Goede, sneeuwzekere bestemmingen voor begin december?

Hallo medewintersporters,

Wegens allerlei omstandigheden zijn wij (2 vrienden) deze winter genoodzaakt om begin december al op wintersport te gaan (7 december).

In principe hebben wij onze ogen gericht op een weekje naar Les Trois Vallées (Les Menuires/Val Thorens), aangezien het hier allemaal mooi hoog ligt en er nu al voldoende sneeuw ligt.

Maar omdat het eten en drinken in Frankrijk nogal aan de dure kant is, vroeg ik mij af er in Oostenrijk ook nog goede sneeuwzekere opties zijn voor begin december?
En dan ook ergens waar het koud genoeg is zodat je tegen de middag niet in de papsneeuw aan het skiën bent.

Is Les Trois Vallées hier in principe de beste optie, of kunnen we beter ergens anders naartoe gaan?
En is het ‘veilig’ om nu al een week incl. skipas te boeken of is het ook goed mogelijk dat de opening van het skigebied nog wordt uitgesteld?

Lekker last minute kijken. Het is dan toch nog niet druk in de skigebieden.

Maar houd gebieden als Schladming en Ischgl in de gaten.

Mr. Slow

Inderdaad: last minute!

Stel hier dus dezelfde vraag nog eens een dag of 4 voor je vertrekt

Ischgl natuurlijk. Obertauern, ook hoog. Hochgurgl? niet goedkoop allemaal.Ik zou er wel op letten hoeveel liften echt open zijn om die tijd want hoewel veel gebieden ‘open’ zijn, zijn lang niet alle pistes en hutten al in bedrijf. Kan soms flink tegen vallen. In Val Thorens loop je dat risico niet.

Eten en drinken hoeft in Frankrijk, ook in L3V niet duur te zijn, hoor. Mijn ervaring is dat als je een beetje uitkijkt de prijzen vergelijkbaar zijn met Oostenrijk.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

wij altijd het weekend voor de kerstvakantie, dit jaar dus 12 december. Ook belangrijk dat er toch al wat mensen zijn in de apres ski :)

Ischgl is top en al gezellig druk
Obertauern, sneeuwzeker en al gezellig
Mayrhofen, als er sneeuw ligt is het overdag mooi maar einde van de middag saai
Gerlos, waren nog niet veel mensen

Iemand nog tips waar al een beetje leven in de brouwerij is?

*bericht bewerkt door sandernogwat op 11 nov 2019 20:54

Solden is dat weekend al veel (goedkope accomodaties) volgeboekt; dus zou wel gezellige drukte moeten zijn.
Wijzelf gaan naar st Anton. ben benieuwd of daar al een beetje leven is.

Afgelopen jaren in Saalbach, Hinterglemm, Westendorf en Flachau geweest (zo tussen 15-20 december) en daar was het extreem rustig in de apres ski (met 15-25 man in de Goasstall of Bauer skialm is toch wat saai). Op de piste natuurlijk ook; dus je moet echt voor het skieen gaan. Mocht je een beetje apres-ski vinden dan is dat mooi meegenomen.

Ik denk dat je in die periode gewoon het beste zit in Frankrijk, de hoge gebieden. Eten kan er weliswaar duurder zijn maar de combinatie appartement/skipas is waarschijnlijk zoveel voordeliger dan de genoemde Oostenrijkse gebieden dat je dat zo wel compenseert. Eten direct aan de piste is in Oostenrijk vaak veel beter en goedkoper (In Oostenrijk 10 euro voor een heerlijke schnitzel op zo’n plek waar ze eigenlijk kunnen vragen wat ze willen en in Frankrijk 20 euro voor een kansloze portie friet met iets dat voor kipnuggets door moet gaan) maar als je in de Franse gebieden bij zo’n ski in-out gebouw naar binnengaat kun je vaak goed eten voor een redelijke prijs in het “winkelstraatje” dat daar meestal in zit.

Via lattea is misschien een goede optie. Goedkope accommodatie montgenevre en lekker en goed eten in het Italiaanse deel. Hooggelegen, sneeuwzeker en erg uitgebreid. Er ligt al behoorlijk wat sneeuw en er lijkt nog flink wat bij te komen komende tijd.

Born to Ride

Zou er al iemand in westendorf zijn? Ischgl was vorig jaar al heel gezellig!

Zou er al iemand in westendorf zijn? Ischgl was vorig jaar al heel gezellig!

sandernogwat op 12 nov 2019 21:50

Ik denk dat dat veel te laag ligt zo vroeg in het seizoen

Born to Ride

Als de prijzen van eten de enige doorslag zouden vormen dan zou ik gewoon naar Frankrijk gaan. De accommodatie is bijna altijd iets goedkoper, en eten nauwelijks duurder. Schnitzel mit pommes zit tegenwoordig ook al snel richting de 15 euro op de berg. En goed eten kost in beide landen rond de €20 euro per couvert.

Zou er al iemand in westendorf zijn? Ischgl was vorig jaar al heel gezellig!

sandernogwat op 12 nov 2019 21:50

Ik was 2 jaar geleden in Westendorf van 17-20 december en het was nog vrijwel leeg. Geen apres-ski, Gerry’s inn nog dicht, Karat ging op woensdags pas open ('s avonds) en Moskito was ook alleen 's avonds geopend. Dus voor het feesten moet je daar niet heen. skieen was wel fantastisch. 80% was open en niemand op de piste.

Hallo medewintersporters,

Wegens allerlei omstandigheden zijn wij (2 vrienden) deze winter genoodzaakt om begin december al op wintersport te gaan (7 december).

In principe hebben wij onze ogen gericht op een weekje naar Les Trois Vallées (Les Menuires/Val Thorens), aangezien het hier allemaal mooi hoog ligt en er nu al voldoende sneeuw ligt.

Maar omdat het eten en drinken in Frankrijk nogal aan de dure kant is, vroeg ik mij af er in Oostenrijk ook nog goede sneeuwzekere opties zijn voor begin december?
En dan ook ergens waar het koud genoeg is zodat je tegen de middag niet in de papsneeuw aan het skiën bent.

Is Les Trois Vallées hier in principe de beste optie, of kunnen we beter ergens anders naartoe gaan?
En is het ‘veilig’ om nu al een week incl. skipas te boeken of is het ook goed mogelijk dat de opening van het skigebied nog wordt uitgesteld?

Tukkertje93 op 10 nov 2019 13:11

Ischgl, Sölden, St. Anton, zijn wat verschillende opties waar de condities waarschijnlijk al goed zijn. Nu is het eten en drinken in Ischgl en St. Anton over het algemeen wel iets duurder, dus ik denk dat het niet veel uitmaakt met Frankrijk. Overigens is de apres ski wel top.

A Little party never killed nobody

Papsneeuw is het laatste waar je je in december zorgen om moet maken.
De meest bekende opties zijn al genoemd. Een ander goed alternatief is Schladming. Qua kunstsneeuw voorlopers in Oostenrijk en een enorm uitgestrekt gebied met goede dalafdalingen en prima apres ski. T.o.v. Ischgl, Anton en Gurgl een stuk betaalbaarder.

*bericht bewerkt door Thomas op 13 nov 2019 13:48

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Met de huidige dumps en de altijd goede pistepreparatie is Val Gardena misschien ook leuk! Die openen volgens mij ook altijd begin december

Zou er al iemand in westendorf zijn? Ischgl was vorig jaar al heel gezellig!

sandernogwat op 12 nov 2019 21:50

Ik was 2 jaar geleden in Westendorf van 17-20 december en het was nog vrijwel leeg. Geen apres-ski, Gerry’s inn nog dicht, Karat ging op woensdags pas open ('s avonds) en Moskito was ook alleen 's avonds geopend. Dus voor het feesten moet je daar niet heen. skieen was wel fantastisch. 80% was open en niemand op de piste.

Daffie op 13 nov 2019 10:03

Bedankt voor je antwoord! Zijn nog nooit in Westendorf geweest, lijkt ons een leuk gebied maar het is ook wel leuk dat er 's avonds al iets open is.

Een beetje late reactie, maar iedereen enorm bedankt voor het reageren!
We hebben gisteren de knoop doorgehakt en een weekje Les Menuires geboekt!
Onze eerste keus was inmiddels al volgeboekt, dus we wouden niet nog langer wachten met boeken.
Er lijkt weer een boel sneeuw aan te komen komende week, dus hopelijk is er voldoende geopend en stormt het niet te hard :)

Plaats een reactie