Ski Advies

Dag Forumleden,

2 jaar geleden heb ik de Fischer Progressor F17 - 176cm gekocht.
Inmiddels ben ik er 3 keer mee op wintersport geweest.

Het is een fijne ski waar ik nog steeds tevreden mee ben. je kan er vlot en makkelijk op carven maar ik vind dat hij moeilijk “rutscht”
Vooral tijdens de hobbelige middag piste heb ik er met deze ski meer moeite mee dan voorheen met huurski’s heb ik het idee.

Nu ben ik gisteren een dag naar Bottrop geweest met vrienden. Hier heb ik de Blizzard WCR 167 gehuurd (https://www.anwb.nl/vakantie/wintersport/skien/skitest/2018/…).

Het verbaasde me eerlijk gezegd hoe gemakkelijk ik hier op kon skieën. Ik kom hem snel carven maar ook geweldig rondslippen.

Nu twijfel ik sterk of ik mijn F17 moet houden of toch voor een andere ski moet gaan. Bottrop is namelijk totaal niet te vergelijken met de echte sneeuw, en mijn indruk kan natuurlijk onjuist zijn om deze reden.

Nu ben ik zelf geen materiaalspecialist en zou ik graag jullie mening horen.

Alvast bedankt hiervoor!

Leeftijd: 28
Lengte: 185cm
Gewicht: 80cm

Ervaring: 6x ski week, paar keer sneeuwhal en in december heb ik nog 6 rollerbaan lessen.

F17 en niet kunnen slippen? Daar kan ik me echt totaal niks bij voorstellen. Dan vermoed ik dat hij fout is geslepen. Laat m opnieuw slijpen, heeft hij het nog, verkopen.

F17 en niet kunnen slippen? Daar kan ik me echt totaal niks bij voorstellen. Dan vermoed ik dat hij fout is geslepen. Laat m opnieuw slijpen, heeft hij het nog, verkopen.

DrPhil op 10 nov 2019 18:33

Toch is het zo, vooral op lagere snelheden. En de ski is al 3x geslepen. Ook bij diverse bedrijven dus je zou zeggen dat het daar niet aan ligt.

F17 en niet kunnen slippen? Daar kan ik me echt totaal niks bij voorstellen. Dan vermoed ik dat hij fout is geslepen. Laat m opnieuw slijpen, heeft hij het nog, verkopen.

DrPhil op 10 nov 2019 18:33

6 skiweken en al kunnen carven? stel ik mij ook vragen bij.
Lijkt er mij op dat de Blizzard , die korter is , gemakkelijk rond te krijgen is. In dit geval , koop een kortere ski , of extra lessen (op de berg).
Als je de F17 niet kan slippen op lage snelheid , leun je teveel naar achter. Ligt eerder aan de techniek als aan de ski lijkt me.

De F17 is meer een beginner ski die me veel te licht en te slap lijkt voor jou en jouw ervaring. De Blizzard is een performance / racy type ski met metaal in, die veel stijver is en meer grip, vertrouwen en stabiliteit geeft. Die mag je best nog langer nemen. Op verspoorde pistes is de F17 met alleen een houtkern, geen carbon of metaal, moeilijk te skiën. De Blizzard kan je eerder met de F19 vergelijken. Denk dat je de F17 ontgroeid bent.

*bericht bewerkt door Hupla op 10 nov 2019 19:14

F17 en niet kunnen slippen? Daar kan ik me echt totaal niks bij voorstellen. Dan vermoed ik dat hij fout is geslepen. Laat m opnieuw slijpen, heeft hij het nog, verkopen.

DrPhil op 10 nov 2019 18:33

Toch is het zo, vooral op lagere snelheden. En de ski is al 3x geslepen. Ook bij diverse bedrijven dus je zou zeggen dat het daar niet aan ligt.

JB991 op 10 nov 2019 18:37

Inderdaad vreemd als deze ski slecht geslipte bochten maakt.
Voor de zekerheid, voel even aan de uiteinde van de ski, voor en achter of de staalkanten daar een stuk minder scherp zijn dan in het midden van de ski. Met name achter wil men het aftoppen (bot maken) nog wel eens vergeten.

.

Wat Geenen zegt, kan natuurlijk ook. Fischer wordt op 87 graden edge geslepen tegenover 1 base. Die staan altijd wat scherper dan andere ski’s, dus het afbotten is belangrijk. Als dat niet gebeurt, dan happen ze voor en achter. Goed om te carven, maar niet om te slippen.
Is het eerder zo dat de ski doorschiet op ijzige stukken en ze maar weinig stabiliteit geeft, dan is het tijd voor een upgrade.

*bericht bewerkt door Hupla op 10 nov 2019 19:24

De F17 is zeker geen beginnerski die te slap is. Als je met de F17 niet kunt slippen, is er iets mis met de ski, of er is iets gruwelijks mis met je techniek. Ik ken weinig ski’s die ik zo makkelijk vind slippen als de F17.

Huurski’s zijn trouwens meestal zo bot als een hoepel. Die slippen als de beste 😜

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 nov 2019 19:44

Wat Geenen zegt, kan natuurlijk ook. Fischer wordt op 87 graden edge geslepen tegenover 1 base. Die staan altijd wat scherper dan andere ski’s, dus het afbotten is belangrijk. Als dat niet gebeurt, dan happen ze voor en achter. Goed om te carven, maar niet om te slippen.

Is het eerder zo dat de ski doorschiet op ijzige stukken en ze maar weinig stabiliteit geeft, dan is het tijd voor een upgrade.

Hupla op 10 nov 2019 19:24

Ik zal controleren of dit is afgestompt, want het is precies zoals je zegt: hij hapt.

En @jessedeconinck, natuurlijk ben ik geen pro carver. Op blauw lukt me dit aardig maar op de steilere delen nog niet. Dat neemt echter niet weg dat ik prima kan inschatten hoe een ski reageert bij welke inzet.

Zoals ik al eerder zei is het een prima ski die goed bevalt maar gewoon moeilijk slipt op lage snelheid. Dit geeft me voornamelijk hinder op buckle pistes en de hele smalle blauwe pistes bij bijv. dalafdalingen.

De reden dat ik dit post is dat ik me zo verbaasde over het verschil met de WCR die ik gisteren heb ondervonden.

Nog een aanvulling: een vriend die mee was op wintersport met dezelfde schoenmaat zei hetzelfde. Hij skiede op de HEAD Supershape i.magnum en ondervond hetzelfde toen hij mijn ski’s probeerde.

*bericht bewerkt door JB991 op 10 nov 2019 19:45

De progressors komen altijd mooi afgebot uit de fabriek. Net even nagekeken op een nieuwe F19 die hier ligt. Sterker nog, bijna het gehele gerockerde gedeelte is afgebot. Dus ook ik denk te ver doorgeslepen, daardoor worden ski’s happerig.

Echt een F17 die niet slipt…no way, daar klopt iets niet. Ik vermoed ook dat ie niet langer op 87 graden geslepen is. Tenzij je dat specifiek aangeeft bij onderhoud slijpen ze standaard op 88 of soms zelfs 89.

Happerig wordt hij toch als je ze te ver aan de voorkant doorslijpt? Moeilijk slippen lijkt me juist met de achterkant te maken te hebben. Happen en moeilijk slippen lijken me dan ook weinig met elkaar te maken te hebben. Of zegt ik nou iets geks?

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 nov 2019 20:03

Ze lijken inderdaad afgestompt, maar niet overal. Aan 1 zijde lijkt het net alsof hij wel tot de tip is geslepen

Echt een F17 die niet slipt…no way, daar klopt iets niet. Ik vermoed ook dat ie niet langer op 87 graden geslepen is. Tenzij je dat specifiek aangeeft bij onderhoud slijpen ze standaard op 88 of soms zelfs 89.

elisabeth101 op 10 nov 2019 19:54

Op 88 of 89 zou die toch net makkelijker moeten slippen, of zie ik dat fout? Ik weet niet of jullie de F17 al eens geprobeerd hebben. Ik wel en wat mij betreft is de ski te licht … dus voor beginners of echte pluimgewichten. Niet te vergelijken met de 18 of 19 trouwens.

*bericht bewerkt door Hupla op 10 nov 2019 20:05

Happerig wordt hij toch als je ze te ver aan de voorkant doorslijpt? Moeilijk slippen lijkt me juist met de achterkant te maken te hebben. Happen en moeilijk slippen lijken me dan ook weinig met elkaar te maken te hebben. Of zegt ik nou iets geks?

DrPhil op 10 nov 2019 20:02

Iets met happen voordat je gaat slippen… lijkt mij niet zo vreemd

Echt een F17 die niet slipt…no way, daar klopt iets niet. Ik vermoed ook dat ie niet langer op 87 graden geslepen is. Tenzij je dat specifiek aangeeft bij onderhoud slijpen ze standaard op 88 of soms zelfs 89.

elisabeth101 op 10 nov 2019 19:54

Op 88 of 89 zou die toch net makkelijker moeten slippen, of zie ik dat fout? Ik weet niet of jullie de F17 al eens geprobeerd hebben. Ik wel en wat mij betreft is de ski te licht … dus voor beginners of echte pluimgewichten. Niet te vergelijken met de 18 of 19 trouwens.

Hupla op 10 nov 2019 20:05

Ik heb de F18 gehad en de F17 geskied. Met alle respect, maar dat vind ik onzin.

Edit. Ik heb het even nagezocht. De F17 is zelfs zwaarder dan de F18.

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/f153149cdc47a630d0a91d0d...

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 nov 2019 20:38

@DrPhil - klopt, ik bedoel eigenlijk de stijfheid van de ski niet zozeer het gewicht. Als ik het goed heb is de 17 een volle houten kern en bij de 18 heb je het lichtere airtec als kern met nog een laag carbon die voor extra stijfheid zorgt.

Idd, maar dat vond ik geen wereld van verschil.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 nov 2019 21:50

Ik heb ook eens de F17 onder gehad en die is echt slap. Totaal niet te vergelijken met de F18 vond ik. Destijds had ik hem na 1 afdaling omgeruild bij de verhuur want ik vond het persoonlijk net niks. Verder kan ik er weinig over zeggen behalve dus dat de f17 totaal niet stijf is

Als die f17 te slap of te licht zou zijn voor de gebruiker, dan zou ie juist veel te makkelijk slippen. Bij teveel druk houdt de kant dan niet en glijdt de ski weg. Hier is het tegenovergestelde aan de hand. Zou er toch eens een expert naar laten kijken.

Inderdaad.

Filmpje van de TS?

Ze lijken inderdaad afgestompt, maar niet overal. Aan 1 zijde lijkt het net alsof hij wel tot de tip is geslepen

JB991 op 10 nov 2019 20:03

en de achterzijde wel bot?

.

Ze lijken inderdaad afgestompt, maar niet overal. Aan 1 zijde lijkt het net alsof hij wel tot de tip is geslepen

JB991 op 10 nov 2019 20:03

en de achterzijde wel bot?

Geenen op 11 nov 2019 16:50

Zelfde als voorzijde

Bedankt voor alle reacties. Food for thought

Plaats een reactie