Wat is 'een hoge snelheid'

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een paar goede ski's. Ik ben online eens gaan rondkijken maar loop vast op het volgende:

Naar mijn mening ben ik geen fantastische skiër. Ik heb in mijn jeugd (5-9 jaar) geskied, daarna 3 jaar (20-23 jr) en nu de afgelopen 4 jaar, 2 weken per jaar. Ik ben een gemiddelde piste skier, heb de afgelopen 2 seizoenen indoor (rolmat) les gehad en ook dit seizoen ga ik weer indoor (rolmat) les nemen.

Ik heb geen raceski's nodig maar een beetje comfortabele 'cruiseski's' die enige snelheid aankunnen. En daar wringt voor mij de schoen. In veel skitests lees dat de ski's prima voldoen maar op hoge snelheid instabiel worden of gaan klapperen.

Nu vraag ik me af wat 'een hoge snelheid' is. kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? of over het materiaal wat ik nodig heb op basis van bovenstaande? Ik hoor graag van jullie.
Lengte: 1,83
Gewicht: 92kg

Geen verstand van materiaal, maar zie hier voor (wat oudere) discussies over snelheid:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/4367/Hoe-hard-kun-…
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1295/Snelheid_op_d…
https://www.wintersport.nl/forum/topic/96869

50 km/u zit je zo aan
60 is al lekker cruisen
70-80 haal je makkelijk
90 is echt hard
100+ moet je je best voor doen

Volledig subjectief, maar als je 60/70 km/h met fatsoenlijke bochten kan skiën, dan ski je al echt heel hard.
Alles daarboven is meestal rechtdoor naar beneden of gebrekkige techniek en te veel lef.
De meeste mensen skiën gegarandeerd ver onder de 60 op de meeste pistes.

Bij normaal gebruik en goede techniek zullen ski’s echt niet snel klapperen.

Ski’s zijn niet snel te slap, het grootste probleem is vaak te weinig voordruk…

Born to Ride

60 is al lekker cruisen

Lekker cruisen is bij mij bij 25 à 40 km/u met af en toe een uitschieter naar boven.
Boven de 70 ga ik enkel in Schuss, als het begint te klapperen dan weet ik dat ik meer druk moet zetten of ik vlieg het decor in.

Bla, bla, bla.

In mijn eigen ervaring is 70/80 km/u hoge snelheid en dan ben ik volle bak medium tot grote bochten aan het carven op een mooi rode piste. Hierbij heb ik mijn volledig aandacht en concentratie nodig om de juiste voordruk te houden en het terrein en de omgeving in de gaten te houden, er is dan zeker geen sprake van cruisen :-). Op slappere (en kortere = 160 cm) ski’s gaven dat soort snelheden een wat minder zeker gevoel (zoekeriger) dan langere stijvere race-georiënteerde (afgeleid van GS ski’s) ski’s. Maar echt klapperen heb ik nog niet meegemaakt, dus ik ben geneigd daarin mee te gaan in de opmerking van @Matthias123

Op basis van jouw lengte en gewicht zou ik een ski richting lichaamslengte adviseren en dan toch richting vriendelijke GS afgeleide ski’s die geen probleem hebben met slippend skiën. Of de meer all-mountain achtige ski’s met voldoende stijfheid.
Naar gelang je wensen naar de toekomst toe kun je een wat comfortabeler of juist sportievere ski gaan kiezen. Bij GiGi ski kun aardig wat reviews vinden, probeer die dan ook ergens uit voordat je definitief besluit. Succes!

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Om een subjectieve discussie mee te doen: 60 is niet lekker cruisen hoor, dat ervaar je meestal rond de 40km/u omdat je dan de bochten lekker kunt inzetten en je je techniek goed kunt uitoefenen. Uiteraard zwabbert de snelheid constant omdat je bij het uitgaan van de bocht weer harder gaat dan bij het inzetten omdat dan de druk bijna weg is. ( <-discutabele uitspraken hè? :) )

60 voelt al hard, 80 wordt kritiek en bij 100+ mag je hopen dat je niet over een sneeuwhoop gelanceerd wordt…

*bericht bewerkt door Ferdinand op 12 nov 2019 13:03

fijne site hè, dat wintersport.nl?

60 is al lekker cruisen

of ik vlieg het decor in.

bartvwg op 12 nov 2019 12:54

Haha. Mooie omschrijving ;)

Aftellen maar!

Klapperende skies hebben meestal meer te maken met de (on)kunde van de skier dan met de gebrekkige stijfheid van de ski.
Als je te snel gaat voor je techniek, dus dat je te weinig druk houdt onder je voeten, dan gaat je ski klapperen, omdat er te weinig gewicht op voornamelijk je dalski zit.

Ook hele stijve skies gaan klapperen door een gebrek aan techniek. Juist zelfs, want die skies hebben veel druk nodig om hun werk goed te doen. Gewoon lekkere cruise-ski’s kopen, zou ik denken.

Ik heb er mijn Carv-app eens bij genomen. Ik vind mezelf een iets snellere skiër dan de gemiddelde skiër en ski meestal aan een gemiddelde snelheid van 25-30 km/u met uitschieters tot rond de 70-80. Voor mij is dus 25-30/uur een mooie cruise-snelheid.

“60 = lekker cruisen” lijkt mij eerder iets typisch een uitspraak onder mannen ;-).
Ik moet wel toegeven dat mijn Carv-app (en waarschijnlijk ook andere apps) de max-snelheid aangeven als de snelheid die je geskiet hebt. Als je dan echter kijkt naar de average speed is dat veel minder.

null

When life gets too complicated.... SKI

"Hoge snelheid" is een relatief begrip.
Maar als je redelijk gas geeft zit je al bochten draaiend al gauw rond de 30-50kmh. Rechtdoor kan het harder, maar hoe hard daar gaat hier nu niet direct over.

En "klapperen" is ook een relatief begrip. In 99% van de gevallen betekent dat dat je techniek niet optimaal is. Als het in skitesten naar voren komt als opmerking dan zegt dat eigenlijk meer iets over de berijder dan over de ski.
Dat gezegd hebbende, de stijfheid en rebound van een ski en het gewicht, inzetbereik en niveau van de berijder zijn wel zaken om enigzins op elkaar af te stemmen.

*bericht bewerkt door Hessel op 12 nov 2019 15:17

“60 = lekker cruisen” lijkt mij eerder iets typisch een uitspraak onder mannen ;-).

Jurgen_t op 12 nov 2019 14:43

Eens, Het woord cruisen suggereert wat anders.
Misschien had ‘lekker knallen’ beter geweest.

Ik ben het wel eens met @Skitechniek
Het lijkt wel of hij er verstand van heeft.
Hoe komt dat eigenlijk 😃

Ik ben het wel eens met @Skitechniek
Het lijkt wel of hij er verstand van heeft.
Hoe komt dat eigenlijk 😃

Hooykaas op 12 nov 2019 18:13

Veel YouTube filmpjes gekeken denk ik.

Übung macht den meister!!!

bij 100+ mag je hopen dat je niet over een sneeuwhoop gelanceerd wordt…

Ferdinand op 12 nov 2019 13:02

Ik ken iemand die ook bij minder dan 100 over zo'n sneeuwhoop is getombaat :D

*bericht bewerkt door Skadi op 13 nov 2019 19:54

getombaat :D

Skadi op 13 nov 2019 19:28

proest

Volgens mij heb ik daar nog beelden van… :p

Bedankt voor alle reacties…

Ga begin februari een paar Elan Amphibio’s testen.

@Hulst zal blij zijn. 😉

Born to run. B.S.

"Hoge snelheid" is een relatief begrip.
Maar als je redelijk gas geeft zit je al bochten draaiend al gauw rond de 30-50kmh. Rechtdoor kan het harder, maar hoe hard daar gaat hier nu niet direct over.

En "klapperen" is ook een relatief begrip. In 99% van de gevallen betekent dat dat je techniek niet optimaal is. Als het in skitesten naar voren komt als opmerking dan zegt dat eigenlijk meer iets over de berijder dan over de ski.
Dat gezegd hebbende, de stijfheid en rebound van een ski en het gewicht, inzetbereik en niveau van de berijder zijn wel zaken om enigzins op elkaar af te stemmen.

Hessel op 12 nov 2019 15:15

Nou… 99% lijkt me wat oddly specific. Er zijn heel veel lichte, korte ski’s met veel rocker die, ongeacht je voordruk echt lastig stil te houden zijn op hoge snelheid. Of je nu met je schenen in de sneeuw skiet of niet.

@Skifan1974 om de discussie weer richting ski’s te brengen: ik ben heel blij met m’n Volkl Racetigers 180 GS. Dit zijn dus GS ski’s van redelijk formaat. Ze zijn makkelijk genoeg te skiën zodat je er dus niet bij elke hoop mee ‘in het decor vliegt’ (schitterend beeld ;)), maar liggen wel als een huis. Dit is één van de eigenschappen van GS ski’s. Ik denk dat GS ski’s je dan ook wel zullen liggen.
Veel plezier met testen!

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

getombaat :D

Skadi op 13 nov 2019 19:28

proest

Volgens mij heb ik daar nog beelden van… :p

Harm op 14 nov 2019 09:49

null

😜

fijne site hè, dat wintersport.nl?

getombaat :D

Skadi op 13 nov 2019 19:28

proest

Volgens mij heb ik daar nog beelden van… :p

Harm op 14 nov 2019 09:49

null

😜

Ferdinand op 5 dec 2019 19:29

En wat moeten we daarin zien, behalve een beroerde techniek?

ROFL 🤣

When life gets too complicated.... SKI

@dan58. Mijn verjaardagsmaand, moet goedkomen. Nu weet ik niet of Elan en hoge snelheid bij elkaar passen. Ligt ook wel aan het type. Ben benieuwd.

Hen48

Ligt eraan welke Elan en welke binding ook. Ik wil heel graag een Elan GSX, alleen door de ELX binding die erop zit kan je 'm niet bijv. een cm verder naar voren skiën, dus moet je goed uitkijken of je voldoende voordruk kan zetten.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ligt eraan welke Elan en welke binding ook. Ik wil heel graag een Elan GSX, alleen door de ELX binding die erop zit kan je 'm niet bijv. een cm verder naar voren skiën, dus moet je goed uitkijken of je voldoende voordruk kan zetten.

FrankW op 5 dec 2019 21:15

??

@Quisa2 ook een fatsoenlijke en gerockerde (zeg 30% rocker voor en achter) lichte lat klappert niet. Klapperen ligt in 99% aan degene die er op staat. Vooruit, kan ook 98% zijn, of 97,3, maar zodra iemand zegt dat zijn ski's klapperen is skiles een betere investering dan stijvere latten.

*bericht bewerkt door Hessel op 05 dec 2019 23:09

Plaats een reactie