Skibril

Beste allemaal,

Aangezien ik de laatste jaren steeds meer gegrepen ben door het skiën, zou beter materiaal van pas komen. Afgelopen jaar heb ik daarom skischoenen gekocht. Vervolgens heb ik vorige week de Fischer progressor f18 besteld.

Eigen skimateriaal is leuk, maar je hebt er natuurlijk weinig aan als je niets kan zien als je eenmaal op de piste staat. Daarom ben ik op zoek naar een betere skibril dan mijn huidige. Momenteel heb ik nog de Sinner toxic. Op zich een leuke bril als de zon schijnt, maar vanwege de s3 lens minder geschikt voor bewolkt weer. Ik zoek dus een bril die ik kan gebruiken bij bewolkt én zonnig weer. Ik zou hier max 150 euro voor overhebben als dat haalbaar is.

Nu heb ik zelf wat onderzoek gedaan, maar ik vind het toch vrij lastig om de juiste keuze te maken. Skibrillen die mijn aandacht getrokken hebben zijn:
-Julbo Cyrius. Deze heb ik zien staan voor ong 150 euro. Het spreekt mij aan dat de bril een fotochromatische lens heeft, maar werkt dit in de praktijk goed?
-Sinner sin valley of Sinner Nauders. Deze brillen zijn rond de 100-120 euro en worden geleverd met 2 lenzen (s2 en s3).
-Oakley Line miner. Rond de 100 euro. Lijkt mij een fijne bril, maar volgens mij wordt deze slechts geleverd met 1 lens.

Heeft iemand hier goede ervaringen mee en/of tips voor de aanschaf van een skibril? Alvast bedankt!

Michiel

Ik heb zelf ook een Julbo, met Zebra light lens (ik zie dat dat tegenwoordig Reactiv heet). Dat zou van cat1 tot cat3 moeten zijn. In de meeste gevallen echt een prima bril, bijna nooit het idee dat je een andere lens nodig zou hebben dus dat is prima. Alleen bij echt weinig zicht door sneeuwval en/of mist, in gebieden boven de boomgrens (met dus voornamelijk wit uitzicht :)) zou je soms wel wat extra contrast wensen.

Al met al, fijne bril, heel tevreden over.

Het beste is om verschillende lenzen te hebben. Dan kun je altijd zelf de optimale keus maken.

Maar in de praktijk vind ik dat een fotochromatische lens in de meeste gevallen heel goed werkt.
Ik heb er een van Atomic en ik heb ermee geskied op heel zonnige dagen, maar ook als het heel bewolkt is, en ik heb geen moment het idee gehad dat de lens niet goed werkte. Ook bij snel wisselende omstandigheden, dus als het flink bewolkt is maar de zon prikt er op bepaalde momenten echt heel fel doorheen, vind ik dat de fotochromatische lens prima functioneert.

En bij mist, dus als de wolk echt als een deken over de berg ligt, kun je echt niet verder vooruit zien, maar het contrast wordt wel iets verhoogd bij gebruik van de juiste lens.

Overigens is mijn tip bij zware mist of heel zware sneeuwval vooral om binnen te genieten van een drankje.

Ik heb ook een Julbo Zebra Light, waar ik erg blij mee ben. Ik vind het contrast bij slechte weersomstandigheden juist prima, maar mis wel wat meer bescherming op hele zonnige dagen. Daarom ook maar een gewone zonnebril in categorie 4 voor dit soort dagen erbij.

Hier nog een voorstander van julbo. Leuk die verwisselbare lenzen, maar imo onpraktisch als je van de zon de schaduw in skiet (en weer terug).

Heb twee Line Miners XM, eentje met de Pink iridium en eentje met Jade iridium lens. Ski meestal zonder rugzak en zo vaak dat ik 2 brillen t handigst vind =) Gok meestal voor de goede bril in de ochtend, tot nu toe niet terug gehoeven om brillen te wisselen.

Heerlijke brillen, je wilt daarna echt niet meer skien met een simpelere bril ;-) Hier in Noorwegen zonder problemen met alle soorten lenzen te koop. Het blijft moeilijk om met 1 lens alle weersomstandigheden te dekken!

Zoals @phma zegt, de discussie over verwisselbare lenzen en fotochromatische lenzen is al veelvuldig gevoerd in diverse topics. Ik denk dat je in eerste instantie moet kijken naar de contrastverhogende werking van een lens. Prizm bij Oakley of Chromapop bij Smith.

Ik heb enkele maanden geleden de flight deck xm gekregen voor mijn verjaardag. Die is nu tijdens black friday best wel ergens voor onder de €150,- te vinden (geldt ook voor andere merken trouwens). En aan Sint heb ik een losse lens gevraagd. Ben je uiteindelijk wel meer kwijt dan die €150,-…maar zo kan het ook natuurlijk. Verder nog geen ervaring met goggles in de het duurdere segment, dus meer info kan ik je nog niet geven.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Er was hier van de week iemand op zoek naar een Smith, bleken bij Ekosport momenteel met black Friday korting erg aantrekkelijk geprijsd meen ik.

Anderzijds, even passen is wellicht ook wel lekker.

Edwin van Riel

Ik heb zelf een smith vice. Met verwisselbare lenzen. Wisselen is zo gebeurd en de bril zelf zit comfortabel en geeft icm mijn smith helmet geen dorkey gap (. Geen rare opening tussen helm en bril)

Ik heb een Sinner Mowhawk Trans+ die is ook cat. 1 t/m 3, voldoet in nagenoeg alle omstandigheden, tevreden mee. Tegenwoordig hebben ze ook de Vorlage in Trans+ volgens mij.

Overigens zijn twee verwisselbare lenzen vaak net wat beter dan meekleurende lenzen, maar ik vind het bijkomende gemak een groter voordeel. Maar zoals bij veel dingen met skiën, het is allemaal erg persoonlijk.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ik ben zelf iemand die al heel gauw naar een zonnebril grijpt, toch heb ik met de Smith Everyday Green Chromapop (23%VLT) ook op zonnige dagen op 3200m in Colorado in het voorjaar niet echt last gehad.
Tegelijkertijd is het ook in dicht bos en bij sneeuw nog best te doen.
Dus als je 1 lens zoekt die niet PhotoChromic is en toch een breed bereik afdekt, kan ik deze lens aanraden.
Qua prijs zul je dan moeten zoeken naar een aanbieding, maar aangezien de Mag versies nu al meer dan een jaar op de markt zijn, zijn er zeker ook gewone (niet ‘mag’) I/O modellen in de aanbieding.
Smith verkoopt de brillen met verwisselbare lenzen altijd met 1 zon of Allround lens en 1 storm lens in de doos.

Er was hier van de week iemand op zoek naar een Smith, bleken bij Ekosport momenteel met black Friday korting erg aantrekkelijk geprijsd meen ik.

Anderzijds, even passen is wellicht ook wel lekker.

evr66 op 28 nov 2019 12:53

Dat was ik inderdaad!
Bij ekosport.nl de Smith I/OX besteld voor €126 met 2 lenzen. Weet niet of de pre-black friday code nog actief is, volgens mij was het BLACK20 ofzo als code.

Plaats een reactie