Aankoop eerste paar eigen ski's

Hallo allemaal,

Een aantal jaar geleden ben ik voor het eerst gaan skiën in Winterberg. Dit heb ik de jaren erna nog vier keer gedaan, twee keer een weekendje en de rest wat losse dagen tussendoor.
Nu wordt het eens tijd om echt de bergen in te gaan, daarom ga ik in januari naar Saalbach.

De afgelopen jaren heb ik altijd mijn ski's gehuurd in Winterberg, maar ik vind het nu wel tijd worden om mijn eigen materiaal aan te schaffen.

Ik ben 1,84m en weeg ongeveer 80 kg. Volgens deze schaal (https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761) zit ik ongeveer op een 4. Ik doe in Winterberg zowel blauwe als rode pistes, maar heb op de rode pistes niet altijd het gevoel dat ik alles onder controle heb. paralelle bochten wil ik wel gaan proberen in Saalbach. De eerste dag ga ik ook les nemen.

Nu vroeg ik mij af welke ski bij mij zou passen? Ik heb veel goeds gelezen over de Fisher F17 en zie deze ook voorbij komen voor een mooie prijs (https://www.soellaart.nl/nl/1462643/fischer-progressor-f17/?..).

Zou deze bij mij passen? Of heeft iemand nog een idee wat beter bij mij zou passen? Graag hoor ik wat jullie vinden!

Alvast bedankt!!

Als ik je verhaal zo lees heb je flink plezier in het skieen
Wat ik wel van mening ben is dat winterberg ( ga er zelf ook wel eens heen) moeilijk te vergelijken is met rode pistes in de alpen
Vandaar de aanrader vanuit mij als je een leuke ski gevonden hebt, neem dan een aantal dagen les ipv
1, Dit omdat je dan uiteindelijk stukken beter gaat voelen op je ski’s en het je techniek bevordert. Een andere tip is. Dat je bijvoorbeeld in snowworld ski’s kunt testen voordat je ze koopt zodat je kunt ervaren wat de verschillende ski’s doen.

Het belangrijkste is wel dat je plezier hebt in wintersporten.

Kun je geen buil aan vallen, alhoewel F18 mss wat meer doorgroeimogelijkheden biedt, als je die voor een leuk prijsje kunt vinden.

Enneh, probeer van die ene dag les er een paar te maken, zeker in het begin is goed aanleren veel eenvoudiger dan later foutjes afleren ;)

Edwin van Riel

Prima ski voor je.

Bedankt voor alle tips! Ik zal inderdaad eens kijken of ik meerdere dagen les kan regelen. De F18 lijkt mij ook wel wat, maar die heb ik tot op heden niet echt voor een aantrekkelijke prijs voorbij zien komen.

En hoe zit het dan met schoenen? Zijn er nog speciale schoenen nodig voor de f17? En heeft iemand toevallig zo een idee welke schoenen bij mij passen?

@Franky82; Ik had inderdaad al het idee dat Winterberg niet echt te vergelijken is met de Alpen. Ben benieuwd hoe het mij daar vergaat!

*bericht bewerkt door Patricski op 29 nov 2019 11:16

Schoenen: nee hoor, niks bijzonders nodig voorlopig.

Wel heeeel belangrijk: maat en pasvorm. Ga hiervoor gewoon naar een goede zaak in de buurt en laat ze goed aanmeten en evt aanpassen. Hier heb je de eerste jaren veel meer plezier van dan van meer geavanceerde ski’s. Als je zonder kennis zelf aan de gang gaat eindig je of met pijn of met te grote schoenen en dus weinig controle over de ski’s.

Welke regio woon je?

Edwin van Riel

Okay! Ik woon zelf in Drenthe. Een stukje rijden voor een goede winkel vind ik geen probleem. Ken je toevallig een goede zaak in die regio?

Daka amersfoort ,mk skiservice bilthoven

Inderdaad, beiden OK, gewoon eens binnenlopen en uitleggen wat de wilt. Eventueel eerst indoor ff paar uurtjes er op en dan nog wat aan laten passen als het nodig is. Twijfel niet om daarnaar te vragen en wees kritisch ;)

Edwin van Riel

Beiden zijn voor mij bijna twee uur rijden, maar zal nog wel even Googlen naar iets hier in de buurt haha.

Toevallig heb ik nog een kaartje voor Bottrop liggen! Kan ze dan meteen even testen daar.

Wellicht kun je hier wat mee https://www.wintersport.nl/forum/topic/342680

Edwin van Riel

Ik zou je willen adviseren om eerst op zoek te gaan naar goede schoenen.
Dat is belangrijker dan nieuwe ski’s.
Ten eerste kan het best even zoeken en proberen zijn, en ten tweede weet je eigenlijk nog niet wat voor soort ski’s bij je passen.

Ik zou nooit in Nederland ski’s kopen,je kunt ze beter in oostenrijk kopen,kun je ze meteen proberen,als ze niet bevallen ruil je ze gewoon voor n andere set,zijn ze daar heel makkelijk in.succes

@gemuse, smaken verschillen. Ik koop ze juist hier en ruim van tevoren, zodat alles helemaal top is tijdens de vakantie. Geen zin om daar te lopen klooien eigenlijk, terwijl je hier ook goed geholpen kunt worden. Bovendien buiten het hoogseizoen zodat de winkelier/bootfitter gewoon ruim de tijd kan nemen. Laatste paar kwam ik om 10 uur binnen en stond rond 15 uur weer buiten. Die tijd sta ik in de vakantie liever op de latten ;)

Edwin van Riel

@gemuse, smaken verschillen. Ik koop ze juist hier en ruim van tevoren, zodat alles helemaal top is tijdens de vakantie. Geen zin om daar te lopen klooien eigenlijk, terwijl je hier ook goed geholpen kunt worden. Bovendien buiten het hoogseizoen zodat de winkelier/bootfitter gewoon ruim de tijd kan nemen. Laatste paar kwam ik om 10 uur binnen en stond rond 15 uur weer buiten. Die tijd sta ik in de vakantie liever op de latten ;)

evr66 op 29 nov 2019 18:20

@gemuse heeft het over ski’s, niet over schoenen @evr66 😁😉

Bla, bla, bla.

Niet gezien, je hebt gelijk ;)

Edwin van Riel

@Patricski ik sluit me aan bij een aantal voorgangers: koop eerst goede schoenen en daarna pas ski’s.

Uitrusten doen we thuis wel!

Goede schoenen zijn belangrijker dan nu ski’s aanschaffen.
En neem les! Gewoon een hele week. In een groep of privé.

Saalbach is niet te vergelijken met Winterberg. Skiverhuur is professioneler, de skilessen ook en de skiërs om je heen skiën veel beter.

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ben er inmiddels wel achter dat de schoenen eerst belangrijker zijn dan de ski’s.

De afgelopen dagen ben ik op zoek gegaan naar goede schoenen, eerst bij Herqua in Hoogeveen, deze raadde mij de Fisher Cruzar 100 aan. Zat prima, maar was bij Daka in Zwolle 150 euro goedkoper. Vervolgens bij Daka nog eens een scan laten doen, en volgens hun was deze compleet verkeerd voor mij. Daar kwamen ze uit op de Atomic Hawx ultra 110, natuurlijk wel weer 160 euro duurder haha…

Later in Groningen nog eens gaan passen, daar kwamen ze weer uit op de Hawx ultra 110. De schoen zat heel goed, maar is naar mijn idee meer voor gevorderden en dat ben ik nog niet. Wat denken jullie, zou deze schoen goed voor mij zijn of is dit een stap te hoog? Het liefst heb ik natuurlijk goedkopere schoenen, maar het lijkt erop dat dat niet gaat lukken.

Pasvorm is het belangrijkste. Daarna pas flex. Met een schoen met een te hoge flex is er wel het risico dat je niet genoeg voordruk kan geven door gebrek aan techniek en kracht, maar met jouw lengte en gewicht lijkt het me niet dat dit problemen zal geven.
Misschien is het juist wel prima als je een beetje ambitieus bent.
Er is overigens ook een Hawx Ultra 100 als je bang bent dat die 110 te stijf is.

Dat verschil in flex van 10 moet je je gewoon even niks van aan trekken (zijn bovendien geen standaards voor, dus tussen verschillende merken slecht vergelijkbaar).

Voor nu (zoals ook @Harmn aangeeft) echt vooral focussen op pasvorm.

Wat was de reden dat men bij Daka aangaf dat het advies van de collega de plank volledig mis sloeg? Kun je zelf beoordelen welke van de 2 de betere pasvorm had voor jou? Anders een shop zoeken die ze beiden heeft en nog eens vergelijken wellicht?

Persoonlijk heb ik het niet zo op scanners en zo hiervoor. Een vent die weet waar hij over praat kijkt naar je voet, beetje trekken en duwen en baseert daarop een keuze. Hangt niet alleen van de afmetingen en vorm van de voet af maar ook voor een belangrijk deel van de beweeglijkheid van je voet.

*bericht bewerkt door evr66 op 16 dec 2019 15:20

Edwin van Riel

Oké thanks! Is de pasvorm van die schoen gelijk aan de 110? Of zit daar dan ook nog verschil in? De 100 is op verschillende websites wel wat vriendelijker geprijst dan de 110 zie ik.

Dat verschil in flex van 10 moet je je gewoon even niks van aan trekken (zijn bovendien geen standaards voor, dus tussen verschillende merken slecht vergelijkbaar).

Voor nu (zoals ook @Harmn aangeeft) echt vooral focussen op pasvorm.

Wat was de reden dat men bij Daka aangaf dat het advies van de collega de plank volledig mis sloeg? Kun je zelf beoordelen welke van de 2 de betere pasvorm had voor jou? Anders een shop zoeken die ze beiden heeft en nog eens vergelijken wellicht?

evr66 op 16 dec 2019 15:16

Ik heb vrij smalle voeten (blijkbaar) De Cruzar 100 zat prima, maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik nooit echt goed passende schoenen aan had gehad. De Atomics zaten wel echt een stuk beter. Ik ben er dan nu ook wel van overtuigd dat de Cruzar niks voor mij is.

In theorie zou dat vrijwel hetzelfde moeten zijn, maar ik zou het er niet op gokken geloof ik.

Ik zat destijds ook met hetzelfde en kreeg na een lange ochtend meten en passen de Atomic hawx ultra 130. Volgens de winkel (Heemskerk) was dit echt de juiste schoen voor mij.
3 weken ervaring.
185 cm en ca 80 kg.
Kan de schoen nog makkelijk buigen en kom voorbij mijn tenen dus heb het idee dat deze schoen niet super stijf is.
Tevens kan je de stand van de schoen en de flex van de schoen aanpassen.

Kalm aan beginnen, beter niet te stijf. Een iets slappere schoen heeft het voordeel dat je vanaf het begin een betere centrale balans ontwikkelt. Maar ja, een stijve schoen skiet vaak wat gemakkelijker en oogt “stoerder” ;) ;)

Edwin van Riel

Kalm aan beginnen, beter niet te stijf. Een iets slappere schoen heeft het voordeel dat je vanaf het begin een betere centrale balans ontwikkelt. Maar ja, een stijve schoen skiet vaak wat gemakkelijker en oogt “stoerder” ;) ;)

evr66 op 16 dec 2019 16:22

Hoe het oogt lig ik niet van wakker, als ik er maar lekker op kan skiën haha.

Ik zal eens kijken of ik hier in de buurt de Hawx Ultra 100 kan passen! Als die net zo goed zit dan scheelt dat toch weer 100,-.

Ik heb de Hawx Ultra 130. Heerlijke schoen, past goed bij mijn smalle voeten, en is ook nog eens heerlijk licht.
Past ook goed bij mijn skistijl en ervaring (ik ski al 40 jaar, en ga met goede techniek en vrij hoge snelheid).

Ik zou in jouw geval die Hawx Ultra 110 prima vinden, de flex is met 110 volgens mij niet snel te hoog, en bovendien snap ik die hele hype met flex niet zo. Het is namelijk nog eens afhankelijk van je gewicht, de buitentemperatuur, etc. En daarbij betwijfel ik sterk dat een flex 110 van Salomon volledig overeenkomt met een flex 110 van Atomic, Rossignol, etc.

En wat @evr66 hierboven zegt: een stijvere schoen skiet niet moeilijker, maar het dwingt je wel de hele dag in een bepaalde houding en dat kan daardoor op den duur vermoeiend worden (maar goed, je hebt niet voor niets skistokken bij je, die zijn bedoeld om even op te kunnen hangen en uit te rusten).

Goed passende schoenen zijn dermate belangrijk dat ze (voor mij) best wat duurder mogen zijn. Zo lang je maar binnen je eigen budget en grenzen blijft!

Inmiddels besloten dat ik de Atomic Hawx ultra 110 aan ga schaffen, eventueel het model van vorig jaar als ik die voor een mooier prijsje kan vinden.

Nu zit ik nog even te kijken naar ski’s. Doordat de schoenen wat duurder uitvallen dan gepland is mijn budget niet heel erg ruim meer. Ik vond op Marktplaats iemand in Enschede die tweedehands ski’s verkoopt (https://www.marktplaats.nl/u/frank/12315406/).

Hij raadt mij de volgende ski's aan:

Allen 3/4 jaar oud.

Nu weet ik dat tweedehands kopen altijd een gok is, maar zou ik hier nog een aantal seizoenen goed op kunnen skiën?

En mocht dit nou echt niet een goed idee zijn, wat zouden jullie mij dan aanraden?

Alvast hartelijk dank!

*bericht bewerkt door Patricski op 20 dec 2019 09:19

Die verkoper heeft behoorlijk wat ski’s, dus het is niet zo dat hij uit een heel beperkte voorraad alleen dat aanraadt wat hij toevallig heeft staan.
Ik vind zelf een lengte van 1,70 m voor een skiër van 1,85 m wat kort, dus ik zou eigenlijk aanraden te kijken naar wat hij in voorraad heeft aan ski’s van 1,75 tot 1,80 m. Ik zie dat hij ook daarin nog wat heeft staan.

Over het algemeen (ik heb ze niet in detail gelezen) zie ik ook in die maat wat ski’s staan voor prijzen waarvoor je best een gok kunt wagen. Ze zijn geslepen en gewaxt, je gaat goede schoenen halen, dus die combo moet toch garant staan voor een leuke wintersport met wat (privé)lesjes.

Hij heeft inderdaad een mooie voorraad staan! Ik zal inderdaad eens kijken naar wat langere ski’s.

Deze Volkl RTM 73’s sprak mij ook wel aan (https://link.marktplaats.nl/m1492153966). Maar ik zie nu dat deze nieuw te krijgen zijn voor 230 euro. Dan kan ik beter voor nieuw gaan (https://www.ski-outlet-venray.nl/volkl-rtm-73-xtd-ride-the-m…). Iemand ervaring met deze ski’s?

Plaats een reactie