Skipas delen, ouders met jonge kinderen

Binnenkort gaan we met 2 andere stellen naar Les Gets. Zij hebben kinderen welke nog te jong zijn om op les te mogen. De ouders wilde slechts 1 skipas per koppel bestellen om elkaar af te kunnen wisselen. Even de ethische discussie of dit wel of niet mag achterwege gelaten. Het is een praktisch probleem, waar veel ouders tegenaan lopen.

Ik kon me een eerdere discussie op deze site herinneren dat het in heel veel gebieden gewoon niet mag. Er wordt met foto’s gecontroleerd en boetes zijn niet mals.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/365941
https://www.wintersport.nl/dorpen/lermoos/forum/topic/361640…
https://www.wintersport.nl/dorpen/kaltenbach/forum/topic/345…
Maar ook in veel oudere topic wordt er naar gevraagd.

Vervolgens heb ik in de algemene verkoop voorwaarden van de skipassen gelezen. Hier in staat in artikel 2 heel duidelijk: Le titre de transport délivré est strictement personnel : il est incessible et non-transmissible. Zelfs als je geen Frans spreekt, lijkt me dat duidelijke taal. Om vervolgens verderop in dat artikel te lezen dat op de afwezigheid van een pas, het vervalsen of het onjuist gebruiken een boete staat van 5x een dagpas (= ruim €200,-) en de oude pas wordt geblokkeerd.

Zoals gezegd, heb ik de verschillende discussies hier op de site gelezen en vind ik het een praktisch probleem. Ik ben dus een stapje verder gegaan en heb de VVV gemaild (Office de Tourisme Les Gets) en het vraagstuk voorgelegd. Ik kreeg eigenlijk direct een antwoord terug dat het geen probleem was om de skipas te delen met je partner en dat we geen 2 afzonderlijke passen hoefde te kopen. Het waren ook geen bijzondere of aparte skipassen, het waren de standaard skipassen welke we gewoon via internet konden kopen.

Ik heb ze niet meer gewezen op de inhoud van de verkoopvoorwaarden. Ik print de mail uit en mocht het toch tot problemen leiden, kunnen we dit altijd overhandigen. Gaan ze toch niet akkoord, vervalt mogelijk de boete en het blokkeren, maar kopen we gewoon wat dagpassen bij. (voor zover toch nog even de ethische indekking).

Ik ben benieuwd of er er inmiddels meer mensen deze ervaring hebben. Mag de VVV hierover een uitspraak doen, of is dit aan de uitbater van de liften (indien niet dezelfde)?
Zijn er inmiddels meerdere (grotere) gebieden welke coulant zijn met het uitwisselen van skipassen en/of tegen een (zeer) geringe meerprijs een ouder-pas hebben?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Het VVV kan hier niets over zeggen en die mail heeft geen enkele juridische waarde.
Hiervoor moet je de uitbater van de liften hebben, de SEM les Gets. Misschien zijn die wel even coulant, alhoewel ik denk van niet.

Persoonlijk denk ik dat skigebieden er goed aan zouden doen om zo'n ouderpas te maken.

*bericht bewerkt door Rogier op 25 nov 2019 13:23

Click. Click. Peace

Bedankt @Rogier Het was de adder onder het gras waarvoor ik bang was.

Vervelend dat de vvv dan zomaar iets roept.

Blijft de vraag of er inmiddels (grote) gebieden zijn welke zo’n ouderpas hebben? (Dus geen oplossingen zoals bijv een 3 uit 5 pas, waar je per dag kunt omwisselen)

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik vind het ook heel erg raar. Zou je in PM even kunnen sturen wie je geantwoord heeft? Ik ken een aantal mensen in Les Gets.

Click. Click. Peace

Er zijn gebieden die het hebben, bijvoorbeeld Dolomiti Superski, maar onder voorwaarden dat het kind jonger dan 3 jaar is. Volgens mij zit er daar wel een meerprijs (20%) op de skipas.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Je kunt eens kijken naar “ski a l carte”. Een pas per persoon (betaal je iets voor) en gewoon betalen nara gebruik. Vallen een aantal flinke gebieden onder, bv Paradiski, maar ook Tignes en VdI. Ga je langer dan een paar dagen, krijg je ook nog leuke kortingen op bepaalde dagen (bv de 10e skidag of op zaterdag)

Tsja en de VVV over de voorwaarden van de ski-uitbater? Vaag, dat is als de brandweer vragen of je door rood licht mag rijden. Antwoord heeft geen enkele waarde.

Edwin van Riel

Sommige skigebieden in Oostenrijk en Italië (dacht oa Kronplatz en Gastein) hebben zo’n wisselbare skipass voor ouders met kleine kinderen (-3 jaar). Je moet het eens opzoeken, want ik herinner me dat sommigen een extra meerprijs aanrekenden voor zo’n skipass. In Frankrijk heb ik het nog niet gezien. Daar heb je vaak familie formules waar je een paar euro voordeel mee kan doen.

Als ze in Les Gets automatisch een foto nemen aan de lift de eerste keer dat je de pas gebruikt, dan is het snel duidelijk wanneer de pas gewisseld werd. In sommige Franse skigebieden vragen ze echter een standaard pasfoto. Controleer dat maar eens met een goggle en helm op ;-)

Als ze in Les Gets automatisch een foto nemen aan de lift de eerste keer dat je de pas gebruikt, dan is het snel duidelijk wanneer de pas gewisseld werd. In sommige Franse skigebieden vragen ze echter een standaard pasfoto. Controleer dat maar eens met een goggle en helm op ;-)

Hupla op 25 nov 2019 14:02

En het één sluit het ander niet uit.

Click. Click. Peace

Los van het feit wat gecontroleerd wordt of kan worden: Je kunt natuurlijk gewoon een gebied kiezen waarvan de voorwaarden je het beste aanstaan. Zeker als je op voorhand beseft dat dit wel eens een issue zou kunnen zijn. Zou persoonlijk geen zin hebben om me bij ieder poortje af te moeten vragen of ik gesnapt wordt of niet, voor die paar tientjes verschil op een toch al dure vakantie.

Edwin van Riel

@evr66 Ik vind dat @Veenhoorn het wel prima doet, hij vraagt eerlijk aan VVV die dit soort info wel zou moeten hebben. Het is alleen een opvallend antwoord van het VVV, maar wel erg expliciet. Dus hij lijkt mij goed op zoek naar een skigebied waar dit mag! :-)

Click. Click. Peace

Bij ons in Dienten/Hochkönig, Ski Amade pas, kopen mijn dochter en schoonzoon samen een 8 dgn pas, aan de kassa maken ze een foto van ouders met kind, en betalen de gewone prijs. Daarbij kopen ze dan af en toe een dag/ 3 dgn pas om samen te skien en pas ik op, of opa ;)

Dienten Die Alte schule

@evr66 Ik vind dat @Veenhoorn het wel prima doet, hij vraagt eerlijk aan VVV die dit soort info wel zou moeten hebben. Het is alleen een opvallend antwoord van het VVV, maar wel erg expliciet. Dus hij lijkt mij goed op zoek naar een skigebied waar dit mag! :-)

Rogier op 25 nov 2019 14:37

dat zei ik toch ook @rogier ;) “Je kunt natuurlijk gewoon een gebied kiezen waarvan de voorwaarden je het beste aanstaan.”

Edwin van Riel

@evr66 Dit was mosterd na de maaltijd. We hadden ons skigebied al gekozen en geboekt en kwamen nu op de discussie over hoeveel skipassen we aan moesten schaffen. We blijven Nederlanders en het zou zonde zijn om 2 skipassen aan te schaffen, terwijl we er mogelijk dus maar 1 nodig hadden.

Bij een ander antwoord welke we hadden ontvangen, zouden we ook “gewoon” voor iedereen een skipas hebben gekocht (al dan niet met dagpassen of 3 uit 5 passen oid).

Neemt niet weg dat we voor een volgende keer mogelijk wel gaan kijken naar een skigebied wat dit standaard goedkeurt. 2 kinderen zijn nog geen jaar oud en mogelijk komen er nog enkele bij, dus in de toekomst verwacht ik dat we hier nog wel vaker tegenaan gaan lopen. Of dat anderen daar hun voordeel mee kunnen doen.

Ook je opmerking vwb vvv en brandweer vind ik persoonlijk niet helemaal opgaan. Door rood rijden is een duidelijk iets. “mag ik hier parkeren” is wellicht een betere vergelijking. De brandweer weet namelijk vaak wel iets over het parkeerbeleid van een dorp. Daarnaast vind ik persoonlijk de vvv wel een logische plaats om als toerist een vraag te stellen over een skigebied en mag er dan ook enigszins wel vanuit gaan dat ze me correct informeren. (ik denk dat er meer mensen willekeurige (stomme) vragen stellen aan een vvv kantoor, dan bijvoorbeeld de alg voorwaarden van skipassen in het frans gaan doorspitten). Daarnaast was het antwoord van de vvv zeer kort en stellig, zonder enige ruimte voor interpretatie. Geen doorverwijzing naar SEM Les Gets of naar de voorwaarden oid.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Hi @Veenhoorn, dat er al geboekt was, heb ik niet uit jouw verhaal gehaald.

Voor wat betreft VVV, en zoals ook @Rogier al aangaf, hadden ze je gewoon moeten doorverwijzen naar de juiste instanties.

Edwin van Riel

Begrijp ik, had ik er ook niet bij vermeld. En met dat 2e ben ik het ook eens. Al vind ik de vvv wel een dusdanig orgaan dat je daar een betrouwbaar en volledig antwoord van mag verwachten.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@veenhoorn, heb je een punt, maar ik gebruik ze echt nooit voor gedetailleerde info. Hoogstens om navraag te doen is of er nog een appt/hotel vrij is of zo.

Edwin van Riel

Heeft iemand ondertussen gewoon al eens gebeld of gemaild met de liftmaatschappij om de vraag te stellen en de boel uit te klaren?

Voorlopig zie ik veel speculatie en weinig informatie. Dat kan je met één telefoontje en 5 minuutjes oplossen.

@morzel: @veenhoorn had de voorwaarden al bekeken in zijn eerste topic, leek allemaal meer dan helder. Gewoon bij deze passen niet toegestaan. Zou merkwaardig zijn als ze dit telefonisch anders benaderen ;)

“Vervolgens heb ik in de algemene verkoop voorwaarden van de skipassen gelezen. Hier in staat in artikel 2 heel duidelijk: Le titre de transport délivré est strictement personnel : il est incessible et non-transmissible. Zelfs als je geen Frans spreekt, lijkt me dat duidelijke taal. Om vervolgens verderop in dat artikel te lezen dat op de afwezigheid van een pas, het vervalsen of het onjuist gebruiken een boete staat van 5x een dagpas (= ruim €200,-) en de oude pas wordt geblokkeerd.”

Edwin van Riel

@evr66: als dat de enige informatie was die @veenhoorn had was er waarschijnlijk nooit iets gepost hier 😉.

Het is de tegenstrijdige informatie van de VVV die tot deze vraag noopt. Misschien weten zij inderdaad iets dat wij niet weten… Je hoeft de algemene voorwaarden niet af te dwingen, het is geen misdaad ze niet te volgen, en misschien zijn ze gewoon veel coulanter dan de voorwaarden laten uitschijnen in dit geval.

Maar dat weet je dus alleen als je het vraagt.

Ik weet niet of het me vanavond nog lukt, maar anders zal ik ze eens bellen.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik zou tóch de liftmaatschappij de vraag stellen wat zij jullie adviseren. Algemene voorwaarden zijn… eh… algemeen? Misschien hebben ze wel een regeling die ze niet luid en duidelijk communiceren. Dus gewoon situatie voorleggen en vragen wat er eventueel mogelijk is.

zo’n ouderpas zou voor veel gezinnen een uitkomst trouwens. Vaak kan de een toch niet als de ander wil. Het zal een voornamelijk financiële reden hebben denk ik. Of dat je een 3 uit 6 dagen pas kan kopen?

Benieuwd naar antwoord van lift maatschappij trouwens.

Bergen + Sneeuw = ❤

Is zoiets in Oostenrijk een probleem? Lijkt me niet toch? Aangezien er nooit een foto op je skipas staat…

Is zoiets in Oostenrijk een probleem? Lijkt me niet toch? Aangezien er nooit een foto op je skipas staat…

Robbartelds op 25 nov 2019 23:51

Die foto staat niet altijd op je skipas, maar de eerste keer dat je je pas gebruikt wordt er vaak een foto van je gemaakt. Als jij dan bij een volgende lift aankomt, dan komt jouw foto te voorschijn op het scherm van de liftbediende. Ik heb één keer meegemaakt dat een kennis van me, die zijn pas deelde met zijn vrouw, eruit gehaald werd. Toen zij daarna samen op de foto gingen en hun kind van 3, was het in orde en werd de pas omgezet (zonder extra kosten) in een ouderpas.

Peter Pos

Nooit bij stilgestaan dat ze bij het eerste gebruik een foto maken… Binnen de familie hebben wij dit 3 jaar gedaan (1 skipas minder gekocht ivm klein kind), nooit bij nagedacht dat er een pakkans was, ook nooit iets van gehoord.

@Veenhoorn los van of het mag, denk ik dat je best een goed verhaal hebt als ze je er op aanspreken: de algemene voorwaarden heb je nooit gelezen, en je hebt nog geprobeerd er achter te komen hoe het zit via de vvv. Zal wel bij een waarschuwing + boodschap dat je voor de rest van de dagen wel een eigen pas moet kopen blijven toch?

Ach, je draait er de bak niet voor in, maar meestal is het toch wel zo, dat je door aanschaf/betaling akkoord gaat met de algemene voorwaarden, dus zo vrijblijvend als hierboven gesuggereerd zijn ze ook weer niet.

Vorige week in Oostenrijk werd iig (White 5 gletsjer pas voor 10 dagen) ook gewoon een foto gemaakt (op de eerste dag in Pitztal) en ook identiteit genoteerd (op basis van paspoort/rijbewijs)

Ze proberen natuurlijk gewoon extreme vormen van gebruik uit te bannen. Sterk overdreven: anders kun je op marktplaats wel seizoenspassen gaan verhuren voor 200 EUR per week.

Edwin van Riel

Ik heb dit ook altijd een apart iets gevonden. Als je een skipas koopt voor volwassen, dan maakt het mijn inziens niet uit wie die skipas gebruikt. Zolang die maar niet bij iedere lift door dezelfde twee personen wordt gebruikt want dan fraudeer je inderdaad.

  • Als ik op vakantie een garage huur, maakt het dan uit wiens auto daar staat? Moet dat dan iedere keer dezelfde zijn?
  • Als je ski’s huurt, dan mag ik daar toch op de even, en iemand anders op de oneven dagen mee skiën?
  • Anderzijds, als je een huis huurt op vakantie dan zit daar vaak een beperkt aantal huurders aan vast.

Idee zou kunnen zijn dat skigebieden het gebruik van skipassen beperken tot 1 persoon per dag. Iedere dag mag iemand anders hem gebruiken. Ga je skipassen voor bejaarden of kinderen gebruiken om als 40jarige te skiën dan lijkt het mij logisch dat je een dikke boete krijgt.

@evr66 Ik vind dat @Veenhoorn het wel prima doet, hij vraagt eerlijk aan VVV die dit soort info wel zou moeten hebben. Het is alleen een opvallend antwoord van het VVV, maar wel erg expliciet. Dus hij lijkt mij goed op zoek naar een skigebied waar dit mag! :-)

Rogier op 25 nov 2019 14:37

Dit ben ik deels met je eens. Je weet de regels omdat je die op de site hebt bekeken. Je stelt de vraag niet direct aan de juiste partij en het antwoord dat je dan krijgt van een derde partij gebruik je als verdediging bij de partij die je straks mogelijkerwijs erop gaat aanspreken dat het niet mag.

Het is een beetje zoeken naar een geschikt antwoord.

Het is gewoon simpelweg een risico wat de topic starter kan nemen. Als je de verkeerde treft ben je straks de skipas kwijt en mag je ipv 1 straks 3 passen betalen.

Ik heb er nooit problemen mee als iedereen de regels wat probeert te buigen, als je dan ook maar rekening houdt met mogelijke consequenties.

Vaak ben je te bang… 😬 Maar even alle gekheid op een stokje, voor mij persoonlijk zou het antwoord van de VVV voldoende zijn.

Het probleem dat je nu aanhaalt is voor velen nooit een probleem (NL-ers, Duitsers en Oostenrijkers), zij doen dit al jaren zo. Echter kan ik alleen voor de gebieden spreken waar ik geweest ben, maar daar gaven de ‘lokale’ zelfs de tip om het voor stellen met erg jonge kinderen zo te doen… Het is dus niet persé iets van alleen Nederlanders haha

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Nooit bij stilgestaan dat ze bij het eerste gebruik een foto maken… Binnen de familie hebben wij dit 3 jaar gedaan (1 skipas minder gekocht ivm klein kind), nooit bij nagedacht dat er een pakkans was, ook nooit iets van gehoord.
[/post]

We zijn hier per ongeluk achter gekomen in Fieberbrunn. Nooit bij stil gestaan dat er een foto gemaakt werd en de passen persoonlijk waren. Soms kwam het wel eens voor dat in het app. de passen uit de jassen kwamen en er de volgende dag wat passen verwisseld waren :). Werden we er ook uit gepikt. Die liftbediendes konden er niet om lachen.

Het nemen van een foto lijkt mij niet bepaald foutloos te gaan? Zeker met koud en/of slecht weer ski ik, en vele met mij, met gesloten vizier en windmasker. Zoiets dus:

null

En Ik vind het ook bizar dat je niet gewoon, als volwassene tegen op een voltarief skipas, zou mogen wisselen onderling. Er kan er toch maar 1 hem bij zich dragen. Dat je wilt voorkomen dat volwassenen met een kinderpas op stap gaan is duidelijk natuurlijk.

Plaats een reactie