Skiën met of zonder stokken?

Hai allemaal,

Ik afgelopen jaar leren skiën en heb geïnvesteerd in mijn eigen materiaal.
Toen ik bij de handelaar was en een setje latten & schoenen had gekocht stelde hij nog een set stokken voor.
Ik zei dat het niet hoeft voor mij omdat ik zonder stokken skie.
De handelaar zei dat het beter is om met stokken te skiën om verdere progressie te maken.
Terwijl mijn toenmalige ski- instructeur stokken maar ondingen vond?

Is het gebruik van stokken een persoonlijke voorkeur of is het echt beter om die te leren gebruiken?
Als ik er nu mee skie loop ik met die stokken wat verloren.

Als hulpmiddel om mij er mee te duwen op platte stukken heb ik ze niet nodig, ik gebruik de schaatsbeweging om mij te verplaatsen.

Alvast bedank!

Is beter te (leren) gebruiken.

Dat je ski instructeur dat gezegd heeft kan enkel in bepaalde context zijn geweest, geen instructeur die het belang van stokken zal ontkennen.

Je toenmalige ski-instructeur verdient een trap onder zijn achterste 😛.

Kinderen leren de beginselen nog zonder stokken (om ze er later bij te nemen), volwassenen kunnen beter vanaf minuut één met stokken skiën.

Je hebt die dingen dus zeker nodig, ook al lijk je er nu nog niet veel mee te doen.

Als niet-skier ben ik geïntrigeerd door de vraag maar de antwoorden geven nog steeds geen duidelijkheid over het waarom. TO vroeg ook of t persoonlijke voorkeur is of niet. Ben er ook wel nieuwsgierig naar!

Omdat ik eerst een tijdje heb gesnowboard voordat ik ging skiën, wist ik ook nooit wat ik met die dingen aan moest (gebruik ze wel bij het langlaufen, ook met schaatstechniek*!).

Toen ik wat meer les had gehad, en eens een (verstelbare) stok had met erectie stoornis, terwijl ik een leuke buckelpiste afdaalde, toen merkte ik ineens hoe veel ik die stokken miste!

*bericht bewerkt door Slim op 15 nov 2019 18:27

  • hier een mooi voorbeeld van iemand die aardig kan skaten op ski’s (olympisch goud), en daar gebruikt ze toch echt stokken bij.

Nog één keer omdat het zo gaaf is en ik er nog steeds tranen van in mijn ogen krijg:
“HERE COMES DIGGGINS, HERE COMES DIGGINS!!!”
https://youtu.be/4pgIfriF2lQ

*bericht bewerkt door Slim op 15 nov 2019 18:18

Wat uitleg uit het verleden: https://www.wintersport.nl/forum/topic/49064

Bla, bla, bla.

@Lynne_vansant[/mention] en[mention=“129712”] @G11ling,
Natuurlijk is het persoonlijke voorkeur. Zolang je geen lid bent van de PGHM, kan niemand je dwingen om met stokken te skiën, je moet dus vooral doen waar je zelf blij van wordt.

Voor normaal skiën (dus freestyle buiten beschouwing gelaten) vinden de meeste mensen het wel een voordeel. Wat dat voordeel is scheelt per skiër en per situatie:
Op een buckelpiste gebruik je een agressieve voorwaartse stok inzet om je lichaam naar voren te houden en een goed ritme te houden, bij slecht zicht helpt het slepen van de stokpunten om te voelen waar ge grond is en zo is er nog veel meer, zoek maar eens op YouTube.

*bericht bewerkt door Slim op 15 nov 2019 18:50

Trouwens, @Lynne_vansant,
Stokken hoeven niet veel te kosten, zijn vaak voor een ‘prikkie’ ;-) te vinden op marktplaats e.d.

Ik ben het ermee oneens dat stokken nodig zijn, maar om de vraag of stokken nodig zijn te beantwoorden zal je eerst moeten weten waarvoor stokken gebruikt worden.

Stokken zijn mijns inziens nuttig voor vier dingen:

  1. Prikken op een vlak stuk
  2. Ritme
  3. Spierspanning
  4. Balans/hulp bij het draaien

Een stokinzet kan helpen bij het aanhouden van een ritme bij het skiën van korte bochten, maar ook zonder stokken kan je prima leren ritmisch te leren skiën. Gezien je ervaring denk ik overigens dat je überhaupt nog niet bij de korte bochten bent aangekomen, dus dit punt is voorlopig nog niet zo relevant.

Door iets vast te houden krijg je spierspanning en deze spierspanning helpt bij het houden van balans. Kortom, stokken maken het eigenlijk iets makkelijker. Ik ben echter de mening toegedaan dat spierspanning ook zonder het vasthouden van stokken een automatisme moet zijn.

Tot slot kunnen stokken helpen bij het maken van de draai en het houden van balans. Tegenwoordig leert men aan gasten om eerst een hoogbeweging te maken en daarna pas de stokinzet te doen, de stokinzet kan dan helpen bij het houden van balans en het draaien vergemakkelijken. Ik vind dit een zeer onwenselijk voordeel.

Het nadeel van stokken niet gebruiken is dat het een roterend bovenlichaam in de hand kan werken als je niet weet en voelt wat je doet. Met stokken in je handen zal je sneller voelen dat je enorm aan het zwaaien bent met de stokken.

Het nadeel van stokken wel gebruiken is dat het je kan helpen met het houden van balans (of zoals ik eerst zei, een onwenselijk voordeel). Het is een nadeel omdat je naar mijn mening door een goede basishouding en goede dalski belasting je balans hoort te houden en niet door je stokken. Techniek hoort ervoor te zorgen dat je in balans staat, niet je stokken.

Kortom, wat beter is, kan je niet zo eenduidig zeggen. Één ding is wel zeker, stokken maken het makkelijker, maar ik zou niet snel zeggen dat iemand stokken nodig heeft. Zonder stokken skiën vergt meer van je balans en skiën is een balanssport. Aan de andere kant moet het weghalen van dit hulpmiddel er niet voor zorgen dat je op een foute manier gaat compenseren voor het gebrek aan balans en jezelf verkeerde dingen aanleert.

Als ik zelf train, dan leg ik mijn stokken weg en doe ik mijn schoenen ook los. Dit helpt mij om beter te worden. De vraag die jij jezelf moet stellen is of jij denkt dat stokken je op dit moment helpen om technische vooruitgang te boeken, of helpen ze juist niet om vooruitgang te boeken? Of wil je het zo makkelijk en leuk mogelijk voor jezelf maken? Zo ja, dan zou ik vooral wel stokken meenemen.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 15 nov 2019 18:42

Als Kristy zegt met stokken, is het met stokken ;-)

Als Kristy zegt met stokken, is het met stokken ;-)

Rene op 15 nov 2019 19:09

Case closed 👍😂

Hoewel ik het met @Skitechniek eens ben dat oefenen zonder stokken (en met losse schoenen) prima kan zijn voor je balanstraining, is voor het leerproces van ploegbocht naar parallelbochten (lang, kort, buckels, slalom, poeder, you name it) de stok een essentieel middel om timing en houding aan te leren. En dat blijft zo, ook als je vergevorderd bent (hoewel je dan best een afdaling ook stokloos zou kunnen doen).

Ik ga nu even op zoek naar popcorn. Zou zomaar een leuk topic kunnen worden 😄

*bericht bewerkt door Hessel op 15 nov 2019 19:49

Als hulpmiddel om mij er mee te duwen op platte stukken heb ik ze niet nodig, ik gebruik de schaatsbeweging om mij te verplaatsen.

Lynne_Vansant op 15 nov 2019 17:01

Met stokken gaat schaatsen nog veel beter. Je kunt stokken ook gebruiken om richting aan te geven, al is het alleen al de stokinzet zodat mensen achter je weten welke bocht je gaat maken. Ook nuttig als "claxon" bij het inhalen op smalle paden. Daarnaast zijn stokken ook handig als handrem bij de lift, of je moet houden van boze blikken van de mensen voor of naast je. Stokken kun je ook gebruiken als je je ski's als "sportas" wilt vervoeren. Bij ongevallen komen ze ook goed van pas. Dit zijn allemaal nog maar bijzaken; de echte redenen zijn hierboven al genoemd.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 15 nov 2019 20:25

Wat een reacties/onzin!!!
Met de “stokinzet” wordt je geleerd je gewicht op het juiste moment op de juiste plaats te zetten. Skiën gaat om : op het juiste moment druk zetten op de juiste plaats.
Diegenen dat zeggen deftig te kunnen zonder… U bent geen hulp, en U zal ook nooit verder geraken😓

@jessedeconinck, wie zegt er dat ze makkelijk zonder kunnen? Dat heb ik hierboven nog niemand zien zeggen.

En wie heeft er onzin verkondigt? ik vond het juist allemaal heel redelijk klinken.

*bericht bewerkt door Slim op 15 nov 2019 22:12

Topicstarter is -zo blijkt uit andere post- een ex-snowboarder.
Ze is dus op de verstandige weg, maar moet nu alleen de oh-zo praktische stokken nog even leren accepteren.
Komt vanzelf wel een keer goed, ze moet alleen van ver komen, want ‘praktisch’ en ‘snowboarden’ zijn twee zeer ver van elkaar liggende concepten. 🤗

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 15 nov 2019 23:30

Deze discussie leeft ook onder snowboarders.

Annoying skiers since 2003

Ik ben het ermee oneens dat stokken nodig zijn, maar om de vraag of stokken nodig zijn te beantwoorden zal je eerst moeten weten waarvoor stokken gebruikt worden.

Stokken zijn mijns inziens nuttig voor vier dingen:

  1. Prikken op een vlak stuk
  2. Ritme
  3. Spierspanning
  4. Balans/hulp bij het draaien

Een stokinzet kan helpen bij het aanhouden van een ritme bij het skiën van korte bochten, maar ook zonder stokken kan je prima leren ritmisch te leren skiën. Gezien je ervaring denk ik overigens dat je überhaupt nog niet bij de korte bochten bent aangekomen, dus dit punt is voorlopig nog niet zo relevant.

Door iets vast te houden krijg je spierspanning en deze spierspanning helpt bij het houden van balans. Kortom, stokken maken het eigenlijk iets makkelijker. Ik ben echter de mening toegedaan dat spierspanning ook zonder het vasthouden van stokken een automatisme moet zijn.

Tot slot kunnen stokken helpen bij het maken van de draai en het houden van balans. Tegenwoordig leert men aan gasten om eerst een hoogbeweging te maken en daarna pas de stokinzet te doen, de stokinzet kan dan helpen bij het houden van balans en het draaien vergemakkelijken. Ik vind dit een zeer onwenselijk voordeel.

Het nadeel van stokken niet gebruiken is dat het een roterend bovenlichaam in de hand kan werken als je niet weet en voelt wat je doet. Met stokken in je handen zal je sneller voelen dat je enorm aan het zwaaien bent met de stokken.

Het nadeel van stokken wel gebruiken is dat het je kan helpen met het houden van balans (of zoals ik eerst zei, een onwenselijk voordeel). Het is een nadeel omdat je naar mijn mening door een goede basishouding en goede dalski belasting je balans hoort te houden en niet door je stokken. Techniek hoort ervoor te zorgen dat je in balans staat, niet je stokken.

Kortom, wat beter is, kan je niet zo eenduidig zeggen. Één ding is wel zeker, stokken maken het makkelijker, maar ik zou niet snel zeggen dat iemand stokken nodig heeft. Zonder stokken skiën vergt meer van je balans en skiën is een balanssport. Aan de andere kant moet het weghalen van dit hulpmiddel er niet voor zorgen dat je op een foute manier gaat compenseren voor het gebrek aan balans en jezelf verkeerde dingen aanleert.

Als ik zelf train, dan leg ik mijn stokken weg en doe ik mijn schoenen ook los. Dit helpt mij om beter te worden. De vraag die jij jezelf moet stellen is of jij denkt dat stokken je op dit moment helpen om technische vooruitgang te boeken, of helpen ze juist niet om vooruitgang te boeken? Of wil je het zo makkelijk en leuk mogelijk voor jezelf maken? Zo ja, dan zou ik vooral wel stokken meenemen.

Skitechniek op 15 nov 2019 18:39

Ik zie je altijd voorbij vliegen. En heb je ook wel eens op 1 ski buckels zien doen. 🤣 Dus je techniek zit wel goed

Al eens bij een skipoortje gestaan waar het een beetje afloopt? Dan zijn stokken toch erg handig.

Precies wat @Hessel zegt
En @Kristy natuurlijk.;-)

Leuke discussie! Persoonlijk vind ik dat er geen goed of fout is. Wat wel een feit blijft is dat skiërs die nooit met stokken hebben leren skiën vaak sneller achter op gaan staan omdat ze de handen en armen vaak naast het lichaam houden. Terwijl het wel een belangrijk punt is als we kijken naar ski houding. Ook zie je vaak bij skiërs die nooit de stok inzet hebben geleerd fouten in de timing van een bocht. Ik zou zeggen: eerst leren skiën met stokken. Daarna zou je ze weg kunnen laten.

Persoonlijk wil ik niet zonder Stokken skiën omdat het me op heel veel manieren helpt. Niet alleen op het gebied van ritme en balans, Maar ook als we kijken naar lichaamsspanning.

Amai…
wat een discussie… 😅

Klopt inderdaad wat hierboven gezegd is.
Ik ben inderdaad een (ex-) snowboarder.
De reden dat ik leer skiën is voor mijn zoontje.
Hij is nu 4 jaar en krijgt zijn eerste lesjes en gaat dit seizoen mee op reis met ons. (Startend op Winterberg in maart gaan we naar Les Arcs.)
Daarom dat ik ook leer skiën als we indoor gaan wil ik graag met mijn zoontje samen kunnen afdalen.
Zonder steeds bij een instructeur te hoeven aankloppen.
Tegen alle verwachtingen ik, vind ik skiën ook zeer leuk heb mij al een setje aangekocht.
Maar als hij 8 jaar is dan bind ik hem een plank onder zijn voeten. 😅
Dan kan hij later zelf kiezen wat hij tof vindt.

Maar goed ik hoor gemengde reacties over stokken maar ik denk dat we kunnen stellen dat de meeste wel VOOR het gebruik van stokken zijn?

Indoor naar de de de baan gaan is niet altijd evident.
Wat denken jullie om enkele lessen te nemen op een rollerbaan?
Ik heb destijds snowboardlessen genomen op de rollerbaan en was daar best wel tevreden over.
Maar ik stel mij de vraag of je op een baan de “stok inzet” ook kunt aanleren?

Wat een reacties/onzin!!!
Met de “stokinzet” wordt je geleerd je gewicht op het juiste moment op de juiste plaats te zetten. Skiën gaat om : op het juiste moment druk zetten op de juiste plaats.
Diegenen dat zeggen deftig te kunnen zonder… U bent geen hulp, en U zal ook nooit verder geraken😓

jessedeconinck op 15 nov 2019 20:31

kijkend naar je profielfoto,zou je het eens moeten proberen zonder stokken ;)

Zelf kan ik moeilijk zonder, dus probeer ik zoveel mogelijk te trainen om dit ook te kunnen.

*bericht bewerkt door sneeuwkabouter op 17 nov 2019 08:03

En ik maar denken dat de meeste skiërs die stokken enkel hebben om ongecontroleerd om zich heen te zwaaien. Daarmee alles en iedereen rakend en niet snappen dat anderen dat niet fijn vinden. En om die stokken op hun schouders te leggen als ze in de rij staan en dan al lekker rond kijkend iedereen er mee tegen het hoofd of helm rakend.
Blijk je er dus ook nog daadwerkelijk mee te kunnen skiën ook 🤯🤯🤯

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Plaats een reactie