SYTYCS (So You Think You Can Ski) pt. 2

Omdat luie skiër @Piefke het maar blijft laten afweten, zal ik als snowboarder het maar weer oplossen voor de skiërs en sytycs 2 openen.

Ondertussen, voor mijn eigen gemoedsrust, doe ik net alsof dit so you think you can splitboard heet.
Ok over het @Gigi niveau: start bij 1, uurtje later ergens tussen 2 & 3. Niet heel slecht met als enige andere lange latten ervaring langlaufen betreft.

Anyway hieronder de filmpjes:
https://youtu.be/0jo9ErUoUw0

https://youtu.be/bVNBMF1O1is

https://youtu.be/XNLcDKQ_rkM
Beetje jammer van die laatste pizza.

Brand los met het commentaar!

En @Piefke ik verwacht nu ook een filmpje van jou.

Weet je zeker dat snowboarden wel jouw ding is? Je komt al beter naar beneden dan de gemiddelde Winterberg skiër. 😄😄

Übung macht den meister!!!

Gaan we vandaag ontdekken in de banked slalom.

Het begrip vanuit de andere discipline dat bochten rustig gevormd moeten worden in plaats van gegooid laat het er gelijk al netjes uit zien inderdaad :). Ik heb maar 2 tips: 1, skiën is de kunst van op 1 been staan en 2, lekker blijven skiën joh!

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Tiny-M Ziet er goed uit hoor 👍

When life gets too complicated.... SKI

Gefeliciteerd, ziet er al prima uit. ;)
Geen behoefte gehad om onderweg even te gaan liggen? :p

Bla, bla, bla.

@Tiny-M Ziet er goed uit hoor 👍

Alex op 15 nov 2019 08:06

Bedoel je nou te zeggen dat @Tiny-M er goed uit ziet?

Übung macht den meister!!!

Altijd al geweten, zo makkelijk dat skieen.

Nu kun je eindelijk de eeuwen oude vraag beantwoorden, wat is moeilijker :p

*bericht bewerkt door Sneeuwplank op 15 nov 2019 08:14

Gefeliciteerd, ziet er al prima uit. ;)
Geen behoefte gehad om onderweg even te gaan liggen? :p

bartvwg op 15 nov 2019 08:07

Jawel en in een hoekje liggen huilen 😢

Goed om te zien dat je de verstandige keuze hebt gemaakt om te gaan skiën. De gemiddelde Winterberg skiër kan hier nog wat van leren.

A winter without powder isn't a winter!

@Tiny-M

Respect. 💪
Eindelijk durven toegeven aan het ECHTE wintersportgevoel. 😉😉😉

Born to run. B.S.

Wat ik wel niet ervoor over heb om in de winter te gaan vliegen…

Hier zijn relaties op kapot gegaan…

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 15 nov 2019 18:37

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Tiny-M bedankt voor het openen van dit topic😁

Ja ik moet nog wachten op “fatsoenlijk” beeldmateriaal, maar ben benieuwd wat @RFKANGOO volgende mogelijke woensdag weer voor smoesje heeft…

Maar jij gaat al als de brandweer op de ski’s☃️
Nog fff en je bent niveau 4 voorbij😵🥶💪

LA NORMA😍☃️

Eigenlijk gewoon best gaaf als je het allebei kan.
Respect!

Aftellen maar!

@RFKANGOO geen smoesjes, gewoon @Piefke filmen, of ie nou wil of niet.

@Piefke 27 November maar eens een poging wagen dan?

Übung macht den meister!!!

Eigenlijk gewoon best gaaf als je het allebei kan.
Respect!

Matthieu op 16 nov 2019 11:25

Niks bijzonders aan. Zelfs ik kan dat. 😊

Übung macht den meister!!!

@Piefke 27 November maar eens een poging wagen dan?

RFKANGOO op 16 nov 2019 12:51

Ja Jot, ben alleen benieuwd wie er nu weer staken die dag…

LA NORMA😍☃️

Daar zijn ze dan⛷💪☃️

https://youtu.be/jafZ28wbcAc

https://youtu.be/BVZH5uRoExw

Geef maar een tipje🥶

LA NORMA😍☃️

Geef maar een tipje🥶

Piefke op 27 nov 2019 21:16

Je kan er beter mee stoppen en gaan snowboarden.

Übung macht den meister!!!

Niveau 2, neigend naar 3. Probeer in het vervolg iets meer druk op je binnen ski te geven. Bij het gebruik van een rode broek gaat het niveau automatisch 2 plekken omhoog, dus niveau 5 á 6 moet zeker haalbaar zijn.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Piefke: speciaal lage-resolutie filmpjes gepost om de foutjes onder de mat te schuiven? ;-)

Bij de lange bochten zit je soms behoorlijk in de backseat, als je ene hand naar voren komt om de stok in te zetten gaat je achterwerk naar achteren en je andere hand naar beneden. Bij de meeste bochten leun je naar binnen (inclinatie) zonder veel angulatie, waardoor je druk nog teveel op de binnenski terechtkomt. Daardoor beginnen je ski’s uit elkaar te sporen in de bochten.
Meer naar voren skiën met aandacht voor de parallelle assen en de positie van je handen (die horen breed in je blikveld te blijven, met opgespannen core).

Bij de korte bochten zit het iets beter met je voor-/achterwaartse balans, is het bovenlichaam stabieler en blijven de handen meer vooraan. Maar eigenlijk komen je ski’s nauwelijks uit de vallijn (alsof je een verticale combinatie in de slalom skiet), waardoor ik het moeilijk vind om de bochten te beoordelen. Als je die bochten op de kanten wil skiën moet je meer respons uitlokken zodat je bochten ronder worden.

Nog wat positieve puntjes: ik zie alvast geen rotatie van het bovenlichaam, een mooi ritme en geschakelde bochten.

Ik zie elementen van 6 en van 7 op de laatste (?) schaal die we hanteren (waar 7 overeenkomt met niveau dat een Anwärter zou moeten halen).

Geef maar een tipje🥶

Piefke op 27 nov 2019 21:16

Je kan er beter mee stoppen en gaan snowboarden.

RFKANGOO op 27 nov 2019 21:35

Dit 👆

Verder heb ik er geen verstand van, maar lijkt af en toe wat slingerend? Vast iets wat @Morzel in z’n verhaal vertelt.

Bedankt @Morzel wat jij zegt klopt idd en weet ik zelf ook, maar de uitvoering blijkt nog steeds moeilijker dan de theorie😅
Door video’s te maken en terug te kijken krijg je iedere keer weer die bevestiging dat het hem nog steeds niet is, al ga ik wel steeds een stapje vooruit💪
Ik ga weer verder met oefenen en als ik denk weer wat progressie geboekt te hebben dan post ik weer nieuw filmmateriaal☃️
Voor de beelden mag je @RFKANGOO bedanken😁

LA NORMA😍☃️

Complimenten @Piefke, ziet er goed uit, maar dat had ik stiekem al een keer op de webcam gezien ;). Ik denk dat een aantal mensen, die getriggerd door jouw bescheiden uitspraken over beginnerstechniek wat superieur reageerden, zich wel achter de oren zullen krabben :P.

De analyse van @Morzel is spot on en ik denk dat je ook in de uitvoering snel stappen kunt maken, daarvoor moet je enkel een essentieel element leren begrijpen: onafhankelijkheid van de benen (een lang en een kort been). Naar mijn mening los je daarmee het angulatie probleem automatisch op en kun je gesneden bochten met druk en dus snelheidscontrole leren maken.

De beste oefening om dit te ervaren die niet direct voor overbelasting van je zintuigen zorgt (zoals een Javelin voor jouw niveau nu) en waar ik persoonlijk ook heel veel aan heb is een J-turn. Mooie oefening voor een rustige woensdagmorgen in Snowworld. Je begint vanuit stilstand aan 1 kant van de piste, maakt wat vaart en vervolgens maak je een bocht die je door laat lopen tot je tegen de heuvel omhoog skiet… Stoppen, omdraaien en de andere kant op.

Probeer in te kanten en je binnenbeen volledig te ontlasten en kort te maken door het actief naar je borst te trekken. Je buitenbeen is lang en draagt echt je volledige gewicht. Dit lukt alleen met een juiste angulatie, wat naar mijn mening dus een gevolg is van het verschil in lengte en druk tussen de benen. Focus dus op het op 1 been staan, je binnenbeen steeds korter te maken en je lichaam gaat de rest doen om dit mogelijk te maken. Succes!

Goed filmwerk @RFKangoo! Halverwege staan is de beste filmpositie!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Getverdrie man @Piefke zoals @Shane zegt : bescheiden uitpakken op voorhand en dan dit laten zien. 💪👌🖒👊👏

Meteen de reden dat ik best geen filmpke stuur.
En dan die bespreking van @Morzel en @Shane 🤔🤔🤔 👌👍
3 x gelezen om 't te begrijpen. 😆

Born to run. B.S.

@Piefke: speciaal lage-resolutie filmpjes gepost om de foutjes onder de mat te schuiven? ;-)

Bij de lange bochten zit je soms behoorlijk in de backseat, als je ene hand naar voren komt om de stok in te zetten gaat je achterwerk naar achteren en je andere hand naar beneden. Bij de meeste bochten leun je naar binnen (inclinatie) zonder veel angulatie, waardoor je druk nog teveel op de binnenski terechtkomt. Daardoor beginnen je ski’s uit elkaar te sporen in de bochten.
Meer naar voren skiën met aandacht voor de parallelle assen en de positie van je handen (die horen breed in je blikveld te blijven, met opgespannen core).

Bij de korte bochten zit het iets beter met je voor-/achterwaartse balans, is het bovenlichaam stabieler en blijven de handen meer vooraan. Maar eigenlijk komen je ski’s nauwelijks uit de vallijn (alsof je een verticale combinatie in de slalom skiet), waardoor ik het moeilijk vind om de bochten te beoordelen. Als je die bochten op de kanten wil skiën moet je meer respons uitlokken zodat je bochten ronder worden.

Nog wat positieve puntjes: ik zie alvast geen rotatie van het bovenlichaam, een mooi ritme en geschakelde bochten.

Ik zie elementen van 6 en van 7 op de laatste (?) schaal die we hanteren (waar 7 overeenkomt met niveau dat een Anwärter zou moeten halen).

Morzel op 27 nov 2019 23:00

@Morzel
Wow, dat je dat allemaal ziet 😳 Ik denk alleen maar: Zo, die @PIEFKE gaat lekker naar beneden. Durfde ik maar zo snel 🙈

Leuk om zo’n analyse te lezen. Ik ga ook eens een filmpje posten. Zal wel pas in maart zijn, want momenteel ski ik nog niet (herstellend van een knie-operatie).

Uitrusten doen we thuis wel!

@Shane bedankt voor je bemoedigende woorden☃️

Zoals ik al zei is het niet dat ik de theorie niet snap maar de uitvoering is nog steeds lastig, het is juist dat ik vaak te snel een nieuwe kant op wil, zoals Morzel al zei, en daardoor meer in 1 lijn ski en te weinig bocht maak. De beweging die ik maak is al beter maar moet hem iets langer aanhouden, zeker bij de korte bocht denk je kort en dan wil je dus meteen om…
Wat jij zegt over die oefening en dat binnenbeen ontlasten en al je kracht op je buitenbeen lukt soms al wel, maar idd de automatisme is er nog niet, ook deels voortvloeiend uit te weinig inzakken. Ervaar veel mooie momenten tijdens het skiën en weet dan meteen weer van dit was teveel of te weinig😅
Ik gaat de volgende x jouw oefening (weer) doen, ik ken hem al, maar zonder metgezellen die fanatiek ermee bezig zijn of les van een leraar val je toch te makkelijk terug in “gewoon” skiën waarbij je wel fouten voelt maar net datgene mist wat door jou en Morzel gezegd wordt hier😃 Daarom is dat beeldmateriaal zo belangrijk.

Verder gaat Morzel idd meteen voor goud🥇🏆
Dat vind ik geweldig en ligt ook op de lijn met de drive bij mij, dus niet bang zijn om uitspraken te doen maar gewoon zeggen hoe je het ziet!💪

LA NORMA😍☃️

@dan58 en @Lotte77 plezier is nummer 1 in de sneeuw☃️☃️☃️

Niet bang zijn om je eigen kunnen te laten zien als je dat wil, jullie zeggen nu van WOW dat zou ik ook willen maar zo kijk ik weer naar anderen! Wetende dat ik geen natuurtalent ben maar door vele meters kom ik al een heel eind😉
Bijvoorbeeld die korte bochten moet je meer zien als: zo beweeglijk als flipper de dolfijn alleen ben ik meer Wally de walrus😂

LA NORMA😍☃️

Plaats een reactie