geweldige plaatsen in de zomer in Oostenrijk

Nu ik de wintersportvakanties geboekt heb voor komend seizoen, wordt de volgende vakantie alweer gepland. Ik heb in de zomer 1 week geboekt bij de mooie Ossiachersee in Karinthie. Nadat we daar 1 week gerelaxed hebben , willen we nog ergens anders in Oostenrijk 5 tot 7 dagen verblijven. Nu zoek ik een gebied met geweldig mooie wandelroutes. Ook zoek ik routes die hoog in de bergen lopen, dus niet alleen over een almpje. Wij zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen van 8 en 10 jaar oud. De kinders lopen al enkele jaren mee door de bergen. Vorig jaar hebben ze voor het eerst wat hoger in de bergen gelopen, en dat vonden ze geweldig.

Ik zoek een gezellig dorp waar van alles te beleven is in de zomer. Het liefst gelegen vlakbij de A10 aangezien dat op de route naar huis ligt.

Graag krijg ik van jullie wat nieuwe inspiratie.

Ik weet niet wat je verstaat onder ‘geweldig mooie wandelroutes’, en het ligt ook niet aan de A10, maar wij hebben fijne zomers gehad in het Paznaundal. Bij de accommodatie krijg je een pas waarmee je elke lift gratis kunt gebruiken. We gingen dan bv 's ochtends in Kappl de berg op voor de speeltuin daar, en daarna boven op de Idalp bij Ischgl lunchen en wandelen. Je kunt ook bij het middelstation uitstappen en naar het dal wandelen. Er is een heel programma waar je aan mee kunt doen, wij hebben in Galtur geboulderd, dat kostte ook bijna niets extra. Ik zou zo teruggaan!

Zonder twijfel serfaus-fiss. Ook gratis pass voor de kabelbanen en verder combinatie van kindvriendelijke wandelingen (vb hexenweg en piratenweg) met ook veel speeltuinen in de vergen en dan ook het zwaardere werk. Wij zijn er 4 jaar op rij geweest in de zomer, deze winter voor het eerst ook om te skiën

Gasteinertal, Gebied van de Hochkönig, Grossarl, Werfenweng, Alpendorf, allemaal vlakbij de A10

Dienten Die Alte schule

Wij zijn vorig jaar op weg naar Kroatië een paar dagen in Schladming geweest. Mooie omgeving en genoeg te doen.
We hebben o.a. een wandeltocht naar een klein kapelletje boven op een berg gedaan. Daar stond toen een koor te zingen. (Ik weet niet of dat vaker is, of dat het toevallig was toen wij er waren.)
Je hebt er ook ziplines en klettersteig, als je daar van houdt.
Ook kun je de Dachstein-gletscher bezoeken. Je kunt op het dak van de Panorama-gondel naar boven. Boven heb je een loopbrug waar het uitzicht heel mooi schijnt te zijn, maar toen wij er waren was het mistig :(
Je hebt er ook een ijsgrot met ijssculpturen.
Het dorp vonden wij ook leuk. Leuke restaurantjes en een gezellig plein met 's avonds live muziek.

Annoying skiers since 2003

Ik vind de omgeving van Montafon (Vorarlberg) ook erg leuk in de zomer (niet aan de A10, maar nog beter aan te rijden). Mooie wandelingen, interessante activiteiten voor de kids op de berg (Golm, Schruns en Gaschurn), mooie zwembaden (Schruns, Gaschurn) en een aantal leuke stadjes in de omgeving (Bludenz incl. Milka fabriek en Feldkirch).

Wilco van Bragt

Wandelen door het Nockgebergte is best de moeite waard. Kijk eens naar een verblijf in Innerkrems of het Thomatal.

Wij gaan ook al meerdere jaren naar Oostenrijk in de zomer. Fiss (in Serfaus Fiss Ladis) springt er wat ons betreft uit. Lekker hoog, mooie uitzichten, gratis gondels, veel vertier voor kinderen en prachtige wandelroutes. En je kunt ook makkelijk een dagje naar de Reschensee en naar Samnaum. Of een keer zwemmen helemaal in het dal bij Ried.

Langs de A10 hebben wij in Wagrain gezeten. Maar dat viel ons het jaar na Fiss wat tegen. We kochten daar de Salzburgerland karte. Maar daar mocht je met de gondel maar één keer mee omhoog per het dorp. Dus elke dag reden we naar andere dorpen om daar omhoog te gaan met de gondel en daar wat te zien, te wandelen en te ontdekken. Daardoor zaten we ook veel in de auto, wat een tegenvaller was na Fiss. Ook de relatieve geringere hoogte van het dorp vonden wij minder. Met ruim 800m ligt dit dorp midden in het dal. Je keek daardoor tegen de bomen aan op de hellingen van de omliggende bergen. De hogere toppen waren vanuit het dal niet zichtbaar. Dat was een schril contrast met het ruim 1400m hooggelegen Fiss.

De jaren daarop hebben wij om deze reden steeds gekozen voor hooggelegen dorpen zoals Gerlos en Sölden. Maar door Fiss zijn wij aan Oostenrijk verknocht geraakt.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Nockgebergte is inderdaad erg mooi, ook het Maltatal is schitterend qua omgeving met mooie wandelingen aan de Kolnbreinspeicher

Goed te combineren ook @franksplinter. Beiden liggen aan de A10. Bij Rennweg links of rechtsaf zo ongeveer.

Ooit in Grossarl geweest en aan het einde van het dal ligt Huttschlag. Een gehucht, maar ook het begin van prachtige wandelroutes in het natuurpark. Is ook een natuurcamping en je kunt er op forellen vissen. Ik vond het een prachtig gebied. SFL is voor kinderen in de zomer ook super. Het wordt alleen steeds lastiger om daar de kermis en de mountainbikers te ontwijken. Maar je kunt er wel echt hoog in de bergen met kinderen goed lopen.

Victorine

Regio Mittersill
Dichterbij dan Serfaus (wat toch aan de andere kant ligt van het land)

Vanuit Mittersill zit je zo in Zell am See en aan de andere kant van het dal bij de Krimml wasserfallen en je zit in het hart van de Hohe Tauern met prachtige wandelroutes.

Nationalpark Berchtesgaden in Duitsland, vlakbij de A8 die bij de grens overgaat in de A10. Google maar eens op Köningssee.

Met kinderen van die leeftijd? SFL.
Gratis pas voor de liften en de bus, volop wandelmogelijkheden, 2 coasters, veel speelplekken en zwemmeertjes.
Accommodatie in Fiss nemen zodat je lekker centraal zit.

En een goede tweede zou Zillertal kunnen zijn. Ieder dorp heeft wel iets te bieden qua vertier en bergen, met als highlights de gletsjer (ski’s mee!) en de activiteiten op Penkenberg. Topwandelingen in de zijdalen en mocht je nog echt alpien iets willen doen dan bij Hintertux de hoogte in, of Ahorn als het iets minder ruig moet.

Maltadal is erg mooi. In Karinthië, vlakbij A10.
Bijkomend voordeel ‘karinthisch’ mooi weer.
In Noordalpen kan het in de zomer bar en boos zijn met regen.

Plaats een reactie