, waarbij deze twee ook aardig wat ski-in/out hebben.
Skiwelt en Saalbach-H. liggen allebei in de Kitzbuheler Alpen, wat wil zeggen dat dit zogenaamde ‘grasbergen’ zijn, tussen de 1500 en 2000 meter max hoogte. De sfeer neigt iets meer naar het middelgebergte. Groot voordeel: weinig rotsen, men kan uit met weinig sneeuw. Nadeel: laag.
Ischgl en SkiArlberg liggen in West-Oostenrijk, waar de sfeer veel meer hoog-alpine is met bergen die meer op Frankrijk lijken.
Overigens moet je je ook realiseren dat waar Frankrijk veel appartementen en minder hotels heeft, dit in Oostenrijk andersom is.
Waarbij Oostenrijk meer variatie in acco heeft. Grote hotels, kleine hotels, pensions, ‘privat’, met alleen ontbijt of met halfpension…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 07 nov 2019 15:27

Eigenlijk vind ik de hoeveelheid aaneengesloten pistekilometers het belangrijkste aspect samen met de logica van het liftensysteem in het gebied.

Geraertshoven op 7 nov 2019 14:54

Dan kom je uit bij:

  • Ischgl: hoog en super sneeuwzeker, modernste skigebied ter wereld (geen enkel verouderde lift), weliswaar relatief compact, maar oneindig veel variatiemogelijkheden om het gebied te doorkruisen
  • Serfaus-Fiss-Ladis: hoog en sneeuwzeker, iets weidser dan Ischgl, ook modern, maar wel met een paar liften die aan vervanging toe zijn
  • Ski Arlberg: hoog en sneeuwzeker (behalve als de natuursneeuw niet wil komen), poederparadijs (als de natuursneeuw wel is gevallen), zeer groot en uitgestrekt, een paar supermoderne liften maar ook wel een paar oude en trage liften op belangrijke assen
  • SHLF: minder hoog maar wel vrij sneeuwzeker, zeer groot en uitgestrekt, zeer moderne liftinfrastructuur
  • Skiwelt: vrij laag, maar wel redelijk sneeuwzeker dankzij kunstsneeuw, groot en uitgestrekt, zeer moderne liftinfrastructuur
  • Kizbühel: vrij laag, maar wel redelijk sneeuwzeker dankzij kunstsneeuw, groot en uitgestrekt, zeer moderne liftinfrastructuur
    => Skiwelt en Kizbühel liggen op een zeer korte bus- of autorit (5 minuutjes) van elkaar en bieden een gezamelijke skipas aan
    Zillertal: 600 kilometer aan pistes verdeeld over 3 middelgrote en 2 kleine gebieden en de Hintertuxer Gletscher.
  • Sölden: middelgroot, hoog en super sneeuwzeker, moderne liftinfrastructuur
  • Obergurgl/Hochgurgl: middelgroot, hoog en super sneeuwzeker, moderne liftinfrastructuur, rustig
    => Sölden en Hochgurgl liggen op een korte bus- of autorit (15 minuutjes) van elkaar en bieden een gezamelijke skipas aan

Belangrijk is ook in welke periode. Serfaus-fiss-ladis zou ik bijvoorbeeld na midden maart al niet meer doen. Ligt dan wel hoog, maar 70 a 80% strak op het zuiden. Vanaf 12:30 is het waterskieen of buckels. In December/januari en begin februari is het dan wel weer uitermate geschikt. Het is wel duurder en qua skigebied nog lang geen trois vallees, maar voor oostenrijkse begippen lijkt het er wel op.

SHLF is dan wel groot en uitgestrekt. Voelt wel aan als middelgebergte idd. Er zijn wat plekken waar de overgang tussen pistes en liften net wat minder soepel loopt als in trois vallees. Stukje lopen etc.

Belangrijk is ook in welke periode. Serfaus-fiss-ladis zou ik bijvoorbeeld na midden maart al niet meer doen. Ligt dan wel hoog, maar 70 a 80% strak op het zuiden. Vanaf 12:30 is het waterskieen of buckels.

Hmm, daar ben ik het niet mee eens, meer dan genoeg deftige pistes die niet op het zuiden liggen: de sectoren Masner, Pezid, Scheid, en Lazid zijn voornamelijk O-NO gericht en de Fisser Nordseite zelfs helemaal op het noorden.
En de sectoren die wel in de volle zon liggen hebben voldoende kunstsneeuw die veel minder snel geïmpacteerd is door de zon.

Uiteraard ben je in Ischgl iets beter af in het voorjaar, maar SFL is tot eind maart zeker een topgebied!

Wie kan mij vertellen wat het meest op een Frans lijkend skigebied is in Oostenrijk?
Ik heb het niet over après ski, gezelligheid, eten, maar alleen over de infrastructuur.
Dus lijkend op L3V, Paradiski, of Espace Killy: groot, aaneengesloten, mogelijkheid tot ski in ski out.
Achtergrond: ik ga al 15+ jaren naar Frankrijk en ik ben een beetje klaar met de Franse ongezelligheid, Frans eten, Franse “après ski” enzo (mijn mening). Maar ik ben fan van de skimogelijkheden in de genoemde skigebieden. Ben ook in Zillertal geweest en vorig jaar in de Dolomieten.

Kostenaspecten even niet van belang in deze fase.

Geraertshoven op 5 nov 2019 11:09

Mooi al die reacties. Ook leerzaam. Ben zelf een Oostenrijkganger, zeker nu ik er een eigen appartementje heb in Dienten, Hochkönig. Een keer naar L3V geweest, dat was echt waanzinnig mooi, terwijl we vanwege een gebrek aan sneeuw niet eens naar de twee andere valleien konden gaan. Zoals daar heb ik in Oostenrijk nooit meegemaakt.

Je wilt per se naar Oostenrijk gaan. Daar is SFL is voor mij absoluut het mooiste gebied. Het is heerlijk afwisselend. Je hebt een aantal lange afdalingen, met de Seables als topper in mijn ogen. De Frommes vind ik een beetje hype, die is veel korter dan ze beweren. Met Masner en de Noordplaat in Fiss heb je bovendien twee gebieden die er eigenlijk altijd goed bijliggen.

Wij hadden het geluk dat we in Fiss aan de piste zaten. 's Morgens 2 minuten lopen naar de gondel en 's middags terug skiën tot aan de achtertuin.
Sölden en Ischgl zijn ook heel mooie gebieden die nog hoger liggen dan SFL. Wat ik daar minder vind is dat je niet echt tochten kan maken.
Ski in, ski out zoals ik in L3V had, heb je volgens mij niet in SFL, maar waar ik altijd zat (Haus Pedrus) dan is het wel ski in. Die paar minuten lopen 's morgens had ik er graag voor over.
Het enige nadeel vond ik de drukte. Maar door 'strategisch' te skiën (vroeg beginnen, niet pauzeren als de rest dat tussen 12 en 14 uur doet enz.) kun je dat redelijk ontlopen.
Ik zou dus voor Fiss gaan. Het is ook nog eens een heerlijk dorpje om doorheen te wandelen. Wel handig om een dag van te voren te reserveren als je wilt gaan uiteten.

*bericht bewerkt door peterpos op 08 nov 2019 11:12

Peter Pos

@Jamie010
Ik kijk niet in eigen perpectief maar over het algemeen en op dit stuk heb je weinig keuze gezien het aan de vorm van de bergen zelf licht daar.
De pistes zijn het beeld van een skigebied samen met infrastructuur en natuurschoon en dan last but not least de bebouwing.
Tignes vind ik daarin ruk tegenover L3V door de al eerder genoemde redenen

Het gebied met de meeste ski-in en out in Oostenrijk is imo toch echt Obertauern. Alleen is dat natuurlijk te klein om voor de rest de vgl met de Franse gebieden te doorstaan.

Voor mij is naast ski-in en out Frankrijk vooral gekend om de hoogte en grootte van de gebieden. En dan kom je in Oostenrijk toch vooral bij de reeds genoemde gebieden als Ischgl, Arlberg, SFL uit. Maar dan nog wellicht niet echt te vergelijken met de grote populaire Franse gebieden.

Het gebied met de meeste ski-in en out in Oostenrijk is imo toch echt Obertauern. Alleen is dat natuurlijk te klein om voor de rest de vgl met de Franse gebieden te doorstaan.

Kühtai, Hochgurgl, Hochsölden, Oberlech, St. Christoph am Arlberg en Zürs moeten qua ski in/out toch nie echt onderdoen voor Obertauern.

Oberlech, St. Christoph am Arlberg en Zürs hebben dan bijkomend nog het voordeel temidden van Ski Arlberg te liggen

Verwacht je wel in al deze dorpen aan hoofdprijzen: appartementen vind je er niet of nauwelijks, voornamelijk zijn het 4* of 5* hotels

Het gebied met de meeste ski-in en out in Oostenrijk is imo toch echt Obertauern. Alleen is dat natuurlijk te klein om voor de rest de vgl met de Franse gebieden te doorstaan.

Kühtai, Hochgurgl, Hochsölden, Oberlech, St. Christoph am Arlberg en Zürs moeten qua ski in/out toch nie echt onderdoen voor Obertauern.

Oberlech, St. Christoph am Arlberg en Zürs hebben dan bijkomend nog het voordeel temidden van Ski Arlberg te liggen

Verwacht je wel in al deze dorpen aan hoofdprijzen: appartementen vind je er niet of nauwelijks, voornamelijk zijn het 4* of 5* hotels

Skiwi op 11 nov 2019 15:58

Maar dan spreek je wel vooral over kleinere “extra” dorpjes in een gebied, dat vnl afhangt van het grotere dorp waar geen ski-in/out is. Terwijl Obertauern gewoon het enige (grote) dorp is in het gebied daar.

Maar dan spreek je wel vooral over kleinere “extra” dorpjes in een gebied, dat vnl afhangt van het grotere dorp waar geen ski-in/out is. Terwijl Obertauern gewoon het enige (grote) dorp is in het gebied daar.

Denis op 11 nov 2019 16:03

Dat doet er nie echt toe, hé: qua grootte moeten Oberlech, Zürs en Kühtai niet onderdoen voor Obertauern.

Maar dan spreek je wel vooral over kleinere “extra” dorpjes in een gebied, dat vnl afhangt van het grotere dorp waar geen ski-in/out is. Terwijl Obertauern gewoon het enige (grote) dorp is in het gebied daar.

Denis op 11 nov 2019 16:03

Dat doet er nie echt toe, hé: qua grootte moeten Oberlech, Zürs en Kühtai niet onderdoen voor Obertauern.

Skiwi op 11 nov 2019 16:15

Mja, ken niet alle dorpen, maar in pakweg Oberlech of Hochsölden zijn toch echt minder voorzieningen dan in bv Obertauern, en merk je toch dat je redelijk afgesloten zit 's avonds van de rest van het gebied.

Vele hebben het over Obertauern, maar zoveel bijzonders vindt ik het skigebied niet hoor! Leuk skiën wel maar dat vindt je op veel meer plaatsen, vind er ook veel “verbindingspaden”.
Komt niet in de buurt van L3v. Wat uitzicht betreft blijft het, op een uitzondering na, wel binnen de kom van obertauern. In februari ben ik er wel weer een weekje op kamp met 40 kids.

Dienten Die Alte schule

@Denis Oberlech is per kabelbaan (07.00-01.00) verbonden met Lech. En met rodelbaan 😎
Verder heeft SkiArlberg 310 km verbonden pistes, en daa bovenop nog 200 km routes.
Ook Lech zelf heeft veel ski-in/out accomodaties.
4**** hotels voeren inderdaad de boventoon, maar er zijn verrassend veel redelijk geprijsde pensionnetjes.
De uitgeleefde franse konijnenhokken voor een prikkie (wel zelf eerlijk goed schoonmaken hoor!) ga je er inderdaad niet vinden.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 11 nov 2019 17:57

Het is Serfaus-Fiss-Ladis geworden. Heb vandaag geboekt in Fiss.
Thanks voor de hulp!

Top, zal je geen spijt van hebben!

Plaats een reactie