Ervaringen met Silvretta Montafon

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Montafon

Ik ben op zoek naar een skigebied. Na lang zoeken kwam ik bij Silvretta Montafon. Wat zijn jullie ervaringen met dit gebied?

Gefeliciteerd! Je hebt een top gebied gevonden! Al een paar jaar op rij ben ik in dit gebied geweest voor een short-ski. Ons bevalt het heel goed. De vraag is echter wat jou dit zegt. Misschien ski ik wel als een natte krant. Neem ik elke dag liefst dezelfde piste. Hou ik niet van après ski en eet ik elke dag dezelfde kleffe schnitzel. Aan mijn ervaring heb je dus niet zoveel.

Dus, wat zoek jij in een gebied? Wat levert jou een geslaagde vakantie op? Geef daar een opsomming van en wie weet kan ik dan aangeven of Montafon voor jou geschikt is.

Ik heb niet al te veel wensen, we hebben de afgelopen jaren in Kleinarl, Flachauwinkl en Kleinarl (± 45 km pistes) geskied. Ik ben ook niet zo van de Après ski dus dat is voor mij geen probleem. Ik ben een sportieve skiër en ik hou van uitdaging maar er moeten ook veel blauwe en rode pistes aanwezig zijn voor mijn familie.

Misschien ski ik wel als een natte krant. Neem ik elke dag liefst dezelfde piste. Hou ik niet van après ski en eet ik elke dag dezelfde kleffe schnitzel. Aan mijn ervaring heb je dus niet zoveel.

Jodeldodel op 14 nov 2019 14:55

Geniale reactie, hahaha!

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik ben een sportieve skiër en ik hou van uitdaging maar er moeten ook veel blauwe en rode pistes aanwezig zijn voor mijn familie.

Mike150202 op 14 nov 2019 15:32

Mijn eerste reactie was misschien een beetje flauw maar nu hebben we een beetje een beeld. Je kunt je prima vermaken in dit gebied. Zeker als de rest van de familie niet zo sportief is. Aan elk deel kun je dan een dag besteden. Wij doorkruisen op een dag wel het gebied maar dan moet je aardig vaart maken. Er zijn een paar zwarte afdalingen maar die zijn niet erg lastig (Let op, vind ik hè. Kan voor jou anders zijn). Je kunt ook een dagje naar Gargellen. Dat vind ik de pistes wel wat kort maar voor een uitstapje met kinderen is dat geen probleem. Golm is ook een leuk deelgebied. De buis die door het gebied loopt is wat storend maar het skiën dat maakt dat wel goed.

De horeca vind ik daar wel een ding. Op Nova en Hochjoch zijn weinig gezellige hutjes. Veelal grote restaurants. Kwaliteit is goed maar gezellig is het niet. Er zijn wel een paar uitzonderingen maar die zijn dan meteen ramvol.

In de vakantieweken weet ik het niet maar volgens mij is het gebied nog niet echt ontdekt door de Nederlanders. Gek want je bent er zo. Al met al zeker de moeite waard.

Ik ben een sportieve skiër en ik hou van uitdaging maar er moeten ook veel blauwe en rode pistes aanwezig zijn voor mijn familie.

Mike150202 op 14 nov 2019 15:32

Mijn eerste reactie was misschien een beetje flauw maar nu hebben we een beetje een beeld. Je kunt je prima vermaken in dit gebied. Zeker als de rest van de familie niet zo sportief is. Aan elk deel kun je dan een dag besteden. Wij doorkruisen op een dag wel het gebied maar dan moet je aardig vaart maken. Er zijn een paar zwarte afdalingen maar die zijn niet erg lastig (Let op, vind ik hè. Kan voor jou anders zijn). Je kunt ook een dagje naar Gargellen. Dat vind ik de pistes wel wat kort maar voor een uitstapje met kinderen is dat geen probleem. Golm is ook een leuk deelgebied. De buis die door het gebied loopt is wat storend maar het skiën dat maakt dat wel goed.

De horeca vind ik daar wel een ding. Op Nova en Hochjoch zijn weinig gezellige hutjes. Veelal grote restaurants. Kwaliteit is goed maar gezellig is het niet. Er zijn wel een paar uitzonderingen maar die zijn dan meteen ramvol.

In de vakantieweken weet ik het niet maar volgens mij is het gebied nog niet echt ontdekt door de Nederlanders. Gek want je bent er zo. Al met al zeker de moeite waard.

Ik ben er 3 jaar geleden geweest met mijn gezin. We zaten in St. Gallenkirch. Redelijk dorpje met wel wat restaurants.
Hier heb je bij de lift in het dal de keuze voor de ene berg of de andere. Het is vrij sneeuwzeker en lekker dichtbij.
Gargellen is zeker een aanrader om een dag naartoe te gaan.

Ja joh gooi er nog meer positieve verhalen in. Het was ooit een geheim-tip. Maar op deze manier wil straks iedereen naar dit gebied.

Übung macht den meister!!!

Sh#t, sorry, eh, Montafon? Waardeloos! Alleen maar vreetschuren op de berg. Dalafdalingen heb je er nauwelijks en die er zijn, zijn belabberd. Verbinding tussen de gebieden is slecht want je moet eerst met de gondel naar beneden en dan weer omhoog. Erg tijdrovend dus.

Zo beter?

Sh#t, sorry, eh, Montafon? Waardeloos! Alleen maar vreetschuren op de berg. Dalafdalingen heb je er nauwelijks en die er zijn, zijn belabberd. Verbinding tussen de gebieden is slecht want je moet eerst met de gondel naar beneden en dan weer omhoog. Erg tijdrovend dus.

Zo beter?

Jodeldodel op 14 nov 2019 19:13

Matig!

Je kan beter gewoon zeggen dat het ruk is.
St. Gallenkirch is een dorp met allemaal kleine oude appartementen waar je nog niet dood in gevonden wilt worden, geen Nederlander die hier een appartement wil bezitten, de bakker verkoopt alleen maar kaas, de supermarkt heeft geen Goldstrike, in de liften mag je niet het nummer van Niki Lauda zingen, kom je in Gaschurn moet je kratten met 4-takter op je slee naar benee binden om de gemoederen in Nederland rustig te houden en in Golm is het altijd mistig! Kortom: ik zou naar de overkant gaan☃️☃️☃️

LA NORMA😍☃️

Niet doen, levensgevaarlijke dalafdaling!

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/b0de53e6128f481606c01ab7...

Serieus: vorig jaar geweest, een tof gebied voor zover ik er wat van heb kunnen zien (bovenstaande foto was dag 2). Als je weet waar je moet zijn kun je heel goed lunchen en de pistes zijn top. Verblijven in Sport Hotel Chalets wat mij betreft een aanrader!

*bericht bewerkt door philip1991 op 14 nov 2019 19:59

Ik ben er één keer geweest. Vier jaar geleden. Dit gebied staat niet in mijn top-5. Was prima hoor, maar niet heel bijzonder. De dalafdaling naar Schruns is lekker lang, echt een aanrader. Is die oude cabinegondel (Hochjoch) er nog? In de spits moest je er lang wachten. Maar volgens mij werd die vervangen. Zo niet, zorg dan dat je niet tussen half 10 en half 11 die dalafdaling doet.
De verbinding met het gebied ernaast (ben naam ff kwijt) vond ik wat gekunsteld. Met de lift naar beneden en daarna weer met de lift omhoog. Wij zaten wel heel mooi ski in ski out. Maar dat zegt niet zoveel over het gebied zelf.

Peter Pos

Dankje voor de tips, ik zal het niet doorvertellen 🙂👌🏼

ik ben er ook geweest, een jaartje of 6 geleden. Er was toen in januari wat tekort aan sneeuw, vooral in de dalen was het totaal niet winters.
Dan is het dal nogal droevig, veel laaghangende bewolking en waterkoud.

Maar op de bergen… wauw, best wel een verrassing. Mooi uitzicht, prima pistes en voldoende ruimte om wat aan tochten te doen.

Ook leuk en nostalgisch: de Garfresha liftjes. Niet vooruit te branden maar prima lift om even tot bezinnen te komen…

Heb ik leukere/mooiere/betere gebieden gezien? Jazekers! Maar is dit een gebied die alles te bieden heeft voor een week vol vermaak? Yeps!

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Niet doen, levensgevaarlijke dalafdaling!

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/b0de53e6128f481606c01ab7...

Serieus: vorig jaar geweest, een tof gebied voor zover ik er wat van heb kunnen zien (bovenstaande foto was dag 2). Als je weet waar je moet zijn kun je heel goed lunchen en de pistes zijn top. Verblijven in Sport Hotel Chalets wat mij betreft een aanrader!

philip1991 op 14 nov 2019 19:56

Bedankt voor de tip! Wel balen dat je geopereerd moest worden, ik hoop dat het niet ernstig was.

Leuk skigebied, maar geheimtip en niet ontdekt door Nederlanders, nee!!
Best druk met carnaval met veel Nederlanders en Duitsers.
Veel dagjesmensen uit Duitsland en dat maakt het in de vakanties druk. Heb zeker beter meegemaakt. Frankrijk en Italië.
Wat wel erg leuk is zijn de skiroutes.
Voor de iets betere skiër…

Vergeet de Zwitsers niet die dit gebied graag bezoeken. Heerlijk gebied voor Short-ski. Schruns is toch wel het leukste en meest sfeervolle dorp van dit gebied (komt op mij nog authentiek over) weinig apres ski maar wel Oostenrijkse (Urmonti).
Kortom ik ga er in Januari weer een weekend heen als opwarmer voor Ischgl 👍🏼😄

Moet ik nu spijt hebben dat ik rond oud/nieuw hier ga skiën ???

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Als je er met Carnaval of halverwege maart van komend jaar naar toe gaat dan moet ik je dit gebied zeker afraden (iets met eigenbelang). In de andere weken is het fantastisch ;-)

Zonder dollen. Ik vind het een leuk en afwisselend gebied. Sankt Gallenkirch lig het meest centraal en kun je beide kanten op in het grootste gebied. Maar ook Golm en Gargellen zijn zeker de moeite waard. Daarnaast gemakkelijk en snel aan te rijden. Relatief dichtbij NE/BE en bijna alleen snelweg (en de weg naar de dorpen is ook gewoon recht toe/recht aan). Als laatste zijn er ook hele mooie locaties waar je kan verblijven.

Wilco van Bragt

Yep, leuk gebied. En inderdaad: soms wat tijdrovend om van st. Gallenkirch met de lift naar beneden te gaan (hoeft overigens niet, je kunt via Garfrescha de weg naar beneden nemen en dan een stukje lopen…) en dan naar de andere kant weer helemaal omhoog én omlaag (er is geen dalafdeling terug naar st. Gallenkirch) te gaan. Wel erg mooie uitzichten en een fantastisch lange afdaling (Hochjochtotale) naar Schruns. wel erg windgevoelig (wij konden drie dagen geen gebruik maken van de hogere liften…), maar zeker behoorlijk sneeuwzeker. Makkelijk aan te rijden. Wel behoorlijk druk (zelfs in de tweede week van januari) en het prijsniveau vond ik naar verhouding ook pittig.

Positief: mooi en afwisseld gebied. Kom er nu toch al een paar jaar. Afstand tot thuis is -redelijk- beperkt. Weinig apres-ski (lawaaierige toestanden). Prachtige natuur (muv “De Buis” 😀)

Negatief: prijsniveau accomodaties en pas. Zelfs in de zeer sneeuwrijke winter 18-19 regelmatig regen in dal. Afgelopen winter bv 3 van de 4 keer dat ik er was. Hierdoor laatste jaren moeilijker om aantal dalafdalingen en skiroutes, al dan niet, kwalitatief open te houden). Megadrukte tijdens weekends en hoogseizoen-weken (Kerst/oudjaar Voorjaar/Krokus,…).

Zoek in het weekend een kleiner deelgebied op zo a la Golm of Gargellen, veel minder druk.

Je kan ook een dagje naar het brandnertal, daar kan je geweldig tochten met de slee maken. Check wel van te voren de tijden van de bus om weer terug te komen bij het beginpunt…

Moet ik nu spijt hebben dat ik rond oud/nieuw hier ga skiën ???

Chonn op 15 nov 2019 08:09

ik hoop het niet, want dan gaan wij ook. Wij zitten in Silbertal bij vrienden. Nu voor de derde keer met de kerstvakantie, echt kilometers maken is dan niet de hoofdzaak, maar ik hoop dit jaar meer goede dagen te krijgen om zo wat meer van het gebied te kunnen zien. Afgelopen jaar niet verder dan de Hochjoch gekomen vanwege het weer.

Prima gebied. Wij komen er reeds 8 jaar en verveelt nog niet. Skigebied is voor ons nog steeds uitdagend genoeg. En voor een biertje na het skiën is er genoeg te vinden, geen uitbundige apres-ski.
Heerlijk appartement in Partenen. Beetje een nadeel is het nemen van de skibus.
Een dagje naar de Bielerhöhe is zeker aan te raden. Skisafari doen of heerlijk relaxen en genieten van de omgeving.

Sh#t, sorry, eh, Montafon? Waardeloos! Alleen maar vreetschuren op de berg. Dalafdalingen heb je er nauwelijks en die er zijn, zijn belabberd. Verbinding tussen de gebieden is slecht want je moet eerst met de gondel naar beneden en dan weer omhoog. Erg tijdrovend dus.

Zo beter?

Jodeldodel op 14 nov 2019 19:13

Ik weet dat deze reactie “sarcastisch” overdreven negatief is, maar ik kan me hier serieus wel in vinden. Ik heb een keer een weekje in Gaschurn gezeten en als je naar de andere kant van het gebied wilde was je toch wel erg lang bezig met gondels. Vooral op de terugweg, waar geen dalafdaling is naar St. Gallenkirch. Ook die tunnel is langdradig, de eerste keer denk je “Wow gaaf een skitunnel!”, maar na 4 keer had je toch gehoopt dat er een iets snellere route was. Ik stoor mij daar best wel aan. Het is allemaal niet slecht, maar als je vanaf kinds af aan al naar grotere gebieden zoals SkiWelt of Ski Amadé gaat, is dit toch wel even terugschakelen. Een groot pluspunt vond ik wel de ongeprepareerde skiroutes, hier is genoeg uitdaging te vinden.

Een ander puntje dat hier nog niet vermeld is over het gebied: het is een zeer mooi gebied om eenvoudige, veilige of meer challenging tourski-uitstappen te maken.
Zo bv. een tocht door het Gauertal (eenvoudig en veilig), of een doortocht vanop Gargellen naar Klosters in CH (best met een gids). Idem voor een tocht naar de Piz Buin.

Verder las ik ook de commentaren over de soms lange passages in de liften bij het doorkruisen van het gebied.
Ik begrijp deze bemerkingen wel. Maar langs de andere kant is het wel zo dat er aan ieder dalstation een zeer grote parking is voorzien. Deze zijn dus erg ruim en nooit moet je ver te voet gaan naar de lift. Dit maakt dat wij de ene dag met de auto naar Schruns rijden (Zamangbahn), de andere dag St Gallenkirch, Golm, Gargellen, Brand, … Het gebied is zo ruim dat we niet persé het ganse gebied willen doorkruisen op één dag. Is natuurlijk persoonlijk.

Veel skiplezier nog.
Wij vertrekken morgenvroeg naar Tschagguns. Ideale uitvalsbasis in Montafon.

Ik kom al 6 jaar in Montafon, alles is gewoon perfect. Er zijn bijna naar alle dorpjes een dalafdaling, ze zijn niet te moeilijk maar ook niet makkelijk. Laatste jaren zijn er veel nieuwe liften geplaatst. Geen lange wachtrijen bij de liften, alleen bij de nova kant 5 min wachten bij sommige punten. Al met al goed gebied voor ieder wat wils. Ik zit nu al 4 jaar in Sankt Gallenkirch, prima dorp gezellig authentiek, geen hoogbouw of wat dan ook. De liften naar de Hochjoch kant en de Nova kant zijn goed te bereiken. Ik zou een dagje Golm erg aanraden, leuke pistes en een hele mooie lange dal afdaling.

Plaats een reactie