SYTYCS (So You Think You Can Ski) pt. 2

Wisselt, ik heb geen vaste tijden (ivm wisselende werktijden/dagen) en wissel dus van instructeur. Maar ze houden rekening met je niveau en kunnen altijd aardig goed verder gaan tov waar ik was gebleven.

Ah, ok. Ziet er goed uit man!

Edwin van Riel

Leuk om eens iemand anders te zien die zich ook goed redt op de rolbaan. Misschien kan ik eens kijken of ik het ook aandurf om komende maanden een filmpje te plaatsen van mij op de rolbaan.

Ik denk dat we qua niveau redelijk bij elkaar zitten. Mensen die al wat beter skiën herken je doordat ze foutjes kunnen herstellen op de rolbaan, waar het gros dan gewoon onderuit gaat :).

Echte tips heb ik niet, hooguit dat wij te horen krijgen dat we heus wel heel licht ons bovenlijf de bocht iets mogen laten volgen als we ons bovenlijf bijna geforceerd recht houden (zoals jij ook wat lijkt te doen). Maar geen idee of dat hetzelfde is. Wij skiën ook redelijk fanatiek op de rolbaan en proberen nu goed naar anderen te kijken en dan te benoemen wat we zien, op de één of andere manier helpt ons dat ook wel iets.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wisselt, ik heb geen vaste tijden (ivm wisselende werktijden/dagen) en wissel dus van instructeur. Maar ze houden rekening met je niveau en kunnen altijd aardig goed verder gaan tov waar ik was gebleven.

kjiratsiekoedel op 14 nov 2020 15:00

Leuk! Bekend terrein voor me. Ik les daar sinds 2014, in principe het hele jaar door, maar door werkloosheid, een blessure, een operatie en de sluiting door corona zijn er diverse tussenperiodes van enkele maanden geweest. Mijn vaste lesmoment is nu op maandagavond bij Bram. De afgelopen twee weken ben ik ook op vrijdagavond geweest bij Maiko.
Ik zie bij jou dezelfde dingen als bij mezelf: pizzapunt voor de bocht, bijzetten in de bocht en soms wiggen (omgekeerde pizzapunt) na de bocht. Blijven lessen, dan wordt het steeds minder. Gisterenavond hebben we veel aandacht besteed aan de stokinzet en het naar voren brengen van de hele arm (dus niet vanuit de pols, zoals hiervoor genoemd wordt). Verder ben ik ook veel bezig met eerder mijn gewicht naar de toekomstige dalski te verplaatsen, waardoor de toekomstige bergski makkelijker op de mat te houden is en dus bij’glijdt’ in plaats van bij’stapt’.

Uitrusten doen we thuis wel!

A ja 🤪

Vanaf mijn 3e heb ik skiles gehad in de Franse Alpen (favoriete dorp van @piefke) en op de borstelbaan van Nieuwegein.

In de winter van 2019/2020 was dit het resultaat.
https://www.instagram.com/p/B6tT9p6FPXb/ (eerste en laatste bevatten een filmpje)

Verder doe ik dit in verse poeder;
https://www.instagram.com/p/B9mzz1alUNs/

Nu vraag ik mij af, wat zijn jullie tips voor mij?

Met skiën kom je echt tot rust.

Stokinzet!

Stokinzet is niet zo relevant bij lange gesneden bochten.

Wat mij opvalt:
-Je centrale balans kan beter, je hebt iets neiging tot backseat. Vooral bij het uitsturen van de bocht ga je een beetje ‘zitten’. Heupen voorwaarts houden.
-bij het 2e deel vd bocht verplaats je je gewicht iets teveel naar het binnenbeen, waardoor je buitenski een beetje aan de wandel gaat.
-pas op voor heupdump. Dus niet je heup erin gooien om heupknik te krijgen, eerst voeten, dan enkels en dan heup. In die volgorde. Je blokkeert je beweging bij heupdump en dan mis je dynamiek (je hebt geen bewegingsruimte meer over).

Verder echt wel netjes en lekker vlot!

Disclaimer. Ik ben geen skileraar, enigzins ervaringsdeskundige 😆

Ik zal beginnen met het goeie nieuws: je hebt de kanten van je ski’s gevonden, dus de verwachtingen mogen een streepje hoger. De ski’s zelf bewegen ook mooi samen, er is een goeie basis om mee verder te werken.

Stokinzet is wat mij betreft wel relevant. Niet omdat het per se moet bij lange gesneden bochten, maar wel in dit geval omdat het de ideale oefening is om je uit de backseat te helpen (de punten van je ski’s komen hier van de grond, dat is een weggever).

null

Naar mijn persoonlijke smaak ski je ook iets te afwachtend in de bocht. De kantenwissel komt vlot ruim voor de vallijn doordat je je zwaartepunt snel over je ski’s laat bewegen door je bovenlichaam snel te laten komen, maar dan stop je met bewegen tot het tijd is om de volgende kantenwissel voor te bereiden.

Inzet met bovenlichaam:

null

Opbouwen kantenhoek door met het bovenlichaam te inclineren (geen knik in de heup):

null

Te weinig actie in de bocht (geen opbouw van angulatie, je ziet je buitenski lichtjes weglopen):

null

Als je je stokinzet actief en progressief voorbereidt gaat er meteen veel meer beweging in die bocht komen, en ga je vanzelf merken dat die buitenhand nu véél te hoog zit. De stok prikken hoeft niet tijdens zo’n bochten, maar de stok naar voren brengen alsof je hem zou prikken vanaf je de bocht inzet gaat veel meer dynamiek brengen in de manier waarop je skiet.

De piste van je eerste filmpje ligt er behoorlijk braafjes (en leeg) bij, dus de ideale plaats om zelf een pak aanvallender te skieën.

Fair punt van Morzel wb stokinzet. Kan inderdaad als hulpmiddel dienen.

Klasse hoeveel tijd je hier insteekt Morzel. Zéér goede tips ook.

Aftellen maar!

Ik zal beginnen met het goeie nieuws: je hebt de kanten van je ski’s gevonden, dus de verwachtingen mogen een streepje hoger. De ski’s zelf bewegen ook mooi samen, er is een goeie basis om mee verder te werken.

Stokinzet is wat mij betreft wel relevant. Niet omdat het per se moet bij lange gesneden bochten, maar wel in dit geval omdat het de ideale oefening is om je uit de backseat te helpen (de punten van je ski’s komen hier van de grond, dat is een weggever).

null

Naar mijn persoonlijke smaak ski je ook iets te afwachtend in de bocht. De kantenwissel komt vlot ruim voor de vallijn doordat je je zwaartepunt snel over je ski’s laat bewegen door je bovenlichaam snel te laten komen, maar dan stop je met bewegen tot het tijd is om de volgende kantenwissel voor te bereiden.

Inzet met bovenlichaam:

null

Opbouwen kantenhoek door met het bovenlichaam te inclineren (geen knik in de heup):

null

Te weinig actie in de bocht (geen opbouw van angulatie, je ziet je buitenski lichtjes weglopen):

null

Als je je stokinzet actief en progressief voorbereidt gaat er meteen veel meer beweging in die bocht komen, en ga je vanzelf merken dat die buitenhand nu véél te hoog zit. De stok prikken hoeft niet tijdens zo’n bochten, maar de stok naar voren brengen alsof je hem zou prikken vanaf je de bocht inzet gaat veel meer dynamiek brengen in de manier waarop je skiet.

De piste van je eerste filmpje ligt er behoorlijk braafjes (en leeg) bij, dus de ideale plaats om zelf een pak aanvallender te skieën.

Morzel op 04 nov 2021 21:13

Super bedankt voor te tips. Heb nieuwe schoenen en skies gekocht waarmee ik met wat meer power de bocht door kan. Ik ga zeker van de kerst oefenen. Zal ook kijken of ik een nieuw filmpje kan maken.

Ik ga deze tips zeker oefenen, misschien nog een privé les boeken in Frankrijk.

Op deze filmpjes skie ik op mijn “oude” schoenen die eigenlijk een seizoen eerder vervangen hadden moeten worden. Skies zijn All Mountian dus eigenlijk net niet stijf genoeg. Geen excusses voor mijn houding, maar nieuwe materiaal moet weer beter gaan.

Het eerste stuk van de piste is vrij stijl, de plek waar gefilmd word wat vlakker. Het is de Argentier in ValFrejus.

Materiaal: Lange 140 schoenen
Head Super Shape Titan 170

*bericht bewerkt door Leandro op 05 nov 2021 08:03

Met skiën kom je echt tot rust.

Neem zeker die privéles. Je hebt alleszins een goede basis en potentieel om te groeien. De fouten die je maakt worden niet verholpen door beter materiaal, wel door oefeningen.

Goed werk @morzel, complimenten!

Edwin van Riel

Mooie analyse inderdaad. Ik zie bepaalde dingen wel, maar kan ze zeker niet zo bewoorden.
@Leandro Je zult zelf de actie moeten ondernemen om de verbeterpunten erin te slijten. En als je zolang al skiet, zal dat niet meevallen. Ander materiaal is wellicht een hulpmiddel, but won’t do the trick for you.

Succes

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik blijf 't toch leuk vinden om jullie commentaren te ontvangen :). Dus hier weer een filmpje!

Waar ik mee bezig ben:
-bocht naar rechts meer gaan anguleren ipv inclineren
-meer druk op linker been zetten met bocht naar rechts
-handpositie:kleinere beweging met stokinzet, rechterhand minder hoog houden & linkerhand minder laten wegzakken

Hé, bij Arjan in t groepje?

Edwin van Riel

Hé, bij Arjan in t groepje?

evr66 op 12 nov 2021 21:29

Jup, we zijn nu met sander kan hier

Hé, bij Arjan in t groepje?

evr66 op 12 nov 2021 21:29

Jup, we zijn nu met sander kan hier

kjiratsiekoedel op 12 nov 2021 21:31

Weet ik, sprak Sander en Arjan einde middag in het dal nog even. Wij volgen jullie op vanaf zondag 😂, dus sloop die Kan maar alvast een beetje hahaha. Shit, hij zit naast je zeker hahaha

Edwin van Riel

Ik blijf 't toch leuk vinden om jullie commentaren te ontvangen :). Dus hier weer een filmpje!

Waar ik mee bezig ben:
-bocht naar rechts meer gaan anguleren ipv inclineren
-meer druk op linker been zetten met bocht naar rechts
-handpositie:kleinere beweging met stokinzet, rechterhand minder hoog houden & linkerhand minder laten wegzakken

kjiratsiekoedel op 12 nov 2021 21:20

mijn commentaar zou zijn: pas op voor counterrotatie in de bocht naar links, inclinatie komt uit voet-enkel-heup, dus strekken van het buitenbeen/buigen van het binnenbeen, niet vanuit bovenlichaam. In de bocht naar rechts inderdaad meer over je dalski skien, je binnenski loopt weg naar binnen - daar staat dus teveel druk op, dan gaat een heupinclinatie nooit lukken.

EDIT gaat iets mis met quoten…maar goed.

Net maar eens live bekeken. Zag er prima uit k.roedel 😂😂

Edwin van Riel

https://youtube.com/shorts/xtOrckqEU4s?feature=share…

Aight, eindelijk zover dat ik dit aandurf xD. Eerst maar eens de excuses.
189 cm 98 mm onder de voet directional twintip, absoluut geen pisteski ;)

Bijna geen training, want ik ski vrijwel exclusief offpiste.

Aangezien er nu vrijwel geen sneeuw ligt ben ik gaan skien met iemand die zn test technique wil halen en hij heeft wat tips gegeven.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Geef me maar de volle laag ;)

Freeride = Life

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Geef me maar de volle laag ;)

Arnie777 op 29 jan 2022 14:37

Gepost als een YouTube short, zodat het moeilijker is om terug/vooruit te spoelen, en vertraagd of individuele beeldjes te bekijken… Kortom: truken van de foor om video-analyse lastiger te maken 😛.

Het is geskied in perfecte omstandigheden op een blauwe piste die gemaakt is om treinspoortjes te leggen, en het ziet er al heel erg mooi uit, dus het is toegelaten om over de details te gaan zeuren 🙃.

Mijn voornaamste commentaar zou zijn dat je zo’n demo-run agressiever mag (en moet) skiën. Je skiet met goeie enkelflexie, maakt mooie hoeken met de ski’s en zoekt de angulatie die nodig is om de druk richting buitenski te sturen, maar je blijft naar mijn smaak nog iets te passief. Daardoor loopt je bovenlichaam soms wat achter de feiten aan, waardoor je heup opent en je de druk op buitenski verliest waardoor die naar buiten loopt. Dat zie je vooral in je zwakkere bocht (naar links).

Vergelijk je houding in je bocht naar links:

null

met die naar rechts:

null

Het spoor van je bocht naar rechts is veel gelijkmatiger omdat je veel beter op je ski staat en je arm/heup beter mee is.

Een stokinzet die veel assertiever is (alsof je een slalom skiet en er een paal staat die je plat wil rammen) gaat je helpen om de puntjes op de i te zetten. Mensen durven bij grote carve-bochten die stokinzet helemaal achterwege te laten, maar het uitvoeren daarvan (je hoeft niet noodzakelijk de stok in de grond te prikken, maar de voorbereiding moet wel worden uitgevoerd) helpt je echt bij je houding.

Bij één van de “Art Of The Turn” filmpjes van Salomon, zie je bij de skiërs van de drie generaties dat ze allemaal die vrij uitgesproken stokinzet hebben:

Luca Aerni doet voor hoe het wel moet:

null

*bericht bewerkt door Morzel op 29 jan 2022 17:48

Lekker bezig @Arnie777. Piste skiën kan ook echt heel leuk zijn haha!

Ben het deels met @Morzel eens, het mag agressiever, zeker op een brede lat, maar dat heeft juist ook met vertrouwen in je kantengrip te maken. Maar qua welke bocht het beste is, zie ik het eigenlijk andersom. Ik vind de initiatie/inzet namelijk het allerbelangrijkste en die vind ik (voor jou) naar links toe veel beter. Ja, je valt daarna te veel naar binnen waardoor je later in de bocht grip verliest, maar de wissel van je oude naar nieuwe buitenski is flink overtuigender met een scherpere inzet tot gevolg. Je lichaamshouding blijft ook meer natuurlijk in de bocht naar links, naar rechts is de counter rotatie naar mijn smaak te veel van het goede voor deze bochtgrootte en zijn je been lengtes niet onafhankelijk genoeg.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Voor diegenen die zich in de zomer vervelen :)
Jammer genoeg is alles in achteraanzicht gefilmd, maar misschien kunnen sommigen er toch mee aan de slag. Mijn excuses alvast voor de muziek, het zijn knipsels uit een filmpje :)
Shoot!

Voor diegenen die zich in de zomer vervelen :)
Jammer genoeg is alles in achteraanzicht gefilmd, maar misschien kunnen sommigen er toch mee aan de slag. Mijn excuses alvast voor de muziek, het zijn knipsels uit een filmpje :)
Shoot!

Nillze op 11 aug 2022 22:03

Ik ben geen leraar of iets dergelijks, maar man wat zal jij moe zijn halver wege de dag.
Wat mij opvalt is dat je eigenlijk constant een soort van schaats stop doet en dit gebruikt om van richting te veranderen. Deze basis zou je als eerste kunnen aanpassen en je daarna of tegelijkertijd concentreren met wat je allemaal niet en wel doet met de houding van het bovenlichaam en heupen (allemaal een gevolg van de vreemde basis beweging).
Mijn beeld is dat een flink aantal lessen wel gewenst is en dat kan prima hier in NL op een rolbaan of vergelijkbaar.

.

Wat een leuk topic dit. Leuk om alle filmpjes te zien en al de tips te lezen! Zo te zien wordt het niet echt actief meer gebruikt, maar laat ik een poging doen het nieuw leven in te blazen…

Ik heb vorig jaar pas mijn eerste meters in de sneeuw gemaakt, 4 dagen SFL waarvan de 1e dag privéles en 3 dagen zelf geskied. Flink de smaak te pakken gekregen en in september/oktober 8 lessen op de rollerbank gehad. Begin december een paar dagen naar Ischgl geweest. Hieronder een kort filmpje waarin ik wat korte bochten maak.

Alle tips en adviezen zijn welkom!

Nice, doorgaan, zeker ook met lessen! Beter goed aanleren dan later van alles af moeten leren.

Paar puntjes die zo opvallen:

  1. gewicht mag meer op dalbeen (buitenste been in bocht). Probeer eens een zo groot mogelijk deel van de bocht hierop te maken (achterzijde binnenbeen liften, punt blijft op de sneeuw,youtube > stork turns))
  2. toevoegen stolinzet als hulp voor timing
  3. probeer wat meer scheendruk te houden (scheen tegen voorzijde skischoen) terwijl je wel op de hele voet blijft staan.
  4. in de bocht de (buitenski) het werk laten doen. Geef de ski’s hier de tijd voor, niet te snel de bocht forceren door je hakken weg te drukken
Edwin van Riel

Dat is een schoolvoorbeeldje ruitenwisserskiën 🙂.

Bij dit soort bochten zouden de ski’s een traject moeten volgen dat vanuit de tippen gestuurd is en de radius van de ski’s volgt: een opeenvolging van mooie C-bochten, die aaneengeschakeld zijn door een korte belastingswissel waarbij de ski wordt omgekant van de ene staalkant naar de andere kant (een rotatie door de lengteas van je voet). Tijdens die kantenwissel zou er geen richtingsverandering mogen zijn.

In jouw geval ga je tijdens de ontlasting de ski’s pivoteren (rotatie over de lengteas van je onderbeen), waardoor je de richtingsverandering “forceert” tijdens de kantenwissel. Hoewel dit een techniek is die in bepaalde omstandigheden nuttig kan zijn (bijv: bultenskiën), is het belangrijk dat je bij deze bochten de sturing uit de ski laat komen. Het pivoteren tijdens de belastingswissel geeft de kenmerkende ruitenwisserbochten.

Daardoor komt de belasting vaak op je binnenbeen terecht i.p.v. je buitenbeen, waardoor je inherent onstabiel staat (voornamelijk in je bocht naar rechts). Dit is mooi te zien in de sporen die je maakt:

null

De linkerski geeft de bocht aan in de sneeuw, terwijl er op de rechterski geen belasting is (geen spoor te zien).

null

Pas als je je bocht naar links gaat inzetten bij de kantenwissel wordt die andere voet geactiveerd, waardoor er plots een spoor verschijnt.

Bijkomend ben je heel statisch: je beweegt enkel tijdens de belastingswissel, maar staat daaran vrij snel stug recht terwijl je het einde van de bocht “afwacht”. Bij vloeiende bochten horen ook vloeiende en progressieve bewegingen: na de kantenwissel blijf je progressief mee bewegen met de ski’s. Een stokinzet kan je daar bij helpen: de punt van de stok komt tijdens de hele bochtfase rustig naar voor tot de volgende kantenwissel.

Wat wel goed zit (en wat bij veel beginnende en “gevorderde” vakantieskiërs fout gaat) is dat de sturing vanuit je voeten komt, en niet vanuit een rotatie van het bovenlichaam. Dat is het voordeel vanop een rolbaan te lessen: enerzijds wordt een rotatie daar harder afgestraft, en anderzijds kan je jezelf niet in de spiegel ziet als je bovenlichaam te veel roteert 😎.

Oefeningen voor jou gaan vooral gericht zijn naar de belasting op de buitenvoet krijgen (begin al maar met achterkant van de binnenski/bergski van de sneeuw te tillen in het stukje tussen twee bochten), en om veel meer beweging door de hele bocht te krijgen.

Beiden hartelijk dank voor de uitgebreide feedback/tips! Wat jullie zeggen klinkt inderdaad bekend, maar voor een beginner lastig om uit een filmpje van jezelf te halen. Ik ga ermee aan de slag, vanaf dinsdag zit ik 3 dagen in Solden, zal kijken of ik daarna een update kan sturen:)

Plaats een reactie