(te?) lage flex i.c.m. stijve ski

Beste wintersporters,

Onlangs na een dagje testen in Zoetermeer de Salomon S/Force 11 ski's gekocht. Ik heb ze getest met mijn eigen schoenen.
Ik heb de Salomon X pro 80 schoen, redelijk lage flex dus. Ik vond zelf de combinatie prima skien (anders kocht ik ze niet haha), maar is de 80 flex niet wat te laag voor die ski's?
Ik ben zelf rond de 192 lang en weeg zo'n 74 kilo.

Als je het zelf goed vond skiën heb je daar je antwoord al. Nou zijn de krachten op een echte berg wel wat groter dan in Zoetermeer…

Te lage flex of niet, ik weet wel dat een overstap naar een hogere flex een mooie toevoeging kan zijn.
Zelf de overstap gemaakt van xpro80 naar xpro120 en dat bevalt super, veel directere sturing en controle. Moet er bij zeggen dat de fit van de schoen ook beter is.

Google eens op birdcage-experiment (met dank aan skitechniek.nl). Bij de betere skiërs wordt er maar minimale druk via de schacht van de schoen op de ski overgebracht. Fit, zool en goede centrale balans zijn meer van belang dan de flexwaarde vd schoen.

Edwin van Riel

Fit, zool en goede centrale balans zijn meer van belang dan de flexwaarde vd schoen.

evr66 op 25 nov 2019 19:24

Logisch opzich omdat anders die kleine dames die als kanonskogels skiën nooit met hele heftige skis kunnen skiën, en dat doen ze wel! Veel skiërs skiën eerder met te stijve schoenen dan met te slappe. Passen en goede fit zijn heel belangrijk…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie