Hoe commercieel moet Wintersporters worden?

Al meerdere jaren volg ik met veel plezier deze website. Ooit opgericht door Martijn als broekie en de afgelopen jaren uitgegroeid tot een mooi platform voor wintersport liefhebbers. Overgenomen door de Nederlandse Skivereniging, want hé, dat gebeurd als je er zelf geen zin in hebt in dat online geneuzel.
Maar ook elk jaar meer reclame en gesponsorde content. Dit seizoen hebben we ook de dynamische banner midden in artikelen.
Net weer met veel plezier het artikel van Henri gelezen, maar op een gegeven moment keek ik eens naar de site en vroeg ik me af…waar kijk ik nou naar?
Meer dan de helft is nu gesponsord of reclame. Boekingen via een commercieel bedrijf, verhalen van sponsors, banners, hahaha, het lijkt wel een aflevering van Wintersport magazine.
Straks zie ik @Rogier nog bijna naakt in Puy naar beneden kom en omdat hij de T-shirts van Girav moet aanprijzen. Lekker bezig hoor…

null

Klagen over een gratis site, met volgens de klager kwaliteitsartikelen.
Veel Nederlandser zal het niet worden.

Zo lang er in de filmpjes nog niet om de halve minuut Carbags tassen, Continental winterbanden en Falke sokken worden aangeprezen kan ik het nog wel aan

Eerlijk gezegd was de “vele” reclame mij nog niet opgevallen. Ik vind het dus wel prettig en overzichtelijk om te lezen.

Er is ook duidelijk vermeld dat het om sponsoring gaat bij een aantal artikelen dus ik klik deze niet aan… ik stoor me er niet zo aan.

Eens, soms vraag ik mij dat ook af. Gelukkig is het nog niet storend (voor mij). Ik vind wel dat we dit soort vragen moeten stellen om ons scherp te houden; het is een langzaam glijdend proces waar we zomaar op enig moment een stapje te ver in kunnen zijn afgegleden…!

Ik mis juist de Falke sokken… zou echt top zijn!

Maar ik vind inderdaad ook dat gewoon netjes wordt aangegeven wanneer het reclame betreft en een site kan nou eenmaal niet gratis draaien. De schrijvers, developers, hosting, het moet allemaal betaald worden. Optie kan nog zijn om lezers te laten kiezen tussen danwel een gratis reclame versie, danwel een betaalde versie van de website.

@RoteHersentote al eens gehoord van een ad-blocker?

Übung macht den meister!!!

EpicSki.com, een groot Amerikaans forum, is in 2017 gesloten. Ze kregen teveel klachten over reclame.

Hoogmoed komt voor de val?

Ik vind het reuze meevallen, zeker als je het forum als startpagina gebruikt komt er niet veel gesponsorde content voorbij en de blogs, weerberichten etc. komen evengoed voorbij. Voor een site waar gratis gebruik gemaakt van kan worden vind ik het zelfs minimaal. Meestal veel meer irritante reclame en verzoeken om lid te worden of abonnementen af te sluiten op gratis sites.

Ik vind het over het algemeen best meevallen. Er wordt ook altijd heel netjes vermeld wanneer het gaat om een advertentie.

Er stoort mij voorlopig maar één iets echt hard en dat zijn de autoplay videos in het midden van een artikel. Die schreeuwen gewoon om een adblocker.

*bericht bewerkt door Arnh op 27 nov 2019 15:27

Volgens mij zijn de alternatieven echt nog veel erger (paywalls ed). Als een site goede gratis content heeft, is reclame prima, zeker als het duidelijk is wat wel of geen reclame is.

Het weerbericht ‘s avonds zit ook tussen 2 reclameblokken in, dan vind ik het niet zo raar dat tussen een kwalitatief heel goed weerbericht van @roel ook een beetje reclame staat.

Het maken en bijhouden van deze site is natuurlijk ook niet gratis.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Aangezien het forum een deel van de sitebezoekers trekt, vind ik dat we best wel eens een vergoeding mogen krijgen per geplaatst bericht. Een eurootje of 20 moet de gemaakte uren en de research wel dekken :)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik ben het deels eens en deels oneens. Reclame (m.n. die Oostenrijkreclame) in de lopende tekst is gewoon mega-irritant, zeker de filmpjes. Gesponsorde content snap ik, is bijna niet anders om het draaiende te houden. Heb ik ook geen probleem mee.

Lastiger vind ik het als je die reclame-artikelen dan ook weer doorzet naar je social media, want dat geeft de site een heel ander aanzien. Zou ik persoonlijk niet doen.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ik vind het over het algemeen best meevallen. Er wordt ook altijd heel netjes vermeld wanneer het gaat om een advertentie.

Er stoort mij voorlopig maar één iets echt hard en dat zijn de autoplay videos in het midden van een artikel. Die schreeuwen gewoon om een adblocker.

Arnh op 27 nov 2019 15:27

Hoe kun je die blocken? Want heb alles al op de hoogste stand staan volgens mij.

Autoplay zou sowieso een zware straf op moeten staan, wie dat ooit heeft uitgevonden.

*bericht bewerkt door FrankW op 27 nov 2019 16:12

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Spreken over adblock op deze site is hetzelfde als fier zijn over hoe je voorbij de toiletdame bent geraakt zonder te betalen.

Spreken over adblock op deze site is hetzelfde als fier zijn over hoe je voorbij de toiletdame bent geraakt zonder te betalen.

pS op 27 nov 2019 17:21

Dat vind ik een beetje manke vergelijking. Beter zou zijn: Je betaalt de toiletdame maar ik heb niet gekeken naar de reclame boven de pot (ik concentreerde me op mijn straal ;-).

Sowieso heeft Wintersport al zeer weinig reclametrackers en is de reclame (if any) zelf zeer beschaafd. Zeker in verhouding met de vele (kwaliteits)artikelen die erop staan. Anyway, als je Ghostery als extensie installeert kan je zelf bepalen welke reclame en trackers je toelaat. Ik vind eenvoudige reclame prima, ook banners, maar popups, screen takeovers, autoplay of andere in your face uitingen zie ik liever niet.

*keep cool and relax...*

Op zich geen moeite met reclame als het binnen de perken blijft. Wel een beetje idioot dat er op een gegeven moment een topic of info over een bepaald gebied is en vervolgens reclame voor een ander gebied er tussendoor komt. Dat gaat me dan net te ver.

Edwin van Riel

Het aantal “gesponsorde” berichten is sinds dit seizoen wel exponentieel toegenomen in mijn ogen. Vind ik op zich geen ramp, alleen heb ik er niks mee.

Ik weet niet wat er van aan is maar ik kan me best wel inbeelden dat een site die ooit is gestart door wat enthousiaste wintersporters voor de “fun”, nu de commerciele belangen moet dienen van de huidige eigenaars die wel wat duiten zullen overgehad hebben om hem over te nemen.

Als commercie ertoe leidt dat Rogier schaars gekleed in beeld de helling afkomt lijkt commercie op Wintersport.nl mij geen erg groot probleem.

Ik vind het helemaal geen probleem, want…

Een website met kwaliteitsartikelen kost nu eenmaal geld. Er zijn voor en achter de schermen veel mensen mee bezig; ontwikkelaars, schrijvers, bloggers, beheerders/moderators, een weerman en noem maar op. Die zullen dit niet allemaal gratis en vrijblijvend doen. Misschien een uitzondering daargelaten? Met andere woorden, dat moet betaald worden.

De inkomsten daarvoor komen bijvoorbeeld uit gesponsorde berichten, advertenties en affiliate links naar reisorganisaties. Zou er direct door ONS (lees de bezoekers) voor de content betaald moeten worden, dan denk ik dat meer dan 90% van de bezoekers zou afhaken. En die 10% moeten dan wel heel veel abonnementsgeld betalen om alle kosten te dekken. En dan zouden die misschien alsnog afhaken. Bovendien wil de Nederlandse Ski Vereniging juist een groot publiek bereiken.

Vergelijk je deze site bijvoorbeeld met nu.nl of weer.nl, dan besef je pas hoe weinig reclame hier eigenlijk getoond wordt. Bovendien is de reclame meestal zeer relevant voor de doelgroep en daarom ook minder storend.

(daarom accepteer ik ook altijd reclame-cookies op websites, zodat ik voor mij relevante advertenties te zien krijg. Maar dat is een andere discussie ;-) )

Dus wat mij betreft zijn de advertenties helemaal geen probleem zolang jullie maar blijven investeren in goede content.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Het reclamebeleid is enkele jaren geleden op het forum/blog al eens voorbij gekomen, daar wijkt men nog steeds niet veel van af.
Ik blijf het knap vinden dat de reclame nog steeds echt wintersport gerelateerd is, hoewel het aanprijzen van praktische artikelen, bijv mutsen, ski’s, sneeuwkettingen etc zou mij meer liggen dan vakantiesites met nietszeggende luxe hotels en andere irrelevante zaken.

*bericht bewerkt door Ferdinand op 27 nov 2019 19:04

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Het stoort me niet en eigenlijk maakt het me niet uit, het is mijn site niet. 🙄
Ieder doet mijn zijn zaken wat ie wil. 😉

Bla, bla, bla.

Nog even voor de duidelijkheid. Natuurlijk begrijp ik dat de site ook sponsored content nodig heeft, maar het gaat om de balans. Als ik nu een artikel wil lezen op de homepagezie ik er 7 staan, waarvan maar 2 echte artikelen. Vorig jaar was die verhouding 50/50, het jaar daarvoor 30/70. Die ontwikkeling gaat te snel, dat wilde ik alleen maar aangeven met dit topic.

@RoteHersentote wat je in je toevoeging zegt klopt, er zijn dingen veranderd en er zullen nog vele veranderen… Zo gaat dat nu eenmaal😉

Vergel gewoon fff waar je forumnaam vandaan komt, dan weten we dat ook weer?!😁

LA NORMA😍☃️

Ik heb me de afgelopen jaren juist afgevraagd waar deze website van betaald wordt. Ik vond namelijk dat het het niveau van goedwillende amateurs allang was ontstegen. De informatieve filmpjes over de skigebieden, het weerbericht van Roel, het testen van handschoenen oid, dan moet je het wel héél erg leuk vinden om dat voor Piet Snot te blijven doen.
Ik hoop dat de enthousiastelingen van het eerste uur (Roel, Rogier, wie vergeet ik?) een flinke vergoeding voor het opbouwen van de site hebben gekregen en dat ze nu betaald worden naar wat ze waard zijn.
Zodra de eerste sneeuw valt in de Alpen tot aan de voorjaarsvakantie is het mijn favoriete website.

@Piefke heel moeilijk is het niet toch? 😁

De reclame maakt mij nog niet zo veel uit zolang er maar kwaliteit artikelen gepubliceerd worden. Een artikel over de werking van stoelverwarming lijkt me erg interessant om te lezen, misschien iets voor de toekomst…

A winter without powder isn't a winter!

Wow, en ook nog geschreven door Henri. Wat een toeval

A winter without powder isn't a winter!

Plaats een reactie