3 ski collectie?

Ik zit eens te denken, wat ik met mijn ski’s wil doen, en welke daar geschikt voor zijn.
Wat heeft het forum als suggesties?

Ik heb de volgende 5 scenario’s:
1: All mountain/freeride inbounds in Utah en Colorado op vakantie. 80% ongeprepareerde sneeuw, 20% piste. Buckels, bomen, bowls, buckels, couloirtjes, buckels. Alles met een lage tot redelijke snelheid, geen snelheids duivel. Geen freestyle, geen ‘zipperline’ in de buckels. Ik houd van losse, surfy ski’s.
2: Midwinter toerskiën in Utah of Colorado. Hopelijk diepe poeder. I.v.m. Lawine gevaar op flauwe hellingen, en geziene mijn gebrek aan techniek, iets heel breed en met veel rocker, zodat ook dat terrein veilig en fun is. Gewicht hoeft niet super laag, <2000kg is acceptabel, maar minder is natuurlijk beter.
3:Thuis is Duluth, MN. Voor dit scenario uitsluitend piste, en meestal vrij glad(1 keer per jaar met poeder neem ik de ski van #1 wel). Niet steil, en kort, denk aan een soort grotere versie van Zoetermeer, maar wel met bomen, frisse lucht en prachtig uitzicht ;-). Een levendige ski met rebound die korte bochten skiet zou dit mischien leuker maken.
4: Lutsen MN. Meestal uitsluitend piste. Paar keer per jaar genoeg sneeuw om voorzichtig tussen de bomen en rotsen te skiën. Paar super steile pistes, en ook lang genoeg om flink vaart te maken. Steile ijzige pistes. Ook voorjaars slush, maar dan kan #1 weer van stal.
5: Voorjaars toerskiën, firn hellingen, hopelijk eens een hutten tocht in de Alpen, ook wat technischer terrein, met alpine technieken(allemaal toekomst muziek)

Voor #3 en #4 ga ik met de auto, en psites zijn kort, dus kunnen er meerdere ski’s mee, en ook gewisseld worden op een dag.
Voor #1,2 en 5 ga ik met het vliegtuig, en maximaal 2 paar ski’s mee.

Suggesties welke 3 types ski’s deze scenario’s af te dekken? Compromissen zijn dus zeker nodig

Ik zie zo gauw niet waar je compromissen moet maken met 3 paar ski’s!?!?!?!? 🤔

When life gets too complicated.... SKI

5 scenario’s, maar 3 paar ski’s. Keuzes inderdaad. Vanmiddag na het testen zal ik me er eens over buigen.

3 ski quiver:

1 Je staat veel op pistes, dus een geschikte piste ski naar keuze.
2 Je gaat ook off piste, dus een 100 mm+ ski die fijn voor jou is…
3 Je gaat touren, dus een lichte tourski met tech binding

Klaar.

Maarten heeft 100% gelijk.
Een lekkere, serieuze maar niet extreme pisteski, een 100-110mm freeride die ook op snelheid/piste iets kan en een 90-100mm tourski die je het leven ‘im gelände’ niet zuur maakt.

Ik zie zo gauw niet waar je compromissen moet maken met 3 paar ski’s!?!?!?!? 🤔

Alex op 11 nov 2019 07:45

Kom maar op met je voorstel, ik hoor het graag!

@QmaartenQ[/mention] en[mention=“127574”] @Bennie, goed idee. Ik zat eerst te denken om met een 50/50 ski 1 en 2 te combineren, maar toen begon ik wat verder te denken, en dacht ik dat eigenlijk 3 paar ski’s helemaal zo gek niet is.
En het andere is, dat ik zat te denken om identieke breedtes te vermijden, maar dat is eigenlijk onzin, het gaat om het vermijden van identieke eigenschappen, dus dat kan breedte zijn, maar ook toepassing, shape of constructie.

*bericht bewerkt door Slim op 11 nov 2019 23:46

Ik zie zo gauw niet waar je compromissen moet maken met 3 paar ski’s!?!?!?!? 🤔

Alex op 11 nov 2019 07:45

Kom maar op met je voorstel, ik hoor het graag!

Slim op 11 nov 2019 23:35

Wat @QmaartenQ zegt! Mijn eerdere opmerking is serieus bedoeld, maar wel met een cynische ondertoon.

Ik mag zelf ook niet klagen v.w.b. mijn quiver, maar roepen dat je compromissen moet maken met 3 paar ski’s vind ik een luxe en geen praktisch probleem.

When life gets too complicated.... SKI

Ik begrijp het probleem niet zo. Voor de gebieden die dicht bij je woonplaats liggen en die je met de auto kan bereiken koop je gewoon 2 paar ski's die goed passen bij het terrein van die gebieden.
Voor UT en CO huur je de gewenste ski's ter plekke. Kan je ook nog afwisselen als een paar niet bevalt.

*bericht bewerkt door Ronaldski op 12 nov 2019 09:49

@Ronaldski,
Da’s ook nog een idee. Behalve om te proberen, heb ik eigenlijk nooit ski’s gehuurd.

Ik zie zo gauw niet waar je compromissen moet maken met 3 paar ski’s!?!?!?!? 🤔

Alex op 11 nov 2019 07:45

Kom maar op met je voorstel, ik hoor het graag!

Slim op 11 nov 2019 23:35

Wat @QmaartenQ zegt! Mijn eerdere opmerking is serieus bedoeld, maar wel met een cynische ondertoon.

Ik mag zelf ook niet klagen v.w.b. mijn quiver, maar roepen dat je compromissen moet maken met 3 paar ski's vind ik een luxe en geen praktisch probleem.

Alex op 12 nov 2019 09:31

Natuurlijk is het luxe, het was ook zeker niet bedoeld om zielig te klinken, maar slechts om aan te geven dat ik best begrijp dat je op deze manier met een (paar) manusje van alles eindigt, die niet geoptimaliseerd zijn voor hetzij de ene toepassing, het zij andere.

Ik wilde er dus alleen mee aangeven dat ik niet verwacht dat iemand een schaap-met-vijf-poten-ski kan voor stellen.

*bericht bewerkt door Slim op 12 nov 2019 14:18

Hier een mogelijke invulling van het lijstje van @QmaartenQ[/mention] en[mention=“127574”] @Bennie:

Nordica Enforcer 104 Free - 186cm, misschien met Shift voor side country, misschien met Tyrolia Attack 13 om wat geld te sparen.
Line Vision 98 - 186cm, met Salomon Mtn binding of Fritschi Vipec.
Fischer RC One 82GT -180cm , met systeem binding (Tyrolia RSW 12 GW)

Andere suggesties?

*bericht bewerkt door Slim op 12 nov 2019 17:12

De RC One 82 GT (en de andere RC Ones) zou ik zeker niet kopen zonder testen. Heel andere ski’s dan de Pro Mtn of de Motives.

De RC One 82 GT (en de andere RC Ones) zou ik zeker niet kopen zonder testen. Heel andere ski’s dan de Pro Mtn of de Motives.

GiGi op 12 nov 2019 19:21

Aha, dat is heel nuttig, want ik zat juist te wel denken om die te kopen, voor hier thuis in MN, en wilde liever dat nu doen, voor het skiën in November en December hier. Du dan dan is wachten tot Februari wanneer ik op vakantie zou kunnen testen niet zo prettig, en ik kon hem heel goed geprijsd krijgen, en de reviews leken goed bij mij te passen, dus dacht ik, dat is wel wat.

Ik zou gaan voor:

  1. technische 'groomer' ski voor harde sneeuw, oude sneeuw op de piste, dry spells, man made snow, etc. Nordica Spitfire 80 RB FDT, Salomon S/Force 11, Fischer RC4 The Curv GT, Rossignol Hero Elite Plus TI, Stöckli AX, 2020 Blizzard Brahma 82, etc. (scenario 3 en 4)

  2. Lichtere freerideski met een tourbinding erop. Blizzard Rustler 10, Armada Tracer, Völkl 90Eight of Katana V-Werks (scenario 5, mogelijk ook 2)

  3. Allmountain-freeride ski waarmee je alles kan: K2 Pinnacle 105, nieuwe Mindbender 108, Black Crows Atris, Salomon QST 106, meest recente Soul 7 als je iets makkelijkers wil. (scenario 1 en 2)

*bericht bewerkt door GiGi op 16 nov 2019 16:12

Plaats een reactie